Meer NPO
STER Advertentie

Virtuele influencers zijn de toekomst op gebied van social media

Virtuele influencers zijn de toekomst op gebied van social media

Dinsdag 23 juli 2019 - 09:40 uur

Steeds vaker verschijnen er op social media accounts van virtual influencers. Het zijn (meestal) meisjes die naar exclusieve feestjes gaan, designerkleding en dure make-up dragen en ontelbaar veel vrienden hebben. Het enige verschil met normale influencers: deze meisjes zijn niet echt.

Misschien heb je wel eens gehoord va Lil Miquela. Zij is het beroemdste voorbeeld van een virtual influencer. Lil Miquela heeft op Instagram meer dan 1,6 miljoen volgers en wordt onder andere gevolgd door Sophie Turner (Sansa van Game of Thrones), Mark Ronson en Diplo.

Lil Miquela

Om je even een beeld te geven, zo ziet Miquela eruit. 

Om deze Instagram foto te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Lil Miquela werd in 2016 'gemaakt' en ontkende de eerste twee jaar op social media dat ze niet echt is. Door een online ruzie werd ze gedwongen te vertellen dat ze niet menselijk is. Achter haar zit bedrijf Brud, die haar volgens haar zeggen heeft voorgelogen over wie ze daadwerkelijk zou zijn. Marketingstunt of niet, er ontstond heel veel ophef rond Lil Miquela en ze kreeg al snel enorm veel volgers. 

Het lijkt haar volgers niet uit te maken dat ze nep is. Onder de foto's lees je talloze reacties als: "Robot or not, we love you", "I love that you’ve been more open to admitting to your followers that you are a robot.". Ze is dan misschien nep, maar het lijkt erop dat Miquela compleet wordt geaccepteerd door haar volgers. En is Miquela niet net zo nep als de rest van de influencers op Instagram, die leven in foto's en filters? 

Leuk en aardig. Maar waarom? 

It's (almost) all about the money! Er zitten grote bedrijven achter de influencers die er een mooi zakcentje uit willen halen. Lil Miquela staat op covers van tijdschriften, maakt muziek en heeft veel deals met modemerken. Dat levert heel wat op. En het werkt natuurlijk ook andersom: merken willen graag met de influencers samenwerken, want ze hebben enorm veel bereik maar zijn ook makkelijk inzetbaar, aangezien ze dus, eh ja, nep zijn.

Het gaat echter niet alleen om geld. De rolmodellen worden ook ingezet om aandacht te vragen voor maatschappelijke onderwerpen zoals Black Lives Matter. Flexibele politieke paspoppen met veel bereik dus. 

Digitale supermodellen

Lil Miquela is niet de enige virtual influencer. In Amerika is er bijvoorbeeld een heel modellenbureau dat alleen werkt met dit soort influencers. Shudu en Dagny, de eerste digitale supermodellen, zijn daar voorbeelden zijn. Op sommige foto's zijn de modellen bijna niet van echt te onderscheiden.

Om deze Instagram foto te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze Instagram foto te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Toekomst in Nederland

De virtuele influencer heeft ook in Nederland zijn opwachting gemaakt. In maart dit jaar stond het eerste digitale model op de cover van GLAMOUR. Is dit een bedreiging voor de modellenwereld? Jordy Maarseveen van modellenbureau New Generation Models denkt van niet. "Natuurlijk is het leuk dat je je ideale model kan maken, maar mensen hebben ook behoefte aan een vast gezicht, iemand die tot de verbeelding spreekt. En die over de catwalk kan lopen," vertelt hij in een interview

Om deze Instagram foto te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Gorillaz

Nog een ander voorbeeld nodig die misschien iets dichter-bij-je-bed-show is? Wellicht doen de influencers je denken aan de band Gorillaz? Dit zijn in principe ook virtuele influencers: de personages zijn verzonnen door zanger Damon Albarn, maar vormen de band. Ze worden gebruikt als acteur in de videoclips en ook tijdens liveshows worden ze levensgroot geprojecteerd op schermen. 

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Waar ligt de grens? 

Nu kun je je afvragen waar de grens ligt. Wat houden deze virtuele influencers in voor social media? Is het verkeerd om deze neppe modellen in te zetten voor advertenties? En is het verschil met echte mensen echt zo groot of valt dat uiteindelijk wel mee? We zijn benieuwd naar jouw mening!

Meer 3FM nieuws

Kijk live naar 3FM

Populair op 3FM