Liefdesbrief voor Arno Krabman, dé Nederlandse hitsschrijver die meer aandacht verdient
- Nieuws
- Liefdesbrief voor Arno Krabman, dé Nederlandse hitsschrijver die meer aandacht verdient
Zou jij verwachten dat de producer achter de nieuwe banger van Claude en Suzan & Freek niet zou misstaan in een moshpit bij een metalband? Arno Krabman is de grote man achter de schermen en hij kenmerkt zich door een liefde voor snoeiharde gitaren, baard, tattoos en oorbellen. Net zoals Max Martin is hij de grote man achter de nummers van je favoriete artiesten in Nederland.
Van 'Mee naar Diemen-Zuid' tot 'Blijven Slapen'
Arno Krabman dus, het grote publiek weet niet van zijn bestaan. Maar toch staat hij achter alle grote Nederlandse hits van de laatste jaren. Tijd voor een liefdesverklaring.
Als je kijkt naar de tracks die hij heeft gemaakt in de laatste twintig jaar, dan staan er ondertussen al minimaal 526 op de teller. Van S10 met 'De Diepte', Lange Frans en Baas B met 'Mee naar Diemen-Zuid' tot 'Leef' van André Hazes. Allemaal één voor één klappers en vooral nummers waarbij de uitvoerende artiest zich van zijn meest goede kant kan laten zien. Als de Chef's Special op een menukaart.
Als je nu start met luisteren, dan ben je 28 uur later pas klaar. Zoveel hits heeft Arno op zijn naam staan. Het is een trend om grappig te doen op TikTok over nummers die hij heeft gemaakt voor Suzan & Freek, maar de sinecure die erachter schuilgaat is bloedserieus. Er zijn zelfs geruchten dat collega-radiozender 100%NL zijn naam wil omzetten naar 33%Arno, omdat zijn hits zo vaak te horen zijn.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
3FM Talent Claude maakte samen met Arno eerste stappen
Zijn hits hoor je niet in de Alpha op Lowlands, maar wel op repeat in je favoriete kroeg. Niels Aalberts, Atze de Vrieze en Malou Miedema presenteren voor 3FM de 3voor12-podcast De Machine. Zij spraken in januari al met Claude (hij scoorde toen een hit met 'Ladada (Mon dernier mot)', toen lag 'Vas - Y' waarbij hij aan het thirdwheelen is met Suzan & Freek al op de plank) over hoe het is om samen te werken met Arno. Claude kwam hem op het spoor via een oproep op Instagram, een label was aan het zoeken naar nieuwe zangers en deed audities: "Ik ken hem niet eens. Het was allemaal nieuw voor mij. Bij de dag dat ik binnenkwam, toen heb ik een nummer gezongen en ik dacht 'dit was het, mij zien ze niet meer. Ik had geen goed gevoel nadat ik hier was geweest."
Maar het label was wel enthousiast en ze koppelde Claude aan Arno Krabman. "Ik ging ernaartoe naar Arno, ik wist helemaal niet wie hij is. Je komt binnen en ziet daar zoveel gouden platen."
Opvallend: De dag voordat Claude de auditie had, kwam hij erachter dat het in het Nederlands moet zijn. Op het laatste moment koost hij om voor een nummer van Marco Borsato te gaan die op dat moment nergens meer werd gedraaid. Toch mocht hij door.
Waarom is hij zo uniek?
In de podcast vertelt presentator Niels Aalberts ook over zijn eigen ervaringen met Arno Krabman: "Ik heb met hem gewerkt voor Only Seven Left jaren geleden. 2010, 2012 of 2013. Ik deed hun marketing en management. Hij was uniek omdat hij ging meeschrijven, tot dat moment was de functie van artiest en de persoon achter de knoppen ook wel producer genoemd, veel strikter gescheiden. Hij bedoelde zich veel intensiever tegen alles aan en dacht ontzettend mee over het beter maken van de songs. Hij heeft een hele bepalende rol in het meeschrijven van songs."
Niels vergelijkt de andere sterproducer John Ewbank met Arno: "Hij doet iets fundamenteel anders. Ewbank was bekend om een stijl, Arno heeft geen herkenbare stijl. Kan met iedereen werken en maakt toch hits. Hij maakt hits die passen bij de artiest waarmee hij werkt."
Arno heeft weinig zin om zelf bekend te worden, daarom doet hij maar heel af-en-toe interviews. In de laatst gepubliceerde video over hem op YouTube vertelt hij dat elk liedje van hem start bij de gitaar. Arno: "De rest bluf ik er altijd bij. Ik denk niet dat je iets creëert. Iets komt binnenvallen. Ik denk dat je een antenne bent, hoe kan je die goed laten reageren op wat er binnenkomt? Ik begin gewoon elke keer weer."
Beluister hieronder het fragment uit De Machine. Het start om 23:30.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Thanks Arno!
Voor de 28 uur aan muziek, waarvan 60 grote klappers van hits die je ons hebt gegeven.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.