Meer NPO
STER Advertentie

Zo word je binnen twaalf weken een social influencer

Woensdag 22 maart 2017 - 13:00 uur

Een groepje HvA-studenten regelde binnen twaalf weken meer dan 10.000 volgens op Instagram. Daarmee werd Nikky van Zessen in één klap een social influencer. HOE doe je dat?!

 

Happy New Year ????? I wish you all a good 2017

Een bericht gedeeld door Nykkie Van Zessen (@nykkievzessen) op

#LoveMyLife

Iedereen ziet ze voorbijkomen: van die rete hippe meisjes (of jongens) van ergens in de twintig, die de godganse dag in de nieuwste toko's van de stad hangen, nippend aan een ingewikkelde frappuccino of raadselachtig sapje. Nikky van Zessen is zo iemand. Met meer dan 10.000 volgers op Instagram is zij een social influencer. Alleen... ZE IS HELEMAAL NIET ECHT!

Need this after all the delicious Christmas food ????

Een bericht gedeeld door Nykkie Van Zessen (@nykkievzessen) op

Bedenk een media concept

Zes studenten van de Hogeschool van Amsterdam kregen de opdracht om een maatschappelijk betrokken mediaconcept te bedenken. Al snel kwamen ze bij het onderwerp 'social media' en 'social influencers'. Ze bedachten Nikky van Zessen, creëerden een Instagram-account en stelden zichzelf een doel: binnen twaalf weken hebben we minstens 10.000 volgers. Ehh oké, optimistisch...

Anne Rieter speelt Nikky van Zessen

Het meisje op de foto's is een van de studenten, Anne Rieter (21). We belden haar op om te vragen wat het idee achter het project is.

Hoi Anne, wat een tof project! Vertel eens waarom jullie dit zijn begonnen.

"Social influencers laten zien hoe leuk ze zijn en dat kan anderen best onzeker maken. Wij wilden met ons project laten zien dat social influencers niet echt zijn. Dat ze een vertekend beeld geven van de werkelijkheid."

En toen hebben jullie Nikky van Zessen bedacht?

"Ja! Als sociaal experiment.

 

Breakfast at Mook ????

Een bericht gedeeld door Nykkie Van Zessen (@nykkievzessen) op

In hoeverre word jij zelf geconfronteerd met social influencers?

"Voordat we aan dit project begonnen, werd ik soms best jaloers van hun foto's. Wat doen ze leuke dingen! Wat hebben ze leuke spullen! En wat komen ze op leuke plekken! Maar nu we het zelf allemaal nagedaan hebben, denk ik: het is helemaal niet echt."

Maar laten we op Instagram niet allemaal een vertekend beeld zien?

"Ja, tuurlijk. Maar social influencers doen er nog een schepje bovenop. Over álles op de foto is nagedacht."

 

Shopping at my favorite store in the JP heijestraat ???? @gesponnensuiker

Een bericht gedeeld door Nykkie Van Zessen (@nykkievzessen) op

Het groepje HvA-studenten maakte een moodboard en ging aan de slag. Op één dag maakten ze meerdere foto's. Met een koffer vol outfits trokken ze door de stad, van hotspot naar hotspot. De foto's planden ze in, wat maakten dat ze wel goed op moesten letten of ze geen zonnige foto op een regenachtige dag postten. 

Hoe kregen jullie 10.000 volgers?

"De eerste 400 volgers kochten we via de app Like4Like. Dat doe je niet met geld, maar door mensen te liken en te volgen. Hier krijg je punten voor, en daarmee ontvang je vervolgens weer nieuwe volgers. Tegelijkertijd druppelde de organische volgers ook binnen."

Na de eerste week hebben de studenten al meer dan duizend volgers binnengeharkt. Om te blijven groeien, is het belangrijk om nieuwe foto's te blijven publiceren. Dus deden ze dat.

 

Last week I started the @appelhout give-away and I'm so happy to announce the winner today!! ???? The winner of the Appelhout cover is @amberkrijbolder ???? Congratss!! I hope you will enjoy it as much as I do! Would you like to buy your own cover? Go to www.appelhout.nl and use the code 'Nykkie' for a 15% discount ????

Een bericht gedeeld door Nykkie Van Zessen (@nykkievzessen) op

Op een gegeven moment namen bedrijven contact met jullie op?

"Ja! Beginnende sieradenmerken en een telefoonhoesjesbedrijf wilden producten opsturen. Zonder te checken of we echt waren, kregen we ze. Best bizar eigenlijk."

Een week voor de eindstreep halen de studenten de 10.000 volgers. Het is tijd voor de onthulling en dat doen ze met de première van hun documentaire Now You Know: achter de filters (onderaan te zien). 

Hoe reageerde jullie volgers toen bleek dat alles nep was?

"We hadden negatieve reacties verwacht, maar die kwamen helemaal niet. Iedereen zei: 'huh, wow, hoe dan?!'"

En hebben er ook nog 'echte' social influencers gereageerd?

"Twee social influencers die wij zelf kennen vinden het alleen maar vet, want ja, zij geven ook toe dat het soms best oppervlakkig is allemaal."

Wat heb jij geleerd van dit project?

"Ik heb vooral geleerd dat je blij moet zijn met jezelf. Doe gewoon wat je leuk vindt! Laat je niet zo beïnvloeden door wat je allemaal ziet op social media."

Oké, nog één fotootje dan, om het af te leren ;-)

 

Just sipping some juice ?????

Een bericht gedeeld door Nykkie Van Zessen (@nykkievzessen) op

Now You Know: achter de filters

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Meer nieuwtjes op 3FM:

>> Fanatieke fans, opgelet: hoever ga jij voor je favoriete artiest?
>> Chloe Moretz heeft miljoenen volgers én smaak
>> Mark van der Molen is de vetste foodblogger ooit

Meer 3FM nieuws

Kijk live naar 3FM

Populair op 3FM