Meer NPO

Veelgestelde vragen

3FM Serious Request: Lifeline

Wanneer is 3FM Serious Request: Lifeline?

3FM Serious Request: Lifeline vindt plaats van 18 t/m 24 december 2018.

Is TivoliVredenburg dan nu het Glazen Huis?

Er is dit jaar geen Glazen Huis. TivoliVredenburg in Utrecht is het hoofdkwartier van 3FM Serious Request: Lifeline. Dit is tevens het eindpunt op de laatste dag van de tocht die de drie dj-teams gaan maken (24 december). In TivoliVredenburg worden de hele week acties, evenementen, optredens en workshops georganiseerd. Het programma wordt z.s.m. bekend gemaakt. 

Waarom is er dit jaar geen Glazen Huis?

Hoewel het Glazen Huis veertien jaar lang onderdeel was van 3FM Serious Request gaan we deze keer met dj-teams het land in op weg van actie naar actie. Op deze manier kunnen we de georganiseerde acties, die 3FM Serious Request tot een succes maken, nóg beter onder de aandacht brengen en zo hopelijk nog meer mensen motiveren om in actie te komen.

Waarom is het dit jaar anders?

3FM Serious Request is al jaren een succes waarmee fantastische doelen zijn bereikt. Wat ooit klein begon op ‘de Neude’ in Utrecht is uitgegroeid tot een enorm evenement. Inmiddels zijn we veertien jaar verder en is het tijd voor iets nieuws. Met de Lifeline staan de mensen die in actie komen, centraal. De dj-teams lopen van 18 t/m 24 december non-stop door heel het land om deze acties te supporten. We doen er alles aan om heel Nederland in beweging te krijgen en samen een mooi bedrag op te halen dat het Rode Kruis kan inzetten voor deze drie doelen.

Wat kan het Rode Kruis concreet doen om te helpen?

Elk doel vraagt natuurlijk om een andere aanpak! Hierover krijg je meer informatie via de homepage. Hieronder vind je een korte samenvatting.

Reanimatie in Nederland
Weet jij wat je moet doen als iemand in jouw omgeving ineens een hartstilstand krijgt? Het Rode Kruis leert mensen hoe ze moeten handelen in zo’n noodsituatie door middel van reanimatiecursussen. Daarnaast plaatsen ze ook AEDs (defibrillators) door heel Nederland.

Bescherming tegen natuurgeweld
Het Rode Kruis ondersteunt mensen die te maken krijgen met natuurrampen bijvoorbeeld met het verspreiden van eerste levensbehoeften en tools om huizen weer op te bouwen, maar ook met het installeren of faciliteren van waarschuwingsmechanismes. Dit wordt zo duurzaam mogelijk gedaan, zodat de oplossing niet tijdelijk is maar mensen ook écht verder helpt.

Noodhulp bij oorlog en conflicten
Mensen in conflictgebieden worden door het Rode Kruis niet alleen geholpen met medische hulp, maar ze zorgen er ook voor dat de mensen die noodgedwongen op de vlucht moesten slaan beschikking hebben over eten, drinken en een plek om te wonen, bijvoorbeeld in een oude school.

Wat is 3FM Serious Request: Lifeline?

Met 3FM Serious Request: De Lifeline zet NPO 3FM zich samen met het Rode Kruis in voor het redden van levens. Dit jaar doen we dat voor drie thema’s: reanimatie in Nederland, bescherming tegen natuurgeweld en noodhulp bij oorlog en conflicten.

In de week voor kerst (18-24 december) trekken er drie teams met 3FM-dj’s vanaf drie verschillende locaties in het land van actie naar actie. Ze gaan op een barre tocht door Nederland om op kerstavond hopelijk aan te komen bij TivoliVredenburg in Utrecht, de headquarters van de actie én de plek waar 3FM Serious Request begon in 2004. 

Zij lopen van plaats naar plaats met als doel; jullie acties ondersteunen. De dj's maken 24 uur per dag live radio vanuit heel het land en zijn via livestreams online en op televisie te volgen. Check hier de routes die ze lopen.

Met de aandacht die de dj's genereren, informeren ze het publiek over de doelen van dit jaar en roepen ze op om in actie te komen: tegen betaling verzoeknummers aanvragen, doneren en evenementen opzetten die bezocht kunnen worden, zoals een gamemarathon in de kantine van je voetbalvereniging of een rooftopparty op je dakterras (ja inderdaad, midden in de winter). Alles wat geld en awareness opbrengt voor deze drie doelen is geoorloofd!

Waar kan ik 3FM Serious Request: Lifeline volgen?

3FM Serious Request: Lifeline is 24 uur per dag live te volgen. Natuurlijk via de radio, maar ook via de livestream op 3fm.nl en het NPO 3 Extra kanaal (voorheen 101.TV). Heb je iets gemist? Check de site of Facebook, Instagram en Twitter.

Is de actie alleen in Nederland?

3FM Serious Request is een initiatief van NPO 3FM, maar er zijn verschillende landen die het concept hebben overgenomen, zoals Wallonië, Oostenrijk, Zweden, Letland, Zwitserland en Roemenië. 

3FM Serious Request: Lifeline is echter een totaal nieuw concept, dat als eerste in Nederland uitgevoerd wordt. 

Welke 3FM-dj gaat dit jaar op reis? En waarheen?

