3FM nieuws

Best bizar: door Spotify-gebruik passen artiesten hun songtitels aan

  1. Nieuwschevron right
  2. Best bizar: door Spotify-gebruik passen artiesten hun songtitels aan

In een artikel op Medium stelt Michael Tauberg dat er een groot verschil zit tussen songtitels vóór en na 'het Spotify-tijdperk'. Maar... hoe dan?

Short and sweet

Met de opkomst van streamingservices is de samenstelling van de muziekindustrie aanzienlijk veranderd. Mensen luisteren anders naar muziek en classic verkooptrucjes moeten opnieuw uitgevonden worden om ook via die platformen publiek aan je te binden. Een van die manieren is dus om je songtitels korter te maken!

Tauberg vergeleek zo'n 2000 liedjes in de periodes 2000-2008 en 2009-2017. Volgens hem hebben mensen anno 2018 een kortere aandachtsboog en spelen artiesten daarop in door hun liedjes ook kortere titels te geven. Vaak gaat het zelfs om titels die uit slechts een of twee woorden bestaan. Aan de andere kant van het spectrum heb je ook nog de uitslovers: artiesten die hun titels zeven woorden of langer maken. Die groep wordt ook groter. Alles wat tussen twee en zeven in hangt, neemt af!

Effe testen

Even spieken of er inderdaad zoveel gekortwiekte songtitels zijn! In de 3FM Now Playing-lijst staan 54 nummers en na een minuutje turven blijkt dat inderdaad achttien titels uit maar één woord bestaan, en zeventien titels uit twee woorden. 'Get Out' van CHVRCHES, 'Strangers' van Sigrid, 'Magazine' van Editors, 'Sanctify' van Years & Years... Het zijn dus ook niet de minste namen die dit trucje toepassen.


Je vindt de lijst natuurlijk ook op Deezer en Apple Music.

Intro's worden ook korter

Een ander onderzoek van Franse researcher Léveille Gauvin toont dat ook de intro's van liedjes de afgelopen jaren erg verkort zijn. Deze verandering is al wel wat langer aan de hand, Gauvin telt namelijk vanaf de jaren '80. Toen had het gemiddelde popliedje een intro van twintig seconden, nu zijn dat er nog maar vijf. Da's dus 75 procent verschil!

Gauvin: "Het is survival-of-the-fittest. Liedjes die de aandacht van de luisteraar weten te grijpen en vast te houden, worden afgespeeld. De rest wordt al snel weer overgeslagen. Je moet dus meteen iets doen om de aandacht te pakken!"

Ster advertentie
Ster advertentie