Foals in 5 essentiële tracks
- Nieuws
- Foals in 5 essentiële tracks
Foals staat 4 februari 2016 in Heineken Music Hall in Amsterdam en 3FM geeft de hele week kaarten weg voor het concert. Tijdens MetMichiel kun je niet alleen kaarten winnen, je hoort er ook het verhaal van de band: Foals in 5 essentiële tracks.
Foals brengt in 2015 What Went Down uit, met daarop de 3FM Megahit ‘Mountain At My Gates’. Met het verschijnen van dat album is het duidelijk, we kunnen niet meer om de band heen. Maar what went down, voor het vijftal op dit punt belandde? In deze podcast hoor je het verhaal van de band, aan de hand van vijf essentiële tracks.
Beluister de special:
"Ik denk dat mensen zullen horen dat ik zelfverzekerder ben geworden als zanger"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Voor het vierde album gaan ze, net als bij alle voorgaande platen, terug naar Oxford.
"We went back to the same studio in Oxford where we’ve always written in. Which is tiny. First of, we wanted to finish of the material we’ve been writing on on the road. And once we’ve done that, we’ve been bitten by the bug so we just felt good and excited and creatively ambitious and hungry and we just wanted to get on with it. So we wrote quite for our standards." - Yannis
Zang steeds belangrijker
Yannis groeit nog meer in zijn rol als zanger. De zang krijgt een nog grotere rol dan op de eerdere albums.
"I think I feel more confident as a singer. I think that’s something that people will hear on the record. A lot of the songs are more vocally lead than they have been before." - Yannis
'Mountain At My Gates' begon met een drumloop
Dat hoor je onder andere op ‘Mountain At My Gate’. De band vertelt aan de collega’s van 3voor12 hoe die track is ontstaan.
"I think that was one of Yannis’ loops. He had like this kind of distorted drumloop he put the vocal over. And he had his guitarpart. It was one of those things where it was like ‘right I got this, and I got a vocal for it.” Which is quite often how most Foals songs start of. It will either be Yannis en Jimmy with a loop of something and then the band will play to it and add or subtract." - Foals
Beluister het fragment:
"Het idee achter Foals was dat we toegankelijkere muziek wilden maken"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
'Balloons'
De band Foals ontstaat in 2006 in de Engelse stad Oxford uit de resten van een aantal andere bands.
"We met in Oxford where most of us grew up. It came together from the reminiscences of a few other bands. There was a band where Yannis, our singer, was in. And they were quite young. They were a very serious math rock band. They took everything really seriously. They had like proper punk ethics. And they basically wanted to do something else and have some fun so they decided to write pop music." - Dave
Popliedjes
Ze starten Foals als tegenreactie op de ‘ingewikkelde’ muziekscene in Oxford. Ze willen geen moeilijke underground muziek meer maken, maar popliedjes.
"The whole idea behind Foals was to make something that was more accessible. We wanted to do something that attempted universal communication. One of the things that make being in this band challenging and kind of rewarding, when it pays of, is trying to balance innovation in some small way with making something that is a song."
"The thing that was fresh and exciting was to try and write songs that were, that were songs, and that tried to communicate something through a more conventional formula. And I don’t think there is anything dirty about that. Or lazy. I think it takes just as much work trying to make." - Yannis
Pop rock meets techno en dance
Ze willen dus binnen de grenzen van een conventioneel liedje iets nieuws en innovatief maken. Op het eerste album Antidotes, dat in 2008 uitkomt, doen ze dat door pop rock te mixen muziekstijlen waar ze in die begintijd veel naar luisteren: dance en techno.
'Balloons'
Met ‘Balloons’, de eerste single, zijn ze zelfs bijna bang dat ze te ver zijn gegaan met het schrijven van een popliedje. En ze twijfelen even of het een te mainstream geluid heeft. Maar het werkt. Het brengt ze succes in Engeland en ook de eerste voorzichtige stappen naar succes in Nederland.
Beluister het fragment:
"In het begin wilde ik eigenlijk niet zingen, ik wilde alleen gitaar spelen"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
'Spanish Sahara'
Ook op het tweede album, Total Life Forever uit 2010, blijven ze experimenteren. Maar ze zijn wel klaar met de dance punk vibe van het eerste album.
