HUMAN

Hierop werd in 2017 het meest geklikt bij Tussenuur

  1. Nieuwschevron right
  2. Hierop werd in 2017 het meest geklikt bij Tussenuur

Dat is het handige aan een website: elke maand krijg je klip en klaar de cijfers van best gelezen artikelen. En omdat het jaar zo goed als over is, verzamelden we hieronder de twaalf meest aangeklikte artikelen in 2017.

Disclaimer: Best gelezen of meest aangeklikt betekent natuurlijk niet onmiddellijk ook het allerbeste wat we maakten. Vandaar: '10x de beste Tussenuursh*t (volgens ons dan)'

Januari

Psychische gezondheid is een belangrijk thema van 3FM Tussenuur. En niet omdat wij dat zo nodig onder de aandacht willen brengen. Nee, juist omdat we uit de doelgroep terugkrijgen dat psychische klachten, prestatiedruk, burn-out, depressie en zelfs zelfmoordgedachtes aan de orde van de dag zijn onder jongeren.

Vandaar ook dat we met onze vrienden van MIND zoiets als #openup organiseren, wanneer we jongeren stimuleren te praten over psychische klachten. En in dat kader moet je ook ons best gelezen verhaal van januari zien: EVA (22) ZAT EEN JAAR IN EEN PSYCHIATRISCH ZIEKENHUIS.

Februari

Als website ben je zo veelzijdig en creatief als de mensen die voor je werken. Zo hadden we in het eerste half jaar van 2017 een stagiair* rondlopen van het soort 'Stille wateren, diepe gronden'. Veel verhaalideeën haalde ze uit haar eigen belevingswereld.

Zo ook voor het het best gelezen artikel van februari, een verhaal waarvoor ze niet heel lang research hoefde te doen (voor het tegenovergestelde lijstje iets meer): 7 DINGEN DIE JE HERKENT ALS JE INTROVERT BENT.

Maart

Uiteindelijk zijn we allemaal publieke omroep, toch? Vanuit die gedachte doen we namens Human's Tussenuur graag dingen samen met BEAM van de EO, niet in de laatste plaats omdat Joram Kaat onze host is en we ook graag samenwerken met Tannaz Hajeby, dj bij zowel 3FM als FunX.

Voor 2018 broeden we weer op toffe plannetjes om samen op te pakken. En ook nemen we graag artikelen van elkaar over, zoals ons best gelezen artikel van maart: LOTTE (18) IS PLUSSIZE MODEL EN WERKT IN EEN PIZZERIA.

April

Ja, we schrijven voor tieners. Over hun dromen, hun angsten, hun worstelingen, hun wensen en ook over hun fysieke ongemakken, soms. Je tienertijd is natuurlijk de tijd waarin je lichaam de grootste veranderingen ondergaat.

Waarschijnlijk daarom was het verhaal van Yentl in april ons meest aangeklikte artikel: YENTL (19) DURFT NIET MET HAAR BENEN WIJD TE ZITTEN.

Mei

In mei leggen alle vogels een ei en sterven alle eindexamenkandidaten duizend doden. Dat zijn wetmatigheden die elk jaar weer worden bevestigd. Nogal wiedes dat ons best gelezen artikel in de bloeimaand een artikel over broedende vogels het eindexamen was: DE GEKSTE EXAMENKLACHTEN OOIT.

Juni

En zoals dat dan gaat met media die speciaal voor tieners schrijven en de verhalen van jongeren willen vertellen, worden we ook wel eens benaderd door organisaties die in dezelfde vijver vissen, of ze als-je-blieft iets met ons kunnen doen.

En hé, wij zijn ook de beroerdste niet, zeker niet als het toffe content oplevert, zoals ons best gelezen artikel van juni: ABEL (18) BEDENKT STRATEGIE WAARDOOR JE STEEN-PAPIER-SCHAAR WINT.

Juli


(Foto: ANP)

Vriend vanaf het begin is 7Days, de jongerenkrant die je waarschijnlijk vast wel eens hebt zien liggen op school. Of anders het broertje, de krant voor de basisschool: Kidsweek.

Ook met hen wisselen we verhalen uit, wat heet, we hebben zelfs een eigen overzichtspagina. En zo kon het dat een artikel van 7Days het meest werd aangeklikt in juli, best treffend stuk ook in de zomervakantie: 7 VLIEGTUIGRAADSELS ONTRAFELD.

Augustus

We schreven het al eerder dat onze #openup-week - die in 2018 zeker een vervolg krijgt - veel jongeren wist te bereiken. Zo ook Dennis, die op 3FM Wijnand Speelman hoorde vertellen over het belang van praten over je psychische problemen.

En dat raakte Dennis, die pas sinds een paar maanden het nut zag van openhartig zijn over je gedachtes, hoe donker die ook mogen zijn. En daarom begeleidde Tannaz Hajeby de dappere Dennis, wat wij mochten filmen. Die video groeide uit tot populairste post van augustus: DENNIS (21) VERTELT OP SCHOOL WAAROM HIJ DOOD WILDE.

September

Eind september stonden we met een heus Tussenuur-kraampje bij Stress To Impress in de grote hal van de Vrije Universiteit van Amsterdam. Dit evenement, rondom de gelijknamige documentaire van Sanne Kooiman die op die avond in première ging, was georganiseerd door onze vrienden van MIND.

We maakten een compilatie van onze #openup-filmpjes, die we tijdens Stress To Impress vertoonden. Rondom dat evenement schreven we een aantal artikelen over prestatiedruk onder jongeren, waarvan eentje prompt het best gelezen artikel van september werd: JONG EN BURN-OUT: "NA EEN HALF UUR OP EEN FEESTJE WERD IK GEK".

Oktober


(Roos (l) en vriendin)

FNO is ook zo'n organisatie die we een warm hart toedragen. Via hen kregen we namelijk in aanloop naar hun Club van 100 eind november een aantal jongeren met een chronische ziekte aangereikt, die graag hun verhaal wilden doen. Om op die manier aandacht te vragen voor de dagelijkse struikelblokken van honderdduizenden mensen in Nederland.

Zo kon het dat het aangrijpende verhaal van Roos het meest werd aangeklikt in oktober: HOE EEN AUTO-ONGELUK VOOR ROOS EEN WAKE UP CALL WERD.

November

Het begon met een hartverscheurend filmpje, gemaakt door onze vrienden van NOS op 3, over twee zusjes met een zeldzame aandoening (Usher) waardoor ze op korte termijn zowel blind als doof worden. Zoiets wens je zelfs je ergste vijand niet toe. Vervolgens werden wij gegrepen door een initiatief van een neef van deze zusjes.

Hij zette namelijk een crowdfundingsactie op om de twee onfortuinlijke zusjes en hun gezonde zusje op wereldreis te sturen, zodat ze nu nog alle mooie dingen op aarde konden zien en horen. Terecht groeide het interview met neef Geert uit tot best gelezen artikel van november: ROOS (16) EN LOTTE (19) WORDEN DOOF EN BLIND EN WILLEN NOG EEN ULTIEME REIS MAKEN.

December

Met Tussenuur zitten we een paar verdiepingen boven de studio's van 3FM, in de zogeheten Peperbus van de NPO. Wij delen deze verdieping met de redactie van MetMichiel van de NTR, de NPO Campus waar radiotalenten worden gescout en opgeleid en de productieafdeling van KX Radio, het talentenplatform van 3FM.

En door die laatste twee (KX en Campus) kregen we Tessa Mol aangereikt, een zeer talentvolle dj die vanuit de NPO Campus een programma op KX kreeg. En Tessa heeft voor zichzelf besloten geen blad voor haar mond te nemen on air. En dit wordt gewaardeerd kennelijk, aangezien haar verhaal het best werd gelezen in december: TESSA MOL DOET EEN #OPENUP: IK STOND TE JANKEN BIJ MIJN COLLEGA'S.

Dat waren ze; de best gelezen artikelen van 2017. We hebben nu al zin in 2018 om meer van dit soort opzienbarende verhalen te maken. En dat gaat zeker lukken. Voor nu: beste wensen, kijk uit met oliebollen en geniet van rotjes en babypijltjes!

* Deze stagiair werkt inmiddels op de online redactie van 3FM, zo goed is ze!

Ster advertentie
Ster advertentie