3FM-dj's Wijnand Speelman en Frank van der Lende zijn dit jaar samen met het Rode Kruis op reis geweest om in beeld te brengen waar we dit jaar geld voor ophalen. Lees hier meer over de doelen. Wijnand reisde af naar de Filipijnen om een reportage te maken over de gevolgen van natuurrampen. Frank vertrok naar Zuid-Soedan, waar al jaren kampt met een burgeroorlog. Bekijk alle reportages op Youtube.

Waarom ontvang ik e-mails van het Rode Kruis over 3FM Serious Request: Lifeline?

Als je 3FM Serious Request eerder hebt gesteund, gaan we ervan uit dat je geïnteresseerd bent in nieuws over 3FM Serious Request: Lifeline. We gebruiken jouw e-mailadres om je te bedanken en geven een terugkoppeling van de besteding van voorgaande edities van 3FM Serious Request. Heb je daar geen behoefte aan, stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Welke 3FM-dj's zitten er in de teams?

Er zijn drie dj-teams. 

Team 1: Sander Hoogendoorn en Eva Koreman
Team 2: Jorien Renkema en Rob Janssen
Team 3: Mark van der Molen en Rámon Verkoeijen

Bekijk hier welke routes ze lopen.

De doelen

Moet ik per se 1 van die 3 doelen kiezen?

Nee, je hoeft niet per se één doel te kiezen. Je kunt ook een algemene donatie doen, jouw donatie zal dan worden opgesplitst in drie evenredige delen die verspreid worden over de drie doelen.

Waarom is er dit jaar voor 3 doelen gekozen in plaats van 1?

De afgelopen jaren is er veel vraag geweest naar verschillende doelen, zowel voor binnen- als buitenland. Het uiteindelijke doel van 3FM Serious Request: Lifeline is natuurlijk om zoveel mogelijk mensen in de wereld te helpen. Mede daarom kun je dit jaar zélf bepalen voor welk doel jij in actie komt. Zo krijg je de mogelijkheid om in actie te komen voor iets waar jij je persoonlijk bij betrokken voelt.

Wat zijn de doelen van 3FM Serious Request: Lifeline?

Je kunt je dit jaar inzetten voor drie thema’s: reanimatie in Nederland, bescherming tegen natuurgeweld en noodhulp bij oorlog en conflicten.

Reanimeren in Nederland
Iedere dag krijgen 35 mensen in Nederland een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Een hartstilstand zie je niet aankomen, kan iedereen overkomen en dus ook iemand in jouw directe omgeving treffen. Bijna 75% van de Nederlanders weet niet of nauwelijks wat te doen als iemand een hartstilstand krijgt, en al helemaal niet hoe een AED precies werkt. En dat terwijl reanimatie en het gebruik van AED in de eerste 6 minuten ervoor kunnen zorgen dat de overlevingskans met 50% toeneemt.

Het Rode Kruis zorgt dat ook jij kan helpen om levens te redden door het geven van reanimatiecursussen en door heel Nederland te voorzien van AEDs (defibrillators). 

Bescherming tegen natuurgeweld
Extreme hittegolven, orkanen, overstromingen… Het weer domineerde dit jaar vaak het nieuws. Mede door klimaatverandering krijgen steeds meer mensen te maken met dit soort zware natuurrampen. De effecten zijn desastreus: alleen al vorig jaar werden 90 miljoen mensen getroffen door natuurgeweld. 11.000 van hen overleefden dit niet of raakten vermist. 

Het Rode Kruis zorgt dat natuurrampen minder ontwrichtend zijn, en beperkt  de gevolgen ervan zoveel mogelijk voor mensen en hun bezittingen. Dat doet zij door rampen te voorspellen, te waarschuwen en beschermen, en door goede en snelle hulpverlening voor te bereiden.

Noodhulp bij oorlog en conflicten
Elke 2 seconden moet iemand zijn of haar huis verlaten door conflict of oorlog. Het gaat om gewone burgers die slachtoffer zijn van strijd of onderdrukking in hun land. Sommigen van hen moeten in een andere regio of land op zoek naar veiligheid. Het overgrote deel blijft noodgedwongen achter en probeert te overleven in kapotgeschoten huizen, met een constante dreiging van geweld, gebrek aan gezondheidszorg en geen geld voor eten of drinken.

Het Rode Kruis biedt medische hulp, maar zorgt ook voor hulp bij de eerste levensbehoeften als schoon drinkwater, voedsel en praktische opvang als iemand nergens terecht kan.

Naar welke landen gaat het ingezamelde geld?

Dit zal uiteindelijk afhankelijk zijn van hoeveel geld per doel wordt opgehaald. In Nederland wordt de opbrengst bedrag gebruikt om reanimatiecursussen te organiseren op scholen, bij sportclubs, buurthuizen en wijkteams en door het hele land AED’s (defibrillators) te plaatsen. 

De opbrengst voor de twee internationale doelen gaat bijvoorbeeld naar projecten in de Filipijnen of Haïti, waar veel natuurrampen voorkomen, en het Rode Kruis de opbrengst kan gebruiken voor activiteiten waarmee we de bevolking voorbereiden op die rampen, op tijd waarschuwen en beschermen tegen de impact daarvan.

Of naar landen als Zuid-Soedan of Oekraïne, waar de bevolking gebukt gaat onder een langlopend conflict en dringend meer noodhulp nodig is, zoals crisisopvang, medische hulp en hulp bij de eerste levensbehoefte als schoon drinkwater en voedsel.

Opbrengst / besteding van het geld

Hoeveel geld haalt 3FM op met 3FM Serious Request: Lifeline?

Dit is de allereerste keer dat 3FM Serious Request er totaal anders uit gaat zien. Hoeveel geld er dit jaar opgehaald gaat worden is dus nog niet te schatten. Er is geen streefbedrag, elke euro die we inzamelen tijdens 3FM Serious Request: Lifeline is er één die we kunnen inzetten voor een mooiere wereld. Elke euro telt. We hopen dat veel mensen in actie komen en willen meehelpen.

Hoeveel van het opgehaalde geld van 3FM Serious Request: Lifeline gaat naar het Rode Kruis?

De opbrengst van 3FM Serious Request gaat geheel naar het Rode Kruis. Het Rode Kruis gebruikt maximaal 7 procent van de opbrengst om de actie mogelijk te maken. Over de precieze besteding van deze 7% vind je meer informatie bij het Rode Kruis.

Is het geld van alle edities al besteed?

Elk jaar vertelt het Rode Kruis hoe zij het geld hebben besteed. Binnenkort komt er een update over de besteding van de opbrengst van 3FM Serious Request 2017 én over de voorgaande jaren. Vind alvast meer informatie op de site van het Rode Kruis.

Actieweek

Wat is er in TivoliVredenburg te doen en kan ik langskomen?

TivoliVredenburg in Utrecht is onze thuisbasis. Hier eindigt de Lifeline dan ook, op kerstavond, maandag 24 december. Je bent natuurlijk van harte welkom bij TivoliVredenburg om een kijkje te komen nemen. Er staat een 3FM-studio, er is een chequebox aanwezig waar je je donatie kunt achterlaten, er lopen 3FM-dj's rond en er worden activiteiten georganiseerd zoals optredens en workshops. Het programma wordt z.s.m. bekend gemaakt. 

Kan ik nog steeds een plaatje aanvragen?

Dat kan zeker! Het aanvragen van je favoriete nummer is nog steeds een manier om 3FM Serious Request: Lifeline te steunen. Vraag hier jouw plaat aan.

Mogen de dj's nu eten?

De dj’s mogen deze keer gewoon eten, maar de grote vraag is: hoe gaan zij hun eigen maaltijd regelen? 

Kan ik de dj-teams helpen?

Dat kan zeker! Check hier welke routes de dj-teams lopen. Lopen ze (bijna) langs jouw huis? Bied ze een kop koffie aan! Of een goede maaltijd! Ze mogen namelijk wél eten, maar ze moeten het zelf regelen. Hetzelfde geldt voor het slapen. De dj's mogen (en moeten) gewoon slapen, maar ja, waar gaan ze dat doen? Heb jij een logeerbedje vrij? Contact 3FM via Facebook, Instagram of Twitter. App (gratis) de studio of stuur een sms (3333). Of benader de dj's zelf via hun eigen social media kanalen. Hulp wordt zeer gewaardeerd <3

Hoe ver moeten de dj's lopen?

Dat hangt af van de routes (die check je hier), maar de dj-duo's lopen ongeveer 23 kilometer per etappe. En ze moeten zo'n acht etappes afleggen om bij TivoliVredenburg aan te komen. 

Ik heb geld ingezameld en wil dit aanbieden. Hoe kan dat?

Je kunt het bedrag digitaal overmaken overmaken en vervolgens een cheque downloaden. Die kun je aanbieden bij de studio in TivoliVredenburg in Utrecht óf aan de dj's, die door het land lopen. Het is ook mogelijk om direct te pinnen bij de dj's in het land. Let op: de dj's nemen geen contact geld aan tijdens het lopen, om veiligheidsredenen.

Waar slapen de dj's?

Misschien wel bij jou thuis! De dj’s moeten namelijk hun eigen onderkomen en maaltijden regelen. Waarschijnlijk gaat dat wel goedkomen met alle behulpzame reacties die er tot nu toe binnenkomen vanuit het hele land. 

Ik wil een (horeca)vergunning aanvragen

Een (horeca)vergunning moet je aanvragen bij de gemeente waar je de horecavergunning wilt gebruiken.

Is er een eindshow?

Hierover wordt z.s.m. meer bekend gemaakt, maar je kunt je natuurlijk wel voorstellend dat we onze dj's niet onopgemerkt de thuisbasis in Utrecht laten binnenwandelen.

Ik wil iets organiseren in de binnenstad van Utrecht

Wil jij iets organiseren in de binnenstad van Utrecht en heb je daar een locatie voor nodig? De Gemeente Utrecht is de place to be!

Kom in actie

Wat is het verschil tussen een actie en een evenement?

Als je een actie organiseert voor 3FM Serious Request kan dat uit tientallen verschillende dingen bestaan: flessen inzamelen, cupcakes bakken, auto’s wassen, karweitjes voor geld, iets zelfgemaakts verkopen, wat dan ook. 

Je kunt het ook iets groter aanpakken en een evenement organiseren waarvoor je geld vraagt van deelnemers: denk hierbij aan een game-marathon in de kantine van de voetbalvereniging of een rooftopparty op het dak van je (studenten-)huis. Zolang mensen doneren en het geld naar 3FM Serious Request: Lifeline gaat.

Laat je inspireren op de Kom in actie-pagina.

Hoe start ik een actie of evenement?

Op 3fm.nl/seriousrequest vind je alle informatie. Je vindt acties en evenementen die je één op één kunt overnemen en een paar voorbeelden die jou kunnen inspireren. Ook kun je natuurlijk met meerdere mensen een actie of evenement opzetten. Bijvoorbeeld met je bedrijf en/of afdeling of met school of de sportvereniging.

Zet je met meerdere mensen een actie of evenement op? Maak dan goede afspraken over wie wat doet en hoe de (financiële) afhandeling loopt.

Hoe wordt mijn actie een succes?
Hoe zorg ik dat de dj's met de Lifeline langs mijn actie/evenement komen?

Registreer je actie. Hoe meer gegevens we van jou hebben, hoe beter. Het redactie- en productieteam van 3FM Serious Request zijn altijd op zoek naar toffe acties. Vergeet niet aan te vinken dat 3FM contact met je mag opnemen. 

Hoe wordt het bedrag van mijn actie berekend?

Dat is heel simpel. Alle bedragen worden bij elkaar opgeteld.

Ik wil collecteren, hoe kom ik aan collectebussen?

Je kunt een collectebus van het Rode Kruis aanvragen. Belangrijk om te weten: op eigen terrein mag je 'vrij collecteren’ (als je toestemming hebt van bijvoorbeeld school of werk). Op openbare locaties, zoals een winkelstraat of stationsplein, moet je een vergunning aanvragen bij de gemeente.

Ik ga een grote actie opzetten en wil persoonlijk advies

Natuurlijk willen we iedereen zo veel mogelijk helpen met het opzetten van een eigen actie. Als je onvoldoende info vindt op de website, neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Wat doe ik als ik kosten maak voor mijn actie?

Ga verantwoord om met kosten. NPO 3FM en het Rode Kruis vergoeden deze kosten niet.

Tot wanneer loopt de actie?

3FM Serious Request eindigt op 24 december 2018. De website blijft uiteraard bestaan. Tot en met februari 2019 kun je jouw actie of evenement afronden, maar het is natuurlijk tof als jouw bedrag er al bij zit op 24 december!

Hoe zet ik een actie of evenement op?

• Bedenk wat je wilt doen. Waar ben je goed in? Waar willen mensen geld voor geven? Tip: verzin een evenement dat zo dicht mogelijk bij je eigen interesses en talenten ligt. Dat maakt het stukken makkelijker om het op touw te zetten!

• Wat heb je nodig voor je actie of evenement? Wanneer ga je het doen en met hoeveel mensen? Vraag vrienden/familie/collega’s om je te helpen en mee te denken. 

• Maak een account aan op 3FM.nl/seriousrequest. Dit is je persoonlijke actiepagina waar je informatie kwijt kunt en mensen geld kunnen doneren. 

• Start je actie of evenement op. 

• Promoot je actie of evenement en verwijs donateurs naar je Kom In Actie-site. Check regelmatig de tussenstand.

• Tel het contant ontvangen geld en stort dit bedrag op je pagina. 

• Communiceer het eindbedrag van je actie naar je donateurs en bedank hen.

Wat voor actie kan ik opzetten?

Alles kan, dus leef je uit! Enkele voorbeelden van voorgaande jaren:

  • Je kunt jezelf laten sponsoren om een marathon te lopen, de Kilimanjaro te beklimmen of de Vaalserberg, maar ook om je baard eraf te scheren in ruil voor geld. Met de hele klas tegen betaling een hele nacht wakker blijven, een fietsestafette organiseren of sponsorlezen. 
  • Ook kun je iets verkopen; iets wat je al hebt. Maar je kunt ook iets speciaal maken. Eten, zoals koekjes of soep, maar ook hebbedingetjes zoals ansichtkaarten, kettingen, kerstkransen, beschilderde bordjes, zeepjes of cd's doen het goed.
  • Organiseer een feest, een rondleiding, een workshop, een high-tea of demonstratie. 
  • Houd een inzamelingsactie om oud papier of lege statiegeldflessen in te zamelen.
  • Ga sneeuw ruimen, regel een boottocht of geef een voetbaltraining. 

Vragen over de Kom In Actie website

Ik heb problemen met mijn Kom In Actiepagina!

Geef de foutmelding door aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We proberen het probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

Wat is het voordeel van een registratie op de Kom in Actie-website?

De voordelen:

1.     Je hebt een persoonlijke actiepagina waarop je alle informatie over jouw actie kwijt kunt. Je kunt (potentiële) deelnemers en donateurs hier naartoe verwijzen.

2.     3FM kan zien welke acties waar en wanneer in het land plaatsvinden en kan eventueel contact opnemen als ze de actie willen belichten op 3FM.nl, de radio-uitzending of tv-uitzending.

3.     Het Nederlandse Rode Kruis zorgt voor een veilige financiële afhandeling van alle donaties. Het geld komt direct op de rekening van het Nederlandse Rode Kruis terecht. Zelf zie je op elk moment in één oogopslag hoeveel geld er door jouw actie is binnengekomen.

Ik organiseer meerdere acties, kan ik het opgehaalde geld per actie splitsen?

Ja, dit kan! Je maakt als actievoerder een profiel aan. Hieronder kun je zoveel acties aanmaken als je wilt. Zo zie je op jouw persoonlijk pagina de verschillende acties die je organiseert en de tussenstand per actie. Ook zie je het door jou opgehaalde bedrag. Elke actie heeft zijn eigen pagina, waardoor er gericht op één actie gedoneerd kan worden.

Hoe kunnen mensen aan mijn actie deelnemen?

Je kunt organisatoren toevoegen aan je actie. Een organisator kan alleen toegevoegd worden wanneer deze persoon zich heeft geregistreerd op de Kom in Actie site. Via 'bewerk je actiepagina' kun je een organisator toevoegen. Als je iemand als organisator toevoegt aan je actie, kan deze persoon ook de actiepagina bewerken. 

Als je een actie organiseert waar mensen aan kunnen deelnemen, zoals een sponsoractie, is promotie van je actie belangrijk. Dit kan door het promotiemateriaal te gebruiken, je eigen sociale kanalen in te zetten en door mensen persoonlijk uit te nodigen voor je actie. Door updates te plaatsen op je actiepagina kun je de verschillende deelnemers aan je actie benoemen. 

Kunnen alleen individuen of ook teams aan mijn actie deelnemen?

Zowel teams als individuele personen kunnen aan je actie deelnemen. Dit is afhankelijk van het soort actie dat je organiseert.

Ik heb 2 losse acties aangemeld, maar ze horen eigenlijk bij elkaar. Wat nu?

Je kunt acties niet aan elkaar koppelen. Wel kun je meerdere organisatoren aan je actie toevoegen. Zij kunnen dan ook je actiepagina bewerken. Op je actiepagina kun je omschrijven welke acties je precies doet. Als je een van je acties wilt verwijderen kun je dat zelf doen via 'mijn acties', als dat niet lukt of je hebt een andere vraag, stuur dan even een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Waarom hebben jullie eerst mijn gegevens nodig, voordat ik een actie aan kan maken?

Om het mogelijk te maken dat één actievoerder acties organiseert, moet je je eerst aanmelden als actievoerder, waarna je één of meerdere acties aanmeldt. Dus je meldt je eerst aan als actievoerder en vervolgens kun je meteen je actie aanmaken. Succes!

Doneren

Hoe kan ik doneren aan 3FM Serious Request: Lifeline?

Je kunt op verschillende manieren doneren aan 3FM Serious Request: Lifeline. Dit zijn de opties.

Om een donatie te doen aan 3FM Serious Request: Lifeline kun je een bedrag overmaken naar het IBAN rekeningnummer NL56 INGB 0000 000661, ten name van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag. Bij Internationale betalingen dien je ook de Bank Identifier Code (BIC) of SWIFT code te vermelden.

Je kunt direct doneren via giro 661. Als je hiervoor kiest, graag bij de beschrijving vermelden voor welk doel je wil doneren (natuurgeweld, reanimatie, noodhulp). Je kunt ook geld langs brengen, geld inzamelen met een actie en natuurlijk kun je ook weer een plaatje aanvragen.

Daarnaast kun je in actie komen door een evenement te organiseren. Van een winters feestje in de tuin met glühwijn tot aan een lezing over je favoriete boek tot aan een jam sessie in de plaatselijke kroeg tot aan een walk-in dinner tot aan een gamemarathon. Alles kan! Vergeet je evenement vooral niet aan te melden en wie weet komen de dj’s bij je langs en wordt jouw actie onderdeel van de Lifeline.

Wat moet ik invullen bij 'ten name van'? 3FM Serious Request wordt niet geaccepteerd als tenaamstelling bij de rekening.

Gironummer 661 is van het Nederlandse Rode Kruis. Hier moet dus ten name van "het Nederlandse Rode Kruis te Den Haag" worden ingevuld.

Kan ik ook doneren vanuit het buitenland?

Zeker! Je kan ook vanuit het buitenland een bijdrage leveren aan 3FM Serious Request. 

Hoe dat in z'n werk gaat, lees je hier.

Ik heb (cash) geld voor 3FM Serious Request: Lifeline. Waar kan dat heen?

Geld dat je hebt opgehaald kun je via deze site storten op jouw actie. Dan wordt het automatisch bij jouw eindbedrag opgeteld. Doe je geen actie, dan kun je het storten op rekeningnummer 661 of IBAN rekeningnummer NL56 INGB 0000 0006 61 (7 nullen), ten name van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag.

Wij hebben het liefst dat jullie cash geld zelf tellen en overmaken via deze site. 

Daarnaast kan je ook heel gemakkelijk (en gratis) het cash geld storten via het GWK. Bekijk hier waar je een vestiging vindt http://www.gwktravelex.nl/store-locator/

  • Het minimum bedrag wat je daar kunt storten is € 5. 
  • Belangrijk om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen.
  • Tot 14 jaar mag er maximaal € 100,- gestort worden en van 14 tot 18 jaar € 1.000
  • Boven 18 jaar mag er tot €10.000,- gestort worden.
Op welk rekeningnummer kan ik het geld storten?

Je kan je bijdrage storten op rekening 661 van het Nederlandse Rode Kruis. Het IBANnummer is NL56INGB0000000661.

Let op! Als je zelf het bedrag op giro 661 stort, dan verloopt deze betaling niet via de Kom In Actie-website en kunnen we je bijdrage niet optellen bij het totaal van je eigen actie.

Voor iDeal-betalingen via deze website wordt door het Nederlandse Rode Kruis een ander rekeningnummer gebruikt, namelijk rekening 22744 of IBANnummer NL74INGB0000022744. Als je dus naar de 661 rekening geld stort dan krijg je in je eigen overzicht te zien dat het van de rekening 22744 is afgeschreven. Geen probleem dus, want het is op de goede rekening gekomen. 

Indien je via deze website een machtiging afgeeft, zal het Nederlandse Rode Kruis van rekeningnummer 716 of IBANnummer NL26INGB0000000716 gebruik maken om het geld te incasseren. Vermeld ook voor welk doel je wilt doneren!

Alle 3FM Serious Request donaties worden bij elkaar opgeteld en besteed aan projecten die onder de thema's van 2018 vallen.

Waarom gebruikt het Nederlandse Rode Kruis verschillende rekeningnummers?

Het algemene rekeningnummer voor 3FM Serious Request: Lifeline is rekening 661.

Het algemene rekeningnummer voor 3FM Serious Request: Lifeline is rekening 661.

Het Nederlandse Rode Kruis gebruikt voor alle iDeal-betalingen rekening 22744, dus ook voor de actie 3FM Serious Request: Lifeline.

Voor het incasseren van machtigingen gebruikt het Nederlandse Rode Kruis rekening 716, dus ook voor de actie 3FM Serious Request: Lifeline.

Kan ik ook zelf een gironummer openen voor mijn actie?

We raden je aan zoveel mogelijk betalingen via de Kom In Actie website te laten verlopen. Zo weten alle betrokkenen zeker dat het geld direct bij het Rode Kruis terecht komt. Het kan zijn dat je een actie opstart waarvoor je de donatie-module van de Kom In Actie website niet (goed) kan gebruiken. We raden je dan aan je actie wel aan te melden, het geld cash in te zamelen en achteraf via de Kom In Actie website te doneren. Zo is het voor de gevers aan jouw actie duidelijk en transparant en weten zij dat het geld bij het Rode Kruis terecht komt. Daarnaast heb je er veel minder administratieve afhandeling van.

Hoe wordt het totaalbedrag van een actie bepaald?

Alle bedragen die via de site worden gedoneerd worden bij elkaar opgeteld. Daarnaast kun je cash geld of cheques komen afleveren bij de headquarters in TivoliVredenburg. Het opgehaalde bedrag in cash is dan helaas niet terug te zien in de tussenstand op je persoonlijke actiepagina. Wij raden daarom iedereen aan om cash opgehaalde bedragen zelf over te maken via de website. Je kunt dan in een omschrijving vertellen waar, wanneer en door wie dit bedrag is opgehaald.

Word ik lid van het Rode Kruis als ik doneer

Nee, je wordt geen lid van het Rode Kruis en doneert eenmalig. Wel kan het zijn dat het Rode Kruis contact met je opneemt. In het privacy statement kan je hier meer over lezen.

Wat is een IBAN nummer?

IBAN is het internationale bankrekeningnummer. Vanaf 1 februari 2014 moet iedereen in Europa dit internationale nummer gebruiken bij overboekingen. Een aantal Nederlandse banken hebben het IBAN nummer nu al ingevoerd. Om een donatie te doen aan 3FM Serious Request kunt u een bedrag overmaken naar het IBAN rekeningnummer NL56 INGB 0000 0006 61 (7 nullen), ten name van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag.

Bij internationale betalingen dien je ook de Bank Identifier Code (BIC) of SWIFT code te vermelden. Dat is in dit geval INGB NL2A.

Vrijwilligerswerk

Ik wil als vrijwilliger aan de slag voor 3FM Serious Request. Kan ik mijn cv opsturen?

Dat kan zeker! Wat goed dat je je wilt inzetten voor 3FM Serious Request: Lifeline. Je kunt je bij het Rode Kruis aanmelden. 

Contact met 3FM DJ's

Ik wil dat een 3FM DJ langskomt bij mijn actie. Mag ik het nummer van een DJ?

We geven geen contactgegevens van de dj's, maar je kunt ze altijd benaderen via hun eigen social media kanalen. Wil je je actie in het zonnetje zetten? Vergeet hem dan niet aan te melden op de Kom in actie-pagina, en dan is de kans vrij groot dat we contact met je opnemen.

Ik heb een vraag aan een 3FM DJ over 3FM Serious Request. Waar kan ik terecht?

Je bereikt de dj's het beste via hun eigen social media kanalen, dus via Facebook, Twitter of Instagram.

Ik heb een persverzoek

Persverzoeken kunnen ingediend worden bij Danny Vormer: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veiling

Ik heb een vraag voor de veilingmeester.
Staat jouw vraag niet tussen de veel gestelde vragen? Stel dan je vraag aan de veilingmeester via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Vooral in de maanden november en december is het wegens 3FM Serious Request erg druk. De veiling wordt overspoeld met (aan)vragen. Daarom kan het soms even duren voor je antwoord krijgt. Uiteraard proberen wij zo snel mogelijk te reageren op al jullie e-mail.

Hoe weet ik hoeveel mijn item heeft opgebracht?
Direct nadat jouw veilingitem is geveild, krijg je een bericht met de melding wat jouw item heeft opgebracht. Ook in het overzicht van de door jou aangeboden items wordt de opbrengst vermeld.
Kan ik mijn item persoonlijk langsbrengen in Utrecht, of meegeven aan een van de dj’s?
Nee. Door de grote drukte rondom 3FM Serious Request is het helaas niet mogelijk om veilingitems persoonlijk langs te brengen bij NPO 3FM, of mee te geven aan een van onze dj’s. Wij verzoeken iedereen met klem het aangeboden item op te sturen of te brengen naar onze partner Veilet BV in Nijmegen.
Hoe komt mijn item bij jullie terecht?
Wanneer je item geveild wordt, verzoeken wij jou om het item zo snel mogelijk op te sturen naar onze opslagplaats in Nijmegen:

Veilet BV
t.a.v. Veiling 3FM
Tarweweg 1-H
6534 AM  Nijmegen

Veilet BV zorgt voor de administratieve en logistieke afhandeling. Zij zorgen er ook voor dat jouw item bij de hoogste bieder wordt bezorgd. Het is dus van groot belang dat aanbieders hun object zo snel mogelijk naar bovenstaand adres sturen

Als je een belevenis of ‘dienst’ aanbiedt, kun je uiteraard niets opsturen. In dit geval is het van belang dat we jouw juiste contactgegevens hebben. Wanneer jouw veilingitem is geveild, zal je gekoppeld worden aan de hoogste bieder.

Hoe lang staat mijn veilingitem online?
We kunnen niet vastleggen hoe lang het door jou aangeboden item online blijft staan. Dit wordt bepaald aan de hand van de diversiteit van het aanbod van de veiling.

Hoe kan ik mijn veilingitem het beste onder de aandacht brengen?

3FM kan in de uitzendingen helaas niet aan álle veilingitems aandacht geven. Wel is belangrijk je eigen veilingitem goed zichtbaar te maken. Stel je vrienden op de hoogte door hen je veilingitem te mailen, of door het veilingitem bijv. op Instagram, Twitter, Snapchat en Facebook te delen.

Ben je werkzaam bij een bedrijf dat een veilingitem aanlevert? Wij moeten ons houden aan de Mediawet. Dit betekent concreet dat we geen sponsored posts o.i.d. maken. Check onze voorwaardenpagina voor meer info.

Wordt mijn veilingitem behandeld in de uitzending

We kunnen geen afspraken maken over het wel of niet behandelen van je veilingitem in een van onze uitzendingen. NPO 3FM behoudt de redactionele vrijheid om tijdens 3FM Serious Request te beslissen welke veilingitems worden uitgelicht.    

Wordt mijn item gegarandeerd geveild?

Door het grote aanbod van veilingitems is de veilingmeester genoodzaakt om keuzes te maken tussen de verschillende items. Om de kwaliteit en de diversiteit van de veiling te waarborgen, kunnen helaas niet alle items geveild worden. De veilingmeester bepaalt uiteindelijk of het door jou aangeboden veilingitem ook daadwerkelijk geveild wordt. Hij houdt daarbij rekening met de kwaliteit van het aangeboden item en de balans van het aanbod voor de gehele veiling van 3FM Serious Request. NPO 3FM wil graag een veiling organiseren die voor ieder wat wils biedt en voor iedere portemonnee aangenaam is.

 

Als de veilingmeester het item heeft goedgekeurd, krijg je van ons bericht dat het door jou aangeboden item geveild gaat worden. Ook ontvang je van ons een bericht wanneer je item geveild gaat worden. Zorg ervoor dat je jouw achterban laat weten dat je item online staat, en motiveer hen om een bod uit te brengen.


Tip: de veilingmeester is met name op zoek naar unieke producten, diensten en belevenissen die doorgaans niet in de winkel te koop zijn.

Ik wil een veilingitem aanbieden. Hoe werkt dat?

Heb je een leuk item voor de veiling? Vul dan het formulier in op 3fm.nl/veiling. Zorg ervoor dat alle contactgegevens juist zijn en de beschrijving zo gedetailleerd mogelijk is. Zodra jouw aanmelding binnen is, nemen wij het door jou aangeboden item in behandeling en hoor je zo snel mogelijk of jouw veilingitem kan worden geveild. Let op: een item aanbieden kan tot en met 24 december.

Beschrijving van je veilingitem

We willen je vragen je veilingitem zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven. Bijvoorbeeld: wat maakt het zo uniek? Of, wat zijn de afmetingen? Je eigen tekst zal niet altijd blijven staan. Medewerkers van de 3FM Serious Request Veiling herschrijven jouw tekst. Dit op basis van wat jij bij de aanmelding hebt aangegeven over het item.


Foto’s van je veilingitem
De foto's moeten een minimale grootte hebben van 500x500 pixels en geüpload worden als een .JPEG of .PNG bestand. Zorg ook dat je foto niet groter is dan 2MB en dat de bestandsnaam alleen cijfers en letters bevat. Zorg ervoor dat je het object zo goed mogelijk weergeeft. Als je een belevenis aanbiedt, kun je foto's sturen die een goede impressie geven van de belevenis.

Starten met een minimum bod op je veilingitem is niet mogelijk
Alle veilingitems beginnen met een openingsbod van 1 euro. Zo krijgen zoveel mogelijk mensen de kans om mee te bieden. De 3FM Serious Request Veiling is er voor iedereen. Alle kleine beetjes helpen.

Een URL plaatsen bij je veilingitem
Het is helaas voor niemand toegestaan om een URL te plaatsen bij een veilingitem. NPO 3FM is een publieke omroep en het is volgens de Mediawet verboden om door te linken naar andere partijen.

Hoera! Ik heb het hoogste bod op een veilingitem. Wanneer hoor ik iets?

Wanneer je de winnaar bent van een veilingitem krijg je van ons een mail ter bevestiging. Als je het hoogste bod hebt uitgebracht op een veilingitem, is het item pas écht van jou op het moment dat de betaling binnen is. Je betaalt je item bij "Mijn veiling", in je menu op de veilingwebsite. Kijk hiervoor bij "Gewonnen items”. De organisatie van de veiling zet alle zeilen bij om het veilingitem zo snel mogelijk bij jou af te laten leveren. Houd er rekening mee dat door het grote aanbod van veilingitems de verzending van de items langer kan duren. Wij doen ons uiterste best!

 

Wanneer je de hoogste bieder bent van een veilingitem dat een ‘belevenis’ of ‘dienst’ is, ontvang je na je betaling een e-mail van Veilet BV. In deze e-mail staan de contactgegevens van de aanbieder van het veilingitem. Wij raden je aan z.s.m. contact op te nemen met deze persoon. Op die manier kunnen jullie samen tot een overeenkomst komen. De aanbieder van het item ontvangt eveneens een e-mail met jouw contactgegevens.

Kan ik mijn bod verwijderen?

Een bod kun je niet verwijderen. Het is een bindende overeenkomst. Als je biedt, ga je akkoord met de algemene veilingvoorwaarden die gelden bij Veilet Veilingen. Als je het veilingitem krijgt toegewezen, ben je verplicht om het te betalen en af te nemen.    

Hoe wordt de sluitingstijd voor een veilingitem bepaald?

De sluitingstijd van een veilingitem staat aangegeven bij het veilingitem zelf. Tot deze tijd kun je een bod uitbrengen. Echter, wanneer iemand in de laatste 5 minuten voor sluiting een bod uitbrengt, verlengen we de sluitingstijd voor dat object met 5 minuten. Komt er nog een nieuw bod? Dan volgt er weer een verlenging. Op deze manier voorkomen we dat mensen wachten met bieden tot in de laatste seconden.    

Kan ik mijn biedingen volgen?

Ja. Klik op ‘Biedingen’ in je gebruikerspaneel. Je krijgt nu precies te zien op welke veilingitems je geboden hebt. Je kunt hier ook checken of je nog steeds de hoogste bieder bent.    

Wat is een normaal bod en wat is een AutoBod?

Normaal Bod
Je biedt een bepaald bedrag voor een veilingitem. Als iemand vervolgens hoger biedt, kun je zelf weer een nieuw bod plaatsen. Als er weer een hogere bieding binnenkomt, krijg je daar een e-mail over.

AutoBod
Automatisch bieden is te vergelijken met een schriftelijke bieding tijdens een 'live' veiling. Je geeft aan welke prijs je maximaal voor het veilingitem wil betalen. Het veilingsysteem regelt de biedingen voor je: telkens als iemand hoger dan jij biedt, gooit het systeem daar een hoger bod over (op basis van de verhogingen hieronder). Het systeem stopt pas als iemand anders een bod uitbrengt boven jouw maximum bedrag. In dat geval krijg je daar direct een e-mail over.

Voorbeeld: iemand biedt € 250 voor een veilingitem en je wilt er maximaal € 450 voor uitgeven. Je kiest voor de optie Automatisch bieden en vult het bedrag van € 450 in. In de categorie € 200 - € 500 is de bodverhoging € 10 per bod. Het systeem zal dan namens jou € 260 bieden. Als een ander € 270 biedt, dan biedt het systeem voor jou € 280. Als niemand hoger biedt, krijg jij het object voor € 280. Gaat het bieden door? Dan zal het systeem net zolang voor je meebieden totdat je maximale bod van € 450 is bereikt.

Met welk bedrag het bod precies omhoog gaat, hangt af van de hoogte van het huidige bod. Dit zijn de afspraken:

Huidig hoogste bod                            Verhoging
€ 0      -      €50                                      € 1
€ 50    -      €100                                   € 2,50
€ 100  -      €200                                   € 5
€ 200  -      €500                                   € 10
€ 500  -      €1000                                 € 25
€ 1000 of meer                                     € 50

Je kunt je Automatische bod verlagen door een nieuw Automatisch bod te plaatsen: kies eerst voor "Stop automatisch bieden" en vul daarna een nieuw Automatisch bod in.

Hoe werkt het bieden?

Allereerst maak je een account aan via 3fm.nl/veiling. Als je bent ingelogd, kun je gaan bieden. Ga naar de detailpagina van het veilingitem waar je op wilt bieden. Op deze pagina vind je alle informatie die belangrijk is om de hoogte van je bod te bepalen: de omschrijving van het veilingitem, de sluitingsdatum en sluitingstijd van het veilingitem en het huidige hoogste bod. Vul hier jouw bod in. Als je klikt op 'Plaats bod' wordt eerst om een bevestiging gevraagd. Als je klikt op 'Bod plaatsen' wordt je bod bevestigd en geplaatst. Je krijgt per e-mail een bevestiging.
Een tip: lees de veilingvoorwaarden.

Wanneer begint en eindigt de veiling?

De veiling opent 17 december en loopt tot en met 27 december. Tot en met 24 december kun je items aanbieden.

Wat is de veiling?

Met 3FM Serious Request: Lifeline veilen we een groot aantal unieke producten, diensten en belevenissen ten behoeve van het Rode Kruis. Een kijkje nemen, meebieden óf een veilingitem aanbieden kan vanaf 17 december via 3fm.nl/veiling. 

Nederlands doel

Wie kiest het doel en hoe doen jullie dat?

Het Rode Kruis legt elk jaar een aantal doelen voor aan de zenderredactie van NPO 3FM, waaruit vervolgens in nauw overleg een keuze wordt gemaakt. Dit jaar zijn er 3 doelen gekozen. Waarom er 3 doelen zijn gekozen en meer informatie vind je hier.

Webshop

Is er een webshop en waar vind ik die?
Ook dit jaar komt 3FM Serious Request: Lifeline met een webshop, waar je de vetste merchandise kan kopen. Denk aan mutsen, T-shirts en een flitsende kersttrui. De webshop opent maandag 10 december en uiteraard gaat de opbrengst naar het Rode Kruis.

Populair op 3FM