3FM nieuws

Nederlandse dancefestivals overgenomen door Amerika

  1. Nieuwschevron right
  2. Nederlandse dancefestivals overgenomen door Amerika

Vrijwel alle grote dancefestivals in Nederland worden binnenkort overgenomen door de beursgenoteerde Amerikaanse mediagigant SFX Entertainment. Dat blijkt uit onderzoek van De Volkskrant.

Kapers op de kust! De Volkskrant deed onderzoek naar de snel veranderende zakelijke verhoudingen in de festivalwereld. Daaruit is gebleken dat het bedrijf van de Amerikaanse miljardair Robert FX Sillerman drie grote Nederlandse danceorganisaties heeft opgekocht. De komst van Sillerman maakt New York in één klap de dancehoofdstad van de wereld.

SFX verplaatst epicentrum van de wereldwijde housescene

SFX kocht in 2013 vanuit de VS voor 120 miljoen euro drie grote Nederlandse danceorganisaties op, zo meldt De Volkskrant woensdag 25 juni. ID&T, van danceondernemer Duncan Stutterheim, is de grootste van die drie. ID&T organiseerde onder andere Sensation en Mysteryland. SFX wil dit soort feesten over de hele wereld gaan organiseren.

SFX aast op Club AIR en Awakenings

Daar blijft het niet bij: Sillerman heeft ook een oogje op de Amsterdamse club AIR en het festival Awakenings. De veertiende editie van dit outdoor technofestival vindt zaterdag 28 en zondag 29 juni in Spaarnwoude plaats.

Critici bang voor hoge prijzen

De zakenman achter de opkoopoperatie is de 65-jarige Robert Sillerman. De beste man maakte het begin mee van de wereldwijd opererende concertorganisator Live Nation. Zijn pogingen om nu de wereldwijde dancescene over te nemen vallen niet bij iedereen in goede aarde. Zo vrezen Amerikaanse critici voor prijzige tickets, meer eenvormigheid wat betreft de dance-evenementen en ontslagen bij de opgekochte bedrijven.

ID&T-eigenaar Stutterheim in dienst van SFX

ID&T-eigenaar Duncan Stutterheim is inmiddels in dienst is van SFX. Stutterheim zegt dat de overnameslag van SFX voorlopig even stilligt. De partyplanner begrijpt de zorgen, maar zegt ervoor te waken dat kaartjes duurder worden. "Dat willen we juist niet. Ik zie de komst van SFX als een vorm van professionalisering, waardoor wij nog zakelijker opereren dan voorheen," liet Strutterheim weten aan De Volkskrant.

Ster advertentie
Ster advertentie