Meer NPO
STER Advertentie

Zaid (17) gelooft niet dat Vero de rivaal van Instagram wordt

Zaid (17) gelooft niet dat Vero de rivaal van Instagram wordt

Woensdag 28 februari 2018 - 15:34 uur

“Iedereen is altijd enthousiast over nieuwe apps, die lijken op Facebook en Instagram. Ello en Google Plus werden op het begin erg gehypet. Maar wie gebruikt het nu?”

De app Vero gaat viral. De op Instagram lijkende app kreeg alleen al een half miljoen Amerikaanse gebruikers in een dag. Ook staat de app op nummer één in de App Store bij de meest gedownloade gratis apps. 

Levenslang gratis gebruiken

De app lijkt op Instagram, maar naast foto’s kun je in Vero ook linkjes en filmtips delen en aankopen doen. Tussenuur-reporter en YouTubemanager Zaid El Ouardani heeft de app ook gedownload. “De eerste miljoen gebruikers kunnen de app levenslang gratis gebruiken. Ik dacht: Ik download ‘m maar gewoon, dan heb ik de app in ieder geval gratis mocht het een hit worden.”

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
 

Volgens Zaid downloaden de meeste mensen de app om dezelfde reden. “De app werkt nog niet goed, zo kun je nog niets posten. Niemand gebruikt het ook echt. Maar doordat je ziet dat anderen het downloaden, doe jij dat dan ook.” 

Je kan je account niet verwijderen

“Wat gek is, is dat je bij de app niet je account kan verwijderen. Ook wordt aangegeven dat als je het account verwijdert de app je gegevens bewaart. Wat daarmee gebeurt is onduidelijk. Ik maak me daar geen zorgen om, het maakt mij niet uit dat ze mijn telefoonnummer, mailadres en naam hebben.”

De app is bedacht door een Libanese miljardair en zoon van de voormalige premier. Hij is tegen advertenties, ingewikkelde algoritmes, targetting en het opslaan van gebruikersgegevens. In de app kom je dus geen advertenties tegen.

Maar deze miljardair is niet onomstreden. Hij was plaatsvervangend directeur van een Saudisch bouwbedrijf dat in 2017 failliet ging. Tweeduizend buitenlandse arbeiders kregen geen loon uitbetaald en leven in armoede in kampen en in de woestijnen.

Veel jongeren stoppen met Snapchat

Zaid denkt dat de app ook populair is omdat veel jongeren gestopt zijn met Snapchat. “Daardoor ga je weer op zoek naar iets nieuws. Maar ik denk persoonlijk dat het vooral nieuwsgierigheid is. Er waren ook tijden dat Google Plus en Ello werden gehypet en de nieuwe rivalen werden van Facebook, Twitter en Instagram. Maar het blijkt toch lastig om gebruikers daar weg te kapen.”

Meer Tussenuur

Kijk live naar 3FM

Populair op 3FM