Veelgestelde vragen

3FM Serious Request / Het Glazen Huis

Wat is 3FM Serious Request?

Met 3FM Serious Request zet NPO 3FM zich in samenwerking met het Rode Kruis ieder jaar in voor een stille ramp. In de week voor de kerstdagen sluiten 3FM DJ's zich zes dagen lang op in een glazen radiostudio ergens op een plein in een Nederlandse stad. Zij eten die dagen niets en maken 24 uur per dag live radio en televisie en zijn online te volgen.

Met de aandacht die zij met deze actie genereren, informeren zij het publiek over het doel en roepen zij op om in actie te komen: tegen betaling verzoeknummers aanvragen, doneren en acties opzetten. Ook de andere DJ's van 3FM zetten zich die week in voor 3FM Serious Request met bijvoorbeeld reportages, speciale acties et cetera.

Met de opbrengst die vele Nederlanders bijeenbrengen biedt het Rode Kruis hulp in gebieden en aan mensen waar anders weinig tot geen aandacht voor is. 

Waar staat het Glazen Huis dit jaar?

Van 18 tot en met 24 december 2017 is het Marktplein in Apeldoorn het podium voor de jaarlijkse actie.

Waar kan ik 3FM Serious Request volgen?

3FM Serious Request kun je 24 uur per dag volgen via radio, internet, alle social media kanalen en op televisie (NPO3 en 101.TV) 

Is de actie alleen in Nederland?

3FM Serious Request is een initiatief is van NPO 3FM, maar verschillende landen hebben het concept overgenomen. In 2016 waren dat Wallonië, Oostenrijk, Zweden, Letland, Zwitserland en Roemenië.

Welke 3FM DJ gaat dit jaar op reis? En waarheen?

Ook dit jaar gaat Wijnand Speelman op reis met het Rode Kruis om daar reportages te maken voor 3FM Serious Request 2017. Waar de reis naartoe gaat houden wij nog even geheim! De 3FM DJ’s zijn overigens geen ambassadeurs van het Rode Kruis, maar natuurlijk wel van 3FM Serious Request.

Wie gaat het Glazen Huis sluiten dit jaar?

Dit jaar gaan Domien, Angelique en Sander het Glazen Huis in voor 3FM Serious Request in Apeldoorn.

Waarom ontvang ik e-mails van het Rode Kruis over 3FM Serious Request?

Als je 3FM Serious Request eerder hebt gesteund, gaan we ervan uit dat je geïnteresseerd bent in nieuws over 3FM Serious Request. We gebruiken jouw e-mailadres om je te bedanken en geven een terugkoppeling van de besteding van voorgaande edities van 3FM Serious Request. Heb je daar geen behoefte aan, stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Welke 3FM-DJ's gaan het Glazen Huis in?

Dit jaar gaan Domien Verschuuren, Angelique Houtveen en Sander Hoogendoorn het Glazen Huis in voor 3FM Serious Request.

Wanneer en hoe laat is de eindshow?

3FM Serious Request wordt traditiegetrouw afgesloten met een eindshow. Meer informatie over de afsluiter van dit jaar zullen wij later bekendmaken.

Stille ramp

Wat is een stille ramp?

Een mondiaal probleem dat miljoenen mensen raakt, maar waarvoor geen aandacht is in de pers en waar geen geld voor binnenkomt. Sinds 2004 zet NPO 3FM met de actie elke jaar succesvol een stille ramp op de kaart.

De afgelopen jaren werd aandacht gevraagd voor vluchtelingen in Darfur, familiehereniging in DR Congo, slachtoffers van landmijnen, de noodzaak van schoon drinkwater, vluchtelingen, malaria, kinderen die hun ouders hebben verloren aan aids, moeders en kinderen, getroffen door oorlog en conflicten, babysterfte, vrouwen en meisjes die slachtoffer zijn van seksueel geweld in conflictgebieden en jongeren die slachtoffer zijn van oorlog en conflict.

Wie besluit welke stille ramp er wordt gekozen voor 3FM Serious Request?

Het Rode Kruis legt elk jaar een aantal stille rampen voor aan de zenderredactie van 3FM waaruit vervolgens in nauw overleg een keuze wordt gemaakt.

Wat wordt het thema van 3FM Serious Request 2017?

3FM Serious Request brengt in 2017 door crisis verscheurde families weer bij elkaar. Kerst is een tijd van samen zijn. Dat geldt helaas niet voor iedereen. Wereldwijd zijn meer dan 4 miljoen mensen op zoek naar hun dierbaren. Vanuit het Glazen Huis in Apeldoorn roepen 3FM dj’s roepen het hele land op om geld in te zamelen voor het Rode Kruis, met als doel vermisten op te sporen en het contact te herstellen. Samen, met de hulp van hopelijk heel Nederland, brengen we een ouder, broertje of een zusje weer thuis.

Wat kan het Rode Kruis daar concreet aan doen?

Rode Kruis teams ondersteunen wereldwijd bij het registreren van vermiste familieleden. Hulpverleners gaan hierna actief op zoek in steden en dorpen, met verschillende soorten vervoer zoals met de auto, lopend of op de fiets. Soms gebruiken ze de (lokale) media en websites als Trace The Face. Ook zorgt het Rode Kruis er ook voor dat families weer met elkaar in contact worden gebracht, bijvoorbeeld via een (satelliet)telefoon, of wanneer mogelijk een Skype-gesprek of een Rode Kruis-bericht. Ook brengt het Rode Kruis familieleden weer bij elkaar. Hier gaat wel een lang en moeizaam proces aan vooraf. 

Zolang er conflicten en oorlogen zijn blijven mensen elkaar toch kwijtraken? Is het niet dweilen met de kraan open?

Voor 3 euro kun je al een groot verschil maken voor iemand die niet weet of zijn vader, moeder, broer of zus nog in leven is. Met dit kleine bedrag kan een kind via het Rode Kruis een bericht naar zijn of haar familie sturen om te laten weten dat hij of zij in leven is en dat het goed gaat. 

Je familie missen is heftig, maar geen noodzaak om te overleven.

Bijna iedereen weet nog hoe het voelde toen je als klein jongetje of meisje een van jouw ouders kwijtraakte in de supermarkt. Dat gevoel is voor elk kind hetzelfde, waar dan ook ter wereld. Kinderen hebben ouders of verzorgers nodig om te overleven. Voor hen is juist de impact van een vermissing het grootst: zonder eten, drinken, onderdak en scholing staan ze er helemaal alleen voor. Ze moeten op zoek naar een manier om geld te verdienen. Het risico op uitbuiting, geweld, betaalde arbeid of prostitutie is daarbij groot. Om dit te voorkomen, is het noodzakelijk en van levensbelang om hen te herenigen met hun ouders of verzorgers.

Naar welke landen gaat het ingezamelde geld?

Vooral in conflictgebieden zoals in Nigeria en Democratische Republiek Congo, waar miljoenen kinderen noodgedwongen gescheiden leven van hun ouders, broers en zussen.

In Nederland zijn ook veel mensen die vermist zijn, waarom helpen jullie die niet?

De gevolgen van een crisis of ramp zijn universeel. In de westerse wereld weten mensen, zoals de aanslag in Manchester, vaak ook met hulp van het Rode Kruis of elkaar weer snel te vinden. Ze kunnen bijvoorbeeld via Facebook aangegeven dat ze veilig zijn. In ontwikkelingslanden is dit tijdens een conflict of natuurramp veel moeilijker. Vaak zijn ze op de vlucht en zijn in één klap alles kwijtgeraakt. Telefoonnetwerken zijn kapot of overbelast, wegen zijn niet begaanbaar, ziekenhuizen overvol. Het geven van dat ene teken van leven is vaak onmogelijk.

Tegenwoordig heeft iedereen toch een mobiele telefoon. Mensen kunnen elkaar toch gewoon bellen?

Als je land in oorlog is, of verwoest is door een natuurramp, ben je in de eerste instantie bezig met overleven. Je bent op zoek naar veiligheid en slaan op de vlucht. Ze zijn in één klap alles kwijtgeraakt. Telefoonnetwerken zijn kapot of overbelast, wegen zijn niet begaanbaar, ziekenhuizen overvol. Het geven van dat ene teken van leven is vaak onmogelijk. Daarom is het juist zo belangrijk dat het Rode Kruis hen helpt met het opsporen van vermisten en contactherstel.

Hebben jullie ook cijfers?

Er zijn meer dan 1 miljoen vermiste personen geregistreerd bij het Rode Kruis. De meeste mensen worden gezocht door meer dan drie familieleden. Dat betekent dat wereldwijd zo’n 4 miljoen ouders en kinderen elkaar kwijt zijn.

De afgelopen twee jaar zijn er ruim 30.000 opsporingsverzoeken geregistreerd bij het Rode Kruis, waarvan 9.000 kinderen.

Het aantal opsporingsverzoeken voor kinderen is de afgelopen jaren met ruim 20 procent toegenomen. Dit komt onder andere door het groeiend aantal mensen dat op de vlucht is en door de toename van het aantal (natuur)rampen. 

Het komt vaak voor dat familieleden elkaar op de vlucht kwijtraken. Wereldwijd zijn er 65 miljoen mensen die hun huis achter moeten laten. Dat zijn 24 mensen per minuut. Meer dan de helft daarvan is jonger dan 18 jaar. Dat betekent dat zo’n 12 kinderen per minuut hun huis moeten uitvluchten.

Opbrengst / besteding van het geld

Hebben jullie voorbeelden van hoe mijn donatie gaat helpen?
  • Voor 3 euro kan een kind via het Rode Kruis een bericht naar zijn of haar familie sturen. 
  • Voor 5 euro kan een kind contact opnemen met zijn of haar familie.
  • Voor 50 euro wordt een kind dat vermist was, voorbereid op zijn of haar terugkeer naar huis. Dit wordt o.a. gedaan door het verlenen van een starterskapitaal of –kit dat zijn of haar leven helpt op te bouwen. 
  • Voor 300 euro kan het Rode Kruis een kind terugbrengen naar zijn familie, ook als het kind in een heel ander gebied of land gevonden is.
  • Voor 445 euro kan het Rode Kruis een wereldwijde zoektocht naar een vermist familielid staren. 
  • Voor 10.000 euro kunnen er vier nieuwe motoren aangeschaft worden waarmee Rode Kruis-hulpverleners vermissingsberichten kunnen verspreiden in een gebied.
Hoeveel geld haalt 3FM op met 3FM Serious Request?

In 2004 bracht de allereerste editie van 3FM Serious Request € 915.955 op voor vluchtelingen in Darfur. Het Glazen Huis stond in 2016 in Breda, Noord-Brabant. 3FM Serious Request 2016 heeft een bedrag van € 9.257.000,- ingezameld voor kinderen die sterven aan de gevolgen van longontsteking. Het is fantastisch dat zoveel Nederlanders zich elk jaar inspannen om geld in te zamelen voor een stille ramp en het duidelijk is dat iedereen geeft wat hij of zij kan. Elke euro die we inzamelen tijdens 3FM Serious Request is er één die we kunnen inzetten voor het bestrijden van een stille ramp. Elke euro telt.

Hoeveel van het opgehaald geld van 3FM Serious Request gaat naar het Rode Kruis?

Elke euro gaat naar het Rode Kruis, en dus direct naar de slachtoffers van de stille ramp. Er gaat dus ook geen geld naar het salaris van de directeur van het Rode Kruis.

Is het geld van alle edities al besteed?

Elk jaar vertelt het Rode Kruis hoe zij het geld hebben besteed. Bekijk hier alle resultaten van de 3FM Serious Request-edities.

 

Actieweek

Ik heb geld ingezameld en wil dit aanbieden bij de brievenbus. Kan ik een afspraak maken?

Je bent altijd welkom in Apeldoorn voor een brievenbusdonatie. Houd er wel rekening mee dat er vaak lange rijen staan. Kom je met meer dan 25 mensen en ben je iets speciaals van plan? Geef het aan ons door!

Ga niet met te veel cash over straat. Je kunt het bedrag storten via giro 661 of op de Kom In Actie-pagina. Daar kun je ook een cheque downloaden. Deze kun je vervolgens aanbieden bij het Glazen Huis.

Ik wil langskomen in het Glazen Huis. Kan dat?

Helaas kan dit niet. Je bent wel altijd van harte welkom als publiek op het plein voor het Glazen Huis, op de Grote Markt in Apeldoorn.

Ik wil een tekening of kaartje sturen naar het Glazen Huis

Dat kan! Stuur je tekening, kaartje of iets anders naar Glazen Huis, Marktplein, 7311 LR in Apeldoorn. We kunnen niet garanderen dat jouw tekening of kaartje in het Glazen Huis wordt opgehangen of dat de DJ's reageren op jouw post. 

Ik wil een cheque aanbieden bij het Glazen Huis. Hoe kan ik dat het beste doen?

