3FM nieuws

Waarom jouw favoriete muziek van TikTok verdwijnt

foto: Nathan Reinds
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom jouw favoriete muziek van TikTok verdwijnt

Er heerst chaos in TikTok-land. Universal Music Group (het grootste platenlabel ter wereld) is het niet eens met de samenwerking en gaat alle muziek offline te halen. Hiermee verdwijnen zomaar drie miljoen tracks van het platform. Maar waarom doet UMG dit? En wat is het gevolg voor TikTok?

Alle muziek van artiesten zoals Billie Eilish, Olivia Rodrigo, Son Mieux, Only The Poets, Sera, Andriaan Persons, Yungblud, Taylor Swift, The Weeknd, BTS, Tame Impala en nog vele anderen verdwijnen binnenkort van het social mediaplatform.

Feiten op een rijtje

Hoewel het een hele brede en complexe situatie is, zijn er wel aantal feiten die concreet uit de verf komen. Universal Music Group is met haar 80 (sub)labels de grootste ter wereld. Ze beslaan alle mogelijke genres en zijn grote spelers over heel de wereld (ook in Nederland). In 2022 zijn onder de paraplu van het label drie miljoen tracks uitgekomen van duizenden artiesten. En al deze nummers waren te gebruiken via de TikTok-app om content mee te maken.

Want heel de TikTok-app leeft van de muziek. Er worden ludieke trends mee gemaakt en artiesten krijgen de optie om hun werk te promoten op een wereldwijde schaal. Dat klinkt natuurlijk hartstikke mooi, maar UMG is niet tevreden met de bedragen die TikTok uiteindelijk uitbetaalt. Zo laat de labelmagnaat weten dat hun jaarlijkse inkomsten vanuit TikTok maar 1% van hun totale jaarlijkse opbrengsten beslaat.

Hoewel dat percentage laag klinkt, is dat toch nog een bedrag van 110 miljoen dollar. En hoewel het label in hun persstatement zegt op te komen voor de rechten van hun artiesten, zal het niemand verbazen dat dit bedrag niet alleen onder muzikanten wordt verdeeld. De bovenste laag bazen houdt er namelijk ook een mooi zakcentje aan over.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Maar... waarom?

Hoe kan de situatie er zo slecht aantoe zijn voor de muzikanten van Universal Music Group, dat zij in een open brief hun ongunst uitspreken richting TikTok? Volgens het label is het probleem niet alleen van hen, maar zouden andere muzikanten en labels ook kritisch moeten kijken naar de afspraken met het platform. Zo zegt het label dat Tiktok "een music-based bedrijf probeert te runnen, zonder een eerlijk bedrag neer te leggen voor muziek". Maar ook dat "de macht van TikTok wordt ingezet om een slechte deal te tekenen, waarbij zowel muziek tekort doet, en artiesten en hun fans afzet".

Dat van de artiesten is zo onderhand wel duidelijk, maar waarom wordt muziek tekort gedaan? Volgens UMG komt dat door de integratie van een muzikale AI-tool, waarbij kunstmatige intelligentie gebruikt kan worden om nieuwe muziek te maken aan de hand van een prompt. "Hiermee sponsort TikTok de vervanging van artiesten door AI," aldus het platenlabel.

Maar TikTok is het niet eens met de open schandbrief, en antwoordt dus ook openbaar. Hierin benoemen ze onder andere dat "UMG ervoor kiest om weg te lopen van het platform, waardoor zij naast een miljard gebruikers ook een gratis promotionele tool achterwege laten". Maar ze kaarten bijvoorbeeld ook aan dat het label "hun eigen hebzucht boven de wensen van hun artiesten en songwriters zet". Over de AI-accusatie meldt het social media platform niks in hun reactie.

Verder lijkt het vanuit Universal Music Group, volgens muziekindustrie analyst Tatiana Cirisano, dat zij denken dat TikTok ten onder gaat zonder hun muziek. Nu staat daar nog veel meer muziek op, van andere labels en indie-artiesten, waardoor deze wel overeind zou kunnen blijven. Tien jaar geleden had deze stap vanuit UMG mogelijk de kop van het platform kunnen kosten. Maar. vandaag de dag wordt het platform eerder gebruikt voor community doeleinden en ligt de focus niet alleen op grote labels.

Nos Op 3 maakte eerder al een item over de macht van TikTok en hoe de muziekindustrie daarmee veranderde:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De toekomst

Per wanneer UMG haar muziek van de app verwijderd, is vooralsnog niet duidelijk maar zal wel in de komende dagen moeten gebeuren. Hiermee gaan oude en lopende trends met hun muziek spontaan verdwijnen en een hoop video's worden gemute. Denk hierbij aan de gigantische terugkeer van 'Murder On The Dancefloor' van Sophie Ellis-Bextor. Dankzij het platform is dit nummer een nieuw leven gaan leiden, maar aangezien zij bij UMG zit verdwijnt het nummer spontaan.

Of bijvoorbeeld Olivia Rodrigo, die de ontploffing van haar carrière eigenlijk aan TikTok te danken heeft. Na haar tweede album Guts werden veel tracks, waaronder 'Vampire' en 'all-american bitch' audiotrends.

Maar niemand weet precies wat het effect zal zijn totdat het gebeurt. Zullen andere labels UMG volgen, waardoor TikTok een showcaseplatform wordt voor indie-artiesten, waar labels een leuke selectie uit kunnen maken? Of zal TikTok de strategie aan moeten passen om niet zo veel van muziek af te hangen? Misschien zegt TikTok wel toe en betaalt het de labels en muzikanten beter uit. Of TikTok sluit zich achteraan de rij aan bij alle andere (muziek)platforms die muzikanten zo weinig mogelijk willen betalen, wie weet...

Ster advertentie
Ster advertentie