Dit is waarom je Adele en Beyoncé niet in de supermarkt hoort
- Nieuws
- Dit is waarom je Adele en Beyoncé niet in de supermarkt hoort
Adele en Beyoncé zul je niet snel horen in de supermarkt. Zo zijn er nog veel meer regels voor het maken van playlists op openbare plekken.
Supermarkten, hotels, tuincentra, kledingwinkels; overal hoor je muziek. Dacht je dat er gewoon een radio of een Spotify playlist aan staat? In de meeste gevallen is dit dus niet zo. Frank Hardenbol en Heleen Biemans zijn verantwoordelijk voor het maken van deze playlists en vertellen je er alles over in de nieuwe Unseen Heroes.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Nederland vs. buitenland
Lana Del Rey met 'Born To Die' wordt geschedueled in een kledingwinkel en 'Glue' van Bicep kan gedraaid worden in een hotel. Frank en Heleen weten bij het horen van deze nummers meteen waar zij de nummers wel en niet kunnen wegzetten. Heleen: "Bij 'Born To Die' hoor ik meteen de zin: let's go get high. Dat kan in Nederland wel, maar in het buitenland zijn ze veel strenger met zulke teksten." Teksten met scheldwoorden willen ze daar absoluut niet. Ook wordt er in het buitenland rekening gehouden met religie: als het woord lord daar in de track voorkomt, wordt deze ook uit de playlist gehouden.
Volume
Niet alleen wordt er nagedacht over de tracks, maar ook over het volume. In een fastfood restaurant staat de muziek vaak heel hard. Heleen: "Door het volume gaat je bloed sneller pompen en ga je sneller handelen en eten. Zo zorgen de fastfood ketens ervoor dat mensen snel eten en snel weer weg zijn." In een winkel waar het personeel noodzakelijk is om te helpen, staat het volume dan juist weer zachter, zodat mensen elkaar beter verstaan.
24 uurs-playlist
Ook wordt er rekening gehouden met waar de vestiging in Nederland is. In een supermarkt in het centrum van Amsterdam wordt hele andere muziek gedraaid dan een lokale dorpssupermarkt. Dat heeft te maken met de doelgroep die daar boodschappen doet. Voorheen was het ook nog zo dat er op een maandagochtend hele andere muziek gedraaid werd dan een uur voor sluitingstijd. Frank: "Maar de winkels zijn tegenwoordig langer én vaker open. Hierdoor wordt er meer rekening gehouden met een 24 uurs-playlist."
Geen Adele en Beyoncé
Je zou denken dat de populaire tracks van deze queens overal gedraaid wordt, maar niets is minder waar. Frank: "Deze artiesten zijn supergroot en iedereen vindt het geweldig. Dat is ook zo, maar de stem van Adele en Beyoncé is zo aanwezig. Dat moet je in een supermarkt niet hebben."
Heleen en Frank kunnen niet meer in een supermarkt, restaurant of kledingwinkel komen zonder naar de muziek te luisteren. Na het luisteren van deze podcast zou dat jou ook zomaar kunnen overkomen. Bij deze alvast excuses...
Gerelateerd
Podcasts
Zo worden de hits van Kraantje Pappie, Anouk en Suzan & Freek gemaaktPodcasts
Unseen Heroes: hoe word je als beginnende artiest bekend bij een groter publiekPodcasts
Vader Avicii tegen de bank: "Geef hem alsjeblieft geen geld meer."3FM nieuws
De Lesbische Liga podcast is terug met een zesde seizoen!