3voor12: house godfather Eddy de Clercq voelde zich levend begraven
- Nieuws
- 3voor12: house godfather Eddy de Clercq voelde zich levend begraven
Deze week verschijnt de autobiobrafie van Eddy de Clercq, de man die eind jaren tachtig vocht voor de house in discotheek RoXY.
Einzelgänger op zoek naar een groep
Geboren Vlaming Eddy De Clercq heeft in de geschiedenisboeken van de Nederlandse muziek al een rotsvaste reputatie als de onbetwiste godfather van de house. Toch wilde hij zijn verhaal dolgraag zelf eens opschrijven. Komende week verschijnt zijn autobiografie Laat De Nacht Nooit Eindigen. Daarin vertelt hij over zijn eeuwige zoektocht naar iets dat nieuw en fris aanvoelt. Het hoogst haalbare: een momentum zoals dat ontstond bij zijn extravagante discofeesten of bij de doorbraak van de house in club RoXY. Hij zoekt het nu in Zuid-Afrika, waar hij een fanatiek verzamelaar van lokale dansmuziek is.
"Het is de magie van muziek en van gelijkgestemden. Ik ben dan wel een einzelgänger, maar ik heb wel de behoefte om bij een groep te horen. Alleen: op mijn condities. Zo heb ik het altijd gedaan, mijn pioniersdrift gevolgd, iedere keer op zoek naar het paradijs. Het bestaat wel, het paradijs, maar heel vluchtig. Ik kan nu een plaat opzetten en helemaal uit mijn dak gaan, maar er komt een moment dat dat gevoel weg is.”
Meneer De Clercq had rust nodig
Toch liet zijn instinct hem rond de eeuwwisseling lelijk in de steek. Hij stopte met het draaien van house, op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar opeens beschouwde iedereen hem als gepensioneerde dj.
"Ik had het gevoel dat ik levend begraven was. Dat klinkt dramatisch, maar het is heel maf. Alles om je heen verandert, de evolutie gaat door, en zelf neem je er geen deel meer aan. Ik kondigde aan te stoppen met house, niet met draaien. Maar vanaf dat moment werd ik gezien als iemand die niet meer bestond. Ik weet niet waarom mensen dat dachten. Ik woonde in Amsterdam, ik liep hier rond, maar ik hoorde er duidelijk niet meer bij. Begrijp me goed, ik vond het ook een bevrijding en een verrijking van mezelf. Ik had die verandering nodig, moest terug naar mijn gevoel in plaats van werken vanuit wat mensen van je verwachten. Maar niemand dacht: ach, meneer De Clercq had gewoon even rust nodig."
Lees in het hele interview op 3voor12 op de opkomst van AIDS in de jaren tachtig, moderne en oude Zuid-Afrikaanse house en het moment dat hij voor de deur van de RoXY stond en rechtsomkeert maakte.