3FM nieuws

De Staat: "Als je niet kijkt naar alle shit, dan is het er ook niet"

  1. Nieuwschevron right
  2. De Staat: "Als je niet kijkt naar alle shit, dan is het er ook niet"

Frontman Torre Florim praat met 3voor12 over de Witch Doctor-gekte, O en Nederlandse vlaggetjes op Twitter.

(De Staat op Eurosonic Air 2016, foto: Jelmer de Haas)

Instagram-trend: filmpjes van popzalen die in moshende draaikolken veranderen, met De Staat-frontman Torre Florim in het oog van de orkaan. Reden voor 3voor12 om zelf eens te gaan kijken in Leiden, waar de band speelt in Gebr. De Nobel. Zoals de meeste optredens in deze clubtour van De Staat is ook deze show stijf uitverkocht. En ook dit keer is het weer raak tijdens Witch Doctor. “Ik kan er niet meer onderuit”, zegt Florim een paar uur eerder.

"Zelfs bij DWDD ging het erover. Als ik het nu niet meer doe, zijn mensen teleurgesteld."

Briljant: die prijswinnende videoclip voor dat nummer, gemaakt met digitale technieken, krijgt tijdens de shows een real-life uitvoering door Torre Florim en het publiek."Nee, ik had dat helemaal niet van tevoren bedacht”, zegt Florim een paar uur eerder in de artist lounge van het Leidse podium. “Maar toen ik er in de Albert Heijn vier keer over was aangesproken, bedacht ik dat mensen de video beter kennen dan het origineel (op vorige plaat I_CON, red.), of überhaupt dachten dat het een nieuw nummer was. Ik dacht: het klopt niet meer dit nummer op het podium te doen, met een gitaar om. Op Eurosonic probeerde ik het voor het eerst zo, tussen een groot publiek, en dat werkte. Zelfs bij DWDD ging het erover. Als ik het nu niet meer doe, zijn mensen teleurgesteld."

En zo gaat er waarschijnlijk elke week een massaal geliked filmpje op Instagram verschijnen, gefilmd vanaf het balkon van deze of gene popzaal. De Beasty Boys-versie van 'Input Source Select' (van Vinticious Versions) is vervangen door alwéér een internetmeme-waardige gimmick in de show.

"Er gebeurt maar één ding. Je kunt het tof vinden of niet, maar je begrijpt het meteen."

Florim: "Voor een groot deel is dat mazzel, maar ook is het een keuze om iets zo duidelijk mogelijk te doen. Ik hou van simpele concepten. De jongens van Studio Smack, regisseur Floris Kaayk en ik hadden dezelfde visie. Het nummer is een referentie naar hardcore, party, gabber, maar ook naar massa, demagogie. Het wordt vet als we al die elementen erin kunnen krijgen maar het heel simpel houden. We begonnen breed, maar uiteindelijk zijn we uitgekomen op maar één camera die langzaam uitzoomt, met mij als middelpunt. Er gebeurt maar één ding. Je kunt het tof vinden of niet, maar je begrijpt het meteen."

Simpele concepten

Tijdens de show in Leiden vult de band veruit het grootste deel van de set met nummers van I_CON en van nieuwe plaat O. Over simpele concepten gesproken: een cirkel is het centrale thema van het nieuwe album. De band nam de plaat zelfs op terwijl ze in een cirkel stonden, in hun eigen studio in het oude pand van Doornroosje aan de Groenestraat. Alles live, elke repetitie was ook meteen een opname. Een groter verschil met hoe De Staat ooit begon is nauwelijks denkbaar: debuut Wait For Evolution puzzelde Florim immers nog in zijn eentje in elkaar.

“We namen alles wat we deden direct op, tot we op een punt zaten waarop we dachten: ‘Volgens mij is het goed nu, we gaan eten, naar huis’”

“De dag erna ging ik er een beetje aan sleutelen, maar het doel bij O was om er niet teveel shit in te stoppen. In alles wilde ik dat laten blijken, van de eenvoud van de cover, de titel en het kleurgebruik tot de productie, de drums. Op de vorige plaat hadden we veel percussie, bij deze is het soms alleen boem-chak. Veel weglaten was de insteek."

Inderdaad klinkt O meer back-to-basics dan I_CON, maar ook heeft De Staat zijn palet aan geluiden weer verder uitgebreid, van de pulserende technobeat in 'Get On Screen' tot de in falsetto gezongen ballade 'Time Will Get Us Too'. Florim: “De insteek was: hoe kunnen we met de instrumenten die we hebben, toch niet klinken als een normale rockband? Sommige mensen vonden de plaat elektronischer. Dat valt mee: nog steeds zijn het meestal twee gitaren, een basgitaar en een synthesizer. Volgens mij komt het omdat de gitaargeluiden minder conventioneel zijn.

"We spelen met clichés die in dancemuziek gebruikt worden: je hoort vaak oplopende tonen: woooooooooeeeesj, daar komt-ie!"

Het werkt, en ik vind het leuk dat in onze context te gebruiken. Zo gebruikten we allemaal dingen uit verschillende genres. De Beastie Boys benadrukken altijd het laatste woord met z'n allen. Daar zit deze plaat ook vol mee.” Lees het hele interview met Torre Florim bij 3voor12.

Live @ 3voor12 Radio

Twee nummers van het nieuwe album O werden afgelopen november voor het eerst live op de radio gespeeld in 3voor12 Radio, en ook 'Witch Doctor' kwam voorbij.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie