3FM nieuws

Michael Jackson's 'Thriller' is vandaag 39 jaar oud

foto: Michael Jackson
  1. Nieuwschevron right
  2. Michael Jackson's 'Thriller' is vandaag 39 jaar oud

Het meest verkochte album aller tijden, en daarmee ook het meest iconische popalbum, Thriller, kwam vandaag exact 39 jaar geleden uit. Hét album van de King of Pop dat de muziekcultuur voorgoed heeft veranderd waarvan na al die jaren de legacy nog steeds goed voelbaar is. Niet alleen vanwege de muziek, maar ook vanwege de legendarische 14-minuten durende videoclip voor de titeltrack.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Gigantisch succes

Thriller is het zesde studioalbum van de Amerikaanse zanger en het bestverkochte album ooit. De plaat bevat onder andere de legendarische singles 'Billie Jean', 'The Girl is Mine', 'Beat It' en gelijknamig aan het album 'Thriller'. Laatstgenoemde in dit rijtje is dan ook direct de meest opvallende. Tot op de dag van vandaag vind je in de popcultuur referenties naar verschillende elementen uit de videoclip van de moonwalk tot zombies, en het rode leren jack tot de griezelige make-up.

De video heeft echter veel meer nalatenschap gehad dan alleen een enge uitstraling en danspas. Met de unieke mix van theater, filmtechnieken én de samensmelting van verschillende muziekgenres (gemaakt door zijn legendarische producer Quincy Jones) opende Michael Jackson hiermee de markt voor commerciële video's. Ook werd door 'Thriller' voor het eerst zwarte artiesten in de mainstream wereld op de markt gezet op een vernieuwde manier. Na dit debuut begon MTV voor het eerst meer zwarte muziekvideo's uit te zenden.

TikTok

Als je het over Michael Jackson en 'Thriller' hebt, kun je amper spreken van een terugblik. Dit is omdat de invloed van zowel de muziek als de video nog zodanig leeft, dat het bekend is onder alle generaties. Zo was er vorig jaar nog een wereldwijde TikTok-challenge op het nummer. Duizenden participanten deden alleen of in groepen mee met de 'Thriller-challenge' op het social media platform.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Tributes, covers en flashmobs

Naast de jaarlijks flashmobs rond Halloween (die overigens inmiddels best mogen ophouden), duikelen over de jaren ook nog steeds ijzersterke covers, referenties en odes op van hedendaagse artiesten, zoals bijvoorbeeld Chris Brown zijn eerbetoon aan 'Thriller' tijdens de World Music Awards.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Toch zal de beste uitvoering van 'Thriller' voor altijd van de King of Pop blijven. Gelukkig hebben we de beelden nog.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Even over iets anders. Wist je het al? Dit jaar komt het Glazen Huis weer terug.

3FM Serious Request 2022

3FM Serious Request zamelt dit jaar samen met jou geld in voor Het Vergeten Kind. Van 18 t/m 24 december staan de radiozender en alle online en social kanalen van 3FM volledig in het teken van de actie en wordt er 24 uur per dag live radio en online content gemaakt vanuit het Glazen Huis in Amersfoort bij De Nieuwe Stad. 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Rob Janssen zetten zich een week lang samen met Nederland in om zoveel mogelijk geld op te halen voor de 100.000 vergeten kinderen van ons land.

Vraag een plaat aan, doneer of kom in actie. 3FM Serious Request is te volgen op NPO 3FM en de online kanalen van de zender, 24 uur per dag op televisie op NPO 1 extra en via dagelijkse updates op NPO 1 en NPO 3. Bezoek 3fm.nl/seriousrequest voor meer informatie.

Vraag een plaat aan!

Doneer

Kom In Actie

Over Het Vergeten Kind


Ster advertentie
Ster advertentie