3FM nieuws

3FM en het veranderende social

  1. Nieuwschevron right
  2. 3FM en het veranderende social

Er verandert momenteel veel bij 3FM online. Er wordt op social media met scherp geschoten in plaats van met hagel. Siegfried, onze (social wizard) op de afdeling vertelt er over.


In 2008 hadden we de een-na-grootste Hyves-community van Nederland met meer dan een half miljoen mensen, die graag een dansende banaan als reactie achter lieten. Een-na-grootste? Ja. Verrekte Lama’s.
2008 was ook het jaar dat Giel als een van de eersten in Nederland Twitter ging gebruiken. Tijdens 3FM Serious Request van dat jaar maakten we voorzichtig kennis met Facebook, waar we een 3FM Serious Request-groep hadden met 137 leden. It’s something! De rest is geschiedenis.
Social outlets zijn gekomen en gegaan en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven. Wat zeker is, is dat wij netwerken beheren namens het 3FM-merk waar we trots op mogen zijn. Maar toch is verandering nodig.

Is het écht nodig?
Ja, wij denken van wel. Of eigenlijk: weten we zeker. In een landschap waar ieder merk zijn verhaal wil vertellen aan een gebruiker en er maar beperktl ruimte is op een scherm van een telefoon, is de oude methode net zoiets als gaan schreeuwen in een hele drukke concertzaal gevuld met mensen.

Je moet dus iets bijzonders doen, wil je opvallen. Daarnaast wil je ook iets doen wat echt past bij het merk en waardoor het ook direct duidelijk is dat wij de afzender zijn. Vandaar dat er wat wijzigingen plaats hebben gevonden bij 3FM online.

Online strategie
Een wijs man zei ooit: “Het enige constante in het leven is verandering”. En dat geldt ook voor 3FM online. Ongeveer drie maanden geleden hebben we een nieuwe strategie geformuleerd om 3FM op online weer echt trendsetter te laten zijn. Dat betekent: Focus op de volger/luisteraar en content maken met een doel.

Niet omdat het moet of kan, maar echte toegevoegde waarde bieden met een herkenbare 3FM-stempel erop, zodat de afzender heel duidelijk is. Dat gaat over hoe we artikelen schrijven, maar vooral over hoe we onze social-kanalen gebruiken.

Leuk verhaaltje, maar wat betekent dat in de praktijk?
Als eerste hebben we onze volgers opgedeeld in verschillende leeftijdscategoriëen, bijvoorbeeld 13 tot 16, 16 tot 24 en 24 tot 35+. Dit is een grove verdeling, maar zorgt er wel voor dat we nadenken over welke content we maken voor deze groepen en ook welke tone of voice we gebruiken. Daarnaast hebben we de afgelopen tijd ontzettend veel getest met tijdstippen en typen content.

We denken na over de tone of voice die we gebruiken.

Heeft dat ook effect?
Jazeker! Klein voorbeeldje hieronder. We zijn begonnen met zogenaamde clickbaits. Dat is een fancy woord voor het overhalen van je volger om te klikken. Voorheen gaven we alle informatie al weg in de post op Facebook zelf. Nu proberen we te teasen met genoeg informatie om iemand te laten klikken. Resultaat: waar we bij de start van onze nieuwe strategie 200 á 300 clicks op een vergelijkbare post haalden, is dat nu het tienvoudige. En in dit geval zelfs 6000.

Ook hebben we de visuals aangepast. Het heeft een duidelijke 3FM-branding gekregen. Daarnaast proberen we cartoonesk te zijn in de afbeelding zelf. Iets meer humor als de doelgroep daar geschikt voor is.

Leuk hoor targeting, maar waar is mijn bereik? En waar zijn mijn likes?
Goed punt. Als je als buitenstaander naar onze Facebook pagina kijkt, zou je denken dat het slecht gaat. Sommige posts krijgen amper reacties, likes of shares. En dat is vaak de bedoeling. Elke post die je plaatst heeft maar 1 doel. Of dat nou interactie is, video kijken of klikken naar de website.

Willen we volgers overhalen om naar de site te komen, dan is de kans groot dat ze later niet nog een keer terugkomen om een like of comment te geven. Dat is ook goed, want ons doel was om ze naar de site te halen.

En ook een goed punt: bereik. Voorheen kreeg je statistieken in de mail waarin je soms een miljoen of meer bereik voorbij zag komen. Dat zag er indrukwekkend uit! Maar als je in de statistieken van Facebook kijkt, zag je dat het vooral de doelgroep 34 tot 54 was die voor dat bereik zorgde. Dat is niet de gemiddelde 3FM-luisteraar.

Vaak zag je dat ook terug in de reacties. Door het toevoegen van targeting zijn we onze miljoenenbereik kwijt, maar bereiken we nu iets veel waardevollers: de echte (potentiele) 3FM-luisteraar. De toekomstige ambassadeurs van ons merk. En dat zijn er niet miljoenen in een keer. Dat zijn er honderdduizenden in een keer. Ook niet verkeerd!

Dus schrik niet van minder likes of comments. Dat is vaak echt de bedoeling. We hebben ook hele leuk interactie posts, waarbij we juist willen dat mensen alleen maar reageren. Zie ons Sint Maarten-post bijvoorbeeld.

Op dit moment bereiken we gemiddeld zo’n 400.000 unieke Facebook-gebruikers per week. Dat is onze ondergrens geworden. Voorheen hadden we enorme pieken (in de miljoenen), maar hadden we daarna ook weken met dalen van soms 50.000 of minder per week. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Een stabiele basis is precies wat we nodig hebben om vanaf volgend jaar echt door te bouwen. Daar zijn we nu ook al mee bezig, maar met een aanstormend 3FM Serious Request zullen de cijfers iets vertekenen de komende weken.

Alleen Facebook?
Nee. Er wordt in dit blog veel gesproken over Facebook, maar ook Instagram heeft op dit moment een andere strategie. Dat is ons kanaal geworden om nieuwe muziek te ontdekken. Gecureerd door de DJ’s.

Oftewel, daar laten we DJ’s favorites zien en horen, inclusief een verhaaltje van de DJ, als dat er is. Instagram wordt zo onze plek om nieuwe muziek te showcasen. Precies zoals we dat op zender doen, maar dan online. Voor Twitter geldt een vergelijkbare koerswijziging, maar daar later meer over.

Dit is goed.
Deze veranderingen zijn goed en nodig. We gaan ons meer richten op de echte 3FM-doelgroep en willen graag interactie met onze volgers. Daar zul je de komende tijd nog veel meer van zien. Wil je nou nog veel meer info hierover, loop dan gerust binnen bij ons of tweet, app of mail voor een afspraak. Wij gebruiken onze koffie met een gebakje.

Siegfried

Ster advertentie
Ster advertentie