Deezer: "Wij willen elk jaar verdubbelen"
- Nieuws
- Deezer: "Wij willen elk jaar verdubbelen"
De markt van streaming muziek is booming. Eén van de grote spelers op de markt is Deezer. Wij spraken met Fabrizio Gentile, managing director van Deezer Benelux.
Een paar jaar geleden was streaming muziek nog een nieuw fenomeen en nu is het één van de belangrijkste manieren om muziek te consumeren. Spotify is een bekende streamingdienst, maar ook Deezer wordt steeds populairder. Het bedrijf komt uit Frankrijk en is inmiddels in meer dan 150 landen beschikbaar, waaronder België, Nederland en Luxemburg. De man die de afdeling Benelux aanvoert is de Belg Fabrizio Gentile. Na 12 jaar bij platenmaatschappij PIAS, koos hij voor een nieuwe stap: Deezer.
Deezer werd in 2006 opgericht door de Fransman Daniel Marhely. Aanvankelijk heette de dienst Blogmusik, maar die werd offline gehaald in verband met een conflict met een Franse auteursrechtenorganisatie. In augustus 2007 werd er een doorstart gemaakt onder de naam Deezer. Inmiddels gaat het erg goed met het bedrijf. Eind 2013 maakte Deezer bekend dat het aantal betalende abonnees wereldwijd in een jaar tijd is verdubbeld naar vijf miljoen. “Wij communiceren geen cijfers per land, alleen wereldwijd”, aldus Fabrizio Gentile. “Maar ik kan wel zeggen dat het aantal betaalde gebruikers ook in Nederland het afgelopen jaar verdubbeld is. Daar zijn we heel erg blij mee.”
Concurrentie
Een voorname concurrent voor Deezer is Spotify, een dienst die een marktaandeel heeft van boven de 90 procent. “Allereerst zijn we blij met iedereen die kiest voor streaming muziek. Wij zien dat we in Nederland momenteel een tweede positie hebben, maar onze grootste concurrent is eigenlijk YouTube waar mensen ook liedjes kunnen luisteren.” Bang voor nieuwe concurrenten zoals Google Play Music of Beats Music is hij niet. “Competitie is altijd goed voor een markt. Het gaat heel erg snel want twee jaar geleden waren er diensten die nu niet eens meer beschikbaar zijn. Eigenlijk is het nog heel erg nieuw allemaal, al denk ik dat er aan het einde misschien geen plek is voor tien spelers maar alleen voor een paar grote.”
Deezer kiest vooralsnog voor een andere weg naar succes dan Spotify. “Spotify is beschikbaar in een aantal belangrijke landen zoals de Verenigde Staten, maar de concurrentie is daar enorm waardoor het heel veel geld kost. Wij laten Amerika vooralsnog links liggen. Anderhalf jaar geleden heeft onze CEO ervoor gekozen om uit te breiden van 10 naar meer dan 150 landen. In bijna al deze landen was er geen andere streamingdienst beschikbaar. De inwoners hadden wel een smartphone en waren fan van muziek, maar konden niet legaal naar muziek te luisteren. Denk bijvoorbeeld aan Zuid-Amerika of Afrika. Niet iedereen heeft daar een laptop, maar vaak wel een smartphone. Deezer sprong daarop in.”
Human touch
Het grote voordeel van Deezer is volgens Gentile de persoonlijke manier waarop de dienst werkt. “Vanaf de eerste dag in Nederland had Deezer een editor. Als je bij ons zoekt dan krijg je de resultaten niet alleen op basis van algoritme, maar ook met een human touch. Onze editors doen aanbevelingen voor muziek die voor de gebruiker interessant zou kunnen zijn. Muziek is emotie en het is leuk als achter een dienst ook een persoon schuilgaat die jou kan helpen. Wij voegen 27.000 liedjes per dag toe en onze database zit inmiddels over de 30 miljoen. Als je die zelf gaat doorzoeken dan blijf je bijna altijd in je comfort zone.”
Deezer is beschikbaar in verschillende varianten. Zo kun je je gratis abonneren, maar dan zit je wel vast aan allerlei beperkingen. Voor aanbieders is het de kunst om mensen een betaald abonnement te laten nemen. “Voor ons is de gratis versie meer een manier om Deezer te testen op je computer. Wij kunnen geen business model bouwen op mensen die alleen maar voor niets luisteren. Als je Deezer op je mobiel wilt gebruiken dan moet je betalen. Ik vind muziek luisteren op je mobiel echt fantastisch werken. Ik zat vanmorgen in de trein van België naar Amsterdam en kon de hele tijd muziek luisteren.”
Deezer heeft een paar belangrijke samenwerkingen. Met T-mobile, waar klanten met korting een abonnement af kunnen sluiten, en uiteraard met platenmaatschappijen. “De muziekindustrie is voor het eerst sinds tien jaar weer meer geld gaan verdienen en dat kwam door streaming. Platenmaatschappijen nemen steeds vaker Deezer op in hun marketingplannen omdat ze zien dat onze impact groeit.”
Toekomst
Naast streaming muziek is ook streaming video via diensten als Netflix erg in opkomst. Vooralsnog zal Deezer zich niet op deze markt begeven. “Muziek is voor Deezer echt de core business. Wij plaatsen wel muziekvideo’s online die wij krijgen van platenmaatschappijen, maar meer doen we niet. Wij zijn een muziekdienst en proberen ons op dat gebied te verbeteren. Ik denk dat het belangrijk is om één focus te hebben en misschien later breder te gaan.”
Gentile’s belangrijkste wens ligt in de groei van het aantal abonnees. “Zoals gezegd zijn we het afgelopen jaar verdubbeld. Het zou fantastisch zijn als we de komende jaren steeds kunnen verdubbelen of misschien wel meer. De mogelijkheden voor streamingdiensten zijn enorm. Naast je laptop, tablet of mobiel zijn wij ook beschikbaar in auto’s of op je smart tv. Voor de prijs van een album kun je een maand lang onbeperkt naar muziek luisteren. Wij kunnen de muziekindustrie veranderen. Wij willen nog veel meer gaan aanbieden, the sky is the limit.”
Joost Strootman
producer Mega Top 50
Mega Top 50 op Deezer
Ster advertentie
Ster advertentie