Naar homepage
Podcasts

Music Research: hét belangrijkste onderdeel voor het maken van reclamemuziek

foto: musicsoulhouse
  1. Nieuwschevron right
  2. Music Research: hét belangrijkste onderdeel voor het maken van reclamemuziek

Je hoort een tune en je weet meteen over welk merk het gaat. Hoe kan dat? En wat gaat er allemaal aan vooraf om dat te laten gebeuren?

In deze nieuwe aflevering van Unseen Heroes spreekt 3FM-dj Vera Siemons met Shakuru Tajiri. Hij is Music Supervisor bij Amp.Amsterdam - één van de bedrijven die reclamemuziek maakt die jij continue om je heen hoort. Herkenbare sounds van merken en oorwurmen die lang in je hoofd blijven hangen. Maar het geheim daarachter? Music Research!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Een eeuw aan muziek BEluisteren

De meeste merken en bedrijven hebben een bekende sound. Denk je aan Bol.com? Dan heb je meteen die bekende tune in je hoofd. Maar deze zijn niet binnen een handomdraai gemaakt. Hier gaat namelijk een hele lange zoektocht aan vooraf om de perfecte formule te vinden.

Daar komt Shakuru in beeld: hij gaat in gesprek met bedrijven en merken om te horen wat ze precies willen. Vervolgens gaat hij op onderzoek en pitcht zijn idee aan de klant. Als deze klant het hiermee eens is, gaat Shakuru naar componisten en producers toe om de formule in elkaar te zetten. Shakuru: "Voor Bavaria ben ik bijvoorbeeld in gesprek gegaan met mensen uit Brabant, omdat het bedrijf hier ook gevestigd is. Vervolgens hebben we een eeuw aan Brabantse muziek bezocht en beluisterd."

DNA

Overal wordt aan gedacht en alles wordt met aandacht bestudeerd. Shakuru: "We duiken in de merkwaarde, de heritage en het DNA van het merk. En vervolgens gaan we aan de hand van workshops samen het geluid definiëren. Pas dan beginnen we met het maken."

Muziekbibliotheek

Vaak hebben klanten wel al een idee wat ze willen. Shakuru: "Dan willen ze iets zomers of iets vrolijks en dan weet ik bijvoorbeeld in welke hoek ik moet zoeken, zoals reggae of pop." Hoe Shakuru aan zoveel ervaring komt? "Mijn ouders luisterden vroeger al heel veel muziek en dat heb ik meegekregen. Daarnaast moet je zelf ook een echte muziekliefhebber zijn en allerlei soorten genres luisteren."

Ster advertentie
Ster advertentie