3FM nieuws

Het complexe Ticketmaster-doorverkoop verhaal

foto: Ben Houdijkfoto: Ben Houdijk
  1. Nieuwschevron right
  2. Het complexe Ticketmaster-doorverkoop verhaal

De laatste tijd is er veel te doen rondom Ticketmaster en hun doorverkoop praktijken. Maar hoe is deze situatie eigenlijk ontstaan? Daarvoor moet je eventjes mee terug in de tijd reizen.

Geschiedenis

De vraagtekens bij Ticketmaster worden in 1994 door de band Pearl Jam opgegooid, nadat zij niet de prijzen voor hun eigen tour door de Verenigde Staten mogen bepalen. Zelf hadden ze goed betaalbare tickets met lage servicekosten willen hebben (wat uit zou komen op iets minder van 20 euro per kaartje). Maar de ticketgigant wilde dit absoluut niet toestaan...

Hierna volgde een lang legaal proces, waarin de band een volledige tour opzette langs podia waar Ticketmaster geen macht had. En dat was nog knap lastig, aangezien de kaartverkoper vrijwel elke zaal in de VS onder een exclusiviteitscontract had getekend. Dan kun je denken, is dat geen monopoly? En dat is iets waar later nog zeker op wordt teruggekomen, dus houd die vraag nog eventjes vast.

Uiteindelijk hield de band voet bij stuk en ging op tour, maar niet zonder problemen. Veel podia waren niet in staat om alles aan te leveren voor een geslaagd concert of hadden gewoonweg de verkeerde voorzieningen waardoor veel shows gecanceld moesten worden. Dus hoewel Pearl Jam hun moralen niet aan de kant heeft gezet, was de oplossing ook niet genoeg reden voor Ticketmaster om bang te worden. Zelfs Pearl Jam heeft sindsdien weer met ze gewerkt, en een luchtig grapje gemaakt tijdens een Award ceremonie in 1996.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Monopoly

Steeds meer mensen begonnen hun wenkbrauwen op te trekken, toen bekend werd gemaakt dat Ticketmaster zou gaan samenvoegen met Amerika's andere live-muziek grootmacht Live Nation. Het gevolg? Nog minder onafhankelijke zalen, hogere prijzen van tickets en dus ook hogere servicekosten per aankoop.

En daar zit je dit te lezen en te denken: maar dit gaat toch alleen maar over Amerika? Hoe zit het eigenlijk met de Nederlandse Ticketmaster? Nou daar is de machtspositie ook vrij groot, de meeste (grote) concertzalen werken exclusief met Ticketmaster, en de grote evenement-organisatoren vallen ook onder de Live Nation paraplu. Er is voor die bedrijven dus weinig reden om met een ander kaartverkoop-platform in zee te gaan.

Maar de laatste tijd is er veel te doen rondom Ticketmaster omdat ze hun verkooppositie nog een stapje verder hebben uitgebreid, en dit begon eigenlijk met de kaartverkoop van Lowlands 2023. Want naast het prijskaartje van 300 euro, kwamen mensen er ook achter dat tickets alleen op Ticketmaster doorverkocht konden worden en dat Ticketswap (naast alle andere doorverkoop-platforms) dus buiten spel was gezet. Dat leek in eerste instantie geen probleem, totdat de verplichte 45 euro servicekosten aan het licht kwamen.

Omdat het een doorverkoop is, mogen mensen een gewild ticket voor een bovenprijsje verkopen. Hierdoor wordt een ticket dat origineel misschien 40 euro kostte ineens en concert van bijna 70 euro voor degene die hem "tweedehands" koopt. En daar zitten mensen niet op te wachten, zeker als ze helemaal nergens anders toegang kunnen krijgen tot de feesten vanwege de ticketmonopoly. Hé! Daar is je antwoord op die vraag die je eerder had vastgehouden.

Toekomst

Hoe zal dit verder nog doorgroeien? Dat valt natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen, maar hier in ieder geval de recente veranderingen die tot meer kunnen ontwikkelen. In Amerika heeft Ticketmaster een nieuw algoritme voor de doorverkoop, die de prijs van een ticket aan de hand van de vraag verandert. Hierdoor had je ineens Taylor Swift tickets die voor duizenden dollars te koop werden gezet, of dat je ineens een veel hogere prijs moet betalen omdat de vraag zo intens is toegenomen tussen het moment dat je klikte en er daadwerkelijk doorheen was.

Ook zou het kunnen betekenen dat platformen zoals Ticketswap (en de minder betrouwbare Viagogo en look-a-likes) volledig uit te lucht worden gehaald. Momenteel wordt er gesproken van het opzetten van een onafhankelijk onderzoek naar de hele situatie, en heeft de Tweede Kamer ook al hun twijfels geuit rondom de Lowlands-ticket situatie. Aan de andere kant staat de evenementenbranche wél achter Ticketmaster. Dit komt door de enorm vervelende situatie waarbij mensen, die een ticket hebben overgekocht, soms toch in de maling zijn genomen en daardoor niet naar binnen kunnen bij het event. Het Ticketmaster platform is de enige plek waar je gegarandeerd een bruikbaar ticket kunt kopen, en dat moet ook ergens voor tellen.

Ster advertentie
Ster advertentie