HUMAN

Deze klas zat op de stoel van een rechter

  1. Nieuwschevron right
  2. Deze klas zat op de stoel van een rechter

Na ons experiment over nepnieuws wilden we nu eens onderzoeken hoe jongeren denken over moraliteit en het doel en nut van straffen. Vandaar dat we de hulp inriepen van een criminoloog en samen met Joram Kaat naar Amsterdam Noord vertrokken.

Waarom straffen we eigenlijk? Is het om boeven en ander gespuis voor de maatschappij te beschermen? Is het om een soort van wraak uit te oefenen voor de slachtoffers? Of is het om iemand te laten boeten voor zijn daden?

We waren eigenlijk wel benieuwd hoe scholieren daarover denken. En in plaats van er simpelweg naar te vragen, wilden we ze het zelf laten ervaren en doorvoelen in een kersvers Tussenuur-experiment.

Waarom straffen we eigenlijk?


Vechtpartij in een kroeg

En dus riepen we de hulp in van criminoloog Marieke Liem, die voor de zogeheten Vox-klassen in Amsterdam Noord een rechtszaak had uitgedacht. Ook vlogen we drie acteurs in die slachtoffer, dader en getuige mochten spelen. De zaak ging om een vechtpartij in een kroeg, waarbij iemand knock-out werd geslagen.

Gedurende een week waren we op de school, waarbij op vrijdag de rechtszaak onder leiding van Joram Kaat zou plaatsvinden. De klas werd opgesplitst in advocaten van de verdachte, officieren van justitie en rechters. Gedurende de week kwam er steeds meer informatie over de toedracht van de vechtpartij, ook doordat de leerlingen de betrokkenen mochten verhoren. En uiteindelijk moesten de rechters een vonnis vormen. En dat ging zo.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie