3FM nieuws

Zeven artiesten die hun muziekstijl compleet omgooiden

  1. Nieuwschevron right
  2. Zeven artiesten die hun muziekstijl compleet omgooiden

Mumford & Sons hebben op hun nieuwe album de banjo overboord gegooid. Je muziekstijl omgooien is een dappere beslissing. Toch deden meerdere artiesten het. Een overzichtje.


1. Mumford & Sons

Ze zijn de koningen van de banjo. Sterker nog, door het succes van Mumford & Sons dook het snaarinstrument ineens weer regelmatig op in de hitlijsten. Maar op het nieuwe album dat in mei 2015 uitkomt, is dat meest kenmerkende onderdeel van hun muziek verdwenen. De banjo heeft plaatsgemaakt voor de elektrische gitaren.

'Little Lion Man' (2009) van Mumford & Sons

'Believe' (2015) van Mumford & Sons

2. The Beatles

The Beatles, een van de meest toonaangevende bands uit de popmuziek, komen met bijna elk album met iets nieuws op de proppen. Waar de eerste plaat nog overduidelijk blanke beatmuziek laat horen, experimenteren de mannen er in hun korte bestaan aardig op los. En vernieuwen daarmee niet alleen constant zichzelf, maar ook de rest van de popmuziek.

'Love Me Do' (1963) van The Beatles

'Come Together' (1969) van The Beatles

3. Coldplay

(Foto: Ben Houdijk)

Coldplay groeide per album naar een steeds grotere sound toe. Grootsere arrangementen, meer beats. Want de stadions moesten wel gevuld worden. In 2014 kwam Coldplay ineens met een wel hele bijzondere nieuwe single op de proppen: 'Midnight'. Weg is het stadiongeluid, in plaats daarvan zweverige, warme klanken en een Chris Martin die ingetogen zingt.

'Paradise' (2011) van Coldplay

'Midnight' (2014) van Coldplay

4. DI-RECT

Aan het begin van de Zeroes maakte de Haagse band DI-RECT poppy rock met harde gitaren, in bijvoorbeeld nummers als 'Rollercoaster' en 'She'. Die muziekstijl werd overboord gegooid na het vertrek van leadzanger Tim Akkerman in 2009.

Met de komst van zanger Marcel Veenendaal en toetsenist Vince van Reeken werd DI-RECT herboren. Een compleet nieuwe sound was het gevolg: minder ruige gitaren, melodischere liedjes en catchy koortjes. Het comeback album This Is Who We Are werd zeer goed ontvangen, ook door muziekcritici die weinig met DI-RECT hadden. Inderdaad, times are changing.

'Rollercoaster' (2003) van DI-RECT

'Times Are Changing' (2009) van DI-RECT

5. Snow Patrol

(Foto: Ben Houdijk)

Snow Patrol kwam in 2009 met het greatest hits album Up To Now. De plaat was een verzameling van hun oude werk: liedjes waarbij de gitaar het hoofdinstrument is. Op het album stonden nummers als 'Run' en 'Chasing Cars'. Het enige echte nieuwe liedje 'Just Say Yes' was een vreemde eend in de bijt. In plaats van de gitaar was bij deze track de synthesizer het hoofdinstrument.

'Run' (2009) van Snow Patrol

'Just Say Yes' (2009) van Snow Patrol

6. Editors

(Foto: Hans-Peter van Velthoven)

De Britse band Editors maakte met hun derde studioalbum korte metten met hun herkenbare sound. Het tweede studioalbum An End Has A Start had nog het echte Editors-geluid, met galmend snelle gitaren, bombastische muziek. Met het nieuwe album In This Light And On This Evening maakten de gitaren plaats voor synthesizers en drumcomputers. De mannen duiken de wondere wereld van de elektronica in.

'Smokers Outside The Hospital Doors' (2007) van Editors

'Papillon' (2009) van Editors

7. Paolo Nutini

(Foto: Ben Houdijk)

Paolo Nutini kwam in 2007 met het niets-aan-de-hand-liedje 'New Shoes'. Lekker vrolijk, lekker meefluiten. Waar het eerste album nog heel erg britpop gericht was, verhuisde Paolo Nutini op zijn tweede plaat naar het zonnige New Orleans met alle soul en blues. Het tweede album Sunny Side Up klinkt allesbehalve Brits. Echte hitsingles heeft het album door de nieuwe sound niet, maar Nutini groeit wel uit tot een festivallieveling.

'New Shoes' (2007) van Paolo Nutini

'Pencil Full Of Lead' (2009) van Paolo Nutini

Advertentie via ster.nl
Advertentie via ster.nl