Meer NPO

Veelgestelde vragen

3FM Serious Request

Wat is het doel van 3FM Serious Request: The Lifeline 2020?

3FM Serious Request: The Lifeline 2020 komt dit jaar samen met het Rode Kruis in actie om medische hulpverlening te ondersteunen tijdens de coronacrisis en verspreiding van het virus tegen te gaan.

Overal staan hulpverleners, lokale klinieken en ziekenhuizen onder hoogspanning als gevolg van de coronapandemie. Zij zijn overbelast, vaak met desastreuze gevolgen. De opbrengst van 3FM Serious Request: The Lifeline 2020 gaat naar het Rode Kruis, dat zich in Nederland en in het buitenland inzet om die druk op hulpverleners te verlichten met mensen en middelen. Ook helpt het Rode Kruis de verspreiding van corona tegen te gaan. 

Het Rode Kruis helpt de GGD in het uitvoeren van bron– en contactonderzoeken om verspreiding van het virus te voorkomen en bij het runnen van coronatestlocaties op diverse plekken in het land. Daarnaast helpt het Rode Kruis bij het afnemen van coronatesten aan huis. Tijdens de eerste coronagolf in het voorjaar sprongen honderden Rode Kruis vrijwilligers wekenlang bij om huisartsen, zorgpersoneel en ziekenhuizen te ontlasten en versterken.

Het Rode Kruis voorziet hulpverleners van medisch materiaal, desinfectiemiddelen en persoonlijke beschermingsmiddelen. Vrijwilligers helpen met opvang van patiënten, desinfectie, en screening van mogelijke corona patiënten. Zij geven ook voorlichting over gezondheidsmaatregelen als handen wassen en hoest-etiquette en leggen handenwas-stations aan om hygiëne te bevorderen.

Met 3FM Serious Request: The Lifeline komen we in actie voor de medische hulpverleners en hun ondersteuners. We zorgen dat de hoogspanning van de hulpverleners verlicht wordt en helpen mee om de verspreiding van corona tegen te gaan. Kom in actie tijdens 3FM Serious Request: The Lifeline, en help de helpers!

Welke 3FM-dj’s leiden de actie?

Frank van der Lende + Eva Koreman, Sander Hoogendoorn + Sophie Hijlkema en Rob Janssen + Wijnand Speelman.

Waar kan ik 3FM Serious Request: The Lifeline volgen?

3FM Serious Request: The Lifeline is 24 uur per dag live te volgen. Natuurlijk via de radio, maar ook via de website & op Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, NPO 1 en NPO 1 Extra.

Je kunt The Lifeline natuurlijk volgen op televisie. Elke dag geven wij updates tussen 09:00 en 18:00 uur op NPO1. En Je kan 24/7 meekijken via NPO1 Extra. Waar je dit kanaal vindt op jouw televisie? Zie je hieronder!

Ziggo:
128

KPN/ XS4all/Telfort:
42 + 76

Caiway:
101

Canal Digitaal:
103

T-mobile thuis:
273

Tele2:
201

Delta:
33

Online:
32

Youfone:
30

 

Waarom ontvang ik e-mails van het Rode Kruis over 3FM Serious Request: The Lifeline?

Als je 3FM Serious Request eerder hebt gesteund, gaan we ervan uit dat je geïnteresseerd bent in nieuws over 3FM Serious Request: The Lifeline. We gebruiken jouw e-mailadres om je te bedanken en geven een terugkoppeling van de besteding van voorgaande edities van 3FM Serious Request. Heb je daar geen behoefte aan, stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Wat gebeurt er als de coronamaatregelen veranderen en strenger worden?

 

3FM Serious Request: The Lifeline zal ten alle tijden het advies van het RIVM hierin volgen. 

Wat is 3FM Serious Request: The Lifeline?

Frank van der Lende & Eva Koreman, Sander Hoogendoorn & Sophie Hijlkema en Rob Janssen & Wijnand Speelman gaan van 18 t/m 24 december op Vliegveld Twenthe in lockdown voor 3FM Serious Request: The Lifeline. De drie dj-duo's maken gezamenlijk 24 uur per dag live radio en online content, maar moeten ook 24 uur per dag een loopband draaiende houden. Hiermee motiveren ze luisteraars om zelf ook in actie te komen door coronaproof mee te lopen in hun eigen omgeving en zich te laten sponsoren voor elke gelopen kilometer. Ook kunnen luisteraars tegen betaling een plaat aanvragen of rechtstreeks doneren. Dit alles met maar één doel: geld inzamelen voor het Rode Kruis, dat hulpverleners ontlast en de verspreiding van corona tegengaat in binnen- en buitenland.

DONEER NU KOM IN ACTIELOOP MEE!

 

 

 

Opbrengst / besteding van het geld

Hoeveel geld haalt 3FM op met 3FM Serious Request: The Lifeline?

Hoeveel geld dit jaar opgehaald gaat worden is nog niet te schatten. Er is geen streefbedrag, elke euro die we inzamelen tijdens 3FM Serious Request: The Lifeline is er één die we kunnen inzetten voor een mooiere wereld. Elke euro telt. We hopen dat veel mensen in actie komen en willen meehelpen.

