HUMAN

Van deze 6 posts heb je achteraf toch een beetje spijt

foto: Dmitry Ratushny
  1. Nieuwschevron right
  2. Van deze 6 posts heb je achteraf toch een beetje spijt

Social Media is het klankbord van onze generatie. Waar onze voorgangers nog gewapend met een spuitbus een of ander treinstel bekladden om van zich te laten horen, kunnen wij gewoon vanaf de bank en met een paar vingerbewegingen een tag achterlaten. Wij houden van scrollen, posten, liken en commenten. Toch zijn niet alle 'publicaties' achteraf altijd een strak plan. Ineens schiet je dan tóch te binnen dat je tante van zestig en je toekomstige werkgever ook nog wel eens mee zouden kunnen kijken. Oops... I did it again.

#1. De kersverse foto van het iets te gezellige feestje

We hebben het nú leuk en dat willen we maar al te graag met de wereld delen. Dat is de algemene gedachte wanneer we een video online gooien, waarin we gewapend met blikjes bier over het hek van de kinderboerderij klimmen. Of wat dacht je van een leuke selfie van midden in de nacht, een foto waarop je dezelfde blik vertoont als iemand die net de marathon heeft gelopen.

Feit blijft dat je misschien minder kritisch bent op je meesterwerken. Slaap er liever een nachtje over, voordat je je memory aan een memorabele avond met de wereld deelt.

#2. De 'middelmatige' selfie of de lelijke throwback-foto bij gebrek aan beter

Je tijdlijn is veranderd in een levenloze woestijn, inclusief steppenroller en krekelgeluid. De summer of madness vol fantastische events en geweldige kiekjes is voorbij. Je leven bestaat nu uit school, werken en op de bank liggen. Niet bepaald een geweldig plaatje dus. Je mist de momenten dat je een prachtige foto op het net gooide en je de uren daarop genoot van alle likes en hartjes.

Het is tijd voor nieuwe content, want je moet niet vergeten worden. Misschien pak je die ene selfie erbij die niet synoniem is aan de Mona Lisa, maar waar je ook niet afzichtelijk op staat. Óf je pakt die vakantie foto die je aanvankelijk niet waardig genoeg vond, maar nu wel de beste optie is. Hoe dan ook, je tijdlijn verliest langzamerhand zijn 'awesomeness-level', omdat je foto's post die eigenlijk helemaal niet zo'n bijzondere waarde voor jezelf hebben. Je zet ze er niet op om iets leuks te delen, maar meer vanwege het gevoel dat het weer tijd wordt om überhaupt iets te delen.

#3. De dramatische 'Ik voel me kut, maar ik ga niet precies zeggen wat er is'- post

'I don't know what to do anymore.' Yes, drama queen, je plaatst een tragische quote inclusief Tumblr-lettertype en zwarte achtergrond op je tijdlijn. Vervolgens stromen de reacties vol medeleven binnen. Je bent klaar met de wereld en dat wil je iedereen even laten weten. Maar écht uitleggen wat er speelt, is geen optie. Daar heb je dan weer geen zin in.

Weet dat je ook heel veel mensen bezorgd kan maken. Jij bedoelde het misschien niet mega ernstig, maar je omgeving heeft eigenlijk totaal geen idee wat er speelt. Natuurlijk ga je ook niet uitgebreid uit de doeken doen hoe je ex vreemd ging of hoe je crush je heeft laten vallen. Daarom worden dit soort posts vaak als aandachtstrekkerij bestempeld. Niet doen dus.

#4. De post die eigenlijk gericht is aan één persoon, maar die je niet direct wilt sturen

'You were never worth it.' Nee, dit ga je misschien niet direct sturen naar de hartebreker/breekster die je heeft laten zitten. In plaats daarvan maak je het wereldkundig, vertel je het aan AL JE VOLGERS. De persoon in kwestie mag zich lekker aangesproken voelen zonder dat je het hem/haar persoonlijk laat weten.

Het is een beetje hetzelfde verhaal als numero 3. Beter verwerk je die frustratie op een manier zodat je love struggles geen schouwspel worden voor de buitenwereld. Your timeline is not a reality show.

#5. Laten weten dat je niet bepaald zin hebt om te gaan werken

'Pffff, zó geen zin in die kut-appie'. Je leidinggevende zal niet al te blij zijn als zij/hij dit op zijn tijdlijn voorbij ziet komen. Het verstandigst (en veiligst) is zelfs om niets over je baantje bij de Mac, loempiakraam of Wibra te delen. Je portemonnee zal je tijdens het shoppen dankbaar zijn.

#6. Je pure haat voor een leraar, busmaatschappij of tandarts

'Wat is de NS toch lame. Kansloos rotbedrijf. You suck.' Natuurlijk mag je mensen of bedrijven haten. Dat is menselijk. Het is alleen minder netjes en beschaafd om die persoon digitaal aan de schandpaal te nagelen.

We lachen vaak om alle boze huisvrouwtjes die gaan haten bij iedere anti-zwartepiet-activist, maar we vergeten dat we misschien zelf ook wel eens die irritante leraar wiskunde belachelijk hebben gemaakt via Twitter. Kortom, een post kun je héél snel maken, maar verwijderen is een ander verhaal.

Think twice b4 posting ?

Ster advertentie
Ster advertentie