Meer NPO

De Machine

De Machine

De Machine

In de tweewekelijkse podcast De Machine nemen Atze de Vrieze en Niels Aalberts je mee naar de wereld achter de muziek. Naar de business beslissingen die bepalen hoe we met zijn allen naar muziek luisteren. Ze praten je door het belangrijkste nieuws over festivals, streamingdiensten en platenmaatschappijen.

afleveringen

Afl. 35: De grote Taylor Swift vs Scooter Braun fittie

Superster Taylor Swift heeft het aan de stok van Scooter Braun, de manager van Justin Bieber, Kanye West en Ariana Grande. Was is namelijk het geval: Braun heeft voor 300 miljoen de platenmaatschappij gekost waar haar eerste zes albums uitgekomen zijn. Uitgerekend Scooter Braun, die volgens Taylor Swift de pik op haar heeft. Het werd een internationaal opgepikte celebrity rel, maar waar gaat het nu precies over? We kijken er met een Machine blik naar en duiken in de wereld van masterrechten. Verder deze week: Klangstof liep zich vast in een Amerikaans industriemoeras en dj The Gaslamp Killer is terug in Nederland. Maar hoe zat het ook alweer met die verkrachtingszaak rond hem?

Afl. 34: Wat als Pinkpop alleen maar pop programmeerde? - De Machine

We gaan verder waar we vorige keer eindigden: wat nou als Bruno Mars en Justin Bieber geen vreemde eenden waren op Pinkpop, maar de norm? Wat als Pinkpop alle rock eruit zou gooien en een line-up zou maken met alleen maar popacts? Zo'n festival bestaat eigenlijk niet, in de hele wereld niet? Waarom niet? 3voor12 hangt de optimist uit en droomt zijn eigen festival bij elkaar.

Afl. 33: Die act hoort niet op Pinkpop

Het is een mooi fenomeen: de vreemden eend in de bijt, een act die niet 100% matcht met het profiel van een festival, maar die wel groots neergezet wordt. Wij van 3voor12 hebben vaak in dat soort acts het meeste zin, omdat ze nieuw, fris en anders zijn, terwijl sommige andere mensen om het hardst roepen dat het een schande is. We zagen de afgelopen twee weken weer een paar mooie voorbeelden: Carly Rae Jepsen op BKS, Armin van Buuren en Boef op Pinkpop. Hoe ga je daarmee om als festival? Hoe leg je het je publiek uit? Nog meer festivalnieuws: meerdere festivals gingen dit weekend niet door vanwege voorspelde windstoten. Hoe gaat zoiets, wie neemt de beslissing? Waarom gaat het ene festival wel door en het andere niet? En kun je je als organisator verzekeren tegen slecht weer? Tot slot een geschiedenisles: na het nieuws dat Apple stopt met de iTunes player, staan we stil bij de revolutie die downloadwinkel iTunes Store in 2003 was.

Afl. 30: Helikopteracts, droom en nachtmerrie voor elke tourmanager

Een van de mooiste tradities in de Nederlandse muziek: de zogeheten helikopteracts op Bevrijdingsdag. Drie artiesten worden in een heli van het leger het land door gevlogen om als ambassadeur van de vrijheid op te treden. Een mooie eer natuurlijk, maar ook een logistieke uitdaging voor de tourmanager, zeker als je met een band op pad gaat. We vroegen de tourmanager van De Staat wat er allemaal bij komt kijken, en aan Blaudzun waarom hij nog nooit in de heli gestapt is. Verder volop aandacht voor de grote onvrede die vorige week in Amsterdam ontstond toen het geluid van (vermoedelijk) DGTL tot ver in West te horen was. Boze Twitteraars zijn het zat dat hun stad overlopen en uitgewoond wordt door toeristen en festivalgangers. Moeten ze niet zeiken? Of hebben ze een punt? En hoe gaat de gemeente Amsterdam er eigenlijk mee om? En tot slot een ode aan Bandcamp, het meest muzikantvriendelijke online platform, dat aankondigde vinyl te gaan leveren.

