Je moet zenden, niet ontvangen!
- Nieuws
- Je moet zenden, niet ontvangen!
Het verschil tussen 'ondernemend leren' en 'leren ondernemen'.
Bij 3FM lopen mensen die in de jaren negentig op de middelbare school zaten. Maar echt! Dat was een onderwijssysteem oude stijl, oldschool zo gezegd. Je nam plaats in een schoolbankje en luisterde totdat de bel ging naar wat de docent je te vertellen had.
![](https://cms-assets.nporadio.nl/npo3fm/archief/9117_the-wall-pink-floyd.png)
Op de schop
Je maakte huiswerk, deed toetsen en als je mee kon komen ging je een jaartje omhoog. Kon je het tempo niet bijbenen, had je pech en bleef je zitten met alle gevolgen van dien. De leraar was er voor de kennisoverdracht, de leerling was meestal passief aan het absorberen.
Dit systeem is in de laatste pak 'm beet twintig jaar flink op de schop gegaan. Je zult het vast gemerkt hebben, want de focus is veel meer komen te liggen op de individuele ontwikkeling van middelbare scholieren.
![](https://cms-assets.nporadio.nl/npo3fm/archief/9118_profielscholen.jpg)
Als een olievlek
Een uiting hiervan zijn de zogeheten schoolprofielen. Zo bestaan technasiums, scholen waar techniek en design een prominente rol spelen en waarop onze Quincy ook zit in Breda. Maar je hebt ook econasiums (focus op economie), scholen met twee talen-onderwijs, scholen voor topsporters en Unesco-scholen.
Er bestaat dus ook zoiets als entreprenasium, voortgezet onderwijs voor ondernemers. Begonnen in Drenthe in 2004 breidde het entreprenasium zich als een olievlek uit over Nederland en inmiddels noemen zich dertien scholen al entreprenasium.
Zenden en ontvangen
Vanwege ons thema Jong en Ondernemen waagden we een telefoontje naar Koos Neuvel, voorzitter van de landelijke vereniging van entreprenasiums.
"We kijken naar de individuele ontplooiing van het kind, veel meer dan vroeger, toen de leraar zender was en de leerling ontvanger. Bij het entreprenasium is dat omgedraaid: de leerling zendt en de leerkacht ontvangt.
![](https://cms-assets.nporadio.nl/npo3fm/archief/9119_filminbeeld.png)
Grote opdracht
Afgelopen zomer stroomde de eerste leerling die het volledige programma doorliep van het entreprenasium. Dat was Rosemarie Kloosterhuis, uit Emmen (foto boven). "Tijdens de opleiding begin je met een bedrijfje, in mijn geval is dat FilminBeeld.nl."
Met haar bedrijfje maakt ze film- en videoproducties. "Zo hebben we een opdracht van Randstad Onderwijs achter de rug. Voor negen van hun klanten hebben we CV-films gemaakt.”
![](https://cms-assets.nporadio.nl/npo3fm/archief/9120_speechen.jpg)
Lullen voor 300 mensen
Het was aanpoten, volgens Rosemarie. "Tijdens schooltijd krijg je vijf uur voor entreprenasium-taken, maar ik denk dat ik buiten schooltijd wekelijks wel tien uur extra nodig had. Maar je wordt er zelfstandig van; ik durf nu veel meer dan toen ik aan de opleiding begon."
Voorbeeldje? "Om mezelf te promoten moest ik presentaties houden voor een zaal met driehonderd mensen. Nou, dat durfde ik vroeger echt niet hoor.
Duidelijke leerdoelen
Op het entreprenasium hanteren ze twee duidelijke leerdoelen, volgens Koos Neuvel. "Allereerst 'leren ondernemen', dus het opzetten van een eigen bedrijf. Tweede leerdoel is 'ondernemend leren'. De leerling stelt zelf een plan op hoe hij zijn tijd en studie inricht, hoe hij vakken volgt en hoe hij opdrachten realiseert."
Dat betekent wanneer de leerling overtuigd is dat zijn bedrijf meer aandacht verdient, dat hij met leraren van andere vakken in onderhandeling moet om bepaalde leerdoelen op een andere manier dan normaal kan halen.
Ligt het je of niet?
Alle brugklassers maken kennis met het entreprenasium door het zogeheten Jij De Baas-project, waarin leerlingen een onderneming starten met een goed doel voor ogen. Koos: "Ondernemers uit de regio pitchen voor de leerlingen wat zij nodig hebben, waarop leerlingen aan de slag gaan. Zo wordt al vroeg gezien wie het entreprenasium ligt en wie (nog) niet."
Later instromen in het entrepenasium-gedeelte van de opleiding kan ook. "Bij sommige leerlingen openbaren de specifieke ondernemersskills zich pas later, dus instromen vanaf bijvoorbeeld de bovenbouw is mogelijk. Het werkt ook andersom: zodra andere schoolresultaten lijden onder het bedrijfje, wordt de leerling van het traject gehaald."
![](https://cms-assets.nporadio.nl/npo3fm/archief/9121_the-boss.jpg)
Niet per se een eigen bedrijf
Koos benadrukt dat het entreprenasium niet alleen bedoeld is om van leerlingen ondernemers te maken. "Ondernemerszin kan zich ook ontwikkelen in scheikunde of een andere wetenschappelijke studie. Of de politiek."
Natuurlijk loop je met deze vorm de kans dat leerlingen na het eindexamen verder gaan met hun bedrijf in plaats van een studie te volgen. "Maar dat zijn dan echt alleen de exceptionele talenten," zegt Koos. "Als school wijzen we daarom op het nut van een vervolgopleiding, waar je weer andere skills en vaardigheden leert."