Gebruik de voorbeeldcheque. Deze kun je hier downloaden. Vermeld op de cheque de naam van de actie, de naam van de actievoerden, het bedrag dat je hebt opgehaald en je telefoonnummer/e-mailadres. Je kunt het bedrag ook cash door de brievenbus gooien of afgeven in de chequebox. Is het een hoog bedrag? Dan raden we je aan om het bedrag via de Kom In Actie-site te doneren.

Ik was op de radio of tv tijdens 3FM Serious Request. Waar vind ik de audio/beelden vinden?

Door de enorme hoeveelheid aan audio- en videomateriaal kunnen wij helaas niet ingaan op specifieke verzoeken. Was je op de radio? Check dan het media-archief op 3fm.nl of het liveblog. Was je te zien in de televisie-uitzending van BNN/NPO? Check dan NPO Gemist.

Krijgen de artiesten die langskomen in het Glazen Huis betaald?

De artiesten die langskomen doen dit omdat ze de actie en stille ramp steunen. Zij krijgen hier dus niet voor betaald.

Waarom krijgen de DJ's wel sapjes? Ze mogen toch niet eten?

De 3FM DJ's krijgen groenten- en fruitsapjes. Daar zitten de noodzakelijke mineralen en voedingsstoffen in om 3FM Serious Request vol te houden. De recepten worden samengesteld door een voedingsdeskundige. De DJ's werken ontzettend hard, maken minimaal 8 uur radio per dag en slapen weinig. Vanaf de allereerste editie op de Neude in Utrecht heeft 'het niet eten' in het Glazen Huis vooral een symbolische waarde.

Ik wil een (horeca)vergunning aanvragen

(Horeca)vergunningen worden door de gemeente Apeldoorn afgegeven en wordt in overleg met de locatie-productie afgestemd. Ga naar de volgende link om meer informatie over vergunningen te vinden: www.apeldoorn.nl/sr17

Ik wil iets organiseren in de binnenstad van Apeldoorn

Wil jij iets organiseren in de binnenstad van Apeldoorn en heb je daar een locatie voor nodig? Ga naar www.apeldoorn.nl/sr17.

Wat is er te doen rondom het Glazen Huis?

Iedereen is welkom om een kijkje te komen nemen bij het Glazen Huis op het Marktplein in Apeldoorn. 

Waar kan ik mijn statiegeldflessen inleveren/waar is het Flestival?

Van 19 tot en met 24 december kun je je (PET) statiegeldflessen inleveren op het Flestivalterrein, in het Oranjepark in Apeldoorn. Hier ben je welkom van 09:00 t/m 21:00 uur. De machine accepteert geen kratten bier, glas of wegwerpflessen. Die kun je dus beter thuislaten.

Kom in actie

Hoe start ik een actie?

Op 3fm.nl/seriousrequest vind je alle informatie. Je vindt acties die je één op één kunt overnemen en acties die jou kunnen inspireren. Ook kun je met meerdere mensen een actie opzetten. Bijvoorbeeld met je bedrijf en/of afdeling of met school of de sportvereniging. Zet je met meerdere mensen een actie op maak dan goede afspraken over wie wat doet en hoe de (financiële) afhandeling loopt.

Hoe wordt mijn actie een succes?

Breng zoveel mogelijk mensen op de hoogte van jouw actie. Meld je actie allereerst aan op de 3FM Serious Request website en deel je actie zoveel mogelijk via social media.

Waar vind ik logo’s en campagnemateriaal?

Hier vind je de downloads voor 3FM Serious Request 2017. 

Hoe kom ik met mijn actie in de uitzending?

Registreer je actie. Hoe meer gegevens we van jou hebben, hoe beter. Het redactie- en productieteam van 3FM Serious Request zijn altijd op zoek naar toffe acties. Vergeet niet aan te vinken dat 3FM contact met je mag opnemen. 

Hoe wordt het bedrag van mijn actie berekend?

Dat is heel simpel. Alle bedragen worden bij elkaar opgeteld.

Ik wil collecteren, hoe kom ik aan collectebussen?

Je kunt een collectebus van het Rode Kruis aanvragen. Belangrijk om te weten: op eigen terrein mag je 'vrij collecteren’ (als je toestemming hebt van bijvoorbeeld school of werk). Op openbare locaties, zoals een winkelstraat of stationsplein, moet je een vergunning aanvragen bij de gemeente.

Kan ik ook een gironummer openen voor mijn actie?

We raden je echt aan om geld op te halen via de Kom In Actie-site. Zo weten mensen zeker dat het geld direct bij het Rode Kruis terecht komt. En het scheelt je een hoop administratieve rompslomp. Dus meld je actie aan, zamel het geld in en doneer via de Kom In Actie-site. 

Ik ga een grote actie opzetten en wil persoonlijke advies

Natuurlijk willen we iedereen zo veel mogelijk helpen met het opzetten van een eigen actie. Als je onvoldoende info vindt op de website, neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Heb je vragen over vergunningen in Apeldoorn? Neem dan contact op via de site van de gemeente: www.apeldoorn.nl.

Kan een 3FM DJ mijn actie bezoeken of cheque in ontvangst nemen?

Zoals je je misschien wel kunt voorstellen zijn de 3FM DJ's en Rode Kruis-ambassadeurs heel erg druk tijdens de actieweek. Maar meld je actie vooral aan. Wie weet komt een van de 3FM DJ's radioverslag doen van jouw actie.

Wat doe ik als ik kosten maak voor mijn actie?
Wat is het voordeel van een registratie op de Kom in Actie-website?

De voordelen:

1.     Je hebt een persoonlijke actiepagina waarop je alle informatie over jouw actie kwijt kunt. Je kunt (potentiële) deelnemers en donateurs hier naartoe verwijzen.

2.     3FM kan zien welke acties waar en wanneer in het land plaatsvinden en kan eventueel contact opnemen als ze de actie willen belichten op 3FM.nl, de radio-uitzending of tv-uitzending.

3.     Het Nederlandse Rode Kruis zorgt voor een veilige financiële afhandeling van alle donaties. Het geld komt direct op de rekening van het Nederlandse Rode Kruis terecht. Zelf zie je op elk moment in één oogopslag hoeveel geld er door jouw actie is binnengekomen.

Tot wanneer loopt de actie?

3FM Serious Request eindigt op 24 december 2017. De website blijft uiteraard bestaan. Tot en met februari 2018 kun je jouw actie afronden.

