Meer NPO
STER Advertentie

Fanverhalen: "Als BTS-fan heb je altijd genoeg om over te praten"

Fanverhalen: "Als BTS-fan heb je altijd genoeg om over te praten"

Woensdag 16 september 2020 - 15:49 uur

Hoi, ik ben Els van de 3FM Online redactie. In deze serie duik ik dieper in de wereld van superfans. Eerder sprak ik fans van One Direction en Kensington. Deze keer spreek ik Nikita, superfan van k-pop boyband BTS. 

Nikita is 17 jaar en fan van BTS sinds ze in 2017 voor het eerst een filmpje van de band zag. Intussen is ze trots lid van de ARMY (de BTS-fandom) en heeft ze BTS twee keer live gezien.

Vooroordelen 

Over k-popfans bestaan best wat vooroordelen. Zo had ik het idee dat er vooral ruzie wordt gemaakt over welke groep nou het beste is. Toch klopt dat beeld niet, volgens Nikita: “Het is bijna altijd super gezellig in de fandom. Er zijn wel eens twitterruzies, maar het is een beetje je eigen keus of je je daarmee bezig houdt. Ik hou me er niet mee bezig.”  Wel is het door de vooroordelen lastig om serieus genomen te worden. “Als ik ergens iets algemeens post, krijg ik wel eens de reactie dat mijn mening er niet toe doet, omdat ik een Chinese bot zou zijn,” vertelt Nikita. 

BTWIE?

Heb je nou geen idee waar dit allemaal over gaat? BTS is één van de grootste artiesten van dit moment. Bekijk hieronder de clip van hun nieuwste single 'Dynamite', die al meer dan 361 miljoen views heeft.

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

 

BTS Universe

De muziek van BTS klinkt als luchtige ‘niks aan de hand’-pop, maar toch zit er meer achter de muziek. Volgens Nikita probeert BTS altijd iets mee te geven aan hun muziek: “Elk nummer heeft een verhaal. Maar ook ieder album en iedere albumserie heeft weer een verhaal. En uiteindelijk heeft heel BTS een eigen verhaal.” Op dit moment zit BTS bijvoorbeeld in de Map Of The Soul-serie. Een serie die gaat over open zijn over wie je bent. "Veel van BTS gaat over je echte zelf leren kennen,” vertelt Nikita.

De betekenissen achter de muziek van BTS gaan verder dan die van je gemiddelde artiest. Er zit een heel fictief universum achter: de BTS Universe. Dit universum draait om zeven jongens, die dezelfde namen hebben als de zeven bandleden. Toch staan die karakters los van de bandleden: het is allemaal fictief. Het verhaal van dit universum wordt verteld via de videoclips van BTS en in een boek: The Notes. Delen van The Notes zitten bij albums van BTS als je die koopt. Volg je het nog? Veel ARMY’s (BTS-fans) houden zich veel bezig met het ontcijferen van de BTS Universe. Veel verhalen zijn namelijk open voor interpretatie. Er zijn hele websites en fora gewijd aan het praten over BU, zoals de kenners het BTS Universum noemen. 

Nikita bij de BTS pop-upstore in Parijs. 

Niet alleen de muziek heeft een boodschap. Zo is de kleur paars belangrijk voor de ARMY. “Dat is gewoon een beetje zo gekomen. Eén van de members had een keer een betekenis verzonnen over de kleur paars. Dat is toen een beetje blijven hangen en nu komt het overal terug.” Op Twitter zie je BTS-fans ook regelmatig “I purple you” tweeten, wat zoveel betekent als “ik hou van jou”. Toen Nikita in 2018 aankwam bij het concert van BTS in de Ziggo Dome, zag ze overal paarse en gele kleding. Geel? Ja, ook dat had een betekenis: “Dat concert was op de verjaardag van één van de members, Jimin. Hij had toen een nummer uitgebracht en de kleur van dat nummer was geel. Geel kwam gewoon heel vaak terug in dat nummer, dus iedereen had voor zijn verjaardag geel aangetrokken.”

“BTS is gewoon net iets anders dan de normale artiest. Natuurlijk hou je van een artiest omdat je van de muziek houdt, maar bij BTS zit nog heel veel onderliggende boodschap bij. Dat is gewoon heel leuk om mee bezig te zijn.”