"We’ve learned to do different things. Got a bit bored with the dance punk thing from the last album that we sort of grew out of. So we decided to do different things. We wrote songs in different ways." - Edwin
Yannis twijfelde over rol van frontman
Een groot verschil in aanpak op het tweede album is de rol die de zang heeft en de ruimte die het in de rest van de muziek krijgt. Dat was in het begin heel anders. Yannis wist toen niet zeker of hij de rol van frontman wel op zich wilde nemen.
"At the beginning of the band I was reluctant, I didn’t really want to sing, I just wanted to play guitar. So that’s something I’ve grown into over time." - Yannis
Meer ruimte voor zang
Op het tweede album is dat al aan het veranderen.
"The way that the vocals were done on the first record wasn’t very intentional. We were basically an instrumental band. All of the focus was on the instruments. We were playing parties and we didn’t have microphones at the beginning so I would just scream bits of vocals over it that eventually became the vocals for the album."
"Where as on this album, with these songs, when we set up, I had time to work on the vocals. And I wouldn’t like compete against the drums. So with a song like 'Spanish Sahara' it was just a chord sequence that allowed me to sing the way I wanted to. So it is not like I felt like I needed to change it’s like this is more naturally than the way that I sang before." - Yannis
Beluister het fragment:
"Ik ben nog nooit zo eerlijk geweest in mijn teksten als op 'Bad Habit'"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
'Bad Habit'
Voor het derde album, Holy Fire uit 2013, werkt Foals met producers Flood en Alan Moulders. Die als duo al gewerkt hebben met Nine Inch Nails en Smashing Pumpkins.
"We just heard that they were interested in doing it together as a co-production. And they have only done that a few times. One of those times is Downward Spiral and another of those records is Mellon Collie And The Infinite Sadness. And they are two of our favorite records growing up so it felt like it was right." - Yannis
De diepte in met de teksten
De bandleden krijgen, mede door de twee grootheden waar ze mee werken, meer zelfvertrouwen in hun eigen werk. En waar frontman Yannis op het tweede album al meer tijd en aandacht besteedt aan de zang, gaat hij met het derde album meer met de teksten aan de slag.
"It’s got some of the lyrics that I’m probably most proud of on this record. This is probably the most sincere record in a way. There’s not a lot of props in the lyrics. They’re quite simple. I like records where I’m feeling like the song is giving me solace or counsel or is like cradling me in some sort of way. And I kind of wanted to write lyrics from that perspective for the outside world to offer." - Yannis
Schuldgevoelens op 'Bad Habit'
Yannis daagt zichzelf zoveel mogelijk uit om heel eerlijk te zijn in de teksten op dit album. De track waarbij hij zichzelf het meest uitdaagt, is ‘Bad Habit’. Iets waar hij geen gebrek aan heeft.
"Because it’s just very, if you read the lyrics, it’s just very honest I think. It’s open, there is nothing to hide behind in the song. There are no masks in the song."
"That was the instant where I tried to push myself more and more. Because I could have put more cryptic lines in there, more hidden or obscured the guilt in it." - Yannis
Beluister het fragment:
"Ik voel me 'fucking mental' op het podium met het nieuwe materiaal"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De liveshows van Foals zitten altijd al vol energie. Dat is al zo in de begintijd bij de huisfeesten in Oxford waar ze dan regelmatig losgaan.
"It’s in the guitarists and drummers nature to play very loud and a little bit too fast. that’s something we are sticking with, because it works." - Edwin
Foals live naar nieuwe hoogte met 'What Went Down'
Maar met het materiaal van het vierde album dat in 2015 verschijnt, gaat het echt helemaal los. Titeltrack ‘What Went Down’ is absoluut een nieuw hoogtepunt in de liveshows van Foals.
"There is something about that song. I think it’s the fact that it hangs on one note for ages kind of sends everyone mental. And it’s got a real energy to it. It feels totally primal and you find yourself doing things that you shouldn’t really be doing." - Jimmy
"Well the shows have really been nuts before that song and before the new material and now they’ve just gone to like another level where personally I feel I’m in .. like.. I feel fucking mental on stage these days with the new material." - Yannis
Beluister het fragment: