3FM nieuws

Labels verplichten artiesten te TikTokken

foto: Nathan Reinds
  1. Nieuwschevron right
  2. Labels verplichten artiesten te TikTokken

De ene na de andere artiest spreekt zich momenteel uit tegen hun label, omdat ze gepusht zouden worden om meer 'te TikTokken', of dat nummers pas uitgebracht mogen worden als ze de release 'viral kunnen laten gaan'. TikTok is over de afgelopen jaren uitgegroeid tot een cruciale plek waar artiesten en muziek doorbreken, en labels staan te springen om de promotie van nieuwe releases 'viral' te laten gaan via het platform. Maar in hoeverre kun je artiesten forceren te TikTokken of 'virals' afdwingen?

Lees mee wat er precies aan de hand is.

“Everything is marketing"

Halsey postte gisteren een TikTok, waarin de zangeres haar frustraties deelt. In plaats van het nummer in de wereld te kunnen slingeren en delen met fans, houdt het label volgens haar de track 'gegijzeld', totdat ze er een viral mee weten te creëren.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

En Halsey is niet de enige, ook FKA Twigs deelde haar ervaring over deze ontwikkeling. Haar label zou haar geregeld op het matje roepen vanwege het feit dat ze niet genoeg TikToks deelt.

Adele

Net als Adele, die in een interview met Zane Low vertelt dat haar team haar ook rondom het album 30 pushte om te TikTokken, maar dat ze simpelweg weigert: "They're like: 'We've really got to make sure that these 14-year-olds know who you are, I'm like, but they've all got moms, and they've definitely been growing up listening to my music, these 14-year-olds. If everyone was focusing on making music for TikTok, who's making the music for my generation?"

Florence + The Machine deelde de volgende TikTok, die redelijk voor zich spreekt:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Net als Charli XCX:

foto: TikTok Charlie XCX

Screenshot TikTok Charli XCX

Maar waar komt deze druk van labels op TikTok plots vandaan? Social media is allang een onderdeel van deze samenleving, waarom is de impact van TikTok op de promotie van muziek en de muziekindustrie in z'n geheel zo groot?

De impact van TikTok op de muziekindustrie

De rol die TikTok speelt binnen de muziekindustrie is gigantisch. Muzikale talenten weten vanaf jonge leeftijd zich feilloos te navigeren door de app, en hierdoor breken steeds meer artiesten op deze manier door. Kijk maar naar een Olivia Rodrigo, Mimi Webb, Tate Mcrae, maar denk ook aan de Nederlandse Antoon, MEAU en Blanks.

Maar: niet alleen pakken deze artiesten zelf de views, follows en comments! Het interessante aan TikTok is dat wanneer een bepaalde 'sound' aanslaat, je direct je externe bereik aan het genereren bent. Gebruikers nemen een snippit van de track, creëren hier zelf content mee, en delen dit weer met hun volgers. En met een beetje geluk ontstaat er zelfs een trend, waarbij talloze gebruikers dezelfde type content creëren bij jouw nummer en het als een lopend vuurtje onder miljoenen gebruikers overal ter wereld eindigt.

Denk maar eens aan het nummer 'Heat Waves' van Glass Animals. De specifieke snippit waarbij de lyrics te horen zijn: "Sometimes all I think about is you", is door meer dan 2 miljoen (!) gebruikers gedeeld met eigen content eronder. Een trend ontstond waarbij TikTokkers in beeld brachten wat zij missen in het leven, zoals in onderstaande compilatie te zien is.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Best goede promotie voor je nieuwe track toch? Ja, dat is het. En dat zien labels - doorgaans de partijen die verantwoordelijk zijn voor de promotie van de artiesten die zij vertegenwoordigen - ook.

Lampjes gaan branden

Op zich dus niet gek dat er lampjes zijn gaan branden bij labels, en dat TikTok onderdeel wordt van diverse promotieplannen. En social media is natuurlijk al veel langer onderdeel van dergelijke plannen, en daarin is het uiteraard handig dat de artiest ook eigen social mediakanalen bijhoudt. De fanbase wordt namelijk warmer van content direct uit de handen van hun idool, dan van een betaalde advertentie. Maar in hoeverre kun je hier eisen aan stellen? Het is exact deze crux die de vinger op de zere plek legt: artiesten zijn in deze context niet alleen een mens meer maar ook een merk, die zich aan allerlei redelijke en onredelijke afspraken moeten houden met betrekking tot de promotie van het product (de muziek).

Eisen stellen aan artiesten die hierin worden behandeld als merk naast een mens, is vaker een recept gebleken voor burn-outs en ongezonde situaties, een probleem dat zich vaker voordoet in de muziekindustrie. En de grote vraag in dit alles is, is dit het waard?

Ster advertentie
Ster advertentie