Wat kan het Rode Kruis doen met mijn donatie?

Het Rode Kruis richt zich in binnen- en buitenland op het verlichten van de hoogspanning op de (medische) hulpverlening, om er zo voor te zorgen dat iedereen de zorg krijgt die hij/zij nodig heeft, óók tijdens de corona-pandemie.

Het Rode Kruis richt zich daarbij op twee hoofdzaken:

  1.  Het ondersteunen en versterken van gezondheidscentra, huisartsen en ziekenhuizen door hen helpende handen te bieden, logistiek te ondersteunen en door hen van kennis en middelen te voorzien. Zo kunnen zij méér mensen in nood helpen en blijven zij zelf ook duurzaam inzetbaar.
  2. Het terugdringen van het coronavirus en beperken van het aantal infecties, en daarmee van de aantallen mensen die medische hulp nodig hebben. Zo voorkomen we het aantal mensen dat overlijdt als gevolg van het virus, óf omdat zij voor een andere ziekte niet geholpen kunnen worden.

Voorbeelden van wat het Rode Kruis kan doen met jouw donatie:

  • Voor € 4 geeft een Rode Kruis vrijwilliger voorlichting over het coronavirus, screening op symptomen, het belang van hygiëne en om geruchten en fabels te ontkrachten. 
  • Voor € 6 krijgt schaffen we 500ml handen-desinfectiegel aan 
  • Voor € 20 krijgt een hulpverlener een uitrusting met beschermingsmiddelen: bijvoorbeeld een bril, mondkapje, schort en handschoenen 
  • Voor € 32.50 kan het Rode Kruis een handwas-station aanleggen in een dorp, bij een gezondheidscentrum of quarantaine locatie 
  •  Voor € 50 kan het Rode Kruis één infrarood thermometer aanschaffen, waarmee je snel kunt controleren of iemand verhoging of koorts heeft

 

Is het geld van alle edities al besteed?

Elk jaar vertelt het Rode Kruis hoe zij het geld hebben besteed. Hier vind je bijvoorbeeld wat er met een deel van de opbrengst van 3FM Serious Request: The Lifeline 2019 is gedaan.

Hoeveel van het opgehaalde geld van 3FM Serious Request: The Lifeline gaat naar het Rode Kruis?

De volledige opbrengst van 3FM Serious Request gaat naar het Rode Kruis. Het Rode Kruis gebruikt maximaal 7 procent van de opbrengst om de actie mogelijk te maken. Over de precieze besteding van deze 7% vind je meer informatie bij het Rode Kruis.

Actieweek

Kan ik nog steeds een plaatje aanvragen?

Dat kan zeker! Het aanvragen van je favoriete nummer is nog steeds een manier om 3FM Serious Request: The Lifeline te steunen. Binnenkort is dit weer mogelijk via 3fm.nl en de 3FM App.

Kan ik de dj-teams helpen?

Dat kan zeker! Loop mee vanuit huis of kom thuis op een andere manier in actie. Tijdens 3FM Serious Request kun je de dj’s natuurlijk ook steunen door een plaat aan te vragen. Deze optie zal in december ook beschikbaar worden op de website.

Kom in actie

Ik wil een logo’s van 3FM Serious Request: The Lifeline hebben - waar vind ik die?

Die vind je op 3FM.nl/downloads!

Hoe wordt mijn actie of sponsorloop een succes?

Breng zoveel mogelijk mensen op de hoogte van jouw actie. Meld je actie allereerst aan en deel hem daarna op al je social media kanalen!

Tips om je actie online zichtbaar te maken:

  • Tag op social media 3FM altijd in je post

  • Gebruik de hashtags #3FM #SR20

Hoe wordt het bedrag van mijn actie berekend?

Dat is heel simpel. Alle bedragen worden bij elkaar opgeteld.

Waar moet ik rekening mee houden als ik een actie opzet?

Kom jij in actie? Dat is super leuk! Organiseer een online avondje uit, fiets of ren alleen jouw favoriete rondje of verkoop je oude spullen. Het maakt niet uit wat je doet, zolang je je maar aan de regels van het RIVM houdt. Maak snel jouw actie aan via 3fm.nl/kominactie en laat je sponsoren door familie en vrienden en steun zo 3FM Serious Request.

Ik ga een grote actie opzetten en wil persoonlijk advies, hoe kan ik jullie bereiken?

Natuurlijk willen we iedereen zoveel mogelijk helpen met het opzetten van een eigen actie. Als je onvoldoende info vindt op de website, neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Kan een 3FM-dj mijn actie bezoeken of cheque in ontvangst nemen?

Dat kan! Meld je actie aan en wie weet komen de 3FM-dj’s langs. Zoals je je misschien wel kan voorstellen zijn de dj’s en de Rode Kruis-ambassadeurs heel erg druk tijdens de actieweek, dus we kunnen helaas geen garantie bieden. Ook zullen we ten alle tijden de coronamaatregelen vanuit het RIVM hierin volgen.

Wat doe ik als ik kosten maak voor mijn actie?

Ga verantwoord om met kosten. NPO 3FM en het Rode Kruis vergoeden deze kosten niet.

Tot wanneer loopt de actie?

3FM Serious Request: The Lifeline eindigt op 24 december 2020. De website blijft uiteraard bestaan. Tot en met februari 2021 kun je jouw actie of evenement afronden, maar het is natuurlijk tof als jouw bedrag er al bij zit op 24 december en meetelt bij het eindbedrag dat we op Kerstavond bekend maken!

Hoe zet ik een actie op?

Hieronder alles over hoe je een actie opzet voor 3FM Serious Request: The Lifeline 2020.

  • Bedenk wat je wilt doen. Waar ben je goed in? Waar willen mensen geld voor geven? Tip: verzin een evenement dat zo dicht mogelijk bij je eigen interesses en talenten ligt. Dat maakt het stukken makkelijker om het op touw te zetten!
  • Wat heb je nodig voor je actie of evenement? Wanneer ga je het doen en met hoeveel mensen? Vraag vrienden/familie/collega’s om je te helpen en mee te denken. 
  • Stel jezelf de vraag: houd ik me met mijn actie ten alle tijden aan de coronamaatregelen vanuit het RIVM?
  • Maak een account aan op 3FM.nl/seriousrequest. Dit is je persoonlijke actiepagina waar je informatie kwijt kunt en mensen geld kunnen doneren. 
  • Start je actie op. 
  • Promoot je actie en verwijs donateurs naar je Kom In Actie-site. Check regelmatig de tussenstand.
  • Tel het contant ontvangen geld en stort dit bedrag op je pagina. 
  • Communiceer het eindbedrag van je actie naar je donateurs en bedank hen.
Wat voor actie kan ik opzetten?

Alles is mogelijk zolang je jezelf aan de coronamaatregelen vanuit het RIVM houdt! Enkele voorbeelden van voorgaande jaren: 

  • Je kunt jezelf laten sponsoren om een marathon te lopen, de Kilimanjaro te beklimmen of de Vaalserberg, maar ook om je baard eraf te scheren in ruil voor geld. Met de hele klas tegen betaling een hele nacht wakker blijven, een fietsestafette organiseren of je laten sponsoren voor elk gelezen woord tijdens het (voor)lezen. 

  • Ook kun je iets verkopen; iets wat je al hebt. Maar je kunt ook iets speciaal maken. Eten, zoals koekjes of soep, maar ook hebbedingetjes zoals ansichtkaarten, kettingen, kerstkransen, beschilderde bordjes, zeepjes of cd's doen het goed.

  • Houd een inzamelingsactie om oud papier of lege statiegeldflessen in te zamelen.

  • Ga sneeuwruimen, regel een boottocht of geef een voetbaltraining.

Vragen over de Kom In Actie website

Ik heb problemen met mijn Kom In Actie-pagina!

Geef de foutmelding door aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Beschrijf zo specifiek mogelijk het probleem en stuur eventueel een print screen. We proberen het probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

Wat is het voordeel van een registratie op de Kom in Actie-website?

De voordelen:

  1. Je hebt een persoonlijke actiepagina waarop je alle informatie over jouw actie kwijt kunt. Je kunt (potentiële) deelnemers en donateurs hier naartoe verwijzen.
  2. 3FM kan zien welke acties waar en wanneer in het land plaatsvinden en kan eventueel contact opnemen als ze de actie willen belichten op 3FM.nl, de radio-uitzending of tv-uitzending.
  3. Het Nederlandse Rode Kruis zorgt voor een veilige financiële afhandeling van alle donaties. Het geld komt direct op de rekening van het Nederlandse Rode Kruis terecht. Zelf zie je op elk moment in één oogopslag hoeveel geld er door jouw actie is binnengekomen.
Ik organiseer meerdere acties, kan ik het opgehaalde geld per actie splitsen?

Ja, dit kan! Je maakt als actievoerder een profiel aan. Hieronder kun je zoveel acties aanmaken als je wilt. Zo zie je op jouw persoonlijk pagina de verschillende acties die je organiseert en de tussenstand per actie. Ook zie je het door jou opgehaalde bedrag. Elke actie heeft zijn eigen pagina, waardoor er gericht op één actie gedoneerd kan worden.

Hoe kunnen mensen aan mijn actie deelnemen?

Je kunt organisatoren toevoegen aan je actie. Een organisator kan alleen toegevoegd worden wanneer deze persoon zich heeft geregistreerd op de Kom in Actie site. Via 'bewerk je actiepagina' kun je een organisator toevoegen. Als je iemand als organisator toevoegt aan je actie, kan deze persoon ook de actiepagina bewerken.  

Als je een actie organiseert waar mensen aan kunnen deelnemen, zoals een sponsoractie, is promotie van je actie belangrijk. Dit kan door het promotiemateriaal te gebruiken, je eigen sociale kanalen in te zetten en door mensen persoonlijk uit te nodigen voor je actie. Door updates te plaatsen op je actiepagina kun je de verschillende deelnemers aan je actie benoemen.

Kunnen alleen individuen of ook teams aan mijn actie deelnemen?

Zowel teams als individuele personen kunnen aan je actie deelnemen. Dit is afhankelijk van het soort actie dat je organiseert.

Ik heb 2 losse acties aangemeld, maar ze horen eigenlijk bij elkaar. Wat nu?

Je kunt acties niet aan elkaar koppelen. Wel kun je meerdere organisatoren aan je actie toevoegen. Zij kunnen dan ook je actiepagina bewerken. Op je actiepagina kun je omschrijven welke acties je precies doet. Als je een van je acties wilt verwijderen kun je dat zelf doen via 'mijn acties', als dat niet lukt of je hebt een andere vraag, stuur dan even een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Waarom hebben jullie eerst mijn gegevens nodig, voordat ik een actie aan kan maken?

Om het mogelijk te maken dat één actievoerder acties organiseert, moet je je eerst aanmelden als actievoerder, waarna je één of meerdere acties aanmeldt. Dus je meldt je eerst aan als actievoerder en vervolgens kun je meteen je actie aanmaken. Succes!

Doneren

Ik heb een donatie gedaan maar zie in het afschrift dat dit niet aan Giro661 was. Klopt dat wel?

Ja dat klopt. De iDeal transacties lopen via onze standaard systemen en daarvoor gebruiken we de rekeningnummers NL74 INGB 0000 0227 44 en NL56 INGB 0000 0008 81. Dit zijn rekeningnummers van het Nederlandse Rode Kruis en de donaties die daarop binnenkomen voor 3FM Serious Request krijgen een kenmerk. De inkomsten worden meegeteld met de eindopbrengst van 3FM Serious Request en worden besteed aan de projecten die gefinancierd worden door 3FM Serious Request: The Lifeline.

Ik kreeg een foutmelding tijdens mijn donatie. Is mijn donatie wel gelukt?

Helaas kan het voorkomen dat je een foutmelding te zien krijgt. We hebben geconstateerd dat als mensen via hun desktop een tikkie donatie doen via een browser die niet ingesteld staat als hun voorkeur browser, vaak een foutmelding volgt. Graag zoeken we voor je uit of je donatie goed bij ons is binnengekomen. Stuur daarvoor een mailtje met je gegevens naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Hoe kan ik doneren aan 3FM Serious Request: The Lifeline?

Je kunt op verschillende manieren doneren aan 3FM Serious Request: The Lifeline. Dit zijn de opties.

1. Doneer direct via 3FM.nl/doneer

2. Doneer via giro 661, NL56 INGB 0000 000661, ten name van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag. (Bij internationale betalingen dien je ook de Bank Identifier Code (BIC) of SWIFT code te vermelden) 

3. Scan de iDEAL qr code

Kan ik ook zelf een gironummer openen voor mijn actie?

We raden je aan zoveel mogelijk betalingen via de Kom In Actie-website te laten verlopen. Zo weten alle betrokkenen zeker dat het geld direct bij het Rode Kruis terecht komt. Het kan zijn dat je een actie opstart waarvoor je de donatiemodule van de Kom In Actie-website niet (goed) kan gebruiken. We raden je dan aan je actie wel aan te melden, het geld cash in te zamelen en achteraf via de Kom In Actie-website te doneren. Zo is het voor de gevers aan jouw actie duidelijk en transparant en weten zij dat het geld bij het Rode Kruis terecht komt. Daarnaast heb je er veel minder administratieve afhandeling van.

Hoe wordt het totaalbedrag van een actie bepaald?

Alle bedragen die via de site worden gedoneerd worden bij elkaar opgeteld. Daarnaast kun je cash geld of cheques komen afleveren langs de route. Het opgehaalde bedrag in cash is dan helaas niet terug te zien in de tussenstand op je persoonlijke actiepagina. Wij raden daarom iedereen aan om cash opgehaalde bedragen zelf over te maken via de website. Je kunt dan in een omschrijving vertellen waar, wanneer en door wie dit bedrag is opgehaald.

Kan een ambassadeur van het Rode Kruis mijn actie bezoeken of een cheque in ontvangst nemen?

Onze ambassadeurs vinden het erg leuk om bij activiteiten van en voor het Rode Kruis aanwezig te zijn. Maar zij hebben, zoals je zult begrijpen, ook beperkte tijd i.v.m. hun drukke schema’s. De ambassadeurs zijn door ons al benaderd voor 3FM Serious Request en worden al (beperkt) ingezet voorafgaand en tijdens de actieweek en zijn dus helaas niet beschikbaar om bij ' Kom In Actie' initiatieven aanwezig te zijn.

Word ik lid van het Rode Kruis als ik doneer?

Nee, je wordt geen lid van het Rode Kruis en doneert eenmalig. Wel kan het zijn dat het Rode Kruis contact met je opneemt. In het privacy statement kan je hier meer over lezen.

Contact met 3FM DJ's

Ik heb een vraag aan een 3FM dj over The Lifeline. Waar kan ik terecht?

Je bereikt de dj's het beste via hun eigen social media kanalen, dus via Facebook, Twitter of Instagram.

Ik heb een persverzoek

Persverzoeken kunnen ingediend worden bij Marceline, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veiling

Is er dit jaar een veiling?

Er is dit jaar geen veiling tijdens 3FM Serious Request: The Lifeline 2020.

Webshop

Wanneer opent de webshop?

Op 1 december wordt de webshop geopend. Houd deze pagina en de social media-kanalen in de gaten voor meer info.

Sponsorloop

Wat is het meelooppakket en hoe kom ik eraan?

Voor 5 euro kun je het meelooppakket aanschaffen. Dé ideale uitrusting voor je gesponsorde wandeltocht voor 3FM Serious Request: The Lifeline. Met daarin je eigen startbewijs, een 3FM sticker, een speciale wandelplaylist en een speciaal presentje. Het geld gaat natuurlijk naar het Rode Kruis. Bestel 'm hier!

Hoe doe ik vanuit huis mee aan de sponsorloop?

Er zijn verschillende manieren om vanuit huis mee te doen aan de sponsorloop. Het kan via een loopband of stappenteller in je eigen woonkamer. Of je kiest een eigen route in de natuur. Maar laat je in alle gevallen in ieder geval sponsoren en meld jouw loop aan via 3fm.nl/sponsorloop. En hou je ten allen tijden aan de coronamaatregelen van het RIVM.

Ik doe mee aan de sponsorloop, wat is het nut van een Kom In Actie-pagina aanmaken?

 Tof dat je vanuit huis meeloopt met The Lifeline! Het is de bedoeling dat je je ook laat sponsoren voor je wandeling - op die manier halen we geld op voor het Rode Kruis. Als je een persoonlijke Kom In Actie-pagina aanmaakt, kun je sponsors voorzien van informatie. Zij kunnen via die pagina hun bijdrage storten en jij kunt daar updates geven over je loop.

The Lifeline App

Ik heb geen internet op mijn telefoon kan ik nu wel meedoen?

Ja, je kan ook meedoen zonder internet. Wel moet je de route starten vanaf een plek met internet, zoals WiFi. Als je eenmaal de route hebt gestart kan je deze lopen op de GPS van je smartphone. Het is echter wel zo dat je geen berichten gedurende de route van ons ontvangt als je geen internet hebt.

Mijn GPS verbinding doet het niet. Wat nu?

Dit heeft vaak te maken met de instellingen van je telefoon. Dit kan je zelf doen om je GPS signaal weer aan de praat te krijgen: 

iOS (iPhone)

  • Controleer eerst of je de app toegang hebt gegeven tot je locatiegegevens.
  • Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Privacy’ > ‘Locatievoorzieningen’.
  • Zorg dat ‘Locatievoorzieningen’ is ingeschakeld.
  • Scroll omlaag om the LifeLine App te vinden.
  • Tik op de app en selecteer de optie: ‘Altijd’: geeft toegang tot uw locatie zelfs wanneer de app op de achtergrond wordt uitgevoerd.
  • Let op: Dit kan er anders uitzien per toestel en iOS versie 

Verhelpt dit het probleem niet? Probeer dan het volgende:

  • Zet je telefoon uit en weer aan.
  • Zet locatiegegevens uit en daarna weer aan. (wacht ongeveer 5 seconden)
  • Zorg ervoor dat je altijd een rechte verbinding hebt naar de lucht.
  • Sluit alle andere apps.
  • Check of je wel een GPS verbinding hebt via een andere app die GPS gebruikt. Je kan hiervoor het beste een andere fitness app gebruiken en niet een navigatie-app zoals Google Maps, Waze of Apple Maps. Navigatie apps maken naast GPS ook gebruik van mobiele torens om je positie vast te leggen op bekende wegen en paden die daardoor de illusie kunnen wekken dat je GPS perfect werkt.
  • Voer een GPS-reset uit:
    - Tik tweemaal op de homeknop. Hierdoor worden alle actieve apps weergegeven.
    - Veeg de schermen van alle apps omhoog om ze te sluiten.
    - Ga vervolgens naar de instellingen en schakel de vliegtuigmodus in.
    - Als je dat hebt gedaan, ga dan naar de Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > en kies ervoor om de netwerkinstellingen opnieuw in te stellen via ‘Herstel netwerkinstellingen’
    (let op: je moet hierna alle wifi-wachtwoorden ook opnieuw invoeren).
    - Zodra je telefoon is gereset, gaat je naar Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Zet deze uit, en daarna weer aan
    - Ga vervolgens naar Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Systeem > en stel hier ‘Tijdzone instellen’ op uit. 

Android

  • Controleer of je de app toegang hebt gegeven tot je GPS gegevens.
  • Ga naar Instellingen > Locatie
    - Zet daar:
    - Draadloze netwerken gebruiken op “aan”.
    - GPS-satellieten gebruiken op “aan”.
    - App toegang geven tot locatie:
  • Tik op Instellingen.
  • Tik op Apps.
  • Tik op the LifeLine App.
  • Veeg van beneden naar boven over het scherm.
  • Tik op Machtigingen.
  • Als het schuifje achter ‘Locatie’ gekleurd is, staan de locatievoorzieningen voor de app aan. Tik op het schuifje om de instelling aan te passen.
    Let op: Dit kan er anders uitzien per toestel en Android versie. 

Verhelpt dit het probleem niet? Probeer dan het volgende:

  • Zet je telefoon uit en weer aan.
  • Zet GPS uit en daarna weer aan. (wacht ongeveer 5 seconden)
  • Zorg ervoor dat je altijd een rechte verbinding hebt naar de lucht.
  • Sluit alle andere apps.
  • Schakel eventuele batterijbesparende instellingen uit.
  • Check of je wel een GPS verbinding hebt via een andere app die GPS gebruikt. Je kan hiervoor het beste een andere fitness app gebruiken en niet een navigatie-app zoals Google Maps. Navigatie apps maken naast GPS ook gebruik van mobiele torens om je positie vast te leggen op bekende wegen en paden die daardoor de illusie kunnen wekken dat je GPS perfect werkt.
  • Voer een “AGPS-reset” uit: Installeer de App GPS Status & Toolbox en ga dan in die app naar Menu > Gereedschappen > A-GPS-staat beheren > Reset
Ik hoor de aanwijzingen alleen in het Engels. Hoe zet ik dit op Nederlands?

De stem van de navigatie is hetzelfde als de systeemtaal van je telefoon. Als deze in het Engels staat ingesteld, zul je ook een Engelstalige stem horen. 

Om dit te veranderen dien je de volgende stappen te ondernemen:

Android:

  • Ga als volgt te werk als je instellingen voor tekst-naar-spraak wilt opgeven voor jouw Android telefoon:
  • Ga naar de instellingen app van je Android telefoon. Instellingen kun je herkennen aan een tandwiel-icoontje.
  • Selecteer Toegankelijkheid en vervolgens Tekst-naar-spraak-uitvoer.
  • Kies de gewenste engine, taal, snelheid en toonhoogte.

Opmerking : De beschikbare tekst-naar-spraak-engines variëren per type telefoon. De opties kunnen bestaan uit de tekst-naar-spraak-engine van Google, de engine van de apparaat fabrikant en tekst-naar-spraak-engines van derden die je in de Google Play Store hebt gedownload.

Optioneel: Als je een korte demonstratie van spraaksynthese wilt horen, druk je op Afspelen.

Optioneel: Als je spraakgegevens voor een andere taal wilt instellen, selecteer je Instellingen en vervolgens Spraakgegevens installeren. Kies de taal die je wil installeren.

Als het op deze manier niet lukt, raden we je aan om de Google Text-To-Speech applicatie te installeren. Deze app zorgt ervoor dat je tekst uit applicaties kan omzetten naar spraak zodat telefoons deze kunnen voorlezen.

Om de Google Text-to-speech app op je Android toestel te gebruiken, ga je naar Instellingen > Taal & Invoer > Tekst-naar-spraak uitvoer. Selecteer Google Text-to-speech Engine als je favoriete engine.

Op veel Android-toestellen is Google Text-to-speech al ingeschakeld, maar je kan updaten hier naar de nieuwste versie.

iOS:
Ga naar de instellingen van je telefoon en selecteer ‘algemeen’. Ga vervolgens naar ‘Taal en regio’ en verander hier de taal van je telefoon naar jouw gewenste taal.

Ik hoor de aanwijzingen niet, wat moet ik doen?

Hoor je geen gesproken navigatie aanwijzingen tijdens het lopen? 

De volgende tips bieden mogelijk een oplossing:

  • Heb je het volume van telefoon aan of hard genoeg staan? Soms staat je beltoon/belsignaal wel aan maar je audiovolume niet. Probeer vlak nadat je een activiteit bent gestart via de volumeknoppen van je telefoon het volume harder te zetten of ga naar de instellingen van je telefoon om het audiovolume voor meldingen harder te zetten.
  • Staat je telefoon per ongeluk op ‘Niet storen’-modus of in de vliegtuigstand? Je hoort dan geen meldingen of audio van applicaties. Zet deze functies uit.
  • Controleer of je audio het bij een andere app wel doet.
  • Ga naar de App Store of Google Play en controleer of je de app kan bijwerken.
  • Verwijder de app van je telefoon en installeer deze opnieuw.
De app is uitgevallen onderweg, wat moet ik nu doen?

Sluit zoveel mogelijk apps die je niet gebruikt (ook die op de achtergrond) en start de app opnieuw op. Je ziet nu in je scherm de melding: ‘Oeps er is iets misgegaan’. Kies ervoor om de activiteit te hervatten. De route aanwijzingen worden vanaf het punt van uitvallen weer opgepakt. Ben je per ongeluk al een stuk verder gelopen? Kijk in de app naar de kaart en probeer weer terug te komen op een groen deel van de route, vanaf daar kunnen de gesproken aanwijzingen weer worden opgepakt. Als je weer terug bent op de route hoor je een stem ook zeggen ‘Je bent weer terug op de route’. 

Tip: Luister tijdens het wandelen naar LIVE NPO 3FM Radio, zolang je deze nog hoort staat de app ook aan!

Kom je alleen over asfalt of juist onverhard? Kan je hier voorkeur in aangeven?

De routes en paden worden samengesteld afhankelijk van de omgeving waar je woont. Dit kunnen zowel verharde als onverharde paden zijn. Het is momenteel niet mogelijk om hier voorkeur in aan te geven.

Mijn batterij loopt snel leeg, hoe los ik dit op?

Om te voorkomen dat je batterij leeg raakt onderweg, raden wij je aan om altijd met een volle batterij te vertrekken. Neem voor de zekerheid (vooral voor langere routes) een externe batterij (Powerbank) mee zodat je je telefoon kan opladen. Daarnaast is het handig om zo min mogelijk apps tegelijk actief aan te hebben staan, sluit dus zoveel mogelijk af.

Ik word volgens de route langs een pad gestuurd die niet bestaat, wat moet ik nu doen?

The LifeLine app maakt voor het uitzetten van de routes o.a. gebruik van Open Street Map. Op deze kaart worden door vrijwillige ontwikkelaars wereldwijd wegen aangegeven die o.a. geschikt zijn als wandelpad. Helaas kan het voorkomen dat een wandelpad toch niet meer toegankelijk blijkt te zijn maar dat dit nog niet is aangepast in de kaart die wij gebruiken. Daardoor kan het dus inderdaad voorkomen dat een route wordt uitgezet over (inmiddels) eigen terrein. 

We geven wandelaars altijd de tip om de kaart op de app erbij te pakken om via een eventuele omweg weer op de route terecht te kunnen komen. Probeer weer terug te komen op een felgroene stuk van de route, zo kan hij de route aanwijzingen weer oppakken. Als je te ver van de route wijkt (en daarbij bepaalde knooppunten mist) kan het zijn dat de app de route aanwijzingen niet weer goed oppakt. Je ziet dan de melding ‘Keer terug naar de route’ in beeld staan. Blijf in dat geval de route zelfstandig volgen aan de hand van de kaart, zonder spraak of tekst begeleiding.

De app kan vanaf mijn locatie helemaal geen routes vinden. Hoe kan dit?

De app maakt voor het uitzetten van de routes o.a. gebruik van Open Street Map gegevens. Op deze kaart wordt door vrijwillige ontwikkelaars wereldwijd aangegeven welke paden o.a. geschikt zijn als wandelpad. Op plekken met veel beschikbare wandelpaden kan de app ook meer verschillende routes uit zetten. Het kan voorkomen dat het aanbod te beperkt is waardoor de app voor jouw gekozen afstand helemaal geen routes kan genereren. Probeer het eens vanaf een andere startlocatie. Of kies voor een iets langere afstand. 

Lukt het echt niet om via de app routes te vinden vanaf jouw locatie? Dan heb je twee opties.
1. Je bepaalt de route zelf. Kies dan voor ‘Start zonder route’.
2. Je loopt een route zonder de app en voert later de kilometers door in je account.

De route maakt vanaf mijn locatie maar 1 route, geen 3. Hoe kan dit?

The LifeLine app maakt voor het uitzetten van de routes o.a. gebruik van Open Street Map gegevens. Op deze kaart wordt door vrijwillige ontwikkelaars wereldwijd aangegeven welke wegen o.a. geschikt zijn als wandelpad. Op plekken met veel beschikbare wandelwegen kan de app ook meer verschillende routes uit zetten. Het kan voorkomen dat de beschikbare routes voor bepaalde afstanden vanaf jouw GPS locatie te beperkt zijn om 3 unieke routes te genereren. Je kan hiermee spelen door een andere startlocatie te kiezen. Loop bijvoorbeeld een paar meter verder en probeer het vanaf daar nog eens. Of kies voor een iets langere afstand.

Mag ik ook vanaf een andere locatie dan thuis starten?

Zeker, mag dat! De mobiele app maakt routes vanaf je actuele locatie. Of dat nou voor de deur is of bij een mooi natuurgebied in de buurt. Rij, fiets of loop dus naar je gewenste startpunt en start daar de app op.

Mag ik ook zelf bepalen waar ik langs loop?

Je kan in de app ook kiezen voor ‘Start zonder route’. Je gelopen route en kilometers worden dan wel bijgehouden. De kilometers worden automatisch toegevoegd aan je actiepagina.

Ik loop met een team, hoe krijgen we allemaal dezelfde route?

Of je nu met één iemand samen wandelt of met een team, het is belangrijk dat één persoon de wandelroute via the LifeLine app uitzet en de aanwijzingen volgt. De andere deelnemers kiezen in de app voor ‘Start zonder route'. Dit voorkomt dat er verschillende routes worden uitgezet via verschillende smartphones en iedereen een andere kant op wordt geleid. De app kan namelijk veel verschillende routes uitzetten indien er veel verschillende wegen zijn.

Ik wil samen met mijn partner/vriendin/buurvrouw lopen maar we krijgen allebei een andere route in de app? Hoe kan dit?

Wanneer je met iemand anders samen wil wandelen is het belangrijk dat één iemand de wandelroute via de app laat uitzetten en de aanwijzingen volgt en de ander(en) niet. De andere wandelaars kiezen in the LifeLine app voor ‘Start zonder route’. De app kan namelijk veel verschillende routes uitzetten indien er veel verschillende wegen zijn.

Hoe vind ik routes?

Open de app en log in. Druk op ‘Start je wandeling’, geef aan hoeveel kilometer je wil lopen middels de slider bovenin en de app gaat routes zoeken op basis van de GPS locatie. In het scherm zie je 2 tot 3 routes staan. Je kan op de routes inzoomen door A, B of C even kort ingedrukt te houden. Je start de route door de A, B of C aan te klikken.

Mag ik zelf weten wanneer ik loop?

Tussen 18 en 24 december vindt Serious Request - The Lifeline plaats, maar je kan al eerder starten met lopen voor jouw donaties. De gelopen kilometers met de app worden automatisch toegevoegd aan je actiepagina. Je mag lopen wanneer je wil ‘s ochtends, ‘s middags of ‘s avonds.

Ik doe mee als team of met een groep, kunnen we allemaal op hetzelfde account wandelen?

Als je als groep meedoet met the LifeLine en 1 loopactie pagina hebt gestart, dan kan je met dit account inloggen in de app en wandelen. We raden aan niet allemaal tegelijk te wandelen, dat kan zorgen voor overbelasting van het account waardoor activiteiten niet goed geregistreerd kunnen worden. De kilometers worden per activiteit aan de actiepagina toegevoegd. 

Moet ik om mee te doen met de app wandelen of kan het ook zonder app?

Je kan ook zonder mobiele app meedoen aan the LifeLine en je eigen routes wandelen. De app is vooral een leuke en makkelijke manier om routes te ontdekken, je hoeft niet na te denken over welke routes je wil lopen. Je hoeft alleen maar aan te geven hoe ver je wil lopen en de app maakt routes voor je. Loop je zonder app, dan kan je de gewandelde kilometers gemakkelijk zelf toevoegen aan je actiepagina.

Hoe kan ik meedoen aan The Lifeline?

Om mee te doen aan the LifeLine moet je een loopactie aanmaken op website. Maak hier loopactie aan op. Vervolgens kan je met hetzelfde account inloggen en aanmelden in de mobiele app en een wandeling starten.

Kan ik de radio aanzetten?

Wanneer je een wandeling start kan je NPO 3FM luisteren door op de playknop in het scherm te drukken. Hiermee kan je hem ook weer pauzeren.

Moet ik internetverbinding hebben tijdens het wandelen om de radio te horen?

Om live NPO 3FM radio te kunnen luisteren is inderdaad internetverbinding nodig.

De GPS valt op sommige stukken van de route weg, ik heb mijn kilometers ook bijgehouden met Runkeeper, Strava, Garmin, Polar. Kan ik hem aanvullen?

Vervelend dat de GPS niet helemaal goed meegewerkt heeft onderweg. Je kan in de app routes niet aanpassen of aanvullen, maar je kan wel handmatig de kilometers invullen op je loopactie pagina.

Mijn batterij is leeg dus ik heb de wandeling niet kunnen voltooien met de app, tellen de kilometers wel mee?

Zorg ervoor dat je telefoon goed opgeladen is als je op pad gaat, maar het kan natuurlijk voorkomen dat je batterij leeg is tijdens je wandeling. Je kan achteraf de kilometers handmatig aanpassen of toevoegen aan je loopactie pagina. Let op dat bij het openen van de app je gevraagd wordt om de activiteit op te slaan. Als je dit doet zullen de kilometer alsnog automatisch worden toegevoegd. Als je dit zelf ook al handmatig hebt gedaan, zal dit dus dubbel worden toegevoegd.

Mijn app is uitgevallen tijdens het wandelen, hoe kan ik de kilometers toevoegen?

Als de app is uitgevallen, kan je hem opnieuw openen en via de hervat route functie je wandeling voltooien. Mocht je de wandeling zelf afronden, zonder app, dan kan je via je eigen loopactie pagina handmatig de gelopen kilometers toevoegen.

Als ik mijn eigen route wil lopen met de app, worden de kilometers dan wel opgeteld?

Ja, bij het lopen van een eigen route worden de kilometers gewoon vanuit de app opgeteld op je loopactie pagina. De app geeft per 100 meter de gelopen afstand door.

Worden mijn gelopen kilometers automatisch toegevoegd aan mijn totaal?

Ja, na het finishen worden de kilometers automatisch aan je loopactie pagina toegevoegd. De app geeft per 100 meter de gelopen afstand door. Mocht je activiteit niet compleet zijn, dan kan je dit handmatig aanpassen op je actiepagina.