3FM nieuws

Hè, deze reclame ken ik toch ergens van?

  1. Nieuwschevron right
  2. Hè, deze reclame ken ik toch ergens van?

We weten allemaal dat muziek een reclame kan maken of breken. Precies de goeie vibe zodat jij dat ene product toch gaat kopen. Maar waar halen reclames eigenlijk die songs vandaan?

Verschillende artiesten durven het aan en geven hun muziek én naam aan het merk. Zo verbinden ze zich aan het merk. Mocht jij als consument die artiest tof vinden dan ga je logischerwijs ook een positiever gevoel krijgen bij dat merk. Maar vaak geeft een artiest een negatief antwoord terwijl de muziek perfect bij het product past. Dan is het aan het reclamebureau de taak om soortgelijke muziek te vinden of zelfs te produceren.

Maar dit is toch..? Dit lijkt wel heel erg op...!

Voor sommige reclame-producties worden bedrijven ingehuurd die zich specialiseren in muziek voor televisie. Alles wordt ingezet om precies dat gevoel neer te zetten waardoor jij denkt: "Yes, dit kledingstuk/zalfje/deodorant/biertje heb ik echt nodig!" Maar bij sommige reclames ligt het er misschien iets te duidelijk bovenop dat het reclamebureau inspiratie heeft opgedaan bij een bestaande artiest. Hieronder hebben we een paar voorbeelden neergezet van onder andere een biermerk, een telefoonmaker en een politieke partij.

Lose yourself in Nieuw Zeeland

Eminem en zijn team van advocaten zat hier zo snel bovenop. De rechtszaak ging zelfs zo ver dat de schrijver van het nummer 'Lose Yourself' in Nieuw Zeeland in de rechtbank het nummer voorspeelde.

De reclame uit Nieuw Zeeland:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De schrijver van 'Lose yourself':

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Kijk trouwens hier ook nog even het prachtige, maar toch ongemakkelijke moment waarop de hele rechtbank naar Eminem's hit luistert.

Black Skinhead, maar dan anders...

Dit Chineze telefoonmerk staat bekend om zijn supersnelle telefoons waar we tegenwoordig niet meer zonder kunnen. Het merk gebruikt bij zijn huidige campagne een track die heul misschien wel een beetje gebaseerd is op Kanye's Black Skinhead. Check hier het origineel van Kanye en daaronder de reclame en oordeel zelf!

Kanye West:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het telefoonmerk:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Led Zeppelin is nog steeds relevant

Defensie in Nederland is met een grote campagne bezig en een hele vette ook. Overal op televisie en internet zie je de video's verschijnen waarmee een nieuwe nieuwe generatie moet worden aangesproken. Werken bij defensie en je bent Skilled for Life. En hoe hype je die mensen? Juist, met Led Zeppelin, of ja, soort van...

De reclame van defensie:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Led Zeppelin:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Lekker biertje drinken bij een goeie band

Dit biermerk heeft het juiste gevoel te pakken: gezellige avond, goeie muziek en een lekker biertje. Dat is het gevoel dat moet worden overgebracht. De band die je hoort, lijkt alleen een beetje op iets dat we hier ook wel eens over de vloer hebben gehad in de 3FM Livebox.

My Baby:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het biermerk:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Mag dit of is dit gewoon plagiaat?

Sommige van deze voorbeelden lijken zoveel op het origineel, dat het bijna stelen is. Maar het blijft erg lastig in een rechtbank te bewijzen dat er daadwerkelijk sprake is van plagiaat. Toch zijn er genoeg voorbeelden van artiesten die anderen aanklagen. Denk daarbij aan de familie van Marvin Gay die geld vroegen voor de track 'Blurred Lines'. Die rechtszaak werd gewonnen door de familie van de overleden zanger. Eén ding is duidelijk: het blijft altijd een punt van discussie.

Ster advertentie
Ster advertentie