3FM nieuws

Kaiser Chiefs faalt met marketingactie

  1. Nieuwschevron right
  2. Kaiser Chiefs faalt met marketingactie

De verkoop van het laatste album The Future Is Medieval van Kaiser Chiefs valt tegen. Is het een verkeerde marketingstrategie of gewoon een slecht album?

De marketingactie voor het laatste Kaiser Chiefs-album The Future Is Medieval dat eind juni verscheen heeft voor verwarring gezorgd bij de fans. Althans, dat is volgens de Britse rockband de verklaring voor de tegenvallende verkoopcijfers.

Marketingactie The Future Is Medieval

Het vierde album van Kaiser Chiefs zou op een bijzondere manier worden uitgebracht. Fans kregen op de website van de band de mogelijkheid om zelf uit twintig nummers een eigen versie van het album samen te stellen. De meest populaire versies zouden worden meegenomen in de definitieve samenstelling van het album.

Een verkeerde marketingstrategie?

Helaas liep de actie niet helemaal volgens plan. Nog geen maand na het lanceren van de actie verscheen de definitieve versie van The Future Is Medieval al op de planken. De reden hiervoor is dat de platenmaatschappij het album nog vóór het festivalseizoen wilde uitbrengen, zodat bezoekers bekend zouden zijn met de songs. Frontman Ricky Wilson begrijpt deze logica, maar vermoedt dat de marketingactie de verkoop van het album negatief heeft beïnvloed.

Of een slecht album?

Door de marketingactie zouden de fans niet op de hoogte zijn van de officiële release van het album en niet weten dat deze inmiddels te koop is. Dat zou een goede verklaring kunnen zijn, maar popcritici zijn van mening dat het album gewoon slecht is. En daarbij komt dat de fans zich genept voelen, omdat hun versies uiteindelijk niet zijn meegenomen in de definitieve samenstelling.

Wat denk jij?

>> Lees meer over de beoogde marketingactie

Ster advertentie
Ster advertentie