3FM nieuws

De inspiratie achter Lang Verhaal Kort: "Laagdrempelig, informatief en mooi vormgegeven"

foto: NPO 3FMfoto: NPO 3FM
  1. Nieuwschevron right
  2. De inspiratie achter Lang Verhaal Kort: "Laagdrempelig, informatief en mooi vormgegeven"

Als jij elke dag snel op de hoogte gebracht wilt worden van het laatste nieuws, is de podcast Lang Verhaal Kort vast niet onbekend. Maar hoe is deze unieke nieuwspodcast eigenlijk tot stand gekomen? Chrisje Sterk, eindredacteur van Lang Verhaal Kort, vertelt hoe zij het heeft ervaren tijdens de Week van de Podcast.

Quote

Dat is wat NOS op 3 doet: uitleg geven bij het nieuws. Afleveringen die je makkelijk tussen je muziek door kunt luisteren.

Chrisje Sterk

Inspiratie

"Het idee voor Lang verhaal kort komt uit het NOS Lab," deelt Chrisje, "dat is een afdeling die experimenteert en innoveert binnen de omroep. Redacteuren krijgen de ruimte om na te denken over nieuwe formats, platforms en concepten. De podcast komt voort uit een brainstorm in het Lab waar Jasper Stads en ik een week in zaten. We hebben gekeken naar wat er nog niet bestaat als het gaat om de combinatie nieuws en online audio voor onze doelgroep en kwamen op het idee van een super korte podcast die een vraag bij het nieuws beantwoordt. Want dat is wat NOS op 3 doet: uitleg geven bij het nieuws. Afleveringen die je makkelijk tussen je muziek door kunt luisteren. Laagdrempelig, informatief en mooi vormgegeven."

Het allerbelangrijkste? "Eigenlijk een minimale investering met maximaal resultaat voor de luisteraar: dus als je gaar uit je werk komt en je wil in de trein eigenlijk niks ingewikkelds doen, geen moeilijke verdiepende artikelen lezen of zware podcasts luisteren, maar je wil wel graag mee kunnen praten over de onderwerpen die spelen, wat is dan je behoefte? Vanuit daar zijn we pilots gaan maken. Ik heb samen met Marco Geijtenbeek maanden in een hokje gezeten om het format uit te werken, te perfectioneren en te testen."

Nieuws

En waarom is juist nu een podcast als deze relevant. "Context en uitleg bij het nieuws is de afgelopen jaren misschien alleen maar relevanter geworden met alle desinformatie die rondgaat en het wantrouwen richting sommige verhalen. Vooral voor de jonge doelgroep waar we ons op richten (en die we ook bereiken) geldt dit. Veel mensen halen hun nieuws toch van social media, waar soms bronvermelding of factchecking mist en weinig context wordt gegeven. Het is belangrijk dat we daar op een laagdrempelige manier wél in voorzien."

Juist dit laagdrempelige biedt iets nieuws voor de luisteraar volgens Chrisje. "Het is vernieuwend, in de zin van kort. Zo’n shortform podcast, over actualiteit, was er nog niet. Daarnaast hebben we veel aandacht voor de montage. Het moet lekker klinken en fijn wegluisteren. Ook doen we vaak een paar stapjes terug in de uitleg. Dus als je nog niks van een onderwerp weet is het boeiend, maar ook als je er al wel wat over hebt meegekregen zit er nog genoeg verdieping in dat je er wat aan hebt. Zo is het voor een grote groep interessant."

Quote

Veel mensen halen hun nieuws toch van social media, waar soms bronvermelding of factchecking mist en weinig context wordt gegeven.

Chrisje Sterk

"Je kunt je voorstellen dat het onderwerp de ene dag wat voor de hand liggender is dan de andere dag. Het format is echt dat het een bijsluiter is bij het nieuws. Dus gaat het vaak om onderwerpen die voor meer staan, of al wat langer lopen en waar behoefte is aan overzicht en context."

En natuurlijk wordt die kennis door een groep professionals gebracht. "De sprekers zijn soms van binnen de de NOS. Hier werken veel mensen met ongelooflijke dossierkennis, die volgen bepaalde onderwerpen op de voet. En we hebben natuurlijk politieke duiders en een rijk netwerk van correspondenten. Maar we zoeken ook vaak sprekers buiten de NOS. Het is maar net waar het onderwerp om vraagt: bijvoorbeeld een expert op een bepaald gebied of een ervaringsdeskundige. Elke dag is het weer een verrassing waar we uitkomen."

Dit pakt soms ook anders uit dan verwacht. "Natuurlijk heb je soms een wat lastiger lopend interview met een spreker, maar dan gaan we net zo lang door tot iemand zich op zijn gemak voelt en begrijpt voor wie wij de podcast willen maken. Dus probeer jargon te vermijden en geef concrete voorbeelden bij ingewikkelde onderwerpen. Je moet je ergens een voorstelling bij kunnen maken."

Quote

Je moet als redacteur flink snel veel researchen om zelf alles te snappen en te kunnen filteren wat echt in de podcast moet.

Chrisje Sterk

Interactie

Daarnaast hecht het team ook veel waarde aan de meningen van luisteraars. "Elke dag is zo anders. Wat ik mooi vind om te merken is dat we veel reacties krijgen van onze luisteraars. Mensen die een vraag hebben die ze graag beantwoord willen hebben. Of luisteraars die een bepaalde expertise hebben en daar wat over mailen, soms gebruiken we ze voor een aflevering. We antwoorden in elk geval altijd." Mocht je dus een vraag hebben, vraag het aan het team!

En hoe ziet zo'n gemiddelde dag er dan uit? "In de ochtendvergadering van NOS op 3 kan iedereen een pitch doen, dus ook redacteuren die aan totaal andere producties werken. Samen proberen we tot een duidelijke hoofdvraag te komen en een structuur. De aflevering is opgebouwd uit een intro, drie hoofdstukken met deelvragen en een conclusie. Je moet als redacteur flink snel veel researchen om zelf alles te snappen en te kunnen filteren wat echt in de podcast moet. Hoofd- van bijzaak onderscheiden en een duidelijke vraag beantwoorden. Over alles is eindeloos veel te vertellen, maar vijf minuten is erg kort. Omdat we het zo rijk mogelijk willen aankleden met audio ben je daarnaast ook heel wat tijd aan audioresearch kwijt."

Gerelateerde podcast

Lang verhaal kort

Lang verhaal kort

Podcast event

Als afsluiter voor de Week van dan Podcast heb je op zondag 14 mei het grote NPO Podcast event! Wat kun je daar verwachten? Denk aan live opnames van podcasts (zoals Blauwe M&M's en de Lesbische Liga), al jouw favoriete podcastmakers bij elkaar, en een hoop gezelligheid natuurlijk. Wil jij hier bijzijn?

Koop hier een kaartje

Ster advertentie
Ster advertentie