3FM nieuws

5 creatieve manieren om je muziek te releasen

  1. Nieuwschevron right
  2. 5 creatieve manieren om je muziek te releasen

Hoe slijt je als muzikant anno 2015 je muziek? Out of the box denken, je fans belangrijk maken en het verrassingseffect zijn de tools van nu. Mayer Hawthorne biedt bijvoorbeeld zijn nieuwe single 'Handy Man' aan als USB-stick in de vorm van een hamer. Maar het kan nog veel creatiever...

Nu muziek op allerlei manieren gratis beschikbaar is, moet je als artiest steeds creatievere manieren bedenken om je product slijten. Dat levert soms sterke staaltjes marketing 2.0 op. Een greep uit de acts die Mayer Hawthorne's voorgingen op het gebied van creatief releasen...

De La Soul - crowdfunding

De heren van De La Soul deden voor hun nieuwe album (release-datum: september 2015) een beroep op hun fans. Die konden via Kickstarter meebetalen. Voor maar vijf dollar krijg je de plaat straks als MP3-tje in je box. De echt gulle gevers (vanaf 5.000 dollar en meer) krijgen een karrenvracht merchandise, de plaat in een extra luxe uitvoering en worden uitgenodigd voor een Q and A met de band. De 100.000 dollar die de band dacht nodig te hebben was in een namiddag bij elkaar gesprokkeld. De De La Crowdfund leverde uiteindelijk 6 ton op. Kassa!

Radiohead - de fan betaalt

Ook Thom Yorke en zijn mannen lieten de fans betalen. En bepalen. Ze beslisten zelf hoeveel zij vonden dat de muziek waard was. De echte fan tastte diep in de buidel, maar een enkeling had letterlijk geen cent over voor de muziek van de band. Maar ook die kreeg het album. Gratis dus. Hoeveel de actie de band uiteindelijk opleverde is nooit helemaal duidelijk geworden.

Radiohead (foto: Ben Houdijk)

Wu-Tang Clan - 1 fan betaalt

Hiphop-collectief Wu-Tang Clan deed iets wat geen band ooit eerder deed. Een album maken, niet voor iedereen, maar voor een enkele fan. Veilig opgeborgen in een peperdure, van zilver en nikkel gemaakte schatkist wordt de one of a kind plaat on-line geveild en verkocht aan een vermogende Wu-Tang fan. Die mag het album zelf luisteren, aan anderen laten horen, maar pas in 2103 (!) doorverkopen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Beyonce - shock-effect

Twee jaar geleden verraste Beyonce de hele muziekwereld door, zonder enige waarschuwing vooraf, haar nieuwe album in I tunes te kwakken. Elk nummer op de plaat was bovendien voorzien van een videoclip. Een even onverwachte als effectieve vorm van guerrilla-marketing. Geen enkel album verkocht zo goed op iTunes, als dat van de Queen Bee

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

U2 - binnen zonder kloppen

U2 plofte een jaar later ook aangekondigd in de I-tunes bibliotheek. Omdat Apple een nieuwe telefoon lanceerde leek het leuk idee om dat te koppelen aan een nieuwe plaat van de rockers. Het leverde U2 een hoop publiciteit op, maar niet altijd de gewenste. De plaat was alleen met heel veel moeite weer uit je muziek-bieb te verwijderen. En dat voelde voor veel niet U2-fans toch een beetje als die reclame-folder die je, ondanks de sticker op je brievenbus, toch elke keer weer in je oud papierbak gooit. En daar hadden de marketeers achter U2 niet op gerekend. Je kan als band dus ook je doel voorbij schieten.

Wil je een beetje opvallen in de enorme releaselijst, moet je dus met een beetje knappe manier van releasen komen. Mis jij nog dingen in dit korte lijstje? Gooi ze in de reacties!

Ster advertentie
Ster advertentie