Podcasts
VPRO

Britney en Taylor, allebei Queens of Pop maar toch lichtjaren verschil

foto: Kevin Mazurfoto: Kevin Mazur
  1. Nieuwschevron right
  2. Britney en Taylor, allebei Queens of Pop maar toch lichtjaren verschil

In de nieuwe aflevering van de 3voor12-podcast De Machine gaat het deze week over Britney Spears en Taylor Swift, twee van de meest succesvolle vrouwen in de muziekindustrie. Ondanks dat beide de titel Queen of Pop verdienen, hebben Britney en Taylor een hele andere carrièreverloop gehad. Het kan niet verder uit elkaar liggen.

Britney Spears

Deze week kwam de autobiografie The Woman In Me van Britney Spears uit. Het bijzondere aan dit boek is dat al deze verhalen nu echt door Britney zelf wordt verteld in plaats van door de media. Presentator Malou Miedema: "Ik heb de autobiografie gelezen, het raakte me en het gaat je niet in de koude kleren zitten als je het leest." In de autobiografie vertelt ze over haar persoonlijke relaties, de controle die andere mensen hadden over haar carrière en hoe zij dit heeft ervaren. Malou: "Zij wordt een soort gevangene van het curatorschap. Mag niet de deur uit. Ze heeft zelfs geen controle over haar eigen lichaam. Ze mag niet bepalen of zij supplementen slikt of niet." Bizar.

Gedurende haar carrière is de zangeres het slachtoffer geworden van de muziekindustrie die haar volledig in haar greep hield. Haar vader speelde ook een grote rol in de 'ondergang' van Britney. Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat ze niet meer alleen het huis uit mocht. Om hier een einde aan te maken begonnen fans de #FREEBRITNEY movement.

Malou gaat verder over wat er nieuw is in dit document: "Ten eerste dat je het hoort uit haar eigen mond. Niemand heeft nog gehoord wat zij ervan vindt. Het is super heartbreaking, je kan zo nog beter een voorstelling maken van hoe traumatisch dit is geweest."

Taylor's Version

Hoe Britney Spears verstrikte raakte in de industrie, koos Taylor Swift er juist voor om het heft in eigen handen te nemen. Presentator Niels Aalberts: "De tegenstelling kan niet groter zijn. Het gevoel dat ik heb bij Taylor is dat ze totaal in control is of her own destiny." Malou: "Ze opereren in een totaal ander klimaat van de popmuziek. Toen Britney groot werd, was het een periode dat tabloids super groot waren. Dit was de eerste keer dat het grote publiek altijd toegang had tot deze sterren en deze sterren geen controle hadden over het narratief."

Afgelopen week bracht Taylor Swift 1989 (Taylor's Version) uit, haar grote doorbraak plaat. De Taylor's Version van dit album heeft deze week weer meerdere Spotify records verbroken en was het het grootste muzieknieuws van de wereld. Maar waarom brengt ze al deze albums uit in Taylor's Version?

Het begon in 2019. Toen brak het nieuws dat Big Machine Records, Taylors oude platenlabel dat ze in 2018 verliet, was verkocht aan muziekmanager Scooter Braun. Door de verkoop kreeg Braun de rechten op alle master-opnames van Taylor Swifts oude muziek. Dit betekende dat iedereen die een licentie wilde krijgen voor één van haar oude nummers om in een tv-programma, film of advertentie te gebruiken toestemming moest vragen aan Scooter Braun en hem vervolgens een ​​bedrag moest betalen. Taylor was het hier niet mee eens en begon in 2021 met het uitbrengen van haar oude albums onder Taylor's Version.

Niels: "Taylor neemt deze Taylor's Versions op in een compleet nieuw klimaat. Waardoor die platen veel meer voelen als 'ik zit achter het stuur'." Malou: "Fans krijgen hierdoor echt het gevoel dat als ze deze plaat kopen, ze Taylor helpen." Niels zegt dat het tien à vijftien jaar later heel anders is ten opzichte van de tijd waarin Britney een groot ding was: "We zaten in een tijd waarop er veel minder druk van social media was. Zich veel minder zichtbaar konden maken en mobiliseren." Taylor laat zien dat zij volledig de touwtjes in handen heeft.

Luister voor de details van dit verhaal naar de De Machine.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie