3FM nieuws

3voor12: Adele-effect zorgt voor topjaar in de platenzaken

  1. Nieuwschevron right
  2. 3voor12: Adele-effect zorgt voor topjaar in de platenzaken

Terwijl streamingdiensten als Tidal en Apple Music de concurrentiestrijd met Spotify frontaal aangingen, werd 2015 een uitstekend jaar voor de retail. De Nederlandse muziekspeciaalzaken Concerto, Plato, Velvet en Sounds zagen dit jaar allemaal een stijging in de omzet. Naast de aanhoudende groei van vinyl is dat vooral te danken aan Adele, die haar derde album vooralsnog alleen fysiek verkoopt. Volgens Dick van Dijk van Concerto en Plato, verkochten zelfs de kleinste platenzaken daardoor honderden exemplaren. “Dat is ongekend. Zulke aantallen ken ik alleen van voor het digitale tijdperk.”

Goh, bestaan jullie nog?

Vorig jaar klonk er ook al een optimistisch geluid uit de platenzaken. Niet alleen werd door kleinere winkels geprofiteerd van het omvallen van Free Record Shop, het publiek verjongde en de vinylmarkt bleef groeien. Die lijn heeft zich dit jaar doorgezet. De voornaamste groei zit hem nog steeds in het vinyl, dat zijn plafond nog niet lijkt te hebben bereikt, maar Adele doet met haar album 25 ook een flinke duit in het zakje. Ongekend, zegt Dick van Dijk van Plato:

“We hadden door Adele heel veel mensen in de winkel die al jaren niet meer in een platenzaak waren geweest, dat was heel grappig. Die zeiden ‘goh, bestaan jullie nog?’ of ‘wat hebben jullie nog veel cd’s’. Als er even geen streaming is, dan verkoop je ongekende aantallen van zo’n brede titel als Adele. Zelfs de kleinste winkels verkochten honderden cd’s en bij de grotere zaken hield het bij duizend niet op. Het is echt van voor het digitale tijdperk dat we dat soort aantallen verkochten van destijds U2 of Prince.”
(
Dick van Dijk, Plato)

Lees meer over het goede jaar voor de platenzaken op 3voor12.

Ster advertentie
Ster advertentie