Eindexamenblog: Tjesca heeft een pittig eindexamenjaar
- Nieuws
- Eindexamenblog: Tjesca heeft een pittig eindexamenjaar
Tjesca van Raalte zit in het examenjaar maar komt erachter dat ook de Havo niet altijd even makkelijk is.
Een hele boel leerlingen zitten in dezelfde positie waar ik nu in zit, het examenjaar! Dit jaar moet het papiertje worden uitgereikt om vervolgens je toekomst uit te kunnen stippelen.
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Tjesca van Raalte. Ik volg de Havo op Piter Jelles Montessori High School in Leeuwarden. In vergelijking met andere leerlingen heb ik een zeer standaard profiel, namelijk het Economie & Maatschappij profiel. Veel leerlingen kiezen dit profiel, omdat dit profiel de eerste indruk wekt er de meeste kanten mee op te kunnen. Dit verschilt uiteraard in de interesses per leerling.
Economie & Maatschappij niet makkelijk
Ik heb zelf ervaren dat dit geen makkelijke stroming is. De basis valt makkelijk te volgen, maar eenmaal in het examenjaar belandt, komt op de Havo inzicht aan de orde. Bijvoorbeeld met economie, het is een zeer nuttig vak, maar de tentamenvragen komen niet alleen letterlijk uit het boek. Dit is dus een vak waar ik best moeite heb. Ook valt Engels enorm tegen. Het is een taal en talen moet je doen en herhalen, maar door mijn beperkte woordenschat, in tegenstelling tot de gamers onder ons, wordt het vak er niet makkelijker op. Waardoor luister- en leestoetsen een drama worden. Wel heb ik aanleg voor het vak Nederlands, zoals betogen schrijven en debatteren. Het vak wordt ineens leuker als je er goed in bent. Vele zullen dat ook herkennen.
Fluitend het vmbo-t door
Zelf ben ik niet vanaf de eerste klas begonnen op de Havo. Ik ben begonnen op vmbo-t. Dit ging me behoorlijk makkelijk af, gezien de resultaten. Na een half jaar werd er gesproken over opstromen naar de Havo. Eerst wilde ik hier niets mee. Ik was ervan overtuigt dat ik eerst vmbo-t af zou maken en daarna de Havo zou gaan doen. Maar toen het schooljaar om was en nog steeds de resultaten om te fluiten waren, heb ik er zelf voor gekozen om door te stromen naar de Havo.
IJverig
En nu zit ik hier, op de Havo, waar ik de middelbare school moet afronden. Eerlijk is eerlijk, ik doe de Havo niet met mijn vingers in m’n neus. Echter moet ik er behoorlijk wat voor doen. Ik ben er achter gekomen, ook mede door commentaar van de leraren en medeleerlingen dat ik misschien niet op de Havo zit, omdat ik ‘slim’ ben, maar omdat ik het wil. En ergens klopt het wel, ik ben zeer ijverig en gedisciplineerd. Ik ben soms wat ‘te’ georganiseerd, waardoor ik soms op de rem moet trappen. Zelf vind ik dat best lastig, stilzitten is namelijk niet voor mij weggelegd. In de afgelopen 3 jaar heb ik dat wel geleerd, want ook ontspanning door leuke dingen te doen of misschien een hele dag niks te doen, helpt bij de ontwikkeling van het leren. In welke mate je dat opvat, is de kunst.
Eerste resultaten tentamenweek
Mijn eerste tentamenweek zit er net op. Ik had erg mijn best gedaan om de tentamens goed voor te bereiden, maar helaas waren de resultaten niet gelijk aan de voorbereiding. Inzicht met de tentamens zijn behoorlijk belangrijk op de Havo. Dan moet je de geleerde theorie toepassen op een ongekende situatie. Dit is helaas voor mij niet weggelegd.
Het is daarom heel belangrijk dat je wel de ‘drive’ hebt om door te gaan. Niet als een tentamenweek even tegenzit, je in een hoekje gaat zitten. Ik vind bijvoorbeeld examenvragen van geschiedenis best lastig, maar juist daarom, ben ik elke week met examentrainingsvragen bezig. Want deze vraagstellingen krijg je op de tentamens.
Wat mijn mentor zei: ‘Zie het examenjaar als een berg, de berg word niet kleiner als je stilstaat, je zal toch omhoog moeten. Door middel van lopen, stapje voor stapje, komt je uiteindelijk bij de top en kun je de vlag plaatsen’.