3FM nieuws

Next level fandom: Caya's zelfgemaakte shirt werd verkocht als Imagine Dragons merchandise

  1. Nieuwschevron right
  2. Next level fandom: Caya's zelfgemaakte shirt werd verkocht als Imagine Dragons merchandise

Het ene moment zit je met wat verf op een t-shirt te kliederen, het volgende moment dragen tientallen fans wereldwijd jouw ontwerp. Het overkwam Caya van Nuenen uit Geldrop, wiens ontwerp door Imagine Dragons werd gekozen om verkocht te worden in hun webshop!

Overal muziek

Caya (20) studeert aan de kunstacademie en vult haar vrije tijd met het maken van illustraties rondom haar favoriete artiesten. Het begon bij Imagine Dragons, maar ook Florence + The Machine, Lorde, Bon Iver en Phoenix komen vaak aan bod. Er is altijd wel een liedje of artiest die Caya aan een illustratie kan koppelen.

Toch is Imagine Dragons haar absolute favoriet gebleven de afgelopen vijf jaar. Caya heeft veertien concerten van de band gezien en reist daarvoor ook naar België, Duitsland of Luxemburg. Daarnaast heeft ze de band nu drie keer ontmoet en beginnen ze haar te herkennen.

Tijdens een meet & greet in Frankfurt wist frontman Dan Reynolds wie ze was, net als drummer Daniel 'Platz' Platzman. Caya: "Platz volgt me overal op social media en likete ook de foto van mijn zelfgemaakte shirt. Ik denk dat hij het heeft doorgestuurd naar management en dat toen de bal is gaan rollen."

Namaken uit haar hoofd

Want ja, hoe is haar zelfgemaakte t-shirt in de webshop van Imagine Dragons beland? In juni 2017 luisterde Caya naar 'Whatever It Takes' en had ze ineens een idee voor een illustratie bij het liedje. Ze wist toen nog niet echt hoe Photoshop werkte, dus schetste ze het eigenlijk meteen met textielverf op een shirt.

Caya: "Terwijl ik luisterde zag ik een soort van patroon voor me, ik heb het gewoon nagemaakt uit m'n hoofd. Het leek een beetje op een vingerafdruk. Maar dat hoeft het eigenlijk niet eens te zijn, het kan zijn wat jij er in ziet. De persoon die je ziet, staat ook op de albumcover van Evolve."

Toen het shirt af was maakte ze er een foto van, die op Twitter belandde. Veel fans reageerden er al positief op en toen likete Daniel Platzman de foto dus ook. Caya: "Nog geen week later kreeg ik een DM op Twitter van iemand van Universal Amerika, die zich met merchandise bezighield. Die zei dat ze het shirt graag als limited edition wilden verkopen in de webshop van Imagine Dragons!"

Hoe limited is limited?

Toen het shirt twee maanden later in de webshop te koop was, kochten haar familie en vrienden er meteen maar twintig op. Want hey, waarom niet? Caya: "Mijn ouders en zusje wilden sowieso allemaal een shirt hebben, ze vonden het heel cool. Maar ook een aantal Nederlandse fans op Twitter vroegen of ik voor hen kon meebestellen, zodat ze niet allemaal los de verzendkosten hoefden te betalen, haha." The Dutch will be Dutch!

Ze kreeg er €350 voor, een bedrag wat ze volgens Caya ook aan normale ontwerpers betalen. Maar wat de oplage van het limited edition shirt is geweest, weet ze niet: "Ze waren verder best wel afstandelijk, heel Amerikaans! Ik weet verder echt niet hoe groot de oplage was en hoe snel het uitverkocht was enzo." Inmiddels is het shirt niet meer verkrijgbaar.

Shirtjes spotten

Caya heeft bij verschillende concerten haar shirt al gespot, maar ook online ziet ze hem soms terug op foto's van fans. Ze heeft wel eens een reactie erop gestuurd, maar dat bleef bij die ene keer. Caya: "Ik vond het leuk, dus sprak haar er even op aan van 'Supertof dat je dit aanhebt, ik heb 'm gemaakt!' Ik was daar uiteindelijk toch echt wel wat enthousiaster over dan zij, hahaha..."

Maar naast fans heeft ook de drummer van Imagine Dragons, die het shirt ontdekte, 'm uiteindelijk gedragen tijdens een Facebook-livestream van de band. Life goal: achieved!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

En jij?

Heb jij zelf ook een goed verhaal met een artiest? Laat het ons hieronder weten!

Ster advertentie
Ster advertentie