3FM nieuws

In 10 stappen naar je eigen toko

  1. Nieuwschevron right
  2. In 10 stappen naar je eigen toko

Je gelooft in je idee? Doe er dan wat mee! Fok it!

Om je heen schieten de bedrijfjes als paddenstoelen uit de grond. Terwijl jouw idee heus niet onder doet voor die van je generatiegenoten. Alleen, hoe begin je in vredesnaam een eigen bedrijf?

Hapklare brokken

Moet je eerst jarenlang onderzoek doen voordat je de markt op gaat? Of is het juist oogkleppen op en we zien wel waar het schip strandt? Nou, laten wij van X-Lab goede contacten hebben met de Kamer van Koophandel, die ons een 10-stappenplan uit de doeken deed en die wij hier nog even in hapklare brokken voor je uitserveren.

Jouw idee kan nog zo goed zijn, je moet natuurlijk wel uit het juiste ondernemershout zijn gesneden. Daarom is het van belang om in een vroeg stadium je sterke en zwakke punten in beeld te brengen. Dit doe je bijvoorbeeld door onze test te maken. Dat is in ieder geval een begin.

Waar ben je goed in?

Daarnaast is het aan te raden om je persoonlijke kwaliteiten te benoemen. Waar ben je goed in? Voel je je op je gemak als je voor een groep moet spreken? Weet je vaak een creatieve oplossing te bedenken bij een probleem? Weet je precies de goede mensen om je heen te verzamelen om tot een resultaat te komen?

Vaak kom je al een heel eind als je zo'n lijstje maakt met je sterke en zwakke punten. Wat ook helpt is de mensen om je heen hun mening te vragen naar jouw kwaliteiten. Zodoende krijg je een beter beeld van jezelf. En als je je zwakke punten helder hebt, weet je ook dat je die dingen moet uitbesteden.

Een goed idee komt nooit alleen. Wanneer jij een briljant product of toepassing hebt bedacht, kun je er donder op zeggen dat iemand anders daar ook mee bezig is. Daarom is het superbelangrijk dat je marktonderzoek doet: Wie zijn je concurrenten? Wat doe jij anders en/of beter dan zij?

Startpunt

Daarnaast breng je in kaart wie je klanten zijn. Voor wie is jouw product of idee van nut? Probeer zo nauwkeurig mogelijk een doelgroep af te bakenen, zodat je gericht die doelgroep kunt benaderen. Dit marktonderzoek is dan het startpunt voor het schrijven van een ondernemingsplan (kijk hier voor tips).

We begrijpen dat je een miljoenmiljard euro wilt verdienen met je superidee, maar om echt goed van start te gaan heb je ook geld nodig. En zeker als je jong bent, heb je waarschijnlijk geen aanzienlijke bedragen in een oude sok verstopt.

'Show me the money!'

Daarom is het raadzaam om in je ondernemersplan ook een hoofdstukje aan financiering te besteden. Hoeveel geld heb je nodig om te kunnen produceren? En waar kun je terecht voor dat geld? Kijk hier voor het 'Geldboek voor Ondernemers'.

De naam van je bedrijf is jouw ultieme visitekaartje naar buiten. Neem dat dus niet te licht op. Je bedrijfsnaam moet lekker klinken, maar ook duidelijk maken wat je doet en waarom. Bovendien is een bedrijfsnaam verplicht als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel (stap 9).

Geef het beestje een naam

Het allerbelangrijkste is dat jouw naam niet al bestaat, wil je geen grote claims aan je broek krijgen. Daarom hieronder wat tips.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Eenmanszaak, VOF, CV, Maatschap, Besloten Vennootschap, Vereniging, Coöperatie of Stichting. Dat zijn de vormen waaruit je kunt kiezen voor je bedrijf. Ga er maar aan staan. Toch moet je kiezen, zodat ook meteen duidelijk wordt hoe het zit met belastingen (zie stap 6).

Binnen 3 minuten

Als je hier klikt, kom je op een superhandige site waarop je binnen drie minuten ontdekt welke rechtsvorm voor jouw bedrijf het meest geschikt is.

Of je moet echt dol zijn op administratie bijhouden en belastingformulieren invullen, maar de meeste ondernemers hebben er een broertje dood aan. Toch ontkom je er niet aan als je je eigen toko wilt beginnen. En de Belastingdienst houdt er in de regel geen rekening mee dat jij nog maar net begonnen bent en nog niet zoveel kaas hebt gegeten van fiscale zaken.

Geen overbodige luxe

Beter heb je je zaakjes op orde. Toch is de Belastingdienst wel zo aardig om je daarbij enige hulp aan te bieden. Als je bijvoorbeeld hier klikt, doen ze haarfijn uit de doeken wat bij een goede administratie komt kijken.

Daarnaast is het inschakelen van een betrouwbare accountant geen overbodige luxe. En het mooie is: de kosten voor die accountant kun je uiteindelijk aftrekken van de belasting!

Nog zo'n juridisch dingetje zijn algemene voorwaarden. Hierin stel je vast wat de rechten en plichten zijn voor zowel jou, je klanten en je toeleveranciers. Die worden vaak in een bepaald model gegoten, waarvan je een aantal hier vindt en voor een webwinkel heel uitgebreid hier worden uitgelegd.

Best slim

Met algemene voorwaarden leg je zaken vast als aansprakelijkheid, betalingstermijnen en garantie. Nu snappen we dat dit best lastig is om voor jezelf en je bedrijf te bepalen, daarom is het inschakelen van een juridisch adviseur best slim.

Dit is ook een goed moment om na te denken over de risico's die je kunt lopen als bedrijf. Heb je die helder voor ogen, dan wordt ook meteen duidelijk hoe je je tegen deze risico's indekt.

Welke dan?

Denk aan persoonlijke verzekeringen, bedrijfsverzekeringen en verzekeringen als je ook in het buitenland handelt. Kijk hier voor meer info.

Het ligt er maar net in welke branche je een bedrijf wilt opzetten. Maar vergeet niet dat je voor bepaalde branches aan beroepseisen moet voldoen (kijk hier hoe en wat). En stel dat je een kantoortje hebt - of dat nu aan huis is of ergens anders - moet je ook aan allerlei veiligheidseisen voldoen.

Vergun jezelf

Daarvoor zijn vergunningen nodig, die je meestal kunt aanvragen bij je eigen gemeente. Doe je iets in de horeca, dan heb je daar een vergunning voor nodig. Heb je een slimme tool gebouwd voor financiële transacties, geldt hetzelfde. Kijk hier voor vergunningen in bepaalde branches. Dit is dan ook het moment om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.

Het is zover. Je ondernemingsplan is klaar, je weet wat je wel en niet kunt, wat je onderscheidt van concurrenten, waar je geld voor investeringen kunt lospeuteren, je hebt een pakkende naam voor je bedrijf, hebt je administratie en algemene voorwaarden op orde en je hebt de juiste verzekeringen en vergunningen. De wereld ligt voor je open.

Netwerken, netwerken en nog eens netwerken

Je hebt een gelikte website voor je bedrijf met de bijbehorende sociale kanalen, waarop je je bekendheid kunt vergroten. Daarnaast zijn offline netwerken net zo belangrijk. Borrels, bijeenkomsten, congressen, dat soort evenementen zijn ideaal om jezelf aan de wereld te tonen, met altijd een stapeltje visitekaartjes (of gratis samples) bij de hand. Het spel is op de wagen. Succes ermee! Kijk hier voor nog meer tips om klanten te vinden.

Lees ook:
>> "Leuk hoor, school, maar mijn bedrijf dan?"
>> Doe de test: Heb jij het in je om een bedrijf te starten?
>> Quincy (18) heeft een idee voor nóg een onderneming

Ster advertentie
Ster advertentie