3FM nieuws

3voor12: is de EDM-bubbel nu echt voorbij?

  1. Nieuwschevron right
  2. 3voor12: is de EDM-bubbel nu echt voorbij?

Is het einde in zicht voor de meest succesvolle periode van de Nederlandse popmuziek in Amerika? 3voor12 zoekt uit of de EDM-bubbel nu echt gebarsten is of niet.

Nee, ja, dit keer is het écht zo. De EDM-bubbel gaat barsten. Is zelfs al gebarsten. Het is zover. Je leest het eens in het halfjaar in ronkende koppen, en ook deze maand weer. Maar wat is er nu echt aan de hand? Staan we op een kruispunt? En waar gaat het dan nu heen?

"Eigenlijk is het nu een betere tijd dan drie jaar geleden. Toen was er geen ruimte voor andere genres dan EDM met urban invloeden. Dit is leuker: je hoeft je niet te committen aan een enkel genre." - Maykel Piron (Armada Music)

Wat als de handen niet meer omhoog gaan, en de pleinen en festivals leeg blijven? Het is een schrikbeeld dat de EDM-scene al een paar jaar voorgehouden wordt. Het kan niet anders, of de boel sodemietert een keer in elkaar. DJ's worden immers overbetaald, iedereen doet hetzelfde, en vroeg of laat zal het grote publiek uitgekeken zijn op deze simpele muziek.

De laatste en meest serieuze poging om dat punt te maken kwam van Philip Sherburne, die in een timeline de belangrijkste momenten richting de ineenstorting van EDM liet zien. Die keer dat David Guetta met een wazige blik gefilmd werd op Tomorrowland, de financiële problemen van de Amerikaanse dance-gigant SFX, de aankondiging van Avicii dat hij stopt met touren omdat hij de druk niet aankan. En dan zijn er ook nog eens de verhalen over half lege feestjes tijdens de Miami Music Week afgelopen maart.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Verder zoeken

Toch laat de top van de dancewereld zich niet gek maken met allerlei doemscenario’s. Neem Armada Music, dat onder andere de muziek van Armin van Buuren en Lost Frequencies uitbrengt. Al lang voor de grote EDM-boom was Armin van Buuren succesvol in Amerika, net als collega-trance DJ's als Tiësto en Ferry Corsten. Maykel Piron, de CEO van Armada, heeft dan ook meer perspectief dan de laatste drie, vier jaar.

"Voor de opkomst van EDM was dance al groot in Amerika in de vorm van trance. Het was vooral de komst van SFX die zorgde voor veel media-aandacht. Er zijn veel nieuwe festivals ontstaan, en daar hebben veel mensen elektronische muziek ontdekt. In eerste instantie deden die mensen het met wat ze voorgezet kregen, nu gaan ze verder zoeken. En dan komen ze uit bij genres als progressive trance en deephouse. Dat vind je in eerste instantie misschien niet op de festivals, maar wel in de clubs." - Maykel Piron

Olga Heijns, manager van onder andere Laidback Luke, denkt ook niet dat er sprake is van een bubbel.

"Een bubbel insinueert dat ergens meer waarde aan wordt gegeven dan realistisch is. Ik ben het daar niet mee eens. Er was inderdaad een piek, maar wel op basis van vraag, marktwerking. Die trend werd in Amerika ingezet door twee factoren: de casino-markt en de explosieve expansie van festivals en andere ‘properties’. Nieuwe clubs en festivals gingen een biedingsoorlog met elkaar aan. Ze wilden grote namen aan zich binden, als het kon voor langere tijd om zo de concurrentie uit de markt te drukken. Op een gegeven moment zijn de kaarten geschud en treedt een correctie op de markt op." - Olga Heijns

Lees op 3voor12 meer over het grote geld van Vegas, pijnlijke video's en de move naar meer undergroundmuziek.

Ster advertentie
Ster advertentie