Roisin Murphy
- Nieuws
- Roisin Murphy
Vrijdag 20 november staat Roisin Murphy in het Klokgebouw in Eindhoven. In deze MetMichiel Special lees je het verhaal achter de zangeres.
Roisin Murphy is al sinds halverwege de jaren negentig actief in de muziekscene. zo was ze een tijd lang zangeres van Moloko, de band die in de nineties hits scoorde met 'Sing It Back' en 'The Time Is Now'. Roisin heeft ook drie solo-albums op haar naam staan en is als gastzangeres op verschillende projecten te horen. In 2015 kwam haar derde abum Hairless Toys uit.
Beluister de special:
"In Manchester bloeide ik op, daar vond ik mijn power"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Voor Roisin begon het allemaal ergens eind jaren tachtig in de Engelse industriestad Manchester.
"I think, had I not moved to Manchester, I don't know who I would be. I was the one person in my family who absolutely loved the fact we had to go out of Ireland. I loved it in Manchester, I flourished there. Met a lot of other weirdos there. Got into music there. Went to gigs there. And found a lot of strenght in myself there."
Roisin blijft in Manchester
Roisins familie moest verhuizen uit Ierland omdat haar vader failliet was gegaan, dus het waren zware jaren voor de Murphys. Roisins ouders gingen na een paar jaar ook nog eens uit elkaar en verhuisden terug naar Ierland, maar Roisin besloot in Manchester te blijven.
Ze was verliefd geworden op de stad, de mensen, de cultuur en vooral de muziek. Teruggaan naar Ierland was geen optie.
"I didnt really feel like a had an option because I was into Sonic Youth, Dinosaur Jr. etc, and everyone in Ireland was into AC/DC. So I couldn't bare to go back to Ireland. I couldn't become a heavy metaller."
Muziek maken met Mark Brydon dankzij een trui
Manchester legde haar muzikale basis, al zou haar muzikale carrière zelf pas beginnen in het nabijgelegen Sheffield.
"I discovered so much about music and culture and friendships and life in that period. I sort of build my identity in that period."
In Sheffield zou ze muziek gaan maken met producer Mark Brydon, die ze in een club ontmoette, onder de naam Moloko.
"I inevitably bumped into Mark Bydon in Sheffield and inevitably - it seems now - began to have a music career."
Het begon allemaal met de volgende vraag:
"Do you like my tight sweater? See how it fits my body."
Beluister het fragment:
Roisins strakke trui betekent het begin van Moloko
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Roisin verruilt aan het einde van haar tienerjaren Manchester voor Sheffield. Beide steden hebben een grote impact op het leven van Roisin.
"Manchester had this huge impact and Sheffield has this huge impact on me. Those cities are extremely important. If I hadn't moved from Ireland and end up going to those cities, then yes, all these accidents that have caused me to have a career would never have happened."
In Sheffield maakt iedereen muziek
Het grote verschil? In Manchester luistert iedereen naar muziek, maar in Sheffield maakt iedereen muziek.
"Although all the people I hung out with in Manchester were in love with music, and music was a great bonding element... when I moved to Sheffield, the people I hung out with there were actually making music. Every second person seems to be making music there, I dont know why but it’s true."
Punkband na een show ten onder
Roisins allereerste optreden is met haar vriendinnen - ze beginnen een punkband, maar die gaat vrij roemloos ten onder aangezien ze elkaar al bij hun eerste optreden in de haren vliegen. Het is dus meteen ook hun laatste optreden.
"We only did one gig ever. All we did was scream and fight. It could only really work once."
Strakke trui en Moloko
Gelukkig voor Roisin is dat niet meteen het einde van haar muzikale carriere. Op een clubavond loopt ze de dertien jaar oudere producer Mark Brydon tegen het lijf - of beter gezegd, hij loopt tegen haar goedgevormde lijf in een strakke trui aan. Die strakke trui betekent het begin van een succesvolle band.
Mark: "I met her at a party and Roisin was dancing around sing a line: Do you like my tight sweater?"
Roisin: "My friends and I were chanting it. It was just the phrase of the evening. I was just going (met zwoele stem) 'do you like my tight sweater?'. and just kept saying it over and over again. And actually ended up that night recording that track in the middle of the night in the studio."
Do You Like My Tight Sweater wordt ook de titel van het debuutalbum van Moloko, de band die Roisin en Mark oprichten.
Mark en Roisin een tijd lang geliefden
De twee hebben vanaf album één succes. Ze zullen uiteindelijk vier albums maken, waarvan drie als geliefden. Bij het laatste album zijn ze al uit elkaar, en dat is goed te horen aan de door Roisin geschreven teksten. Onder andere in 'Cannot Contain This'.
Beluister het fragment:
Op zoek naar interessante sounds: "De hele bestekbak tegen de muur"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Tijdens de laatste tour van Moloko, met het album Statues, zijn Roisin en Mark dus al geen stelletje meer. En dat blijkt toch niet lekker te werken, ondanks de voornemens om vrienden te blijven.
Roisin weet op dat moment helemaal nog niet wat ze moet gaan doen - de boel een beetje laten bezinken en dan toch weer met Mark de studio in? Of solo iets proberen?
Solocontract voor Roisin
Op zoek naar wat te doen gaat ze wat drinken met een bekende, en dat levert haar eigenlijk direct een solo contract op.
"I went for a pint of lager with a guy I knew, a friend of mine, to ask him what he thought I should do with the rest of my career, because he worked in the music industry. And he was the A&R manager at EMI and he signed me up, over a pint you know. Everything has been like that."
Electroalbum dankzij Matthew Herbert
Haar debuut soloplaat zou een popalbum moeten worden, maar Roisin duikt, eigenlijk per toeval, de studio in met Matthew Herbert, een Britse muzikant die zich bezig houdt met experimentele electronica.
Hij staat er om bekend om alledaagse voorwerpen te gebruiken om muziek mee te maken, in plaats van “normale” instrumenten. Tijdens het werken met Matthew staat Roisin ook regelmatig haar eigen bestekbak leeg te schudden en tegen de muur te gooien, op zoek naar interessante sounds. Een, eh, bijzonder project dus.
"Making this record, making any kind of record with Matthew Herbert, is a different experience than it would be with any other producer."
Album Ruby Blue
Het resultaat is het album Ruby Blue waarmee ze haar solocarriere begint.
"When I started to think about. Call it Roisin? Boring! So Ruby Blue is kind a pseudonym in my mind. Especially because I'd gone red, red hair and Ruby being the fire-y side of me. The Blue being the melancholic side of me. It's about the two sides. It sort of explanes hopefully the complexity you know."
Ruby Blue is zeker geen hitalbum, maar het doet het niet slecht, en Roisin laat vooral live zien dat ze haar mannetje staat, ook zonder Moloko.
Beluister het fragment:
"Mijn flamboyante podiumpersoonlijkheid is onderdeel van wie ik echt ben"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Na het experimentele album met Matthew komt dan toch het pop album, in de vorm van Overpowered, Roisins tweede solo album.
Roisin vliegt de wereld over voor haar tweede album
Van werken met een iemand gaat ze ineens naar werken met een heleboel verschillende producers. Ze vliegt de wereld over om samen te werken met mensen als Richard X en Jamie Cato van Groove Armada.
"Each one of these producers wanted to write the single. That's the way that pop world works. So each track on the record was written with a single mentallity. And that's how people make poprecords."
Nummers met Calvin Harris halen album niet
Saillant detail: ze brengt ook wat tijd door in de studio met Calvin Harris, maar de nummers die hij voor haar schrijft halen het album niet.
Tot groot ongenoegen van Calvin, die haar in interviews een “mafketel” noemt die hem “teveel geld en energie’ heeft gekost. Een van de songs die hij voor Roisin schrijft, belanden later op het album van Sophie Ellis-Bextor.
Roisin en Calvin schijnen het overigens weer bijgelegd te hebben.
Theater en spektakel op het podium
Overpowered doet het goed, en tijdens de tour rondom het album laat Roisin ook zien waar haar grote kracht ligt: een theatraal spektakel op het podium.
"The visual side of it, it shows something that I do believe in, which is flamboyance, showing off. Which isn't necessarily a lie, a farcade. Sometimes it's actually an extension of the truth. And for me, when I'm performing on stage, the way I use costumes and lighting and dramatic effects... those are just extensions of who I truly am."
Beluister het fragment:
"Ik ben niet zoals andere meisjes. Zij hebben geen hairless toys, of wel?"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Overpowered betekende ondanks alles - de hitproducers, de succesvolle tour - niet de grote doorbraak voor Roisin Murphy. En daarna verdwijnt de zangeres een behoorlijke tijd van de radar van het grote publiek.
"What happened?... Life itself, so to say."
"I was very busy and there were lots of things going on. I had my first child. and spended a good long while in Ireland with my mother, trying to sort out what you do with a baby. Then I broke up with her father unfortunately. I was heartbroken for a while. it was difficult for a while."
Geen gestress voor Roisin
Stressen over inspiratie en over wat nu, daar was dus geen tijd voor. En het ligt ook niet in Roisins aard.
"There wasn't really the right situation presenting itself for making an album. it wasn't until I made Mi Senti. There wasn’t an “oh right” in the eight years between the record."
Roisin raakt weer geinspireerd
Totdat Roisins nieuwe liefde, een Italiaanse producer, haar een Italiaans liedje liet horen dat zijn oom ooit had geschreven. Roisin raakte geinspireerd, en begon weer muziek op te nemen, wat resulteerde in een Italodisco project.
"Mi Senti is really the prelude to this record [Hairless Toys]. I did that a couple of years ago. That just happened as well because my boyfriend is a record producer and he is Itallian. And one day he is playing me this song, his uncle had written that song, thats why he was playing it to me.That's how that project kind of kicked off. I did that album and really enjoyed that. And one thing leads to another."
De studio in voor Hairless Toys
Ineens was dat “aha” moment er: de creatieve klik. Roisin ging de studio in met haar eigen geliefde, en met Eddie Stevens, de man met wie ze al twintig jaar samenwerkt aan haar live shows. Hij is ook verantwoordelijk voor de weirde albumtitel Hairless Toys...
"'Hairless Toys' is a misunderstanding, something Eddie thought I said in a song. When I actually said 'careless talk'. When I looked down at the eight songs on the record I saw this phrase 'Hairless Toys' and I just thought that HAS GOT to be the albumtitle. It's not like anybody else's albumtitel is it."
"Its a bit. like saying, I'm not like them other girls am I, they haven't got hairless toys, have they?"
'Exploitation' gemixt door Falco Benz
De single van Hairless Toys is 'Exploitation' en die heeft een Nederlands tintje, want het nummer is geremixed door niemand minder dan onze eigen Falco Benz.
--> 3FM op DTRH
3FM doet verslag van Down The Rabbit Hole. Check hier meer over 3FM op DTRH.
Beluister het fragment: