HUMAN

7 lessen die we leerden van Google's onderzoek naar jongeren

  1. Nieuwschevron right
  2. 7 lessen die we leerden van Google's onderzoek naar jongeren

It's Lit: A Guide To What Teens Think Is Cool. Ga er maar aan staan, dit is wat Google ontdekte over Generatie Z.

Tuurlijk is het oké om een wenkbrauw te fronzen als je leest dat Google onderzoek heeft gedaan naar Generatie Z, mensen die geboren zijn tussen 1995 en 2000. Toch kun je hun e-book niet zomaar terzijde schuiven en wel om twee redenen.

Als iemand inzicht heeft waar jongeren op internet naar zoeken, is het de grootste zoekmachine van allemaal: Google. Bovendien blijkt dat YouTube - onderdeel van Google - bij zowel de Generatie Z als hun voorgangers, de Millennials, het allerpopulairste merk is. Vandaar dat we zeven lessen destilleerden uit It's Lit: A Guide To What Teens Think Is Cool.

Disclaimer: Het onderzoek richtte zich op jongeren in de VS. Hun mening kan afwijken van jongeren in Europa en Nederland.

1. Dieren zijn niet cool

Amper twee procent van de ondervraagde jongens vond 'dieren' cool. Bij de meisjes was dit slechts zes procent. Veel cooler vinden jongens 'technologie' (14%) en 'games' (15%), bij meisjes scoorden 'fashion & beauty' (14%) en 'muziek' (13%) behoorlijk. Geld vonden zowel meisjes als jongens absoluut NIET cool, percentages kwamen niet boven twee procent.

2. Voor meisjes is Snapchat belangrijker dan Facebook

Dat Twitter een dood volgeltje is voor de nieuwste generaties, wisten we al lang. Maar dat meisjes meer Snapchat (66,7%) gebruiken dan Facebook (47,7%) vonden we best opmerkelijk.

Instagram (67.9%) is overigens het populairst onder de ondervraagde meisjes. Bij de jongens was de verhouding als volgt: Facebook (57,6%), Instagram (51,9%) en Snapchat (46,6%).

3. Oprechte celebrities vinden jullie het coolst

En wie zijn dat dan, volgens Generatie Z? Het vaakst genoemd werden Selena Gomez, Emma Watson, Ariana Grande en Chance the Rapper.

4. Bij tieners zijn The Beatles nog altijd rete-populair

Generatie Z luister liever naar muziek dan dat ze het zelf maken. Meest beluisterde artiesten onder jongeren zijn Twenty One Pilots, Fall Out Boy, Drake, Panic At The Disco, Beyoncé, Coldplay en, toch best opmerkelijk: The Beatles. Hun jaren zestig-sound is kennelijk nog altijd relevant.

5. Al dat gelul over gezond eten geldt niet voor Generatie Z

Wanneer je jongeren vraagt naar cool eten, wordt niet chiazaad, quinoa of speltbrood genoemd. Integendeel, coolste voedsel voor jongeren is pizza, chips, Oreo en ijs. Junkfood rules!

6. Kennis opdoen is net zo cool als gamen

Whut? Nee, maar echt. Bij coolste activiteiten werd lezen net zo vaak genoemd als gamen. Hoe vet zou het zijn om een game te ontwikkelen waarin je moet lezen om naar een volgend level te gaan...?!

7. Zara is AB-SO-LUUT geen cool merk!

Het kledingconcern bungelt ergens onderaan als het gaat om coole merken voor jongeren in de VS. De Top 10 van coolste merken is: YouTube, Netflix, Google, XboX, Oreo, GoPro, Playstation, Doritos, Nike, Chrome.

Ster advertentie
Ster advertentie