3FM nieuws

Lights, camera, totale gekte

  1. Nieuwschevron right
  2. Lights, camera, totale gekte

Lichtregisseur Folkert onthult hoe hij saaie concertzalen omtovert tot memorabele droompodia.

(Foto: Hans-Peter van Velthoven)

Je gaat naar een concert voor de muziek, maar ook voor de beleving. Er zijn weinig dingen fijner dan helemaal overwhelmed een concertzaal uitlopen en oprecht nog twee dagen lang bij moeten komen. Eén van de mensen die daarvoor zorgt, maar die je eigenlijk nooit ziet, is de lichtregisseur.

Wij vonden een lichtregisseur die aan ons wilde vertellen hoe alles in elkaar zit: Folkert van der Werff. Folkert regisseert het licht en de visuals tijdens liveshows, voor onder andere Fall Out Boy, Lionel Richie en AC/DC. Een multimediaman in hart en nieren, dus. Maar hoe werkt zoiets eigenlijk?

Get on screen

Folkert is backstage de persoon die het overzicht houdt en regisseert hoe licht en video op elkaar afgestemd zijn. Dat doet hij niet vanuit dat afgebakende controlepaneel achterin de zaal, maar gewoon lekker backstage. Overzicht is alles! In het onderstaande filmpje zie je hoeveel schermen eraan te pas komen: Folkert (rechts) werkt samen met de videoregie.

Lichtshow Beyoncé

Research doen is in dit vak belangrijk, dus natuurlijk was Folkert bij het (geweldige) concert van Beyoncé in de Amsterdam ArenA. Het viel hem op dat Beyoncé voor een redelijk duistere show ging: Lemonade is qua thema's nogal heftig en dat liet ze terugkomen in haar visuals.

Veel grijstinten en contrast tussen wit en zwart, met af en toe een plotselinge uitschieter. Zo koos ze bij 'Don't Hurt Yourself' voor knalrood licht, twee LED-schermen die uit elkaar schoven en vuurwerk daar tussenin. Geen gemekker, gewoon récht in je face. Folkert:

"Daar reageren de mensen heel goed op en zo wil ik mijn shows ook maken. Dat emotionele moet er zijn, het onderbuikgevoel van 'Ja, dít is vet!'. Dat is wat je zoekt."

(Foto: Parkwood Entertainment)

De gouden regels

Om dat te bereiken heeft Folkert natuurlijk trucjes. Dit zijn de drie gouden regels voor een lichtshow waar je u tegen zegt.

1. Emotie is alles

Je wilt bij bepaalde liedjes een bepaalde sfeer oproepen. Mensen linken kleuren aan emoties en daar wordt bij het maken van zo'n show natuurlijk gebruik van gemaakt.

Groen gebruikt Folkert zo min mogelijk, je hebt dan namelijk al snel het gevoel dat je middenin een groot kerstspektakel zit. Op zoek naar een warme sfeer? Kies dan kleuren als donkerblauw, rood, oranje en roze. Die doen het helemaal goed als je ze in één spot op de artiest zet: een lekker kleine setting.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Als het juist de bedoeling is dat iedereen helemaal losgaat, staan de lampen op maximale breedte. Zo schijnen ze van muur tot muur en krijg je het gevoel dat het podium groter lijkt dan het is. Dat heeft dan weer een grotere impact op het publiek. Eén groot psychologiespelletje, zo'n concert.

2. Plannen, plannen, plannen

In ieder liedje zit een opbouw waar heel bewust over na is gedacht. Elk couplet wordt 100 keer beluisterd om te kijken welk effect het best tot zijn recht komt op welk moment. Timing is hierin heel belangrijk: het gaat niet alleen om de goede kleuren, maar ook om het moment. Bij AC/DCs 'Whole Lotta Rosie' is dit totaalplaatje goed te zien. De lichten gaan, synchroon met de gitaarintro, van achter naar voren. Daar tussenin blijft het zwart, voor extra contrast. En dan is er natuurlijk nog een beloning voor de opbouw van die spanning.

"Die enorm grote Rosie-pop blijft verscholen tot het juiste moment. Pas als het écht losbarst krijg je haar te zien in roze licht, om dat sletterige te accentueren."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

In zo'n schow gaan freestylen is dus uit den boze en moet je absoluut niét doen. Er is niet voor niets een lichtplan! Gelukkig is er tijdens een liveshow wél ruimte om een beetje in te spelen op de situatie. Als de band nog even doorknalt in een encore, mag je best de flitsende strobe-lichten erbij pakken of de lampen richting het publiek aanzetten voor wat extra effect.

3. Bedrieg je publiek waar ze bij staan

De beste mindfucks creëer je als je lichten en videocontent combineert. Folkert gebruikt graag alle techniek waar 'ie zijn handen op kan krijgen: lampen op de grond, aan het dak, van de zijkanten... Als je daar goed mee schakelt, kun je het podium laten bewegen, als een soort optische illusie.

Hieronder vind je een filmpje van Fall Out Boy, een show die Folkert regisseerde. Check hoe licht en visuals op elkaar ingespeeld zijn!

Conclusie

Dat lijkt dus soms allemaal behoorlijk simpel vanuit de zaal, maar niets is minder waar. Van concept ontwerpen, tot uitvoeren en regisseren: er zit een gigantisch concept en team achter zo'n show. Wát een samenwerking om jou een leuke avond te geven. Tof toch?

Ster advertentie
Ster advertentie