3FM is nummer 1 radiozender voor jongeren
- Nieuws
- 3FM is nummer 1 radiozender voor jongeren

Nieuwe cijfers van in het luistertijdaandeel- onderzoek laten zien dat onder luisteraars tussen 15 en 34 jaar 3FM op een eerste plaats staat. Het luistertijdaandeel van 3FM in de periode april/mei 2010 is 9,4 %. Het luistertijdaandeel is een ingewikkelde berekening van de hoeveelheid mensen die luisteren naar de zender en de duur dat ze daadwerkelijk luisteren.
3FM met aandeel van 20,5% best beluisterd onder jongeren
De luistercijfers zijn sinds het voorjaar van 2003 niet meer zo hoog geweest! Het luisteraandeel in de leeftijdsgroep 15-34 jaar is nu 20,5%. Vorig jaar was dat nog 18,7%. Deze stijging is zowel doordeweeks, als in het weekend. Dus alle programma's worden gewaardeerd.
Tevreden zendermanager...
3FM zendermanager Wilbert Mutsaers over de luistercijfers: 'Wij zijn bijzonder blij dat 3FM het afgelopen jaar een gestage toename van beluistering laat zien. De publieke omroep wil graag jongeren bereiken. Dit is geen doel op zich want we willen hen vooral met een specifieke inhoud aanspreken.'
Nieuwe muziek
'3FM ziet het als een kerntaak nieuwe muziek voor het voetlicht te brengen en een platform te bieden aan de Nederlandse en alternatieve popcultuur', vervolgt Wilbert, 'Niet alleen in de vorm van recente megahits van bijvoorbeeld artiesten als A Silent Express, Caro Emerald, Miss Montreal en Go Back To The Zoo, maar vooral ook door in de breedte meer nieuwe nationale en internationale muziek te laten horen. Elke dag treden artiesten live op bij 3FM, brengt het Serious Talent Platform getalenteerde nieuwe artiesten onder de aandacht en 3FM doet wekelijks verslag van alle relevante alternatieve, pop en dance muziekfestivals in Nederland en daar buiten. De huidige resultaten zijn dus ook goed nieuws voor de Nederlandse popcultuur en de alternatieve popmuziek in het bijzonder.'
3FM met SOCIAL RADIO maatschappelijk relevant
3FM brengt veel nieuws en informatie. '3FM vraagt met bijvoorbeeld Serious Politics - tijdens de recente verkiezingen - en Serious Request – de actie voor een stille ramp vanuit het Glazen Huis - nadrukkelijk aandacht voor maatschappelijk relevante onderwerpen', zegt Mutsaers. '3FM maakt wat wij noemen 'social radio' door doorlopend in gesprek te zijn met onze luisteraars via social media. De zender wil op crossmediale wijze een gidsfunctie in het muzieklandschap vervullen. Dat dit door zo veel luisteraars wordt gewaardeerd, vind ik een compliment voor alle DJ's, programma-makers en omroepen.'
De bovenstaande cijfers zijn op basis van de op 24 juni gepubliceerde CLO (continu luisteronderzoek) cijfers, verzorgd door Intomart in opdracht van het RAB (Radio Advies Bureau).
Gerelateerd
3FM nieuws
20 jaar 'Mr. Brightside': wist je dat het een reactie is op 'Don’t Look Back in Anger'?3FM nieuws
cassö, RAYE & D-Block Europe scoren 3FM Megahit met ‘Prada’3FM nieuws
The Indien is het voorprogramma van Son Mieux in een uitverkocht AFAS Live3FM nieuws
Wat is er ooit gebeurd met De Mosselman?