Hoe zet ik een actie op?
  • Bedenk wat je wilt doen. Waar ben je goed in? Waar willen mensen geld voor geven? Tip: verzin een actie die zo dicht mogelijk bij je eigen interesses en talenten ligt. Dat maakt het stukken makkelijker om de actie op touw te zetten!
  • Wat heb je nodig voor je actie? Wanneer ga je het doen en met hoeveel mensen? Vraag vrienden/familie/collega’s om je te helpen en mee te denken. 
  •  Maak een account aan op 3FM.nl/seriousrequest. Dit is je persoonlijke actiepagina waar je informatie kwijt kunt en mensen geld kunnen doneren. 
  •  Start je actie op. 
  •  Promoot je actie en verwijs donateurs naar je actiesite. Check regelmatig de tussenstand op je actiesite. 
  •  Tel het contant ontvangen geld en stort dit bedrag op je actiepagina. 
  • Communiceer het eindbedrag van je actie naar je donateurs en bedank hen.
Wat voor actie kan ik opzetten?

Heb je zin in 3FM Serious Request en wil je graag iets doen? Kom dan in actie! Alles kan, dus leef je uit!

Twijfel je nog over het soort actie? Op 3FM.nl/seriousrequest kun je ook kiezen uit één van de kant-en-klaar acties. Laat je inspireren door de verschillende acties of bekijk wat voor acties er al bij jou in de buurt zijn. Als een van de acties kiest, krijg je speciaal promotiemateriaal voor deze actie en daarnaast krijg je ook een eigen actiepagina. 

Enkele voorbeelden van voorgaande jaren:

  • Je kunt jezelf laten sponsoren om een marathon te lopen, de Kilimanjaro te beklimmen of de Vaalserberg, maar ook om je baard eraf te scheren in ruil voor geld. Met de hele klas tegen betaling een hele nacht wakker blijven, een fietsestafette organiseren of sponsorlezen. 
  • Ook kun je iets verkopen; iets wat je al hebt. Maar je kunt ook iets speciaal maken. Eten, zoals koekjes of soep, maar ook hebbedingetjes zoals ansichtkaarten, kettingen, kerstkransen, beschilderde bordjes, zeepjes of cd's doen het goed.
  • Organiseer een feest, een rondleiding, een workshop, een high-tea of demonstratie. 
  • Houd een inzamelingsactie om oud papier of lege statiegeldflessen in te zamelen.
  • Ga sneeuw ruimen, regel een boottocht of geef een voetbaltraining. 

Vragen over de Kom In Actie website

Ik heb problemen met mijn Kom In Actiepagina!

Geef de foutmelding door aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We proberen het probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

Wat is het voordeel van het registreren van mijn actie?

De voordelen:

1.     Je hebt een persoonlijke actiepagina waarop je alle informatie over jouw actie kwijt kunt. Je kunt (potentiële) deelnemers en donateurs hier naartoe verwijzen.

2.     3FM kan zien welke acties waar en wanneer in het land plaatsvinden en kan eventueel contact opnemen als ze de actie willen belichten op 3FM.nl, de radio-uitzending of tv-uitzending.

3.     Het Nederlandse Rode Kruis zorgt voor een veilige financiële afhandeling van alle donaties. Het geld komt direct op de rekening van het Nederlandse Rode Kruis terecht. Zelf zie je op elk moment in één oogopslag hoeveel geld er door jouw actie is binnengekomen.

Ik organiseer meerdere acties, kan ik het opgehaalde geld per actie splitsen?

Ja, dit kan! Je maakt als actievoerder een profiel aan. Hieronder kun je zoveel acties aanmaken als je wilt. Zo zie je op jouw persoonlijk pagina de verschillende acties die je organiseert en de tussenstand per actie. Ook zie je het door jou opgehaalde bedrag. Elke actie heeft zijn eigen pagina, waardoor er gericht op één actie gedoneerd kan worden.

Hoe kunnen mensen aan mijn actie deelnemen?

Je kunt organisatoren toevoegen aan je actie. Een organisator kan alleen toegevoegd worden wanneer deze persoon zich heeft geregistreerd op de Kom in Actie site. Via 'bewerk je actiepagina' kun je een organisator toevoegen. Als je iemand als organisator toevoegt aan je actie, kan deze persoon ook de actiepagina bewerken. 

Als je een actie organiseert waar mensen aan kunnen deelnemen, zoals een sponsoractie, is promotie van je actie belangrijk. Dit kan door het promotiemateriaal te gebruiken, je eigen sociale kanalen in te zetten en door mensen persoonlijk uit te nodigen voor je actie. Door updates te plaatsen op je actiepagina kun je de verschillende deelnemers aan je actie benoemen. 

Kunnen alleen individuen of ook teams aan mijn actie deelnemen?

Zowel teams als individuele personen kunnen aan je actie deelnemen. Dit is afhankelijk van het soort actie dat je organiseert.

Ik heb 2 losse acties aangemeld, maar ze horen eigenlijk bij elkaar. Wat nu?

Je kunt meerdere organisatoren toevoegen aan je actie. Mede-organisatoren kunnen dan ook je actiepagina bewerken en op je actiepagina kun je omschrijven welke acties je precies doet. Als je een van je acties wil verwijderen kun je dat zelf doen via 'mijn acties', als dat niet lukt of je hebt een andere vraag, stuur dan even een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Waarom hebben jullie eerst mijn gegevens nodig, voordat ik een actie aan kan maken?

Om het mogelijk te maken dat één actievoerder meerdere acties organiseert, moet je je eerst aanmelden als actievoeder waarna je één of meerdere acties aanmeldt. Dus je meldt je eerst aan als actievoerder en vervolgens kun je meteen je actie aanmaken. Succes!

Doneren

Hoe kan ik doneren aan 3FM Serious request?

Je kunt op verschillende manieren doneren aan 3FM Serious Request. Dit zijn de opties: 

Wat moet ik invullen bij 'ten name van'? 3FM Serious Request wordt niet geaccepteerd als tenaamstelling bij de rekening.

Gironummer 661 is van het Nederlandse Rode Kruis. Hier moet dus ten name van het Nederlandse Rode Kruis te Den Haag worden ingevuld.

Kan ik ook doneren vanuit het buitenland?

Zeker! Je kan ook vanuit het buitenland een bijdrage leveren aan 3FM Serious Request. 

Hoe dat in z'n werk gaat, lees je hier

Ik heb (cash) geld ingezameld voor 3FM Serious Request. Waar kan dat heen?

Geld dat je hebt opgehaald kun je via deze sitestorten op jouw actie. Dan wordt het automatisch bij jouw eindbedrag opgeteld. Doe je geen actie, dan kun je het storten op rekeningnummer 661 of IBAN rekeningnummerNL56 INGB 0000 0006 61(7 nullen), ten name van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag.

Wij hebben het liefst dat jullie cash geld zelf tellen en overmaken via deze site. Maar het is ook mogelijk om, als je een cheque komt aanbieden bij het Glazen Huis, het cash geld door de brievenbus te gooien. Je kunt dan alleen niet de tussenstand van je opgehaalde bedrag via deze website bijhouden.

Daarnaast kan je ook heel gemakkelijk (en gratis) het cash geld storten via het GWK. Bekijk hier waar je een vestiging vindt http://www.gwktravelex.nl/store-locator/

  • Het minimum bedrag wat je daar kunt storten is € 5. 
  • Belangrijk om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen.
  • Tot 14 jaar mag er maximaal € 100,- gestort worden en van 14 tot 18 jaar € 1.000
  • Boven 18 jaar mag er tot €10.000,- gestort worden.
Op welk rekeningnummer kan ik het geld storten?

Je kan je bijdrage storten op rekening 661 van het Nederlandse Rode Kruis. Het IBANnummer is NL56INGB0000000661

Let op!
Als je zelf het bedrag op giro 661 stort, dan verloopt deze betaling niet via de Kom In Actie website en kunnen we je bijdrage niet optellen bij het totaal van je eigen actie.

Voor iDeal-betalingen via deze website wordt door het Nederlandse Rode Kruis een ander rekeningnummer gebruikt, namelijk rekening 22744 of IBANnummer NL74INGB0000022744. Als je dus naar de 661 rekening geld stort dan krijg je in je eigen overzicht te zien dat het van de rekening 22744 is afgeschreven. Geen probleem dus, want het is op de goede rekening gekomen. 

Indien je via deze website een machtiging afgeeft, zal het Nederlandse Rode Kruis van rekeningnummer 716 of IBANnummer NL26INGB0000000716 gebruik maken om het geld te incasseren.

Alle 3FM Serious Request donaties worden bij elkaar opgeteld en besteed aan projecten die onder het thema van 2017 vallen.

Waarom gebruikt het Nederlandse Rode Kruis verschillende rekeningnummers?

Het algemene rekeningnummer voor 3FM Serious Request is rekening 661.

Het Nederlandse Rode Kruis gebruikt voor alle iDeal-betalingen rekening 22744, dus ook voor de actie 3FM Serious Request.

Voor het incasseren van machtigingen gebruikt het Nederlandse Rode Kruis rekening 716, dus ook voor de actie 3FM Serious Request.

Op basis van de achterliggende coderingen weten we voor welk project de donatie bestemd is. Alle 3FM Serious Request donaties worden bij elkaar opgeteld en besteed aan de projecten die onder het thema van 2016 vallen.

Kan ik ook zelf een gironummer openen voor mijn actie?

We raden je aan zoveel mogelijk betalingen via de Kom In Actie website te laten verlopen. Zo weten alle betrokkenen zeker dat het geld direct bij het Rode Kruis terecht komt. Het kan zijn dat je een actie opstart waarvoor je de donatie-module van de Kom In Actie website niet (goed) kan gebruiken. We raden je dan aan je actie wel aan te melden, het geld cash in te zamelen en achteraf via de Kom In Actie website te doneren. Zo is het voor de gevers aan jouw actie duidelijk en transparant en weten zij dat het geld bij het Rode Kruis terecht komt. Daarnaast heb je er veel minder administratieve afhandeling van.

Hoe wordt het totaalbedrag van een actie bepaald?

Alle bedragen die via de site worden gedoneerd worden bij elkaar opgeteld. Daarnaast kun je cash geld bij het Glazen Huis door de brievenbus gooien als je jouw cheque komt inleveren. Het opgehaalde bedrag in cash is dan helaas niet terug te zien in de tussenstand op je persoonlijke actiepagina. Wij raden daarom iedereen aan om cash opgehaalde bedragen zelf over te maken via de website. Je kunt dan in een omschrijving vertellen waar, wanneer en door wie dit bedrag is opgehaald.

Kan een ambassadeur van het Rode Kruis mijn actie bezoeken of een cheque in ontvangst nemen?

Onze ambassadeurs vinden het erg leuk om bij activiteiten van en voor het Rode Kruis aanwezig te zijn. Maar zij hebben, zoals je zult begrijpen, ook beperkte tijd i.v.m. hun drukke schema’s. De ambassadeurs zijn door ons al benaderd voor 3FM Serious Request en worden al (beperkt) ingezet voorafgaand en tijdens de actieweek en zijn dus helaas niet beschikbaar om bij ' Kom In Actie' initiatieven aanwezig te zijn.

Word ik lid van het Rode Kruis als ik doneer

Nee, je wordt geen lid van het Rode Kruis en doneert eenmalig. Wel kan het zijn dat het Rode Kruis contact met je opneemt. In het privacy statement kan je hier meer over lezen.

Ik wil graag een cheque aanbieden bij het Glazen Huis. Hoe kan ik dat het beste doen?

We hebben een voorbeeldcheque voor je gemaakt. Deze kun je downloaden en invullen. Vervolgens kun je de cheque afleveren bij de Chequebox naast het Glazen Huis.

Je kunt natuurlijk ook je creativiteit de vrije loop laten en zelf een cheque maken! Vermeld dan wel onderstaande punten:

  • Naam actie
  • Naam actievoerder(s)
  • Bedrag
  • Telefoonnummer en e-mailadres waarop je te bereiken bent
  • Of je het bedrag hebt overgemaakt, gaat overmaken of (een deel) cash inlevert 
  • Of je een persoonlijke actiepagina hebt aangemaakt op de Kom-in-Actie website

Je hoeft geen afspraak te maken om je cheque te komen aanbieden. Je bent altijd van harte welkom bij de Chequebox!

Wat is een IBAN nummer?

IBAN is het internationale bankrekeningnummer. Vanaf 1 februari 2014 moet iedereen in Europa dit internationale nummer gebruiken bij overboekingen. Een aantal Nederlandse banken hebben het IBAN nummer nu al ingevoerd. Om een donatie te doen aan 3FM Serious Request kunt u een bedrag overmaken naar het IBAN rekeningnummer NL56 INGB 0000 0006 61(7 nullen), ten name van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag.

Bij internationale betalingen dient u ook de Bank Identifier Code (BIC) of SWIFT code te vermelden. Dat is in dit geval INGB NL2A.

Vrijwilligerswerk

Ik wil als vrijwilliger aan de slag voor 3FM Serious Request. Kan ik mijn cv opsturen?

Het is niet nodig om je cv op te sturen. Eind november start de werving van vrijwilligers die nodig zijn tijdens de actieweek. Meld je hier aan.

Demo van de dag

Wat is de Demo van de Dag?

Ben je muzikant en wil je airplay op 3FM? Laat dan je demo achter! Wie weet wordt jouw nummer gedraaid tijdens 3FM Serious Request.

Drop hier je demo en zorg ervoor dat jij de meeste donaties binnenhaalt. Tijdens 3FM Serious Request wordt elke dag het liedje dat het hoogste bedrag heeft opgehaald - de dagwinnaar - Demo van Dag. Dat betekent airplay tijdens 3FM Serious Request. Da's niet niets!

Hoe werkt de Demo van de Dag?

Maak een actie aan op 3fm.nl/seriousrequest. Upload je demo op je eigen actiepagina of plaats een link (naar YouTube of Soundcloud) in de omschrijving van je actie. Zorg ervoor dat jij de meeste donaties ophaalt. Hoe hoger het bedrag dat aan jouw demo wordt gedoneerd, hoe groter de kans dat jij airplay krijgt!

Elke dag wordt de demo die het meeste geld heeft opgehaald de Demo van de Dag. Die winnende demo wordt die avond gedraaid op 3FM.

Twee vliegen in één klap dus. Je haalt geld op voor een goed doel én je verdient airplay! Als je eenmaal Demo van de Dag bent geweest, kun je met dezelfde demo niet meer meedoen. Dan hebben andere demo's ook nog een kans! 

Ben je niet muzikaal aangelegd? Doneer dan aan jouw lievelingsdemo!

Hoe krijg ik het hoogste bedrag bij elkaar?

Promotie, promotie, promotie! Gebruik je vrienden, familie en kennissen. Vraag hen om je te steunen en geld te doneren. Daarnaast is social media belangrijk. Deel je item via Facebook en Twitter. Zorg dat jouw vrienden je bericht delen en liken. Hoe meer likes, hoe groter je bereik!

Ik heb een band. Kan ik mijn demo aanvragen tijdens 3FM Serious Request?

Je kunt je demo aanmelden voor de Demo van de Dag via de website. Vrienden, familie en kennissen kunnen vervolgens doneren aan jouw demo. Elke dag wordt de demo die het meeste geld heeft opgehaald, gedraaid. Het is dus niet mogelijk om je eigen demo aan te vragen bij ‘Vraag een plaat aan’. 

Contact met 3FM DJ's

Ik wil dat een 3FM DJ langskomt bij mijn actie. Mag ik het nummer van een DJ?

Helaas geven we geen contactgegevens van 3FM DJ's. Wil je je actie in het zonnetje zetten? Meld je actie aan op de Kom In Actie-site, en wie weet komt er een 3FM DJ langs.

Ik heb een vraag aan een 3FM DJ over 3FM Serious Request. Waar kan ik terecht?

Hier vind je de e-mailadressen van de DJ's. Weet wel dat ze elke dag heel veel mails krijgen, dus niet altijd kunnen reageren. Ben je fervent Twitteraar? Stel je vraag via Twitter. Daar heb je een grotere kans van slagen.

Ik heb een persverzoek

Persverzoeken kunnen ingediend worden bij Anneke de Vries: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Veiling

Ik heb een leuk veilingitem, wat nu?

Heb je een leuk item voor de veiling? Vul dan het formulier in op 3fm.nl/veiling. Zorg ervoor dat alle contactgegevens juist zijn en de beschrijving zo gedetailleerd mogelijk is. Zodra jouw aanmelding binnen is, nemen wij het door jou aangeboden item in behandeling en hoor je zo snel mogelijk of jouw veilingitem kan worden geveild.

Aan welke eisen moet een veilingitem voldoen?

Voor de veiling van 3FM Serious Request zijn we op zoek naar écht unieke veilingitems. Denk hierbij aan objecten en belevenissen die doorgaans niet in de winkel te koop zijn.

Wordt mijn item gegarandeerd geveild?

Door het grote aanbod van veilingitems is de veilingmeester genoodzaakt om keuzes te maken tussen de verschillende items. Om de kwaliteit en de diversiteit van de veiling te waarborgen, kunnen helaas niet alle items geveild worden. De veilingmeester bepaalt uiteindelijk of het door jou aangeboden veilingitem ook daadwerkelijk geveild wordt. Hij houdt daarbij rekening met de kwaliteit van het aangeboden item en de balans van het aanbod voor de gehele veiling van 3FM Serious Request. NPO 3FM wil graag een veiling organiseren die voor ieder wat wils biedt en voor iedere portemonnee aangenaam is.

Hoe weet ik of mijn item wordt geveild?

Als de veilingmeester het item heeft goedgekeurd, krijg je van ons bericht dat het door jou aangeboden item geveild gaat worden. Ook ontvang je van ons een bericht wanneer je item geveild gaat worden. Zorg ervoor dat je jouw achterban laat weten dat je item online staat, en motiveer hen om ook een bod uit te brengen.

Vanaf en tot wanneer kan ik mijn veilingitem opgeven?

Het aanmelden van veilingitems kan vanaf het najaar. Rond september/oktober gaat het aanmeldingsformulier op 3fm.nl/veiling online. Het aanbieden van een veilingitem kan tot en met 24 december 2017. 

Aan welke eisen moeten de foto's voor op de veiling voldoen?

De foto's moeten een minimale grootte hebben van 500x500 pixels en verstuurd worden als een .JPEG of .PNG bestand. Zorg ook dat je foto niet groter is dan 2MB en dat de bestandsnaam alleen cijfers en letters bevat. Eén van de foto's mag een logo van jouw bedrijf zijn. Zorg ervoor dat je het object zo goed mogelijk weergeeft. Als je een belevenis aanbiedt, kun je foto's sturen die een goede impressie geven van de belevenis.

Wanneer begint en eindigt de veiling?

De veiling van 3FM Serious Request opent 6 december. Tot en met 24 december kun je items aanbieden, waarna de veiling vervolgens doorloopt tot en met 31 december. 

Komt mijn eigen beschrijving van het item online te staan?

Nee, de medewerkers van 3FM Serious Request Veiling herschrijven jouw tekst. Ze geven uitsluitend aan wat jij bij de aanmelding hebt aangegeven over het item.

Hoelang blijft mijn item online staan?

We kunnen niet vastleggen hoe lang het door jou aangeboden item online blijft staan. Dit wordt bepaald aan de hand van de diversiteit van het aanbod van de veiling. Een item blijft maximaal 10 dagen online staan. 

Mag ik een URL plaatsen bij mijn item?

Het is helaas voor niemand toegestaan om een URL te plaatsen bij een veilingitem. NPO 3FM is een publieke omroep en het is in de Mediawet verboden om door te linken naar andere partijen.

Mag ik een minimum bod opgeven?

Nee, alle veilingitems beginnen met een openingsbod van 1 euro. Zo krijgen zoveel mogelijk mensen de kans om mee te bieden. De 3FM Serious Request Veiling is er voor iedereen. Alle kleine beetjes helpen.

Hoe komt mijn item bij jullie terecht?

Wanneer je item geveild wordt, verzoeken wij jou om het item zo snel mogelijk te sturen naar onze opslagplaats in Nijmegen:

Veilet BV
t.a.v. Veiling 3FM
Tarweweg 1-H
6534 AM  Nijmegen

Veilet BV zorgt voor de administratieve en logistieke afhandeling. Zij zorgen er ook voor dat jouw item bij de hoogste bieder wordt bezorgd. Het is dus van groot belang dat aanbieders hun object zo snel mogelijk naar bovenstaand adres sturen

Als je een belevenis aanbiedt, kun je uiteraard niets opsturen. In dit geval is het van belang dat we jouw juiste contactgegevens hebben.

Kan ik mijn item persoonlijk langsbrengen bij 3FM of het Glazen Huis?

Nee, door de grote drukte rondom 3FM Serious Request is het helaas niet mogelijk om veilingitems persoonlijk langs te brengen bij NPO 3FM of bij het Glazen Huis. Wij verzoeken iedereen met klem het aangeboden item op te sturen of te brengen naar onze partner Veilet BV in Nijmegen.

Is er een deadline voor het versturen van items?

Stuur je item a.u.b. op vóór 25 december 2017.

Mijn item is een belevenis. Moet deze rond de periode van 3FM Serious Request 2016 plaatsvinden?

De ervaring leert ons dat de ‘hype’ van 3FM Serious Request meestal zo'n drie maanden tot na het evenement aanhoudt. Het is voor partijen leuk als de belevenis in deze periode kan plaatsvinden. Uiteraard is dit niet noodzakelijk en kunnen belevenissen ook buiten die drie maanden plaatsvinden. 

Mijn item is een belevenis. Hoe kom ik in contact met de hoogste bieder?

Veilet BV stuurt jou een e-mail met de contactgegevens van de hoogste bieder. Deze persoon ontvangt ook jouw contactgegevens. Op deze manier kunnen jullie met elkaar tot een overeenkomst komen.

Hoe weet ik hoeveel mijn item heeft opgebracht?

Direct nadat jouw veilingitem is geveild, krijg je een bericht met de melding wat jouw item heeft opgebracht. Ook in het overzicht van de door jou aangeboden items wordt de opbrengst vermeld.

Ik heb het hoogste bod uitgebracht op een object (item dat per post wordt verstuurd). Wat nu?

Een speciale verzendservice zorgt ervoor dat het item z.s.m. per post bij jou wordt bezorgd. Let op: deze procedure wordt pas in gang gezet wanneer je het item betaald hebt. Je betaalt je item bij "Mijn veiling", in je menu op de veilingwebsite: kijk bij "Gewonnen items".

Ik heb het hoogste bod uitgebracht op een dienst (item dat een belevenis is). Wat nu?

Nadat je het item hebt betaald, ontvang je een e-mail van Veilet BV. In deze e-mail staan de contactgegevens van de aanbieder. Wij raden je aan z.s.m. contact op te nemen met deze persoon. Op die manier kunnen jullie samen tot een overeenkomst komen. De aanbieder van het item ontvangt eveneens een e-mail met jouw contactgegevens. Je betaalt je item bij "Mijn veiling", in je menu op de veilingwebsite: kijk bij "Gewonnen items".

Ik heb een andere vraag

Staat jouw vraag niet tussen de veel gestelde vragen? Stel dan je vraag aan de veilingmeester via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Waarom heb ik nog steeds geen reactie?

Vooral in de maanden november en december is het wegens 3FM Serious Request erg druk. De veiling wordt overspoeld met (aan)vragen. Daarom kan het soms even duren voor je antwoord krijgt. Uiteraard proberen wij zo snel mogelijk te reageren op al jullie e-mails.

Hoe werkt het bieden?

Als je bent ingelogd, kun je gaan bieden. Een tip: lees de veilingvoorwaarden.

Hoe kan ik bieden?
Ga naar de detailpagina van het veilingitem waar je op wilt bieden. Op deze pagina vind je alle informatie die belangrijk is om de hoogte van je bod te bepalen: de omschrijving van het veilingitem, de sluitingsdatum en sluitingstijd van het veilingitem en het huidige hoogste bod. Vul jouw bod in. Als je klikt op 'Plaats bod', wordt eerst om een bevestiging gevraagd. Als je klikt op 'Bod plaatsen' wordt je bod bevestigd en geplaatst. Je krijgt per e-mail een bevestiging.

Bod verwijderen
Een bod kun je niet verwijderen. Het is een bindende overeenkomst. Als je biedt, ga je akkoord met de algemene veilingvoorwaarden die gelden bij Veilet Veilingen. Als je het veilingitem krijgt toegewezen, ben je verplicht om het te betalen en af te nemen.

Wat is een normaal bod en wat is een AutoBod?
Normaal Bod
Je biedt een bepaald bedrag voor een veilingitem. Als iemand vervolgens hoger biedt, kun je zelf weer een nieuw bod plaatsen. Als er weer een hogere bieding binnenkomt, krijg je daar via het door jou ingevulde e-mail adres een bericht over.

Automatisch opbieden
Automatisch bieden is te vergelijken met een schriftelijke bieding tijdens een 'live' veiling. Je geeft aan welke prijs je maximaal voor het veilingitem wil betalen. Het veilingsysteem regelt de biedingen voor je: telkens als iemand hoger dan jij biedt, gooit het systeem daar een hoger bod over (op basis van de afgesproken verhoging). Het systeem stopt pas als iemand anders een bod uitbrengt boven jouw maximum bedrag. In dat geval krijg je daar direct een e-mail over.

Voorbeeld: iemand biedt € 250 voor een veilingitem en je wilt er maximaal € 450 voor uitgeven. Je kiest voor de optie Automatisch bieden en vult het bedrag van € 450 in. In de categorie € 200 - € 500 is de bodverhoging € 10 per bod. Het systeem zal dan namens jou € 260 bieden. Als een ander € 270 biedt, dan biedt het systeem voor jou € 280. Als niemand hoger biedt, krijg jij het object voor € 280. Gaat het bieden door? Dan zal het systeem net zolang voor je meebieden totdat je maximale bod van € 450 is bereikt.

Je kunt je Automatische bod verlagen door een nieuw Automatisch bod te plaatsen: kies eerst voor "Stop automatisch bieden" en vul daarna een nieuw Automatisch bod in.

Kan ik mijn biedingen volgen?
Klik op ‘Mijn biedingen’ in je gebruikerspaneel. Je krijgt nu precies te zien op welke veilingitems je geboden hebt. Je kunt hier ook checken of je nog steeds de hoogste bieder bent.

Bodverhogingen
Als iemand een hoger bod uitbrengt, dan wordt het bod automatisch verhoogd: dat heet een bodverhoging. Met welk bedrag het bod precies omhoog gaat, hangt af van de hoogte van het huidige bod. Dit zijn de afspraken:

Wanneer geldt welke bodverhoging?
Huidig hoogste bod                            Verhoging
€ 0      -      €50                                     € 1
€ 50    -      €100                                   € 2,50
€ 100  -      €200                                   € 5
€ 200  -      €500                                   € 10
€ 500  -      €1000                                 € 25
€ 1000 of meer                                     € 50

Wachten met bieden heeft geen zin
Als iemand in de laatste 5 minuten voor sluiting een bod uitbrengt, verlengen we de sluitingstijd voor dat object met 5 minuten. Komt er nog een nieuw bod? Dan volgt er weer een verlenging. Op deze manier voorkomen we dat mensen wachten met bieden tot in de laatste seconden.

Wat is een normaal bod en wat is een AutoBod?

Normaal Bod

Je biedt een bepaald bedrag voor een veilingitem. Als iemand vervolgens hoger biedt, kun je zelf weer een nieuw bod plaatsen. Als er weer een hogere bieding binnenkomt, krijg je daar een e-mail over.

Automatisch opbieden
Automatisch bieden is te vergelijken met een schriftelijke bieding tijdens een 'live' veiling. Je geeft aan welke prijs je maximaal voor het veilingitem wil betalen. Het veilingsysteem regelt de biedingen voor je: telkens als iemand hoger dan jij biedt, gooit het systeem daar een hoger bod over (op basis van de afgesproken verhoging). Het systeem stopt pas als iemand anders een bod uitbrengt boven jouw maximum bedrag. In dat geval krijg je daar direct een e-mail over.

Voorbeeld: iemand biedt € 250 voor een veilingitem en je wilt er maximaal € 450 voor uitgeven. Je kiest voor de optie Automatisch bieden en vult het bedrag van € 450 in. In de categorie € 200 - € 500 is de bodverhoging € 10 per bod. Het systeem zal dan namens jou € 260 bieden. Als een ander € 270 biedt, dan biedt het systeem voor jou € 280. Als niemand hoger biedt, krijg jij het object voor € 280. Gaat het bieden door? Dan zal het systeem net zolang voor je meebieden totdat je maximale bod van € 450 is bereikt.

Je kunt je Automatische bod verlagen door een nieuw Automatisch bod te plaatsen: kies eerst voor "Stop automatisch bieden" en vul daarna een nieuw Automatisch bod in.

Kan ik mijn biedingen volgen?
Klik op ‘Biedingen’ in je gebruikerspaneel.

Je krijgt nu precies te zien op welke veilingitems je geboden hebt. Je kunt hier ook checken of je nog steeds de hoogste bieder bent.

Bodverhogingen
Als iemand een hoger bod uitbrengt, dan wordt het bod automatisch verhoogd: dat heet een bodverhoging. Met welk bedrag het bod precies omhoog gaat, hangt af van de hoogte van het huidige bod. Dit zijn de afspraken:

Wanneer welke bodverhoging?
Huidig hoogste bod                            Verhoging
€ 0      -      €50                                      € 1
€ 50    -      €100                                   € 2,50
€ 100  -      €200                                   € 5
€ 200  -      €500                                   € 10
€ 500  -      €1000                                 € 25
€ 1000 of meer                                     € 50

Wachten met bieden heeft geen zin
Als iemand in de laatste 5 minuten voor sluiting een bod uitbrengt, verlengen we de sluitingstijd voor dat object met 5 minuten. Komt er nog een nieuw bod? Dan volgt er weer een verlenging. Op deze manier voorkomen we dat mensen wachten met bieden tot in de laatste seconden.

Hoera! Ik heb het hoogste bod op een veilingitem. Wanneer hoor ik iets?

Als je het hoogste bod hebt uitgebracht op een veilingitem, is het item écht van jou op het moment dat de betaling binnen is. De organisatie van de veiling zet alle zeilen bij om het veilingitem zo snel mogelijk bij jou af te laten leveren. Houd er rekening mee dat door het grote aanbod van veilingitems de verzending van de items langer kan duren. Wij doen ons uiterste best!

Nederlands doel

In Nederland zijn ook heel veel hulpbehoevenden! Waarom komen jullie niet in actie voor een Nederlands doel?

Dat wij bij 3FM ons inzetten voor een stille ramp, betekent natuurlijk niet dat we onze ogen sluiten voor het feit dat er in Nederland ook hulpbehoevenden zijn. Maar 3FM Serious Request is in 2004 ontstaan met het idee om samen met het Rode Kruis aandacht te vragen en geld in te zamelen voor een stille ramp: een wereldwijde ramp waar mensen geen weet van hebben dat het speelt, waar geen aandacht voor is in de media en waar geen eurocent voor binnen komt. Met de actie zamelen duizenden actievoerders niet alleen geld in, maar zet NPO 3FM ook een stille ramp op de kaart, zodat mensen weten dat het speelt.

Wie kiest het doel en hoe doen jullie dat?

Samen met het Rode Kruis kiezen we elk jaar het thema van 3FM Serious Request 2017. Als onafhankelijke organisatie weet het Rode Kruis als geen ander wat er speelt in de wereld. Welke grote rampen spelen zich op dit moment af, zonder dat wij in Nederland hiervan af weten, waar in de media geen woord over wordt verteld en waar geen cent voor wordt opgehaald? Het thema zal in ieder geval verbonden zijn aan het type hulpverlening die het Rode Kruis als humanitaire noodhulporganisatie in de wereld kan bieden.

Populair op 3FM

Bericht naar de studio

Vul in als je een antwoord wilt kunnen ontvangen