Afl. 29: Hardcup of wegwerp en andere klimaatdilemma's

Het voorjaar stond in het teken van klimaatmarsen en pittige discussies. Als een ding duidelijk is, dan is het wel dat jongeren iets vinden van de toekomst van onze planeet. Maar hoe zien we dat vertaald naar de mini-gemeenschappen waarin jonge mensen er elk weekend op los leven? Kun je duurzaam festivallen, en hoe dan? Deze week in De Machine niet drie losse onderwerpen, maar een hele special over duurzaamheid. Over hardcups, circulair eten en de vervuilende vluchten van internationale dj's.

Afl. 28: Op bezoek bij de grootste distributeur van Europa

Met Record Store Day voor de deur is het druk bij Bertus, de grootste distributeur van vinyl en cd's in Europa. Hun pakhuis in Capelle aan den IJssel verwerkt 10.000 cd's per uur, voor heel Europa. De afgelopen tien jaar zag Bertus concurrent na concurrent sneuvelen, winkel na winkel sluiten, en zelf werd het alleen maar sterker. Hoe kan dat? Verder staan we natuurlijk stil bij de belangrijke auteursrechtenrichtlijn die vorige week aangenomen werd in Straatsburg. Is dat nou een goede zaak? En voor wie dan precies? Wat klopt er van die doempreken over het einde van het internet? En tot slot keek Atze weer eens biopics, dit keer over controversiele artiesten als Mayhem en Motley Crue. Wat moeten we eigenlijk met muzikanten met discutabele opvattingen of daden? Kijk je naar zo'n film in 2019 anders dan je tien jaar geleden zou doen?

Afl. 27: Ouderwets in je slaapzak in de rij voor King Gizzard

En verder: met wie heeft Spotify nu weer ruzie, en beats maken voor Amerikaanse rappers Eigenwijze band, die King Gizzard & The Lizard Wizard. De Australische psychrockband trok zich al niets aan van traditionele releaseschema’s en brengt rustig vijf albums in een jaar uit. En nu doen ze ook hun kaartverkoop anders. Dat wil zeggen: ouderwets fysiek, in de platenzaak. Op tien plekken in Nederland lag afgelopen week een stapeltje kaartjes naast de kassa. Waarom doen ze dat, en natuurlijk: hebben we het gemist, in de rij staan voor een concert? Verder gaan we vrolijk verder op het pad van de songwriters. Na het verhaal van Top-Notch en een cursus writing camp bij Spinnin' Records nu een bezoekje aan Vincent van den Ende, die in Los Angeles producties maakt met legende Scott Storch, en die al werkte met o.a. Chris Brown, 6ix9ine en Trippie Redd. Meer beats: de 14-jarige Manu Dekker produceert als bijbaantje en weet verdomd goed hoe je een contract afsluit. En tot slot Spotify heeft weer eens ruzie. Dit keer nemen ze het op tegen de grootste jongen van de klas: Apple.

Afl. 26: Billie Eilish, de lancering van een alternatieve superster

Meer dan 5000 berichtjes van hongerige fans kregen wij bij 3voor12 laatst binnen toen we kaartjes weg gaven voor Billie Eilish, het 17-jarige megatalent uit Los Angeles. Van het ene op het andere moment is ze daar, zo lijkt het. En toch ging er een geduldig traject van twee jaar aan vooraf. Een kijkje in de keuken bij platenmaatschappij Universal. Verder ging Atze op bezoek bij een writing camp van Spinnin' Records en dook Niels in de verbeten strijd tussen Spotify en Warner, die zich gek genoeg afspeelt in India.

Afl. 25: Porno en snoepgoed in Leaving Neverland

Vrijdag 8 maart zendt de VPRO een vier uur durende film uit die Leaving Neverland heet. Zelden werd een documentaire vooraf zo fel en zo hardnekkig betwist. Er staat dan ook wat op het spel: het erfgoed van de King of Pop, Michael Jackson. Leaving Neverland is het verhaal van Wade Robson en James Safechuck, twee mannen die claimen dat Jackson ze in hun kindertijd jarenlang seksueel misbruikt heeft. Atze ging alvast naar Londen om de film te zien. Verder hebben Niels en Atze het over de terugkeer van Anja Kroeze, een van de twee aartsrivalen van de gevallen Buma-directeur Wim van Limpt. Uit onderzoek is gebleken dat zij niet schuldig is aan malversaties binnen het bedrijf, concludeert Buma, maar lang niet iedereen is blij met haar terugkeer. En veel aandacht voor writing camps, de absolute standaard in de hiphop na het succes van New Wave. TopNotch en Noah's Ark richten nu zelfs het publishingbedrijf Straight Shooter op om er nog beter in te kunnen worden.

