Meer NPO

Veelgestelde vragen

3FM Serious Request: Lifeline

Wat is het doel van 3FM Serious Request: The Lifeline 2019?

Met 3FM Serious Request: The Lifeline zet 3FM zich dit jaar samen met het Rode Kruis in voor slachtoffers van mensenhandel, een verborgen drama dat wereldwijd 25 miljoen mensen treft. 

‘Mensenhandel’ staat voor uitbuiting, in combinatie met bedreiging, geweld, afpersing, misleiding of machtsmisbruik. Een kwart van de slachtoffers is minderjarig: jonge mensen lopen meer risico, net als mensen die op de vlucht zijn. 

(Jonge) mensen die worden uitgebuit zitten gevangen in een mensonwaardige situatie, met grote psychische en fysieke gevolgen. Ze moeten niet alleen vernederend, zwaar of gevaarlijk werk doen waar ze nauwelijks voor betaald krijgen, maar zitten ook in constante angst: ze zijn niet vrij om te kiezen wat ze met hun leven doen. 

Mensenhandel komt overal ter wereld voor, óók in Nederland. De meest bekende vorm is uitbuiting in de seksindustrie (denk bijvoorbeeld aan loverboys), maar ook gedwongen arbeid en gedwongen criminaliteit zijn vormen van mensenhandel.

Wat is 3FM Serious Request: The Lifeline?

In de week voor kerst (18-24 december) trekken er drie teams met 3FM-dj’s te voet door Nederland, in estafettevorm. Zij lopen één route van Goes naar Groningen, terwijl ze 24/7 live radio maken en acties bezoeken die luisteraars organiseren. Hiermee halen ze samen met de rest van Nederland geld op voor slachtoffers van mensenhandel. 

Waar kan ik 3FM Serious Request: The Lifeline volgen?

3FM Serious Request: Lifeline is 24 uur per dag live te volgen. Natuurlijk via de radio, maar ook via de website & op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. Daarnaast kun je ook live meekijken via NPO1 Extra, te vinden op Ziggo kanaal 128, T-Mobile 273 en KPN 42. Overige kanaalnummers vind je op npo.nl/extra.

Is de actie alleen in Nederland?

3FM Serious Request is een initiatief van NPO 3FM, maar er zijn verschillende landen die het concept hebben overgenomen, zoals Wallonië, Oostenrijk, Zweden, Letland, Zwitserland en Roemenië. 

3FM Serious Request: The Lifeline is echter een nieuw concept, dat als eerste in Nederland uitgevoerd wordt. 

Welke 3FM-dj gaat dit jaar op reis? En waarheen?

3FM-dj Wijnand Speelman gaat dit jaar met het Rode Kruis op reis naar Colombia.

Waarom ontvang ik e-mails van het Rode Kruis over 3FM Serious Request: The Lifeline?

Als je 3FM Serious Request eerder hebt gesteund, gaan we ervan uit dat je geïnteresseerd bent in nieuws over 3FM Serious Request: The Lifeline. We gebruiken jouw e-mailadres om je te bedanken en geven een terugkoppeling van de besteding van voorgaande edities van 3FM Serious Request. Heb je daar geen behoefte aan, stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Welke 3FM-dj's zitten er in de teams?

Er zijn drie dj-teams: Frank van der Lende en Eva Koreman, Mark van der Molen en Jorien Renkema, en Sander Hoogendoorn en Herman Hofman.

Opbrengst / besteding van het geld

Hoeveel van het opgehaalde geld van 3FM Serious Request: The Lifeline gaat naar het Rode Kruis?

De opbrengst van 3FM Serious Request gaat geheel naar het Rode Kruis. Het Rode Kruis gebruikt maximaal 7 procent van de opbrengst om de actie mogelijk te maken. Over de precieze besteding van deze 7% vind je meer informatie bij het Rode Kruis.

Hoeveel geld haalt 3FM op met 3FM Serious Request: The Lifeline?

Hoeveel geld er dit jaar opgehaald gaat worden is nog niet te schatten. Er is geen streefbedrag, elke euro die we inzamelen tijdens 3FM Serious Request: The Lifeline is er één die we kunnen inzetten voor een mooiere wereld. Elke euro telt. We hopen dat veel mensen in actie komen en willen meehelpen.

Wat kan het Rode Kruis doen met mijn donatie?

Heel veel! Al vanaf 4 euro kan het Rode Kruis voorlichting geven aan jonge mensen om ze te beschermen tegen mensenhandel. Hier lees je wat er met jouw geld gedaan gaat worden.

Is het geld van alle edities al besteed?

Elk jaar vertelt het Rode Kruis hoe zij het geld hebben besteed. Binnenkort komt er een update over de besteding van de opbrengst van 3FM Serious Request: The Lifeline 2018 én over de voorgaande jaren. Vind alvast meer informatie op de site van het Rode Kruis.

Actieweek

Kan ik nog steeds een plaatje aanvragen?

Dat kan zeker! Het aanvragen van je favoriete nummer is nog steeds een manier om 3FM Serious Request: The Lifeline te steunen. Binnenkort meer over hoe en wanneer het aanvragen mogelijk is. 

Kan ik de dj-teams helpen?

Dat kan zeker! Kom naar de route en moedig ze aan of loop een stukje mee via de Sponsorloop.

Hoe ver moeten de dj's lopen?

In totaal lopen de drie dj-teams samen bijna 500 km van Goes naar Groningen, in etappes van een kilometer of 20. Wil je precies zien waar ze allemaal langs lopen? Check de route hier!

Kom in actie

Ik wil een cheque/poster/donatiebox hebben - waar vind ik die?

Die vind je op 3FM.nl/downloads! Ook voor het logo kun je hier terecht. 

Hoe wordt mijn actie een succes?

Breng zoveel mogelijk mensen op de hoogte van jouw actie. Meld je actie allereerst aan en deel hem daarna op al je social media kanalen!

Hoe wordt het bedrag van mijn actie berekend?

Dat is heel simpel. Alle bedragen worden bij elkaar opgeteld.

Ik ga een grote actie opzetten en wil persoonlijk advies

Natuurlijk willen we iedereen zo veel mogelijk helpen met het opzetten van een eigen actie. Als je onvoldoende info vindt op de website, neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Kan een 3FM-dj mijn actie bezoeken of cheque in ontvangst nemen?

Zoals je je misschien wel kunt voorstellen zijn de 3FM-dj's en Rode Kruis-ambassadeurs heel erg druk tijdens de actieweek. Maar meld je actie vooral aan. Wie weet komt een van de 3FM-dj's radioverslag doen van jouw actie.

Wat doe ik als ik kosten maak voor mijn actie?

Ga verantwoord om met kosten. NPO 3FM en het Rode Kruis vergoeden deze kosten niet.

Tot wanneer loopt de actie?

3FM Serious Request: The Lifeline eindigt op 24 december 2019. De website blijft uiteraard bestaan. Tot en met februari 2020 kun je jouw actie of evenement afronden, maar het is natuurlijk tof als jouw bedrag er al bij zit op 24 december!

Hoe zet ik een actie op?

• Bedenk wat je wilt doen. Waar ben je goed in? Waar willen mensen geld voor geven? Tip: verzin een evenement dat zo dicht mogelijk bij je eigen interesses en talenten ligt. Dat maakt het stukken makkelijker om het op touw te zetten!

• Wat heb je nodig voor je actie of evenement? Wanneer ga je het doen en met hoeveel mensen? Vraag vrienden/familie/collega’s om je te helpen en mee te denken. 

• Maak een account aan op 3FM.nl/seriousrequest. Dit is je persoonlijke actiepagina waar je informatie kwijt kunt en mensen geld kunnen doneren. 

• Start je actie op. 

• Promoot je actie en verwijs donateurs naar je Kom In Actie-site. Check regelmatig de tussenstand.

• Tel het contant ontvangen geld en stort dit bedrag op je pagina. 

• Communiceer het eindbedrag van je actie naar je donateurs en bedank hen.

Wat voor actie kan ik opzetten?

Alles kan, dus leef je uit! Enkele voorbeelden van voorgaande jaren:

  • Je kunt jezelf laten sponsoren om een marathon te lopen, de Kilimanjaro te beklimmen of de Vaalserberg, maar ook om je baard eraf te scheren in ruil voor geld. Met de hele klas tegen betaling een hele nacht wakker blijven, een fietsestafette organiseren of sponsorlezen. 
  • Ook kun je iets verkopen; iets wat je al hebt. Maar je kunt ook iets speciaal maken. Eten, zoals koekjes of soep, maar ook hebbedingetjes zoals ansichtkaarten, kettingen, kerstkransen, beschilderde bordjes, zeepjes of cd's doen het goed.
  • Organiseer een feest, een rondleiding, een workshop, een high-tea of demonstratie. 
  • Houd een inzamelingsactie om oud papier of lege statiegeldflessen in te zamelen.
  • Ga sneeuw ruimen, regel een boottocht of geef een voetbaltraining. 

Vragen over de Kom In Actie website

Ik heb problemen met mijn Kom In Actiepagina!

Geef de foutmelding door aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We proberen het probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

Wat is het voordeel van een registratie op de Kom in Actie-website?

De voordelen:

1.     Je hebt een persoonlijke actiepagina waarop je alle informatie over jouw actie kwijt kunt. Je kunt (potentiële) deelnemers en donateurs hier naartoe verwijzen.

2.     3FM kan zien welke acties waar en wanneer in het land plaatsvinden en kan eventueel contact opnemen als ze de actie willen belichten op 3FM.nl, de radio-uitzending of tv-uitzending.

3.     Het Nederlandse Rode Kruis zorgt voor een veilige financiële afhandeling van alle donaties. Het geld komt direct op de rekening van het Nederlandse Rode Kruis terecht. Zelf zie je op elk moment in één oogopslag hoeveel geld er door jouw actie is binnengekomen.