Genoeg om over te praten

Net als fans van One Direction zitten k-popfans ook vooral op Twitter. Daarnaast zijn er ook BTS-fans op Discord te vinden. Discord is een chatprogramma met verschillende kanalen. Daar wordt ook goed gebruik van gemaakt: “Er is een kanaal om Koreaans te leren, een kanaal met foto’s van de band, een kanaal met wat er deze week weer gebeurd is, een kanaal over theorieën waar de muziek en clips over gaan en welke literatuur je kunt lezen om het beter te begrijpen… Als BTS-fan heb je altijd wel  iets om over te praten!” 

Speciale band

BTS weet dat ze een gepassioneerde fanbase hebben en laten de fans niet links liggen. De band brengt een enorme hoeveelheid aan content uit op verschillende platformen. Er lopen allerlei series, zoals de Run BTS-serie op YouTube: een professioneel geproduceerde webserie die inmiddels al meer dan 100 afleveringen heeft. Ook zijn de bandleden actief op social media en brengt BTS aan de lopende band muziek uit. Dit zorgt ervoor dat de fans nauw betrokken blijven bij de band. Nikita zegt daarover: “Ik heb wel het gevoel dat ik de bandleden een beetje ken. De bandleden zijn heel open, ook over de problemen waar ze mee zitten. Er is wel iets speciaals tussen BTS en ARMY.” Na ieder concert laat de band op een scherm een speciaal berichtje achter voor ARMY. Na het concert in Amsterdam waar Nikita was stond er: ‘Special thanks to the biggest love, ARMY’. Nikita omschrijft het zo: “80 procent van mijn gedachten gaan altijd over iets BTS-gerelateerds, 80 procent van hun gedachten gaat altijd over iets ARMY-gerelateerds. Ze houden heel veel van ons en dat is natuurlijk wederzijds.”

Het bericht dat BTS achterliet voor hun fans na hun concert in de Ziggo Dome.

WeVerse

BTS is opgericht door de entertainment company Big Hit Entertainment. Dit bedrijf heeft een app gemaakt, WeVerse, waar BTS-fans (of fans van de andere artiesten die Big Hit onder zijn hoede heeft) hun hart kunnen ophalen. Op de app is allerlei content te vinden: series en videoclips worden hier geüpload en ook de bandleden zelf plaatsen af en toe iets. Met deze app kun je ook je ARMY bomb verbinden. Je wat?

ARMY bomb is de benaming voor de lightsticks die fans mee kunnen nemen naar het concert. Je kunt deze koppelen aan de plek waar je zit, zodat er hele patronen met kleur en licht door het publiek kunnen gaan via de individuele lightsticks. Maar ook thuis heb je er wat aan: via WeVerse kun je videoclips bekijken, waar ook een bijbehorend patroon voor je ARMY bomb bij hoort. 

Het publiek bij BTS in Parijs. Alle lampjes die je ziet zijn ARMY Bombs

ARMY in actie

BTS heeft een enorm bereik. ARMY is groot en gepassioneerd: ze breken regelmatig records. Het meest recente voorbeeld hiervan is het wereldrecord voor de meeste nummer 1-hits op iTunes. Maar het breken van records is niet het enige waar de ARMY zich voor inzet. Een aantal BTS-fans zette de organisatie ‘One In An ARMY’ op. Met als motto “Big Fandom. Big Difference.” zet deze organisatie allerlei campagnes op om geld in te zamelen onder ARMY’s voor verschillende goede doelen. In totaal heeft deze organisatie al meer dan 46.000 dollar opgehaald voor verschillende goede doelen. 

Hoe BTS één van de meest toegewijde fanbases kreeg

Veel fans van BTS werden oorspronkelijk fan van de muziek en de charismatische bandleden, maar BTS heeft zo’n enorm toegewijde fanbase weten te creëren door fans nog heel veel meer te bieden dan dat. Er is bijna meer content rond de band verschenen dan je ooit zou kunnen kijken en je kunt terecht in een hechte community die genoeg heeft om over te praten samen. Je kunt op zoek naar stukjes van het verhaal uit de BU, die voor iedereen wel een geschikte boodschap heeft. ARMY is, kortom, een hele leuke en fijne club om lid van te zijn. Je hoeft je in ieder geval nooit meer te vervelen.

Kijk live naar 3FM

Lees ook