Afl. 24: Het jaar van de biopic

Maar liefst twee muziekfilms zijn genomineerd voor een Oscar: Queen-film Bohemian Rhapsody en Lady GaGa's grote comeback A Star Is Born. Ongekend in de historie van de Academy Awards. En daarmee is de honger naar films over muzikanten nog lang niet gestild. Schrijf maar op: Elton John, Mötley Crüe, Celine Dion, Dusty Springfield, David Bowie en de Noorse black metal scene, allemaal worden ze vastgelegd in biopics. Waar komt die manie vandaan? En wat maakt een goeie muziekfilm? Verder in De Machine aandacht voor Mozes and the Firstborn, een van onze favoriete garagerockbands heeft een nieuw album uit, maar viert het feestje in Los Angeles. Is dat nou een goed idee? En hoe ziet het tourende leven er eigenlijk uit voor een Nederlandse underground act? En we kijken naar Vestiville, een voortzetting van urban event Vestival, maar dan in Belgie. Daar moeten in drie dagen 125.000 tickets verkocht worden voor een hiphop festival. Hoe kan dat?

Afl. 23: Fyre Festival, hoe rijkelui festivalbezoekers in een nachtmerrie belandden

Deze week natuurlijk heel veel aandacht voor Eurosonic/Noorderslag in De Machine. We zetten alle nieuwtjes uit Groningse wandelgangen voor je op een rij, staan uitgebreid stil bij de Scandinavische methode van hits bouwen. Ook zoomen we in op de armzalige staat van muziekbladen, internationaal, maar ook in Nederland. Want hoe zonde is dat ze bijna allemaal niet over de relevante muziekcultuur van nu gaan? Maar het heetste verhaal waar het in Groningen niet over ging had niets met Eurosonic te maken. De halve muziekindustrie keek zondag op zijn uitbrakdag naar een documentaire over Fyre Festival, een evenement voor rijke stinkerds op de Bahama's dat in een absolute nachtmerrie eindigde.

Afl. 22: Is de carriere van R Kelly nu eindelijk voorbij?

Al minstens twintig jaar weten we dat R Kelly niet deugt. Dat hij te jonge meisjes oppikt bij concerten, niet aarzelt met ze te trouwen en er zelfs een harem van gehersenspoelde tienermeisjes op na houdt. En toch kon ie al die tijd blijven optreden en werden zijn hits gespeeld op de radio en op huisfeestjes. Maar nu is er een zesdelige docuserie die een eind moet maken aan al dat door de vingers kijken. Is Surviving R Kelly de doodsteek voor het r&b-icoon? Verder in de eerste editie van 2019 natuurlijk aandacht voor het nieuwe talent. De eerste weken barst het van de talentenlijstjes. Hoe komen die tot stand? En we zoomen in op de rol van features bij het succes van Nederlandse rappers.

Afl. 21: Eindejaar met kerstliedjes en Top 2000, onwrikbare tradities?

We eindigen het eerste jaar van De Machine in stijl met twee echte eindejaarsonderwerpen: kerstliedjes en de Top 2000. Twee onwrikbare muzikale tradities waar nauwelijks iets aan te veranderen valt. Maar wat nou als je dat wel wilt? Hoe kom je als nieuwe artiest met een kerstliedje op de playlists? En is het mogelijk de Top 2000 open te breken door bijvoorbeeld meer vrouwen naar de top van de lijst te stuwen? Niels en Atze bespreken ook deze twee onderwerpen op zijn Machine's.

Afl. 20: De Zwarte Cross in de Lowlands hotseat

Het festivalseizoen is begonnen! Vorig jaar raakte de Zwarte Cross bijvoorbeeld in een recordtijd van vier maanden uitverkocht, dit keer ging dat in minder dan een uur. De rook kwam uit de servers bij de organisatie, zo erg zelfs dat besloten werd een aantal kaarten opnieuw te verkopen. En natuurlijk worden inmiddels kaartjes voor veel geld op ticketplatforms aangeboden: olie op het vuur van de zwarthandeldiscussie. Verder wederom aandacht voor de felle strijd rond het zogeheten 'Artikel 13'. Oftewel: krijgt de muziekindustrie Brussel zover dat YouTube meer moet gaan afdragen aan rechthebbenden? En: vier jongens uit Arnhems scoorden zomaar de allergrootste streaminghit van de wereld. Hoe kregen ze dat voor elkaar?

Afl. 19: Waar zijn de alternative hits van 2018?!

De Song van het Jaar stembussen zijn wagenwijd open. Maar wat is nu eigenlijk de gedoodverfde alternatieve hit van het jaar? Wat is de Let It Happen of Everything Now van 2018? Wij missen hem eerlijk gezegd. En dj St Paul mist hem op zijn Pop-O-Matic dansvloer. Hoe kan dat? Verder: met PEEX zelf je geluid regelen bij een stadionconcert, is dat een goed idee? Ook als je daarvoor een kastje om je nek moet en een app om de zang omhoog of omlaag te schuiven? En tot slot: Le Guess Who was dit jaar obscuurder dan ooit, maar het publiek wist het Utrechtse festival weer te vinden. Hoe doen ze dat toch?

Afl. 18: De grote ADE special

1 en 1 is 2. Omdat we volgende week druk zijn met onze Tour de Machine (langs alle popacademies van Nederland) en omdat afgelopen weekend Amsterdam Dance Event was, hebben we de nieuwe Machine een klein weekje eerder voor je. En ja: bomvol met nieuws van de conferentie. Want ook dit jaar kwamen in Amsterdam weer duizenden profs uit de dance industrie bijeen. Zo was daar onze favoriete Russische ghostproducer Alex, die we drie jaar terug al eens spraken. Zijn bedrijfje is inmiddels een bedrijf geworden, met meer dan 500 producers over de hele wereld, die hun tracks (en hun ziel) verkopen aan dj's die zelf niet kunnen produceren. Verder: Soundcloud was een jaar geleden op sterven na dood, maar lijkt nu te weten wat het wil. En: hoe kun je als Nederlandse producer een graantje meepikken van het megasucces van de K-Pop?

Afl. 17: Waarom de Chinese Spotify wél winst maakt

De Chinese muziekdienst Tencent Music heeft meer dan 800 miljoen gebruikers, zo’n beetje vijf keer zoveel als Spotify. Slechts 23 miljoen van hen betalen voor de dienst. En toch maakt de social music dienst wel winst, terwijl bij Spotify het geld nog met bakken naar buiten stroomt. Nu willen de Chinezen naar de beurs... in Amerika. Komt ook deze Chinese internet gigant langzaam onze kant op? Verder: Rotterdam heeft een nieuwe popzaal dankzij een verbouwing in de Maassilo. Maar niet dankzij de Gemeente Rotterdam. En: Amsterdam Dance Event wordt zelfstandig van Buma Cultuur. Wat betekent dat voor hun subsidie? En waarom is er überhaupt subsidie nodig voor een festival waar 400.000 kaartjes voor verkocht worden?

Afl. 16: De terugkeer van Kink (zonder FM)

Zeven jaar was het stil, maar nu maakt Kink FM een doorstart. Zonder nog te mikken op een etherfrequentie. Dat is niet meer nodig, denkt de kersverse programmaleider Michiel Veenstra, die volledig inzet op de digitale toekomst van de radio. Maakt Kink nu wel een kans? Verder: sterft de cd uit, of krijgt het schijfje een waardevol niche-bestaan? En: 50 jaar Mojo Concerts, hoe staat de Nederlandse concertgigant er voor?

Afl. 15: De bom barst bij BumaStemra

Live vanaf het Congres Podia & Festivals De Machine speelt buiten deze week. Niels en Atze namen hun vijftiende podcast op in TivoliVredenburg tijdens het Congres Podia en Festivals. Daar ging het over hoe datzelfde TivoliVredenburg klassieke muziek verkoopt aan een jong publiek. Verder ging het over talentontwikkeling op de Popronde en in dat vermaledijde House Of Talent. Maar het belangrijkste onderwerp van de dag is uiteraard dat explosieve rapport over BumaStemra, dat CEO Wim van Limpt de kop kostte. Zat hij er echt zo naast wat betreft fraude in zijn organisatie?

Afl. 14: Is YouTube Music te laat?