Ik organiseer meerdere acties, kan ik het opgehaalde geld per actie splitsen?

Ja, dit kan! Je maakt als actievoerder een profiel aan. Hieronder kun je zoveel acties aanmaken als je wilt. Zo zie je op jouw persoonlijk pagina de verschillende acties die je organiseert en de tussenstand per actie. Ook zie je het door jou opgehaalde bedrag. Elke actie heeft zijn eigen pagina, waardoor er gericht op één actie gedoneerd kan worden.

Hoe kunnen mensen aan mijn actie deelnemen?

Je kunt organisatoren toevoegen aan je actie. Een organisator kan alleen toegevoegd worden wanneer deze persoon zich heeft geregistreerd op de Kom in Actie site. Via 'bewerk je actiepagina' kun je een organisator toevoegen. Als je iemand als organisator toevoegt aan je actie, kan deze persoon ook de actiepagina bewerken. 

Als je een actie organiseert waar mensen aan kunnen deelnemen, zoals een sponsoractie, is promotie van je actie belangrijk. Dit kan door het promotiemateriaal te gebruiken, je eigen sociale kanalen in te zetten en door mensen persoonlijk uit te nodigen voor je actie. Door updates te plaatsen op je actiepagina kun je de verschillende deelnemers aan je actie benoemen. 

Kunnen alleen individuen of ook teams aan mijn actie deelnemen?

Zowel teams als individuele personen kunnen aan je actie deelnemen. Dit is afhankelijk van het soort actie dat je organiseert.

Ik heb 2 losse acties aangemeld, maar ze horen eigenlijk bij elkaar. Wat nu?

Je kunt acties niet aan elkaar koppelen. Wel kun je meerdere organisatoren aan je actie toevoegen. Zij kunnen dan ook je actiepagina bewerken. Op je actiepagina kun je omschrijven welke acties je precies doet. Als je een van je acties wilt verwijderen kun je dat zelf doen via 'mijn acties', als dat niet lukt of je hebt een andere vraag, stuur dan even een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Waarom hebben jullie eerst mijn gegevens nodig, voordat ik een actie aan kan maken?

Om het mogelijk te maken dat één actievoerder acties organiseert, moet je je eerst aanmelden als actievoerder, waarna je één of meerdere acties aanmeldt. Dus je meldt je eerst aan als actievoerder en vervolgens kun je meteen je actie aanmaken. Succes!

Doneren

Hoe kan ik doneren aan 3FM Serious Request: The Lifeline?

Je kunt op verschillende manieren doneren aan 3FM Serious Request: The Lifeline. Dit zijn de opties.

Om een donatie te doen aan 3FM Serious Request: The Lifeline kun je een bedrag overmaken naar het IBAN rekeningnummer NL56 INGB 0000 000661, ten name van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag. Bij Internationale betalingen dien je ook de Bank Identifier Code (BIC) of SWIFT code te vermelden.

Daarnaast kun je ook een SMSje met het bericht 'SR19' sturen naar 4004 - als je dat doet, krijg je een betaallink gestuurd waarmee je een bedrag kunt doneren! 

Je kunt ook direct doneren via giro 661. Je kunt ook cash geld langsbrengen aan de route en natuurlijk kun je ook weer een plaatje aanvragen.

Daarnaast kun je in actie komen door een actie of evenement te organiseren. Van een winters feestje in de tuin met glühwijn tot aan een lezing over je favoriete boek tot aan een jam sessie in de plaatselijke kroeg tot aan een walk-in dinner tot aan een gamemarathon. Alles kan! Vergeet je evenement vooral niet aan te melden en wie weet komen de dj’s bij je langs en wordt jouw actie onderdeel van de Lifeline.

Kan ik ook zelf een gironummer openen voor mijn actie?

We raden je aan zoveel mogelijk betalingen via de Kom In Actie website te laten verlopen. Zo weten alle betrokkenen zeker dat het geld direct bij het Rode Kruis terecht komt. Het kan zijn dat je een actie opstart waarvoor je de donatie-module van de Kom In Actie website niet (goed) kan gebruiken. We raden je dan aan je actie wel aan te melden, het geld cash in te zamelen en achteraf via de Kom In Actie website te doneren. Zo is het voor de gevers aan jouw actie duidelijk en transparant en weten zij dat het geld bij het Rode Kruis terecht komt. Daarnaast heb je er veel minder administratieve afhandeling van.

Hoe wordt het totaalbedrag van een actie bepaald?

Alle bedragen die via de site worden gedoneerd worden bij elkaar opgeteld. Daarnaast kun je cash geld of cheques komen afleveren bij de headquarters in TivoliVredenburg. Het opgehaalde bedrag in cash is dan helaas niet terug te zien in de tussenstand op je persoonlijke actiepagina. Wij raden daarom iedereen aan om cash opgehaalde bedragen zelf over te maken via de website. Je kunt dan in een omschrijving vertellen waar, wanneer en door wie dit bedrag is opgehaald.

Kan een ambassadeur van het Rode Kruis mijn actie bezoeken of een cheque in ontvangst nemen?

Onze ambassadeurs vinden het erg leuk om bij activiteiten van en voor het Rode Kruis aanwezig te zijn. Maar zij hebben, zoals je zult begrijpen, ook beperkte tijd i.v.m. hun drukke schema’s. De ambassadeurs zijn door ons al benaderd voor 3FM Serious Request en worden al (beperkt) ingezet voorafgaand en tijdens de actieweek en zijn dus helaas niet beschikbaar om bij ' Kom In Actie' initiatieven aanwezig te zijn.

Word ik lid van het Rode Kruis als ik doneer?

Nee, je wordt geen lid van het Rode Kruis en doneert eenmalig. Wel kan het zijn dat het Rode Kruis contact met je opneemt. In het privacy statement kan je hier meer over lezen.

Contact met 3FM DJ's

Ik heb een vraag aan een 3FM dj over The Lifeline. Waar kan ik terecht?

Je bereikt de dj's het beste via hun eigen social media kanalen, dus via Facebook, Twitter of Instagram.

Ik heb een persverzoek

Persverzoeken kunnen ingediend worden bij Danny Vormer: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Veiling

Kan er een link naar een website geplaatst worden bij mijn veilingitem?

Het is helaas voor niemand toegestaan om een externe link te plaatsen bij een veilingitem. NPO 3FM is een publieke omroep die zich moet houden aan de Mediawet. Hierin is vastgesteld dat het verboden is om door te linken naar andere partijen.

Mijn gewonnen dienst of belevenis gaat tussen 18 en 24 december al in vervulling. Wat nu?

Wanneer je de winnaar bent van een dienst of belevenis dat in vervulling gaat tussen 18 en 24 december, is het heel belangrijk dat je het item zo snel mogelijk betaalt. Vervolgens zal Veilet BV contact met je opnemen en zullen ze je snel koppelen aan de aanbieder van het veilingitem. 

Waar vind ik de veiling?

Een kijkje nemen, meebieden óf een veilingitem aanbieden kan via 3FM.nl/veiling.

Ik heb een vraag voor de veilingmeester.

Staat jouw vraag niet tussen de veel gestelde vragen? Stel dan je vraag aan de veilingmeester via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wegens 3FM Serious Request: The Lifeline is het erg druk. De veiling wordt overspoeld met (aan)vragen. Daarom kan het soms even duren voor je antwoord krijgt. Uiteraard proberen wij zo snel mogelijk te reageren op je bericht. 

Hoe weet ik hoeveel mijn item heeft opgebracht?

Direct nadat jouw veilingitem is geveild, krijg je een bericht met de melding wat jouw item heeft opgebracht. Ook in het overzicht van de door jou aangeboden items wordt de opbrengst vermeld.

Kan ik mijn item meegeven aan de dj’s als ze langslopen?

Nee. Door de grote drukte rondom 3FM Serious Request: The Lifeline is het helaas niet mogelijk om veilingitems persoonlijk langs te brengen bij NPO 3FM of mee te geven aan een van onze dj’s. Wij verzoeken iedereen met klem het aangeboden item op te sturen of te brengen naar onze partner Veilet BV in Nijmegen.

Hoe komt mijn item bij jullie terecht?

Wanneer we je item gaan veilen, verzoeken we je om het item zo snel mogelijk te sturen naar onze opslagplaats in Nijmegen:

Veilet BV
t.a.v. Veiling 3FM
Tarweweg 1-H
6534 AM  Nijmegen 

Veilet BV zorgt voor de administratieve en logistieke afhandeling. Zij zorgen er ook voor dat jouw item bij de hoogste bieder wordt bezorgd. Het is dus van groot belang dat aanbieders hun object zo snel mogelijk naar bovenstaand adres sturen. 

Als je een belevenis of ‘dienst’ aanbiedt, kun je uiteraard niets opsturen. In dit geval is het van belang dat we jouw juiste contactgegevens hebben. Wanneer jouw veilingitem is geveild, zal je gekoppeld worden aan de hoogste bieder.

Hoe lang staat mijn veilingitem online?

We kunnen niet van te voren vastleggen hoe lang het door jou aangeboden item online blijft staan. Dit wordt bepaald aan de hand van de diversiteit van het aanbod van de veiling. 

Hoe kan ik mijn veilingitem het beste promoten?

NPO 3FM kan in de uitzendingen helaas niet aan alle veilingitems aandacht geven. Wel is het slim om je veilingitem zelf onder de aandacht te brengen van je achterban. Vanwege de Mediawet gelden hier wel bepaalde voorwaarden. Je mag namelijk je veilingitem uitsluitend aan je eigen, reeds bestaande klanten/achterban communiceren. Je koopt dus bijvoorbeeld geen (social) media in (in de breedste zin van het woord, dus bijvoorbeeld ook geen huis-aan-huisfolder of persbericht) om je veilingitem onder de aandacht te brengen bij mensen die nog geen klant van je zijn of je nog niet kennen. Meer hierover lees je in onze voorwaarden.  

Wat dus wel mag is bijvoorbeeld een socialmediabericht op je eigen tijdlijn of op de tijdlijn van je bedrijf zonder dat je er geld achter zet, ook wel een organische post genoemd. Ook mag je een mailtje sturen naar je bestaande netwerk over je veilingitem. Zo kunnen mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in je item hierop bieden. 

Wordt mijn veilingitem behandeld in de uitzending?

We kunnen geen afspraken maken over het wel of niet behandelen van je veilingitem in een van onze uitzendingen. NPO 3FM behoudt de redactionele vrijheid om tijdens 3FM Serious Request: The Lifeline te beslissen welke veilingitems worden uitgelicht

Ik wil een veilingitem aanbieden. Hoe werkt dat?

De veiling van 3FM Serious Request: The Lifeline bevat enkel unieke items. Diensten, belevenissen en producten die normaalgesproken niet ‘in de winkel te koop zijn’. Heb je een leuk item dat voldoet aan deze voorwaarde? Maak dan een account aan of log in op 3FM.nl/veiling. Nadat je bent ingelogd, kun je via je profiel een item aanbieden door op de rode knop ‘Item aanbieden’ te klikken.

Vul vervolgens het formulier in. Zorg voor een gedetailleerde beschrijving en duidelijke foto’s (zie hieronder voor meer toelichting). Check daarnaast ook of je contactgegevens kloppen. Dit doe je via ‘Mijn profiel’ in je veilingaccount. Nadat je het item hebt aangeboden, nemen wij het door jou aangeboden item in behandeling. Je hoort dan zo snel mogelijk of we jouw item wel of niet veilen. 

Let op: je kunt t/m 24 december 16:00 uur een item aanbieden. 

Beschrijving van je veilingitem
Beschrijf je veilingitem zo gedetailleerd en duidelijk mogelijk. Wat maakt het uniek? Wat zijn de afmetingen? Hoe kom je eraan? Hoe gaat de dag er precies uitzien? Zijn er nog voorwaarden? Benoem alle details die een potentiële bieder moet weten als hij op jouw item wil bieden. Wanneer je ingediende item vervolgens is goedgekeurd, zal het veilingteam je tekst herschrijven a.d.h.v. het vaste format. Hierbij vermeldt het team enkel de door jou opgegeven informatie. 

Foto’s van je veilingitem
De foto's moeten een minimale grootte hebben van 500x500 pixels en mogen niet groter zijn dan 10MB. Upload ze daarnaast als een JPEG of PNG bestand met in de bestandsnaam alleen cijfers en letters bevat. Zorg er bij een object voor dat op de foto duidelijk zichtbaar is wat het is. Leg ook wat details vast. Wanneer je een belevenis aanbiedt, kun je foto’s meesturen die een goede impressie van de belevenis geven.  

Video’s van je veilingitem
Heb je video’s van je veilingitem? Zorg er dan voor dat deze op YouTube staat (eventueel als afgeschermd) en plaats deze link het vak ‘Beschrijving’. Het veilingteam zal dan zorgen dat de video goed op de website terecht komt. 

Hoera! Ik heb het hoogste bod op een veilingitem. Wanneer hoor ik iets?

Wanneer je de winnaar bent van een veilingitem doordat jouw bod het hoogste was, krijg je een mail ter bevestiging. Het item is echter pas écht van jou op het moment dat de betaling bij ons binnen is. Je betaalt je item bij ‘Mijn bestellingen’ in je menu van je veilingaccount. De organisatie van de veiling zet alle zeilen bij om het veilingitem zo snel mogelijk bij jou af te laten leveren. Houd er rekening mee dat door het grote aanbod van veilingitems de verzending van de items langer kan duren. Wij doen ons uiterste best! 

Wanneer je de hoogste bieder bent van een veilingitem dat een belevenis of dienst is, ontvang je na je betaling een e-mail van Veilet BV. In deze e-mail staan de contactgegevens van de aanbieder van het veilingitem. Wij raden je aan z.s.m. contact op te nemen met deze persoon. Op die manier kunnen jullie samen tot een overeenkomst komen. De aanbieder van het item ontvangt eveneens een e-mail met jouw contactgegevens. 

Kan ik mijn bod verwijderen?

Een bod kun je niet verwijderen. Het is een bindende overeenkomst. Als je biedt, ga je akkoord met de algemene veilingvoorwaarden die gelden bij Veilet BV. Als je het veilingitem krijgt toegewezen, ben je verplicht het te betalen en af te nemen.

Hoe wordt de sluitingstijd voor een veilingitem bepaald?

De sluitingstijd van een veilingitem staat aangegeven bij het veilingitem zelf. Tot deze tijd kun je een bod uitbrengen. Wanneer iemand echter in de laatste 5 minuten voor sluiting een nieuw bod uitbrengt, verlengt de sluitingstijd voor dat object met 5 minuten. Komt er nog een nieuw bod? Dan volgt er weer een verlenging. Op deze manier voorkomen we dat mensen wachten met bieden tot in de laatste seconden.

Wat is een normaal bod en wat is een AutoBod?

Normaal Bod
Deze manier van bieden werkt handmatig. Wanneer je een bod plaatst en iemand biedt daaroverheen, dan krijg je daarover een e-mail en moet je zelf weer een nieuw bod plaatsen. 

AutoBod
Automatisch bieden is te vergelijken met een schriftelijke bieding tijdens een 'live' veiling. Je geeft aan welke prijs je maximaal voor het veilingitem wilt betalen. Het veilingsysteem regelt vervolgens de biedingen voor je: telkens als iemand hoger dan jij biedt, plaatst het systeem daar een hoger bod over (op basis van het huidige hoogste bod, zoals te lezen in onderstaand schema). Het systeem stopt pas als iemand anders een bod uitbrengt boven jouw maximale bedrag. In dat geval krijg je daar direct een e-mail over.

Voorbeeld: iemand biedt € 250,- voor een veilingitem en je wilt er maximaal € 450,- voor uitgeven. Je kiest voor de optie ‘Automatisch bieden’ en vult het bedrag van € 450,- in. In de categorie € 200 - € 500 is de bodverhoging € 10,- per bod. Het systeem zal dan namens jou € 260,- bieden. Als een ander € 270,- biedt, dan biedt het systeem voor jou € 280,-. Als niemand hoger biedt, krijg jij het object voor € 280. Gaat het bieden door? Dan zal het systeem net zolang voor je meebieden totdat je maximale bod van € 450 is bereikt.

Met welk bedrag het bod precies omhoog gaat, hangt af van de hoogte van het huidige bod. Dit zijn de afspraken:

Huidig hoogste bod     

Verhoging

€   0 - €  50

€  1

€  50 - € 100

€  2,50

€ 100 - € 200

€  5

€ 200 - € 500

€ 10

€ 500 - € 1.000

€ 25

€ 1.000 of meer

€ 50


Je kunt je Automatische bod verlagen door een nieuw Automatisch bod te plaatsen: kies eerst voor ‘Stop automatisch bieden’ en vul daarna een nieuw Automatisch bod in.

Hoe werkt het bieden?

Maak een account aan via 3FM.nl/veiling. Nadat je bent ingelogd, kun je gaan bieden. Ga naar de detailpagina van het veilingitem waar je op wilt bieden. Op deze pagina vind je alle informatie die belangrijk is om de hoogte van je bod te bepalen: de omschrijving van het veilingitem, foto’s, de sluitingsdatum en sluitingstijd van het veilingitem en het huidige hoogste bod. Vul hier jouw bod in. Wanneer je vervolgens klikt op 'Plaats bod', wordt er eerst om een bevestiging gevraagd. Als je klikt op 'Bod plaatsen' wordt je bod bevestigd en geplaatst. Je krijgt per e-mail een bevestiging.

Lees voor meer informatie de veilingvoorwaarden

Wat is de veiling?

Met 3FM Serious Request: The Lifeline veilen we ieder jaar een groot aantal unieke producten, diensten en belevenissen ten behoeve van het Rode Kruis. Items die niet ‘in de winkel te koop zijn’.

Is er dit jaar ook weer een veiling?

We gaan zeker weer een aantal toffe producten, diensten en belevenissen aan de man brengen. Over de manier waarop dat gaat gebeuren hoor je later meer!

Wordt mijn item gegarandeerd geveild?

Door het grote aanbod van veilingitems is de veilingmeester genoodzaakt om keuzes te maken tussen de verschillende items. Om de kwaliteit en de diversiteit van de veiling te waarborgen, kunnen helaas niet alle items geveild worden. De veilingmeester bepaalt uiteindelijk of het door jou aangeboden veilingitem ook daadwerkelijk geveild wordt. Hij houdt daarbij rekening met de kwaliteit van het aangeboden item, de uniekheid en de balans van het aanbod voor de gehele veiling van 3FM Serious Request: The Lifeline. NPO 3FM wil graag een veiling organiseren die voor ieder wat wils biedt en voor iedere portemonnee aangenaam is.

Als de veilingmeester het item heeft goedgekeurd, krijg je van ons bericht dat het door jou aangeboden item geveild gaat worden. Ook ontvang je van ons een bericht wanneer we je item niet kunnen veilen. 

Wanneer begint en eindigt de veiling?

De veiling opent op 9 december en sluit op 27 december om 12:00 uur. In deze periode staan alle veilingitems met verschillende looptijden online. Tot en met 24 december 16:00 uur kun je items aanbieden. 

Kan ik een minimum bod kiezen voor mijn veilingitem?

Nee. Alle veilingitems beginnen met een openingsbod van € 1,-. Zo krijgen zoveel mogelijk mensen de kans om mee te bieden. Deze veiling is er namelijk voor iedereen. Alle beetjes helpen.

Webshop

Kan ik dit jaar weer 3FM Serious Request merchandise kopen?

Ja dat kan, onze merchandise is bij de chequepoints te koop door het hele land. Dit jaar is er geen webshop. Kijk hier in welke dorpen en steden je chequepoints kunt vinden.

Chequepoints

Kan ik een chequepoint bezoeken?

Natuurlijk! Juist! Hier vind je een lijst van alle chequepoints. Bij de chequepoints worden festiviteiten georganiseerd en kun jij je opgehaalde geld doneren aan het Rode Kruis. Hier vind ook de wissel plaats van de dj-loopteams. 

Waar liggen de chequepoints?

Hier vind je een lijst van alle chequepoints!

Wat is een chequepoint?

Na 6 uur lopen wisselen de dj’s elkaar af met het volgende duo. Dit doen ze op de zogenoemde 'Chequepoints'. Op deze 25 start- en finishlocaties zal 3FM zorgen voor entertainment, in samenwerking met de bewoners en verenigingen. Ook is dit de plek waar jij het geld dat jij hebt opgehaald met jouw Kom in Actie kan inleveren.

Vind hier alle chequepoints

Sponsorloop

Ik heb me niet vooraf aangemeld, maar wil bij de start van een etappe meelopen - kan dat?

Dat is mogelijk, alleen bestaat de kans dat er geen plek meer is op de etappe. Indien er vrije plekken zijn kan er alleen bij een chequepoint (startpunt) worden gestart, niet halverwege de etappe. Hier moet je je dan alsnog aanmelden via de website!

Ik kan niet meer meelopen, krijg ik mijn geld terug?

Wat jammer dat je niet meer mee kunt lopen. Bij annulering – met geldige reden - vanuit 3FM of bij annulering vanuit de deelnemer is restitutie van het inschrijfgeld en sponsorbedrag helaas niet mogelijk.

Wat gebeurt er als ik eerder uitval dan de 6 uur die gelopen moet worden?

Bij uitvallen in een etappe dient de deelnemer voor eigen vervoer te zorgen naar het door de deelnemer gewenste punt.

Ik loop een blessure op tijdens het wandelen, kan ik 3FM daarvoor aansprakelijk stellen?

Deelname aan 3FM SR: The Lifeline is geheel op eigen risico. 3FM is op geen enkele wijze verantwoordelijk of geldelijk aansprakelijk voor ongevallen en/of ziekte, noch voor het verlies van persoonlijke bezittingen.

Ik wil meelopen met mijn kind in de buggy | ik zit in een rolstoel en wil mee, kan dat?

In verband met mogelijke wisselende ondergronden (zand, gras, beton, steen en/of asfalt) is deelname aan 3FM SR: The Lifeline helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers en kinder-/wandelwagens, tenzij dit specifiek vermeld wordt en in overleg met 3FM wordt goedgekeurd.

Ik loop mee: waar moet ik op letten?

Is er een kledingvoorschrift tijdens het meelopen? 
Houd de weersverwachting goed in de gaten en pas je kleding daarop aan. Dragen van laagjes is altijd goed, kun je altijd wat uit doen als het nodig is. Houd er rekening mee dat je niet met groot zichtbare sponsoring op je kleding kan lopen, ook mutsen, sjaals met daarop groot zichtbaar logo’s van bedrijven erop worden geweerd. Vanuit de organisatie krijg je een hesje, je bent verplicht om deze te dragen. Zodat de organisatie weet dat je bij de meelopers hoort. 

Kan ik mijn spullen bij het startpunt achterlaten?
Nee, elke deelnemer is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen spullen. Je dient je tas en uitrusting dus mee te nemen tijdens de wandeltocht.

Krijg ik tijdens het lopen ook wat te eten en te drinken?
Vanuit de organisatie wordt er geen eten of drinken aangeboden. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je eten en drinken onderweg. Zorg er ook voor dat je geen rommel achterlaat op straat!

Als ik naar het toilet moet tijdens het lopen, zijn daar voorzieningen voor? 
Omdat we door verschillende steden en dorpen lopen is er bijna altijd wel een voorziening waar je naar het toilet kunt. Vanuit de organisatie zijn er geen afspraken gemaakt met horecagelegenheden. Heb je een toiletstop, zorg dan dat je iemand hebt die je kunt bellen om zeker te zijn dat je weer aansluit bij de etappe. De dj’s kunnen namelijk niet extra stoppen onderweg!

Kan ik met de dj's praten tijdens het meelopen?
Natuurlijk is het mogelijk om met de dj’s te praten tijdens het lopen! Je bent tenslotte zes uur bezig. De dj's zijn alleen wél bezig met het maken van een radioshow en het bezoeken van actievoerders: het kan zijn dat een gesprek niet altijd uitkomt of dat het wordt afgekapt i.v.m. de uitzending.

Krijg ik als ik heb meegelopen een medaille of ander aandenken? En komt er nog een highfive moment met de dj's?
We zijn met The Lifeline geld aan het inzamelen voor slachtoffers van mensenhandel, dus nee: we delen geen medailles uit. Een momentje met de dj's kan niet gegarandeerd worden.

Kunnen we er een wedstrijdje van maken - wie deze etappe het snelst loopt?
3FM SR: The Lifeline is een sponsorloop zonder wedstrijdelement. We volgen het tempo van de 'kerngroep' waarin de dj's wandelen.

Als ik bij de finish van de etappe aankom, is er dan een pendelbusje dat me terugbrengt naar het startpunt waar mijn fiets staat? 
Zoals in de algemene voorwaarden aangegeven moet de deelnemer bij aankomst van een ‘chequepoint’ voor eigen vervoer moet zorgen voor een veilige thuiskomst.

Wat mag er nou echt niet tijdens de wandeltocht? 

  1. onder invloed zijn van alcohol of drugs
  2. jezelf aanstootgevend gedragen of kleden
  3. reclame-uitingen bij je te dragen, tenzij er specifieke toestemming van 3FM is;
  4. geluidsdragers gebruiken die hoorbaar of hinderlijk zijn voor anderen of de uitzending;
  5. huisdieren meenemen.

Wanneer er bij een deelnemer sprake is van onsportief gedrag en/of onbehoorlijk gedrag, voorafgaand aan of tijdens 3FM SR: The Lifeline is 3FM te allen tijde bevoegd om een deelnemer te diskwalificeren.

Ik loop mee: waar moet ik me melden?

Begin december krijg je een mail waarin staat waar en bij wie je je precies kunt melden. 

Ik loop mee, wat is het nut van een Kom In Actie-pagina aanmaken?

Tof dat je meeloopt met The Lifeline! Naast de 10 euro inschrijfgeld is het de bedoeling dat je je ook laat sponsoren voor je wandeling - op die manier halen we geld op voor het Rode Kruis. Als je een persoonlijke Kom In Actie-pagina aanmaakt, kun je sponsors voorzien van informatie. Zij kunnen via die pagina hun bijdrage storten en jij kunt daar updates geven!

Kom ik op radio of TV als ik meeloop?

Tijdens 3FMSR: The Lifeline worden opnames gemaakt die kunnen worden gebruikt in de meeste brede zin van het woord. Door deel te nemen aan 3FM SR: The Lifeline ga je ermee akkoord dat je (inclusief portret) mogelijk te zien bent via diverse media, zoals televisie, internet, social media, beeld- en/of geluidsdragers, drukwerk e.d. en/of anderszins, daaronder mede begrepen voor onder meer informatieve, promotionele en publicitaire doeleinden. Aan je medewerking aan de opnames en het gebruik daarvan kunnen geen rechten worden ontleend, noch kan je medewerking aanleiding zijn of geven tot enige (nadere) vergoeding.

Ik ben ongetraind en wil meedoen aan The Lifeline, kan dat?

Realiseer je dat je voor deelname aan 1 (of meerdere) etappes mentale en fysieke krachten nodig hebt! Er is altijd een kans materiële schade en/of letsel. Elke deelnemer verklaart dat het zijn/haar eigen verantwoordelijkheid is om te bepalen of zijn/ haar mentale en fysieke gesteldheid voldoende is voor deelname aan 3FM SR: The Lifeline.

Kan ik meelopen met mijn wandelvereniging of vriendengroep?

Je kunt je met je complete wandelvereniging, vriendengroep, klas, kookclub of wat dan ook inschrijven. Maarrr... vol = vol. Meld je hier aan!

Hoeveel kilometer loop je per etappe?

Een etappe is ongeveer tussen de 17-20 kilometer. 

Hoeveel etappes zijn er en hoeveel mag ik meelopen?

Er zijn 25 etappes, natuurlijk mag je er meerdere meelopen. Meld je wel weer apart aan per etappe. 

Kan ik dit jaar met The Lifeline meelopen d.m.v. een sponsorloop?

Zeker weten! Nieuw dit jaar is de sponsorloop. Meld je aan voor de sponsorloop, wandel 1 volledige etappe (of meer) mee met de dj's en zamel zo geld in voor het Rode Kruis.

De 3FM-dj's gaan een heel eind lopen, maar dit jaar kun jij mee! Schrijf je voor 10 euro in (gaat natuurlijk volledig naar de opbrengst van 3FM Serious Request: The Lifeline), regel zoveel mogelijk sponsoren en loop een etappe met de dj's mee.

Loop je dan in je eentje mee? Nee joh! Je kunt je met je complete wandelvereniging, vriendengroep of wat dan ook inschrijven. Maarrr vol = vol. Meld je hier aan!

Populair op 3FM