Meer NPO
STER Advertentie

Krijg je écht pijn van teveel scrollen op je smartphone?

Krijg je écht pijn van teveel scrollen op je smartphone?

Maandag 1 april 2019 - 13:00 uur

Even je Instagram-story updaten. Even het nieuws checken. Even een tweet liken. Even appen dat je vertraging hebt. Het is bijzonder makkelijk om de hele dag met je smartphone bezig te zijn. Daar loop je alleen wel een klein risico mee: je pols en duim kunnen overbelast raken. 3FM belde met fysiotherapeute Lisa Ruigrok om te checken wat je daar tegen kunt doen. 

Toename aan klachten

Lisa kreeg zoveel mensen met smartphone gerelateerde klachten in haar fysiotherapie-praktijk dat ze er een nieuw bedrijf voor opstartte, gespecialiseerd in hand- en polsklachten. De meeste mensen die zich bij Lisa melden met klachten zijn tussen de 20 en 40 jaar oud, wat aangeeft dat een grote groep mensen niet helemaal gezond met hun smartphone omgaat.

De klachten gaan volgens Lisa met de tijd mee: een aantal jaar geleden waren er vooral polsklachten door het werken op laptops, nu verschuift het probleem naar handen en duimen in het specifiek. "Je kunt op zich prima vaak op je telefoon zitten, maar mensen doen het steeds vaker lange tijd achter elkaar. Ze gaan in de trein op hun smartphone mails versturen of doorwerken, wat een zwaardere overbelasting tot gevolg heeft."

Lisa Ruigrok

De consequenties

Na een tijdje kun je die overbelasting dus gaan voelen. Hoe? Nou, om het kort te zeggen: je hand voelt brak. Je duim kan vermoeid voelen, licht in de kramp schieten en kan soms een beetje tintelen. Als mensen langdurig verschijnselen krijgen, gaan ze vaak naar een huisarts of fysio. Eigenlijk ben je dan al te laat.

Toch kun je een groot gedeelte van de pijn en problemen tegengaan door je smartphonegebruik aan te passen. Als je er niets tegen doet is de kans groot dat de pezen en spieren in je hand nog verder overbelast raken, wat kan leiden tot peesontstekingen en last van je gewrichten. Ook kun je eerder last krijgen van artrose.

Ook je nek krijgt last

Wat veel mensen niet weten is dat intensief smartphonegebruik ook effect heeft op je nek en schouders: je kijkt natuurlijk een tijd lang non-stop naar beneden. Een gemiddeld hoofd weegt zo'n zes kilo, maar hoe verder je die naar beneden laat hangen, hoe groter de druk op je nek en wervels wordt. Bij een hoek van 60 graden wordt dat zelfs 27 kilo! Niet zo gek dus, dat je last gaat krijgen van een pijnlijke nek en stijve schouders...

(Ter info: 1 lbs is 0.45 kg. Bron: WTVR)

Wat kun je er tegen doen?

Je verwacht het niet, maar het beste wat je kunt doen is dus minder op je smartphone kijken. Als je daar geen zin in hebt, heeft Lisa nog wat andere tips. De meeste mensen houden hun telefoon met één hand vast en gebruiken de duim van die hand om te typen, swipen én te scrollen. Dat werkt overbelasting in de hand (haha) en kan dus beter.

Tip 1: Het allerbest is om je telefoon anders beet te houden, met het scherm horizontaal. Dat is een minder grote belasting voor je polsen.
Tip 2: Afwisselen. Probeer met twee duimen te typen en wissel ook met het scrollen/swipen tussen je duim en wijsvinger. Als je verschillende typemethodes gebruikt, krijgen je handen meer rust en vermindert de kans op klachten.
Tip 3: Houd je hoofd rechter. Ramon houdt zijn hoofd ook recht als hij appt. En zijn telefoon netjes omhoog, met het scherm horizontaal. Be like Rámon.

Meer 3FM nieuws

Kijk live naar 3FM

Populair op 3FM