3FM nieuws

3 redenen om Trainwreck: Woodstock '99 te gaan kijken

foto: Netflix
  1. Nieuwschevron right
  2. 3 redenen om Trainwreck: Woodstock '99 te gaan kijken

In 1999 is het 30 jaar geleden dat de legendarische eerste editie van het Woodstock Festival gevierd werd. Dat is voor Michael Lang -de originele organisator- een goede reden om een jubileumeditie op te zetten. Met ruim 200.000 bezoekers en de populairste bands op de line-up lijkt het een fantastische editie te worden, maar niets is minder waar. Het wordt een ramp en Netflix heeft er nu een documentaire over uitgebracht.

Streamingdienst Netflix heeft een driedelige documentaire uitgebracht waarin haarfijn wordt uitgelegd hoe het zo mis heeft kunnen gaan. Hieronder vind je een paar redenen waarom jij de documentairereeks écht moet gaan kijken.

De line-up

In 1999 zitten we middenin de hoogtijdagen van de hardere, agressieve rock gemixt met een beetje hiphop. Het is het jaar van Korn, Rage Against The Machine, Limp Bizkit en Red Hot Chili Peppers. Je ziet in de docu verschillende shows van bovenstaande acts. Ook spreken de makers een aantal artiesten die op dat moment over hun impact op de mensenmassa.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Organisatoren met een bord voor hun kop

Over de doden niets dan goeds, want oprichter Michael Lang is inmiddels overleden aan een zeldzame vorm van lymfeklierkanker. Voor de documentaire is hij drie maanden voor zijn overlijden geïnterviewd door de makers. Zijn beeld over het festival is 'bijzonder' te noemen.

In 1969 is hij 24 jaar en nog een broekie in het muzieklandschap. Toch weet hij op dat moment samen met een paar anderen het voor elkaar te krijgen een mega-festival te organiseren. Sommige momenten zullen voor altijd in het collectieve geheugen gegrift staan.

Maar deze ervaring lijkt in 1999 niets meer waard. Hij probeert samen met een commerciële partij opnieuw een editie op te zetten, alleen is de uitkomst compleet het tegenovergestelde. Het besef over de impact voor sommige bezoekers lijkt niet aanwezig bij de organisatoren.

Festivals vs. 'festivals'

In Nederland zijn we 'Koning Organisatie'. De grootste festival-producenten van de wereld zijn begonnen in ons kleine kikkerlandje. Dat is de reden dat jij als bezoeker niets tekortkomt tegenwoordig. Denk aan eten, drinken, douches, toiletten, EHBO of bijvoorbeeld looproutes (ja, hier denken mensen over na).

Dat is één van de redenen om deze documentaire te gaan kijken. Want ondanks de stijgende ticketprijzen dit jaar zul je na het kijken van deze documentaireserie nog véél blijer zijn met een Hollands-degelijk-georganiseerd festival.

Ster advertentie
Ster advertentie