Muzikale rondreis rond de wereld: K-pop
- Nieuws
- Muzikale rondreis rond de wereld: K-pop
Tijdens de zomermaanden maken we op de Mega Top 50 een muzikale rondreis langs de wereld. We besteden aandacht aan internationale muziekstromingen met vandaag: K-pop!
In 2012 maakte de wereld voor het eerst op grote schaal kennis met het fenomeen K-pop na de release van PSY’s 'Gangnam Style'. Het is echter niet de eerste YouTube video van Koreaanse afkomst met miljoenen views. K-Pop vindt zijn oorsprong in Zuid-Korea en wereldwijd waren er al honderdduizenden en zelfs miljoenen fans die de wereld van Koreaanse popmuziek nauw volgden.
Vraag een K-pop fan dit muziekfenomeen in een paar zinnen te omschrijven dan zal hem dat niet gemakkelijk vallen. K-pop is divers, complex en niet in één genre onder te brengen; het combineert vele muziekstijlen waaronder; dance-pop, pop ballad, electronic, rock hip-hop, R&B enz.
Girl and boybands with a twist
K-Pop kent voornamelijk veel girl- en boybands die gemiddeld bestaan uit 5 à 6 leden. Binnen een Koreaanse popgroep vervult iedereen zijn eigen 'rol'. Zo hebben de meeste groepen een leider, hoofddanser, hoofdrapper, hoofdvocalist en een visual (degene met de beste looks). In Korea ligt de focus niet alleen op de zangkwaliteiten; een optreden moet tot in de kleinste details perfect uitgevoerd zijn. Visuals en dansers spelen dan ook een belangrijke rol om het plaatje compleet te maken.
Wie denkt dat de K-pop scene alleen maar grappen en grollen is, terugdenkend aan PSY's 'Gangnam Style' video, heeft het mis. K-pop artiesten worden dikwijls op jonge leeftijd gescout en worden daarna soms wel jarenlang getraind. De leden van een groep worden vaak verplicht samen te wonen en vervolgens dag in dag uit te trainen om zo hun stem en dansroutines tot in de puntjes te perfectioneren. Tijdens deze trainingen is er amper tot geen contact met het thuisfront mogelijk.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Veel training
Naast hun zang- en danskwaliteiten worden ook andere aspecten van de toekomstige idolen getraind. Zo worden ze vaak ook geschoold in acteren, leren ze een instrument bespelen, worden ze getraind om om te gaan met de media en bestuderen ze verschillende talen. Dit zijn vaak de talen Japans, Chinees en soms ook Engels. Jaarlijks debuteren er tientallen groepen; in 2012 werd er een record behaald doordat er maar liefst 33 jongensgroepen en 36 meidengroepen dat jaar hun debuut maakten. Van de vele groepen die uiteindelijk hun debuut mogen maken blijven er echter maar een handvol over die echt doorbreken en populair worden.
De keerzijde van de glamoureus ogende sterrenwereld werd zelfs vastgelegd in een documentaire, genaamd 9 Muses of Star Empire, die de pre-debuutactiviteiten van de meidengroep Nine Muses volgt. De documentaire van regisseur Lee Hark-Joon maakte zijn wereldpremière tijdens het International Documentary Film Festival in Amsterdam in 2012.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De grote vier
De K-pop scene kent een paar grote labelnamen; SM Entertainment, YG Entertainment, Cube Entertainment en JYP Entertainment. Groepen die onder deze namen hun debuut maken kennen bijna gegarandeerd succes. De labels worden geleid door voormalige idolen of muziekindustrie-insiders, die beschouwd kunnen worden als de pioniers van de K-Pop. Elk label heeft zijn eigen kleur en specialiseert zich voornamelijk in een ander genre. Zo staat SM bekend om hun Pop/Electropop, YG om hun Hip-Hop/R&B, Cube om hun Dance/Motorpop en JYP om hun Dance/R&B.
Behalve deze powerhouse labels zijn er ook kleinere en jongere labels die hard moeten werken voor hun tijd in de spotlights. Ze zijn echter in opmars en beginnen indruk te maken in de Koreaanse muziekwereld. Zo is Big Hit Entertainment onlangs populair geworden met hun Hip-Hop Groep BTS.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Uitverkocht binnen een uur
Ondertussen heeft de Koreaanse popmuziek al aardig de weg buiten Korea weten te vinden, vooral in andere Aziatische landen is de Koreaanse popmuziek erg populair en verkopen Koreaanse popconcerten binnen enkele minuten uit. Ook in Amerika en Europa wordt K-pop steeds populairder en hebben al verschillende K-pop concerten plaatsgevonden binnen Europa.
Het eerste grote concert dat in Europa werd gehouden was SMTown in Parijs in 2011. Dit concert in Le Zenith met een capaciteit van 6000, waar verschillende SM Entertainment artiesten te bewonderen waren, was uitverkocht binnen 20 minuten. In 2012 plande de YG-groep BIGBANG een extra concert in Londen nadat de tickets voor hun concert in de Wembley Arena binnen het uur waren uitverkocht. De concerten trekken fans vanuit heel Europa, die vaak verre reizen maken om hun idolen te kunnen zien optreden.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
K-pop en Nederland
Ook in Nederland is K-pop niet onopgemerkt gebleven. Zo raakten ook het Nederlandse producerstrio Future Presidents gefascineerd door de Koreaanse muziekwereld en schreef er een nummer voor. Het nummer werd opgepikt door SM Entertainment voor hun meidengroep f(x), wat leidde tot de succesvolle hit ‘Electric Shock’ die in Korea in verschillende muzieklijsten op de nummer 1-positie prijkte.
Daarnaast hebben we al enige Koreaanse artiesten mogen ontvangen in ons land, waaronder Jay Park en LEDApple, dankzij de inspanningen van een Nederlandse eventorganisator. Naast deze concerten worden er ook fanmeetings geregeld door Nederlandse fans onderling en verzorgen verschillende Aziatische en Koreaanse cultuurorganisaties gevestigd in Nederland evenementen die de Koreaanse cultuur en muziek in Nederland verder promoten. Binnenkort wordt door een van hen zelfs voor het eerst een grote bijeenkomst, de Hallyucon, georganiseerd op 18 oktober in Amsterdam.
Dit artikel is geschreven door KoMe Nederland, een meertalige website over Koreaanse muziek. Wil je veel meer weten over K-pop? Check de website!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Ster advertentie
Ster advertentie