Meer NPO
STER Advertentie

10 tips om je telefoonverslaving onder controle te krijgen

10 tips om je telefoonverslaving onder controle te krijgen

Zondag 10 november 2019 - 10:00 uur

Constant worden we geconfronteerd met meldingen: appjes, mailtjes, weer zo'n leuke Facebook-post... Tja, dan MOET je natuurlijk wel even op je schermpje kijken. Uit een nieuw onderzoek van 3Vraagt blijkt dat meer dan de helft van de jongeren vindt dat 'ie te veel op zijn telefoon zit. 

Tijdens de Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november) wordt aandacht besteed aan online en offline zijn. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we minder vaak 'aan' zijn? Hieronder een paar simpele tips die ervoor zorgen dat jij je telefoonverslaving (wat meer) onder controle krijgt:

Tip 1: erken je verslaving

Check je schermtijd op je telefoon en stel jezelf de vraag: wil ik dit? Wil ik zoveel uur per dag op mijn smartphone zitten of kan ik mijn tijd ook leuker benutten? Als je je tijd liever anders besteedt, doe er dan wat aan. 

Tip 2: doe een open-up

Vertel mensen dat je verslaafd bent aan je telefoon en vraag ze om je erop te wijzen als je je weer eens laat gaat. Dat zorgt ervoor dat je je bewust wordt van elk moment dat je weer (onnodig) naar dat ding grijpt.

DOE MEE AAN DE CHALLENGE: VERMINDER JE SCHERMTIJD IN ÉÉN WEEK!

Tip 3: leg je telefoon weg

Nu ligt je smartphone waarschijnlijk altijd in het zicht. Maar wat nou als je hem niet continu bij je draagt? Gooi hem thuis in de fruitschaal, laat 'm als je bij vrienden bent in je tas en als je uit eten gaat in je jaszak. Je hoeft niet alsmaar in de gaten te houden wat er online gebeurt. Live in the moment.

Tip 4: koop een wekker

Je telefoon meenemen naar bed is heel slecht (iets met blauw licht en duizend afleiding). Vaak wordt als argument gebruikt: ik heb hem nodig als wekker. Nou vriend, KOOP EEN WEKKER! Voor een paar euro heb je er een. Laat die telefoon lekker in de woonkamer liggen. Lees een boek. Of doe iets anders: slapen bijvoorbeeld.

Tip 5: begin je dag zonder telefoon

Begin je dag zonder telefoon. Spreek met jezelf als dat je de eerste dertig minuten rustig opstaat. En als je dan eenmaal fresh and fruity de dag kan beginnen, pak je dat kreng erbij en mag je je berichtjes beantwoorden. 

Tip 6: wees streng voor jezelf

Het klinkt misschien kinderachtig, maar het werkt. Maak afspraken met jezelf. Bijvoorbeeld over hoe lang je op je telefoon mag zitten. Of tot hoe laat (avond). Of vanaf hoe laat (ochtend).

Tip 6: zet je scherm op zwart-wit

Al die flitsende meldingen, kleurtjes en tierelantijntjes. Je startscherm is net een kermis. En dat is ook precies de bedoeling van de makers; zij willen jou zo lang mogelijk in hun app vasthouden. Maar wat nou als je je scherm op zwart-wit zet? Dan is de verleiding veel minder groot en de plaatjes op Instagram zijn ineens ook niet meer zo boeiend. O en 's avonds moet je sowieso night shift aanzetten. Is prettig voor de ogen.

Tip 7: zet al je meldingen uit

Whatsapp, Snapchat, Instagram, Facebook, whatever. Alle meldingen uit. Nu! Nogmaals, de makers van de apps doen er álles aan om jou zolang mogelijk aan boord te houden en dat is precies wat jij níet wilt. Bepaal zelf wanneer jij hun app in duikt. 

Tip 8: verwijder apps

Je hoeft niet overal een app van te hebben. Soms is het beter als je via je desktop ergens moet komen, want dat kost meer moeite, en dan doe je het minder snel. Zo zijn wij mensen nou eenmaal geprogrammeerd. Dus maak een selectie van apps die je echt wilt houden en flikker de rest weg. Tip binnen tip: verwijder social media apps.

Tip 9: stap uit groepsapps

Tis natuurlijk leuk al die gezellige chatkamertjes op je telefoon, maar ook super afleidend! Bepaal voor jezelf in welke groepsapps je écht wilt blijven en verlaat de rest. Vergeet niet tot ziens te zeggen (misschien wel met reden), anders is het ook zo onbeleefd. 

Tip 10: negeer je telefoon

Bovenstaande tips helpen je om je telefoon er minder snel bij te grissen, maar je moet ook leren om je smartphone te negeren. Oefen daar minstens twee keer per dag mee. Hoor je *bliep bliep bliep* ? Ga door met je leven en spreek met jezelf af dat je 'm na een half uurtje mag pakken om te kijken welk schokkend nieuwtje (probably not) je gemist had. 

Succes! 

Meer Tussenuur

Kijk live naar 3FM

Populair op 3FM