3FM nieuws

3voor12: Ticketmaster: "96% van de concertkaartjes wordt niet doorverkocht"

  1. Nieuwschevron right
  2. 3voor12: Ticketmaster: "96% van de concertkaartjes wordt niet doorverkocht"

Terwijl media en muziekfans nog steeds met de handen in het haar zitten over tickethandel op internet, kijken de grote ticketbedrijven liever vooruit. "Secondary ticketing is ons Napster", zegt Mark Yovich, een van de wereldwijde topmensen van Ticketmaster. "Zoals dat downloadplatform de platenindustrie ontwricht heeft, zo deden online handelaren dat met onze business." Het bedrijf omarmt het digitale tijdperk nu volledig.

Secondary ticketing

Vanaf het moment dat in de Tweede Kamer een wet tegen secondary ticketing werd aangenomen, spraken we een paar jaar lang eigenlijk niet over het onderwerp. Maar sinds Adele staat doorverkoop van concertkaarten weer volledig op de radar. Want wacht eens even, hoe kan het dat Tickermaster tegenwoordig eigenaar is van de voormalige aartsvijand, ticket-marktplaats Seatwave?

Aan wie kunnen we dat en meer over de ontwikkelingen op de ticketmarkt beter vragen dan Mark Yovich, als president international een van de topmensen bij het belangrijkste ticketingbedrijf ter wereld: Ticketmaster.

Yovich legt op het kantoor van Ticketmaster Nederland in Den Haag uit waarom in zee gaan met de oude vijand onvermijdelijk was, hoe ticketbedrijven steeds slimmer omgaan met alle data die over hun klanten te verzamelen valt, en wat de muziekindustrie kan leren van de veel slimmere sportwereld.

Waarom heeft Ticketmaster überhaupt oude vijand Seatwave overgenomen? Yovich legt uit:

"We hadden eigenlijk geen keuze. Wij verkopen de tickets voor een show, exclusief. Zodra het uitverkocht is hangen wij een bordje 'sold out' op de deur en zijn we zes maanden lang waardeloos. We hebben geen tickets, terwijl wij als Ticketmaster het doel hebben jou de show binnen te krijgen.

Dertig procent van de klanten komt zelfs helemaal niet bij Ticketmaster als ze op zoek gaan naar kaartjes. Ze gaan naar Google en komen terecht bij een site die hard schreeuwt dat ie kaartjes heeft. Wij moeten simpelweg in die markt actief zijn. Klanten zijn gewend dat ze alles kunnen kopen wat ze willen, op elk moment van de dag. Op zondag shoppen, geen probleem. Zelfs met Kerst kun je online iets kopen, de volgende dag wordt het bezorgd.

Mensen accepteren simpelweg niet meer dat iets uitverkocht is. Ze gaan direct naar Google om hun opties te vinden. Dat is gevaarlijk, want er zijn heel veel plekken waar fraude welig tiert. Het is heel belangrijk voor ons om een veilig kanaal te hebben voor mensen die te laat waren, of die vanuit het buitenland naar een evenement willen."

- Mark Yovich

Veelgenoemde oplossing voor de handel op internet is het verkopen van tickets op naam. Zorg dat mensen hun ID laten zien bij de ingang, en je bent overal vanaf.

"Onderzoek wijst uit dat de meeste mensen daar niet op zitten te wachten. In Nederland geldt dat zelfs voor 75 procent van de klanten. Het limiteerde namelijk je flexibiliteit: de meeste mensen willen met een ticket kunnen doen wat ze willen, of dat nou verkopen is of weggeven aan hun broer. Vergeet niet dat mensen vaak al heel lang van tevoren kaartjes voor een evenement moeten kopen. En veruit de meeste mensen die een kaartje kopen, gaan ook daadwerkelijk naar de show.

Het is een groot misverstand dat kaartjes massaal in de handel belanden en voor grof geld verkocht worden. 'Adele tickets verkocht voor 4.000 euro', staat er dan in de krant. Het is simpelweg clickbait, niet de realiteit: er is inderdaad wel eens iemand die een kaartje aanbiedt tegen zo’n astronomische prijs, maar gemiddeld wordt zo’n vier procent van de kaartjes doorverkocht, bij heel populaire evenementen misschien acht, negen, maar nooit meer."

- Mark Yovich

Lees hier wat Mark Yovich allemaal te vertellen heeft over 'Adele Day', over alle data die kaartverkopers gebruiken om hun klanten te begrijpen en over wat de muziekindustrie kan leren van de veel slimmere sportwereld.

Ster advertentie
Ster advertentie