3FM nieuws

Deze artiesten zetten zich in voor eerlijke kaartverkoop

foto: Ben Houdijk
  1. Nieuwschevron right
  2. Deze artiesten zetten zich in voor eerlijke kaartverkoop

Je kunt er kort en krachtig over zijn: het is helemaal k*t. Niets vervelenders dan een uitverkocht concert waar je enige optie nog is om 300 euro te betalen voor een schrale plek. Gelukkig vinden steeds meer artiesten dat ook!

Zo. Veel. Geld.

Natuurlijk zijn er sites als Ticketswap die een limiet stellen aan de prijs van een doorverkoopkaartje, maar platformen als ViaGoGo en Seatwave (waarvan in augustus bekend werd dat 't stopt, hoppa) hebben dat niet en daardoor staan tickets soms wel voor 1700 euro online. Au.

Hoe ga je dat tegen als artiest? Onderstaande acts zijn in ieder geval campagnes gestart om te laten zien dat ze het niet eens zijn met die praktijken. Concerten moeten voor iedereen toegankelijk zijn, volgens prijzen die voor iedereen gelden.

Mumford & Sons

De band schreef in 2015 al een open brief aan hun fans en de muziekindustrie, waarin ze aanstippen hoe belangrijk ze het vinden dat tickets in handen komen van échte fans in plaats van doorverkopers. "We want every seat in a sold out show to be filled with a fan. Why do we care so much? Because it’s not right, it hurts our fans and it’s a problem for all artists."

Daarnaast zijn ze in 2016 een petitie gestart om de handel strafbaar te maken in Engeland. Da's nog niet gelukt, maar zodra er een initiatief is dat zich bezighoudt met doorverkopen, sluiten Mumford & Sons zich erbij aan. Ook voor hun volgende tour zijn ze alweer aan het waarschuwen geslagen, voordat er uberhaupt kaartjes de verkoop in gingen. Bunch of good guys!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ed Sheeran

Edje gaat er helemaal hard in: hij liet begin 2018 zo'n 10.000 tickets offline halen. Hij heeft er een heel team voor aangesteld: zij zoeken online naar kaarten die worden doorverkocht en identificeren de mensen die daarachter zitten. Daarna worden de tickets onklaar gemaakt, en opnieuw verkocht aan fans.

Ook kun je op naam van een bedrijf geen kaarten meer kopen en hanteert 'ie een maximum aantal kaarten per koper. Mocht je nou écht van kaartje willen ruilen met iemand, dan kon dat gelukkig wel. Ed ging in zee met Twickets, een site waarop dat kan. Maar dan wel voor maximaal de verkoopprijs, geen cent meer!

Radiohead

De rijen bij Radiohead waren tijdens hun laatste tour ENORM. Dat had te maken met een nogal grondige ID-inspectie. Om binnen te komen moest je kaartje op naam staan én daardoor ook gecontroleerd worden aan de hand van je ID. Ook mochten er maximaal vier tickets per persoon gekocht worden. Simpel, maar wel efficiënt!

Adele

Adele haalde handmatig 18.000 mensen van haar presale-lijst af die verdacht werden van ticketdoorverkoop. Zo gingen in elk geval de meeste presale-tickets naar mensen die echt al jaren zaten te wachten op een optreden van Adele, en niet op dikke winst. Helaas was het niet helemaal effectief: er belandden nog steeds kaarten voor 9000 pond (ja, echt) op het internet.

Tippie

Houd de socials van artiesten goed in de gaten zodat je op tijd weet dat er kaarten voor de tour uitgaan! Zo grijp je minder snel naast het net. Vaak kun je ook abonneren op nieuwsbrieven voor pre-sale codes.

Mocht je toch voor tweedehands gaan: check altijd wat de originele prijs van het kaartje was, zodat je zeker weet dat iemand je geen geld af probeert te troggelen! Let the games begin...

Kom in actie voor Serious Request

Met 3FM Serious Request: Lifeline zet NPO 3FM zich samen met het Rode Kruis in voor het redden van levens. Dit jaar doen we dat voor drie thema’s: reanimatie in Nederland, bescherming tegen natuurgeweld en noodhulp bij oorlog en conflicten.

In de week voor kerst (18-24 december) lopen drie teams met twee 3FM-dj’s vanaf drie verschillende locaties in het land van actie naar actie. Ze gaan lopend door Nederland om op kerstavond aan te komen bij TivoliVredenburg in Utrecht, het hoofdkwartier van de actie. Wil je meer weten of zelf in actie komen voor een van de doelen, klik dan hier!

Ster advertentie
Ster advertentie