Vera On Track (NTR)
NTR

De festivalganger als proefkonijn voor een duurzame wereld

  1. Nieuwschevron right
  2. De festivalganger als proefkonijn voor een duurzame wereld

Statiegeld bekers en vegetarisch voedsel: steeds meer festivals in Nederland worden duurzamer. Anna van Nunen van Innofest was te gast bij Vera On Track om te vertellen over het testen van duurzame technologie op festivals.

Wat doet Innofest?

Anna is directeur bij Innofest, een organisatie die ondernemers helpt om nieuwe producten of diensten op de markt te brengen. Hoe? Door deze producten te testen op festivals: dé ideale plek als tijdelijke maatschappij.

Een festival is vaak een dorp voor één weekend, maar daar is meer uit te halen. Met die gedachten is Innofest geboren!

Innofest is op dit moment op 11 festivals in Nederland te vinden en ze werken ieder jaar met ongeveer 50 pilots. Per festival voeren tussen de drie en acht ondernemingen testcases uit en Innofest begeleid deze ondernemingen ter plaatse.

Van ESNS naar Kenia

En de technologieën die Innofest test, waar komen die dan precies terecht? Daar heeft Anna een mooi voorbeeld van in de humanitaire sector. Innofest heeft namelijk een test gedaan met grote toilet units, waarbij al het water binnen een uur gezuiverd werd tot drinkwater en meststoffen die je in de landbouw kunt gebruiken. Er is niet alleen getest of het technisch lukte, maar ook of de bezoeker het oké vindt om dit water te drinken. En op dit moment is deze test ook actief in o.a. Kenia en Jordanië, om vluchtelingenkampen van schoon drinkwater en sanitair te voorzien én om de landbouw te helpen.

Anna: "Festivals zijn de testplekken en je ziet hierdoor de ondernemingen groeien in allerlei soorten markten. We hebben dit getest op ESNS, DGTL en ITGWO en dankzij deze festivals kan een onderneming boeren in Kenia helpen.

Testcase met nieuwkomers in Nederland

Een ander experiment waar Anna heel trots op is, is New Faces: een test met 250 immigranten die hebben meegedraaid als vrijwilliger op Oerol, Welcome To The Village en Into The Great Wide Open. Hierbij is vooral gelet op: wat doet het met de organisatie? En wat doet het met de nieuwkomers? Leren ze meer Nederlands en vergroot het hun kansen op de arbeidsmarkt?

Anna: "Ik ben hier zo trots op omdat deze ondernemers een toolkit hebben uitgebracht en heel veel festivals in Nederland willen daar nu mee werken. Op die manier dragen wij een steentje bij aan het integreren van nieuwkomers in Nederland."

De bezoeker als proefkonijn

Vera merkt op dat heel veel van deze testen waarschijnlijk niet zichtbaar zijn voor de festivalbezoeker, en dat beaamt Anna ook: "We willen dat alles zo echt mogelijk is. Sommige testen gebeuren voor de schermen en andere achter de schermen. Als een bezoeker zich bewust is van een bepaald experiment, gaat hij/zij anders gedragen."

Letterlijk proeven

Waar je deze zomer letterlijk een proefkonijn van kunt zijn, is een nieuwe pilot van lekkerder en duurzamer eten op festivals. Op o.a. Zwarte Cross en Welcome To The Village staat Burgsfood en ziij vinden dat mensen genoeg eiwitten binnen moeten krijgen, maar dat dieren daar niet altijd de manier voor zijn. Wat dan wel? Insecten! Burgsfood vindt namelijk dat je efficiënter mensen van genoeg eiwitten kunt voorzien en zij willen nieuwe producten testen, met de bezoeker is de proefkonijn.

Anna: "Zij hebben die feedback nodig, want ze willen graag weten welke producten aanslaan: een soort friet of burger, of moet het een klein hapje zijn? Om te zorgen dat het uiteindelijk in de supermarkt ligt."



Meer weten over Innofest?

Ben je benieuwd naar alle testcases die Innofest uitvoert? Of heb je zelf een prototype of innovatief idee dat je wilt testen? Kijk dan op www.innofest.co!

Ster advertentie
Ster advertentie