We hadden het er al over in het voorjaar, nu is het echt zover: YouTube heeft zijn eigen streamingdienst gelanceerd, een belangrijke concurrent voor Spotify en Apple Music. Maar is YouTube niet gewoon veel te laat? Waarom zouden we nog overstappen als we al tevreden zijn met het aanbod dat er is? Daarover praten Niels en Atze, met als uitgangspunt de eerste indruk van de nieuwe muziekdienst. Afgelopen weekend was ook Into The Great Wide Open, het charmante festival op Vlieland. Wederom een geslaagde editie, maar er zijn ook eilanders die al die 'badgasten' en hun luide festival zat zijn. Loopt ITGWO zoals het nu is gevaar? Hoe gaat het festival om met kritische geluiden? En tot slot: er is achter de schermen veel gedoe bij auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra, waar een strijd woedt tussen auteurs en uitgevers, over het hoofd van een financieel directeur die voor tonnen per jaar in de ziektewet zit. Is er nog chocola te maken van de wirwar aan belangen?

Afl. 13: Waarom is Lowlands ineens weer ZO happening?

En: Heb jij al muziekdiscussies met je smart speaker? Amper drie jaar geleden stonden de kranten nog vol met opiniestukken: de magie van Lowlands is verdwenen. Afgelopen weekend zagen we dat Lowlands weer net zo ‘happening’ is als voor ‘de crisis’. Hoe kan dat nou? Is het een golfbeweging? Toeval? Goede ingreep van de organisatie? Verder sluit Ticketmaster zijn omstreden handelplatform Seatwave. Want hoewel de meeste promotors faliekant tegen handel tegen woekerprijzen zijn, ging de ticketgigant dat toch ineens faciliteren, onder het mom: if you can’t beat them, buy them. Nu gooien ze de handdoek in de ring, met een soort mea culpa: we hebben naar jullie geluisterd. En tot slot: hoe gaan smart speakers onze muziekervaring veranderen?

Afl. 12: Instagram, het ideale nieuwe muziekplatform

Verder: de droomvacature van Spotify, wat maakt Dekmantel zo goed? Niet Spotify, niet Apple Music, nee: YouTube is de grootste streamingdienst van de wereld. Maar hoe zit het met Instagram? De fotosite sloot onlangs een deal met de muziekindustrie waardoor gebruikers straks hun favoriete tunes kunnen toevoegen aan hun foto’s. Dat betekent dat het ineens een heel interessant platform is om als artiest op aanwezig te zijn. Er zijn zelfs al artiesten die liedjes van een minuut maken omdat dat precies op Instagram past. Is Insta straks het belangrijkste muziekplatform van allemaal? Natuurlijk blikken we ook terug op het fantastische Dekmantel festival en staan we stil bij de droombaan die bij Spotify is vrijgekomen. Enne, moeten we het niet toch hebben over dat nieuwe talentenprogramma van SBS6?

Afl. 11: Ticketmaster als zondebok

In deze vakantie-editie van De Machine duiken we nog eens in de zaak Broederliefde, en dan vooral in de rol van Ticketmaster. Zij kunnen de kaartkopers geen geld terug geven, tot woede van sommige fans. Maar hoe zit het nu precies met de rol van de ticketverkoper? Verder aandacht voor de op handen zijnde uitlevering van piratenfenomeen Kim Dotcom en een belangrijke beslissing over copyright in het Europees Parlement.

Afl. 10: Telefoon verbannen bij concerten, goed idee?

Jack White verbood telefoons bij zijn optreden in AFAS Live. En niet zomaar: ze werden in een geseald zakje opgeborgen dat pas bij de uitgang weer open mocht. Is dit een keerpunt voor de tolerantie voor telefoons? Verder: heeft Mojo met Down The Rabbit Hole een tweede Lowlands? En waarom zeggen rappers zo veel vaker shows af?

Afl. 9: Hoe krijg je podiumdelen, licht, geluid en vuurwerk van Bruno Mars in 4 minuten het podium op?

Natuurlijk veel aandacht voor de festivals in De Machine deze week. Met allereerst het grote antwoord op de vraag: waarom zenden jullie mijn favoriete band niet uit? Verder praten we over de enorme megaproducties die headliners op festivals tegenwoordig meenemen naar festivals. Hoe is het mogelijk dat al die spullen binnen een uur op het podium staan, gereed voor de grote finale van de festivaldag. Om even aan de festivalgekte te ontsnappen staan we ook nog even stil bij een andere hype: K-Pop. Wat kun je als Nederlandse muziekindustrie met populaire Koreaanse artiesten? Al die dure spullen inkopen? De bands in een grote zaal neerzetten?

