3FM nieuws

Gastblog #2: Muziek BV

  1. Nieuwschevron right
  2. Gastblog #2: Muziek BV

Het is weer tijd voor een gastblogger! Tjerk Koekkoek van Audio Adam vertelt je in 10 stappen hoe je met jouw act "world domination" kunt behalen. Olé!

(Fotograaf: Gerhard Taatgen)

Elke laatste week van de maand vertelt een professional uit de industrie hoe je jouw muziek het beste aan de man kunt brengen. Met deze maand Tjerk Koekkoek, leadzanger van Audio Adam, als gastblogger. Hij vertelt je in 10 stappen hoe je een eigen muziek BV opricht, dus lees en leer!

Van jeugdsoos naar muziek BV

Je speelt in een band en je zou als het even kan graag wat vaker spelen dan tweemaal per jaar in de jeugdsoos De Kekke Schutting in Hutseklutseveen. Hoe doe je dat?

Stap #1

Hoe eerder je afstapt van het idee dat het maken van muziek een hobby is, hoe beter. Natuurlijk zijn er ooit artiesten ontdekt op obscure podia die van de ene op de andere dag wereldberoemd werden zonder ooit een plaat opgenomen te hebben. Maar reken maar: dat ben jij niet!

Dat betekent niet dat je per direct je baan, studie en/of kantklos carrière moet opgeven, maar het is belangrijk om te beseffen dat je er nog een baan bij krijgt. Of beter gezegd: een eigen bedrijf. Hoe zou dat eruit zien?

2. Grand opening

Gefeliciteerd! Je hebt de allereerste stap naar werelddominantie gezet door de oprichting van jouw eigen bedrijf MUZIEK BV! Slingers, ballonnen, confetti…. en aan de slag!

3. Planning

Een bedrijf start met een missie en een visie. Dat gaat wel erg ver, maar laten we op z’n minst starten met wat doelstellingen. Vraag jezelf af wat je wilt bereiken, hoe je dat wilt bereiken en wanneer. Als je dit globaal op een rijtje hebt, dan heb je feitelijk ook al een langetermijnplanning te pakken (belangrijk!).

4. Productontwikkeling

Wat verkoopt jouw bedrijf precies? Laten we niet zeuren over wát je precies maakt. Er zullen genoeg mensen komen die gaan vinden dat je teveel ergens op wilt lijken of dat niemand op je zit te wachten. Blijf je hart volgen, daar gaat al genoeg energie in zitten.

Kijk vooral naar de kwaliteit van jouw product. Neem de liedjes in de repetitie regelmatig op: gaat het de kant op die je op wil? Mis je nog dingen of zijn er dingen overbodig? Is het eigenlijk goed genoeg? Repeteer je wel voldoende?

5. Personeel

In eerste instantie zal je bedrijf bestaan uit jezelf plus de bandleden. Omdat dit betekent zowel muziek maken als de gehele backoffice (zie verderop) wordt het tijd de stofkam er goed door te halen.

Begin eerst door met de band samen te kijken of alle ideeën over de planning en het product wel overeenkomen met elkaar. Dit is misschien wel het allerbelangrijkste moment van een band: staat iedereen achter het product, heeft iedereen wel zin om elke week op te treden, wil iedereen wel tijd en geld investeren om de doelstelling te halen en werk te verrichten in de backoffice.

Wanneer duidelijk is dat iedereen er voor kan en wil gaan dan is de rest gemakkelijk. Je maakt samen een afspraak om er keihard voor te gaan, of het nou bloed, zweet , tranen (en geld) kost: dit verbond is de magie en de kracht van een band. Éen voor allen…

6. De artiest

Wat wil je uitstralen, hoe wil je er op het podium uitzien, wie is je publiek, op welke instrumenten wil je spelen, hoe blijf je je ontwikkelen, etc. Veel vragen die ook al voor een deel bij de evaluatie van je product aan bod komen, maar ook als artiest sta je ergens voor. Dat betekent research: natuurlijk kun je een hele sessies wijden aan zoeken naar jezelf, maar ga er vooral ook op uit! Ga naar zoveel mogelijk concerten, luister zoveel mogelijk muziek, bekijk muziekvideo’s. Zoek uit wat je gaaf vindt en minder gaaf. Maak een moodboard.

7. Het product

Schrijven – repeteren – schrijven – repeteren – schrijven – repeteren – optreden - studio. In die volgorde en dan de cyclus steeds weer opnieuw. Vergeet niet dat dit proces nooit zal stoppen, ook niet als je net een volwaardig album hebt afgeleverd. Onderschat ook niet de kracht van goede opnames. Iedereen die zegt dat ie wel door de repetitieopnames heen kan luisteren liegt (zonder het misschien zelf te weten). De opname is dé ingang naar publiek, optredens en media.

8. De verkoop

De over-de-heg- geflikkerde demo blijft een onderwerp waar veel mensen in het veld niet over uitgepraat raken. En terecht! Heb je net met al jouw liefde en geld een demo van je allerbeste liedjes gefabriceerd, brand je het op een Hema-CD en gooi je het met een geschreven tekstje in de bus bij een programmeur. Ook de aandacht aan artwork en begeleidende brief (tip: eventueel zelfs portfolio!) geeft iemand inzage over wie jullie als band zijn en waar je voor staat.

En heb je genoeg vertrouwen in een liedje en je wil het op de radio krijgen? Zoek dan een goede plugger. Het kost flink wat geld, maar er kunnen deuren open gaan die anders gesloten blijven. Weet daarnaast wie je achterban is (waar wonen ze, wat vinden ze leuk, etc.) en wie de voor jouw belangrijke figuren zijn (programmeurs, DJ’s, etc.). En investeer in hen!

9. De backoffice

Er is vreselijk veel te doen en nauwelijks personeel. Dat betekent dat je de taken moet verdelen. Iedereen in de band krijgt één of meerdere verantwoordelijkheden. Verdeel op zijn minst de volgende taken: websitebeheer, socialmediabeheer, uitstraling en artwork, mailing en mailbeheer, aanspreekpunt podia/media, adressenbestand podia/media, geldbeheer, repetitie en studio.

Verdiep je planning door van al deze onderwerpen een plan te maken. En nu je toch bezig bent en hoe vreemd het ook voelt: vergader om de zoveel tijd eens. Je zult het de eerste periode vooral allemaal zelf moeten doen. Management en boekingskantoren komen veel later pas.

10. Romantiek

Niet echt romantisch? Ook deze zakelijke kant is een onderdeel van de ontwikkeling van jouw band. Besef dat dit en veel meer op jouw pad gaat komen wanneer je echt serieus aan de slag wilt gaan. Jouw eigen Muziek BV gaat veel moeite kosten, maar wanneer je eindelijk op dat gedroomde podium staat is er geen mooiere werkgever dan de muziek.

Tjerk Koekkoek

Tjerk Koekkoek is zanger van de band Audio Adam en daarnaast ook componist/tekstschrijver. Audio Adam werd met het nummer 'Hands Off' in 2012 3FM Serious Talent. De band komt op 6 maart met het tweede album Moving Down The Grey Line die zij geheel in eigen beheer uitbrengen. De albumpresentatie daarvan is op 4 maart in de EKKO in Utrecht.

Ster advertentie
Ster advertentie