Meer NPO
STER Advertentie

The Great Hack: hoe jouw persoonlijke data tegen je wordt gebruikt

The Great Hack: hoe jouw persoonlijke data tegen je wordt gebruikt

Vrijdag 9 augustus 2019 - 12:07 uur

Toen de vraag werd gesteld: “Who has seen an advertisement that has convinced you that your microphone is listening to you conversations”, stak de hele klas hun hand op. Dit is het eerste beeld van de nieuwe Netflix documentaire The Great Hack. Benieuwd hoe de donkere wereld van data er ongeveer uitziet? Lees dan even verder.

"They took your data. Then they took control."

Cambridge Analytica was een Brits-Amerikaans bedrijf dat data bundelde en gebruikte voor strategische communicatie voor verkiezingscampagnes. Het bedrijf heeft zich ontwikkeld tot 'master manipuleerder' met hun gigantische database van verzamelde persoonsgegevens van 87 miljoen Facebookgebruikers.

Met hun nieuwste technologieën en trucs willen ze mensen waarvan ze denken dat ze over te halen zijn, de "persuadables", beïnvloeden in een verkiezingscampagne. Om dit te testen is CA begonnen in ontwikkelingslanden, totdat ze klaar waren voor het grote werk in de US en UK. Zo ging CA aan de haal met de brexit-campagne en de presidentsverkiezingscampagne voor Trump. 

Mensen werden in feite gebombardeerd met advertenties om ze op andere gedachten te brengen. Voor Trump heeft CA 5.9 miljoen advertenties verspreid en voor Hilary Clinton 66.000. Da's nogal een verschilletje!

En Mark, wat heb jij hierover te zeggen?

"Hm."

Welkom in het nieuwe tijdperk

Gelukkig kwam in maart 2018 het grote datalekschandaal rond CA aan het licht. Dat betekende einde verhaal en het bedrijf vroeg faillissement aan.

Dus: wat hebben we hier nu van geleerd? Onze persoonlijke data wordt tegen ons gebruikt op manieren die we zelf niet eens begrijpen. Elke like die je uitdeelt, elke locatie waar je incheckt; jouw online gedrag wordt allemaal geregistreerd. Al die data bij elkaar kunnen behoorlijk wat vertellen over jouw persoonlijkheid, interesses en voorkeuren. En daar weten advertenties piekfijn op in te spelen en jouw (koop)gedrag te beïnvloeden. Facebook weet nu, voordat jij het al weet, wat jij van Sinterklaas wil hebben dit jaar. Of op welke president jij gaat stemmen. Let that sink in...

Stel jezelf eens de vraag: ben jij te manipuleren?

Meer 3FM nieuws

Kijk live naar 3FM

Populair op 3FM