Afl. 8: Best Kept Secret vs Pinkpop, clash der festivals

De kogel is door de kerk: Best Kept Secret heeft heel brutaal het Pinksterweekend van 2019 geclaimd, het weekend waarin ook de 50e Pinkpop plaatsvindt. Kan dat, twee van die festivals op hetzelfde moment? Wie bijt wie, wat zijn de mogelijke consequenties? Daarover praten Niels Aalberts en Atze de Vrieze in De Machine. Verder: Kanye West bracht een album met zeven nummers uit dat niet in de winkel te koop is. Waarom eigenlijk niet? En: Apple en Spotify gaan zich stukje bij beetje steeds meer op het terrein van de platenmaatschappijen begeven.

Special: Hoe overleeft De School het festivalgeweld?

Special: een bom onder de popacademies

Afl. 7: Zijn er te veel festivals?

Nog voor de eerste editie plaats vond is festival Camp Moonrise alweer van de agenda verdwenen. Is de festivalagenda dan eindelijk echt vol, of is er iets anders aan de hand? Ondertussen rolt YouTube zijn muziek streamingdienst uit. Wat is er anders? En wie is die excentrieke figuur aan het roer van de dienst? En tot slot: gaan de Staat en hun Nijmeegse vrienden een miljoen aan crowdfunding ophalen voor hun creatieve broedplaats De Basis?

Afl. 6: Waarom hebben we nog muntjes op festivals?

Overal - tot aan de notenboer op de markt - kun je tegenwoordig contactloos pinnen. Waarom werken festivals eigenlijk nog met muntjes? Het heetste hangijzer van het livecircuit!

Afl. 5: Auteursrechtendrama op de dansvloer

Na de hectisch volle aflevering twee weken geleden nu één onderwerp dat tijd verdient: hoe het auteursrechtengeld in de dancewereld in een grote zwarte doos belandt en producers en festivalorganisatoren mopperend achterlaat.

Afl. 4: Waarom is vinyl een luxeproduct?

Een krankzinnig bomvolle editie van De Machine deze keer. Want alles is belangrijk genoeg om te bespreken. Natuurlijk de zaak Dotan, die de hele industrie in rep en roer bracht. Dat gold ook voor het drama rond Broederliefde en hun concert in het Spartastadion. Leuker nieuws is de Nederlandse streamingdienst Juke, de Spotify van Talpa. Is die app kansrijk? En tot slot Record Store Day, dat dit weekend weer op het programma staat, en dat draait om exclusief vinyl. Dat roept de vraag op: waarom is vinyl eigenlijk een luxeproduct, en niet gewoon een gebruiksproduct?

Afl. 3: Got it covered!

Gouden platen: betekenen die nog iets, hoe vaak en aan wie worden ze nog uitgereikt in het streaming-tijdperk? Waar komt het succes van al die coverbands vandaan (en zijn ze een beetje goed)? Wie claimt de rechten en verdient zo het meest aan reclamemuziek (spoiler: niet de componist!)? Dat en meer in aflevering #3 van De Machine.

Afl. 2: PITCH naar beneden geschroefd… ?

Paradiso bestaat binnenkort 50 jaar, een jubileum dat volop gevierd wordt met grepen uit de historie. Prachtig natuurlijk, maar hoe ziet het heden en vooral de toekomst van Nederlands enige echte poptempel eruit? Verder: hoe kon het dat het geliefde dance festival PITCH in een paar jaar tijd ver weg gleed en dit jaar niet eens meer doorgaat? En wat gebeurde er op de internationale muziekconferentie SXSW in Austin, Texas?

Afl. 1: Vrouwen vooraan

Een cruciaal moment voor Spotify: de populaire streamingdienst kondigt aan naar de beurs te gaan. Waarom doen ze dat? En wie durft te investeren in een bedrijf dat tot nu toe alleen nog maar mega-verliezen lijdt? Verder praten we over de 45 festivals die een grote belofte deden: in 2022 is 50% van hun line-up vrouw. Wat houdt dat precies in? En kun je dit soort veranderingen eigenlijk wel afdwingen met een quotum?

Fragmenten

Populair op 3FM