HUMAN

Roos (30) is docent en kwam thuis te zitten met een burn-out

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Roos (30) is docent en kwam thuis te zitten met een burn-out

Roos (30) studeerde psychologie en werkte een aantal jaar in het bedrijfsleven. Ze besloot de overstap te maken naar het onderwijs, maar het werk als docent werd haar te veel. Ze kwam vorig jaar thuis te zitten met een burn-out. Inmiddels geeft ze weer Nederlands en is ze mentor van een eindexamenklas. Maar ze ervaart nog steeds enorme werkdruk. Tussenuur sprak haar.

Alles draaiende houden

De eerste weken van van haar burn-out werd ze nog elke dag gebeld. "Er werd van me verwacht dat ik zelf nog lesplannen zou aanleveren en toetsen zou nakijken. Ik moest ervoor zorgen dat alles draaiende werd gehouden tijdens mijn afwezigheid, maar dat was précies wat niet meer ging!"

(Bron: ANP)

Daarnaast werd er elke keer tegen haar gezegd dat ze moest terugkomen, dat de school zou gaan re-integreren, zonder tussenkomst van een arbo-arts. "Dat was volgens hen niet nodig. Ik heb écht moeten vechten om met een arbo-arts te praten en een redelijk integratietraject te krijgen. Toen dat niet ging, heb ik mijn ontslag ingediend en ben ik ergens anders gaan werken."

Niet alles lukt

Ondanks dat ze nu weer lesgeeft, ervaart ze nog steeds enorme werkdruk. "Het is vooral alles wat er náást het lesgeven nog bij komt kijken. Soms denk ik: wat was het leven makkelijk toen ik voor een bedrijf werkte."

Beter voorkomen dan genezen

Ze denkt dat haar burn-out voorkomen had kunnen worden als er meer begrip was geweest voor het feit dat niet altijd alles lukt. "Je wordt er continu aan herinnerd dat je dingen nog moet doen en de focus ligt vooral op dat wat je niet doet." Om die focus te verminderen, zou het aantal taken naar beneden moeten.

(Bron: Pexels)

Ze merkt dat je in het onderwijs heel veel dingen heel goed moet kunnen. Door haar perfectionisme werkte dat niet goed. “Je moet in staat zijn om oudergesprekken te voeren, administratie op orde houden en alles vastleggen, contacten onderhouden met externe instanties en klassenuitjes organiseren. Dat komt allemaal nog bovenop het lesgeven.”

Zo efficiënt mogelijk werken

Roos is nooit klaar, en dat heeft vooral met het administratieve gedeelte te maken. "Het zijn dingen die niet eens met Nederlands te maken hebben, maar die je wél doet omdat je wilt dat je leerlingen zo veel mogelijk bereiken op een zo efficiënt mogelijke manier. Daardoor moet ik al mijn nakijkwerk in één weekend proppen, wat betekent dat ik eigenlijk gewoon zes dagen per week werk. Altijd. Elke week."

Enorme werkdruk

Ook haar collega’s ervaren continu een enorme werkdruk, wat volgens Roos flink naar beneden moet. Op haar school is nu een soort 'wisseling van de wacht' gaande. De ene docent is terug, maar de volgende ligt er alweer uit. Volgens Roos melden docenten zich vaker ziek als ze overbelast zijn. Daardoor vallen er lessen uit en worden er mensen voor de klas gezet zonder de juiste diploma's. Vervolgens zijn leerlingen de dupe. "Ik merk daardoor écht dat mijn leerlingen minder kunnen. Er ontstaan gaten in hun kennis en de kwaliteit van onderwijs gaat achteruit."

(Foto: lerarenmanifestatie Den Haag, oktober 2017 - Bron: ANP)

Het tekort aan docenten speelt volgens haar een grote rol. "Zolang het aantal docenten te laag is, zou het aantal lesuren ook omlaag moeten." Maar dit is geen blijvende oplossing, want leerlingen krijgen dan te weinig les. "Je moet kijken naar de examennormen: komen die overeen? Als ik mijn klas nu geen les zou geven, zouden ze dan écht stof missen?"

Werkveld

Een salarisverhoging zou volgens Roos helpen om het beroep van docent aantrekkelijker te maken. "Met meer docenten kun je écht de kwaliteit verbeteren. Ik hoop dat het docentschap ergens weer aantrekkelijker wordt gemaakt, want ze zijn er niet meer! De VU is zelfs gestopt met de opleiding Nederlands."

(Foto: lerarenmanifest Den Haag, oktober 2017 - Bron: ANP)

Op docentenopleidingen wordt de werkdruk volgens Roos vast benoemd, maar docenten ervaren dit pas écht als ze aan het werk zijn. "Een stage is het heel anders dan wanneer je fulltime alle klassen draaiende moet houden. Ik denk dat het 'm in het werkveld zit. Tijdens je stage denk je: het loopt hartstikke lekker, ik heb nergens last van, maar dan geef je les aan één klas. Ik geef les aan zes klassen, dat is een wezenlijk verschil!"

Plezier in je werk

Er moet volgens Roos meer coaching komen, waarin leerkrachten tips krijgen om het werk voor henzelf makkelijker te maken. "Ik heb het allemaal zelf uit moeten vinden, hè? Dat is ook prima, daar leer je veel van. Maar sommige collega's vinden het nooit uit en gaan gewoon elke dag met tegenzin naar hun werk, omdat het niet loopt." Ze denkt dat coaching enorm kan bijdragen aan het werkplezier van docenten. "Werkplezier is uiteindelijk enorm belangrijk."

(Bron: Pexels)

Staking

Roos gaat zelf niet staken tijdens de landelijke onderwijsstaking op 15 maart, maar staat zeker achter de principes. "Mijn vakbond doet niet mee aan de onderwijsstaking, maar anders had ik het ook niet gedaan. Al mijn lesuren zouden dan vervallen, die ik op een later moment nog recht zou moeten breien. Aan alle kanten verlies ik dus."

* Vanwege privacyoverwegingen is de naam van de docente in dit artikel gefingeerd.

Op vrijdag 15 maart staakt het onderwijs. 3FM-dj Sander Hoogendoorn organiseert daarom een opvang voor iedereen die niet naar school kan. Er zijn live-optredens van o.a. De Likt, Teske en Douwe Bob, verschillende workshops én er is een KNOW SHIT mini-bios. 3FM Tussenuur is er uiteraard bij. Jij ook?!

Ster advertentie
Ster advertentie