3voor12: De goudmijn van YouTube-kanalen
- Nieuws
- 3voor12: De goudmijn van YouTube-kanalen
Miljoenen abonnees en miljarden plays: gespecialiseerde YouTube-muziek-kanalen zijn tegenwoordig dé manier voor dance-producers om door te breken en hits voor kids te scoren. 3voor12 spreekt kanalen Trap Nation en Trap City, naast producers Snakehips, What So Not en San Holo. Hoe werken die kanalen? Wat schuilt er achter het succes? En wordt de buit altijd even eerlijk verdeeld? “Die gastjes van 19 pakken onwijs veel geld en rijden rond in BMW’s, maar ik heb er niets van teruggezien.”
Trap Nation
“The most unprofessional professional”, zo prijkt er achter zijn Skype-naam. Piepjong is hij nog, 19 pas, maar hij heeft inmiddels al een gigantisch imperium opgebouwd met bijna 5,6 miljoen abonnees en 1,3 miljard (!) views. Nog altijd in zijn eentje runt hij het kanaal Trap Nation, en voor trap-muziek is Andre Benz uit New York kortom de meest invloedrijke persoon op aarde. Op zijn vijftiende begon hij voor de lol een piepklein YouTube-kanaaltje met de tracks die hij tof vond.
“Ik was hartstikke jong en had geen flauw idee wat ik aan het doen was”, zegt hij, zittend in het zonnetje in New York. “Ik maakte eerder game-video’s waar ik muziek onder plaatste, maar door copyright-strikes verdween dat kanaal. Toen kwam net het trap-genre op, dat ik fantastisch vond. All Things Trap was een kanaal waar ik mijn muziek vandaan haalde, maar veel van de tracks die zij kozen waren niet zo goed, dus ik besloot het zelf te gaan doen en wilde mijn smaak laten zien.”
Geen toestemming
Hij had net de website Soundcloud ontdekt, en leerde daar nieuwe trap-muziek kennen. Logge hiphop-beats met misthoorns waar Hudson Mohawke, DJ Snake en Baauer later furore mee zouden maken, die langzaam maar zeker superpopulair werd onder vooral jonge muziekliefhebbers. Benz besloot de tracks die hij op Soundcloud vond zelf te gaan uploaden naar YouTube. De artiest om toestemming vragen? Dat deed hij niet, hij had geen flauw idee dat dat moest. “Ik was een kind, wist ik veel hoe de muziekindustrie in elkaar stak? En later dacht ik: who cares? Niemand die erachter komt.” Tegenwoordig gaat hij veel professioneler te werk, en daar verdient hij krankzinnig veel geld mee.
Het hele artikel, inclusief de ervaringen van artiesten als San Holo en Snakehips en de Nederlandse oprichters van het miljoenen-kanaal Trap City lees je op 3voor12.nl.